Hej
På min 64bit ubuntu 10.04 (og kun den) er det ikke muligt at sende brev, uanset hvordan jeg forsøger:
genvejstast, ikon, nyt brev, tryk på e-post adresse, videresend eller besvar, så lukker evolution (2.28.3)bare ned.
Nogen der kender en løsning?
stra
ingen mulighed for at sende fra Evolution (løst ved clean in
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
ingen mulighed for at sende fra Evolution (løst ved clean in
Senest rettet af Stra 13. nov 2010, 12:06, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: ingen mulighed for at sende fra Evolution
Stra skrev:Hej
På min 64bit ubuntu 10.04 (og kun den) er det ikke muligt at sende brev, uanset hvordan jeg forsøger:
genvejstast, ikon, nyt brev, tryk på e-post adresse, videresend eller besvar, så lukker evolution (2.28.3)bare ned.
Nogen der kender en løsning?
stra
Hej stra
Har du prøvet at starte den fra terminal sådan:
Kode: Vælg alt
CAMEL_DEBUG=all evolution >& $HOME/evolution_errors.txt 1>&2 &
som skriver fejl fra evolution i evolution_errors.txt fil i din hjemmemappe.
Kig evt også i loggen. Det ligner at den laver det der kaldes en segmentation fault (=tilgår RAM, som ikke er evolutions, hvilket får kernen til at lukke programmet ned)
Detach terminal fra programmet ved at taste tastekombinationen CTRL+A CTRL+D (med d som i detach)
Edit:
Evolution har ifølge denne side[1] et par interessante miljø variabler man kan sætte, som vil få den afgive mere debugging information:
Discover What Causes the Bug
Starting Evolution from your terminal with some special environment variables causes Evolution to display more information on what it is currently doing.
The following is a list of variables and what each one tells Evolution to do:
* CAMEL_DEBUG=all — used for debugging Email (Camel is the name of Evolution's Mail Access Library)
* CAMEL_VERBOSE_DEBUG=1 — also for debugging Email (not as featureful as above)
* GROUPWISE_DEBUG=1 — used for debugging GroupWise support
* E2K_DEBUG=1 — used for debugging Exchange support: Print each request and response
* E2K_DEBUG=2 — Same as #1 plus all request and response headers
* E2K_DEBUG=3 — Same as #2 plus bodies (except text/html)
* E2K_DEBUG=4 — Same as #3 plus global catalog debug
* E2K_DEBUG=5 — Same as #4 plus text/html bodies too
Der står også hvordan man kan få mere debugging information ved hjælp af en debugger.
[1]: http://projects.gnome.org/evolution/bugs.shtml
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Her er fejlmeddelelsen fra Debug kommandoen
stra(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_get_parent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed
(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_reparent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed
(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_box_set_child_packing: assertion `GTK_IS_WIDGET (child)' failed
(evolution:2008): GLib-GObject-WARNING **: invalid (NULL) pointer instance
(evolution:2008): GLib-GObject-CRITICAL **: g_signal_connect_data: assertion `G_TYPE_CHECK_INSTANCE (instance)' failed
stra
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hmm ved godt det ikke hjælper meget, men jeg har sendt fra Evolution i 64bit uden problemer. Du kan eventuelt prøve at slette indstillingerne for Evolution i din bruger mappe.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Stra skrev:Her er fejlmeddelelsen fra Debug kommandoenstra(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_get_parent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed
(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_reparent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed
(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_box_set_child_packing: assertion `GTK_IS_WIDGET (child)' failed
(evolution:2008): GLib-GObject-CRITICAL **: g_signal_connect_data: assertion `G_TYPE_CHECK_INSTANCE (instance)' failed
Den vigtige er
NULL er et udtryk for ingenting - ikke så godt når man regner med at der er noget.
Der er også:
g_signal_connect_data tilhører typen af GTK+ funktioner der linker tryk på en GTK+ Widget (f.eks en knap) til noget kode der skal udføres.
mere om g_signal_connect_data: http://www.gtk.org/api/2.6/gobject/gobject-Signals.html#g-signal-connect-data
Hvis GTK+ udfører noget kode på en funktions- pointer der er NULL vil det lede til en Segmentation Fault, og evolution lukkes ned af kernen.
De 3 forrige
(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_get_parent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed
har noget at gøre med opbygning af den grafiske burgergrænseflade i evolution at gøre - og den er ikke korrekt lavet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for input.
Jeg endte med at lave en clean install af 10.10 64bit og det løste problemet.
Stra
Jeg endte med at lave en clean install af 10.10 64bit og det løste problemet.
Stra
stra