Har installeret 10.10 og er ikke tilfreds (det er jeg nu)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Har installeret 10.10 og er ikke tilfreds (det er jeg nu)

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg har her til aften installeret 10.10 men er så utilfreds at jeg overvejer at installere 10.04 imorgen igen og vente en måneds tid inden jeg prøver med 10.10 igen...

Mit problem er at i 10.04 kunne jeg blot køre denne lange install kommando for at installere alle de ting jeg har brug for:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y adobe-flashplugin amule-utils-gui audacity convertall chaplin ffmpeg ffmpegthumbnailer furiusisomount gimp gnome-subtitles gparted handbrake-gtk human-theme k3b k9copy kdenlive language-pack-da language-pack-da-base language-pack-gnome-da language-pack-gnome-da-base libavcodec-unstripped-52 libavdevice-unstripped-52 libavfilter-unstripped-0 libavformat-unstripped-52 libavutil-unstripped-49 libpostproc-unstripped-51 libswscale-unstripped-0 mencoder mkvtoolnix-gui mozilla-plugin-vlc mplayer nautilus-terminal ogmrip openoffice.org-database p7zip-full p7zip-rar pyrenamer pysdm rar seamonkey sqlitebrowser startupmanager sun-java6-bin sun-java6-jre sun-java6-fonts sun-java6-jdk sun-java6-plugin thunderbird transgui unetbootin unzip virtualbox-3.2 vlc wine wine1.2 zip

Men når jeg kører samme kommando i 10.10 kommer denne fejlmelding:

Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Unable to locate package handbrake-gtk
E: Unable to locate package openoffice.org-database
E: Couldn't find any package by regex 'openoffice.org-database'

Én ting er at handbrake-gtk og openoffice.org-database ikke kan findes, men det undrer mig meget at resten heller ikke bliver installeret, end ikke alle dem der kan findes i synaptic?

Alle pakkerne installeres uden problemer med ovenstående kommando i 10.04.
Senest rettet af Rattus Norvegicus 11. okt 2010, 13:09, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Kenny
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Har installeret 10.10 og er ikke tilfreds

Indlæg af lath »

Rattus Norvegicus skrev:Jeg har her til aften installeret 10.10 men er så utilfreds at jeg overvejer at installere 10.04 imorgen igen og vente en måneds tid inden jeg prøver med 10.10 igen...

Mit problem er at i 10.04 kunne jeg blot køre denne lange install kommando for at installere alle de ting jeg har brug for:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y adobe-flashplugin amule-utils-gui audacity convertall chaplin ffmpeg ffmpegthumbnailer furiusisomount gimp gnome-subtitles gparted handbrake-gtk human-theme k3b k9copy kdenlive language-pack-da language-pack-da-base language-pack-gnome-da language-pack-gnome-da-base libavcodec-unstripped-52 libavdevice-unstripped-52 libavfilter-unstripped-0 libavformat-unstripped-52 libavutil-unstripped-49 libpostproc-unstripped-51 libswscale-unstripped-0 mencoder mkvtoolnix-gui mozilla-plugin-vlc mplayer nautilus-terminal ogmrip openoffice.org-database p7zip-full p7zip-rar pyrenamer pysdm rar seamonkey sqlitebrowser startupmanager sun-java6-bin sun-java6-jre sun-java6-fonts sun-java6-jdk sun-java6-plugin thunderbird transgui unetbootin unzip virtualbox-3.2 vlc wine wine1.2 zip

Men når jeg kører samme kommando i 10.10 kommer denne fejlmelding:

Building dependency tree
E: Unable to locate package handbrake-gtk
E: Unable to locate package openoffice.org-database
E: Couldn't find any package by regex 'openoffice.org-database'

Én ting er at handbrake-gtk og openoffice.org-database ikke kan findes, men det undrer mig meget at resten heller ikke bliver installeret, end ikke alle dem der kan findes i synaptic?

Alle pakkerne installeres uden problemer med ovenstående kommando i 10.04.

Du har inkluderet alle de andre pakkearkiver i System > Administration > Softwarekilder ?
Husk at serverne kan være kraftigt overbelastet og det derfor kan være svært at suge det hele på en gang - prøv også at dele din sudo apt-get install op i mindre bidder hvis du får download fejl.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Rattus Norvegicus

Jeg har aktiveret de 2 partners samt tilføjet disse:

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu maverick-security main restricted
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu maverick-security restricted main multiverse universe
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu maverick-security universe
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu maverick-security multiverse
deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian lucid non-free

Det er de samme som i 10.04, så det undrer mig at det ikke vil virke (i 10.04 står der selvfølgelig lucid i stedet for maverick).
Hilsen Kenny
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

pakken til OpenOffice.orgs database hedder: openoffice.org-base

Jeg kan ikke finde en pakke der hedder noget med handbrake i lucid og jeg har inkluderet de samme arkiver som dig - bare til lucid, selvfølgelig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg synes det er en smule unfair at dømme 10.10 på evnen til at opgradere på release-dagen. Og lad mig lige minde dig om at du fik samme fejl da du prøvede at installere handbrake på 10.04 - busted 8)
viewtopic.php?p=67286

Der er heller ikke en pakke der hedder openoffice.org-database - den hedder openoffice.org-base (jeg sidder på 10.04 og der er heller ikke noget der hedder openoffice.org-database).
Så fjern de to, eller ret dem i din lange kommando og kør den igen.

Handbrake skal installeres på en anden måde (fra getdeb), men det kan du jo se i ovennævnte tråd hvor du fik det at vide. Men fjern den lige fra din kommando i denne omgang.
Rattus Norvegicus

Det kan godt være jeg har glemt noget i forbindelse med handbrake-gtk, og jeg har forsøgt at køre kommandoen uden handbrake-gtk og hvor jeg rettede openoffice.org-database til openoffice.org-base og fik så denne fejl:

Building dependency tree
p7zip-full is already the newest version.
p7zip-full set to manually installed.
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
libavfilter-unstripped-0 : Depends: libavfilter-extra-0 (= 4:0.5.1-1ubuntu1+medibuntu1) but it is not going to be installed
E: Broken packages

Noget tyder på at jeg ikke har fået tilføjet medibuntu repos ordentligt?

Vil gå i seng og kigge på det imorgen.

Zob: damn en dårlig hukommelse jeg har :lol:
Hilsen Kenny
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Medibuntu er da vist ikke klar til 10.10 endnu, eller er jeg dårligt informeret?
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

zob skrev:Medibuntu er da vist ikke klar til 10.10 endnu, eller er jeg dårligt informeret?

nej der går ofte en uges tid
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Rattus Norvegicus

Det forklaret jo heldigvis en del.

Gælder det også pakkerne fra getdeb.net, at de endnu ikke er klar til 10.10, for selv om jeg tilføjer getdeb eller mirror-siden, så dukker bl.a. handbrake ikke op i synaptic?
Når jeg går ind på http://www.getdeb.net/updates/ubuntu/10.10/ står der "No packages available for the selected criteria."
Hilsen Kenny
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Rattus Norvegicus skrev:Det forklaret jo heldigvis en del.

Gælder det også pakkerne fra getdeb.net, at de endnu ikke er klar til 10.10, for selv om jeg tilføjer getdeb eller mirror-siden, så dukker bl.a. handbrake ikke op i synaptic?
Når jeg går ind på http://www.getdeb.net/updates/ubuntu/10.10/ står der "No packages available for the selected criteria."

ja.
som jeg også selv har oplevet med mit 10.10 script så kan der ske små ændringer i hele processen af en release. mit script der ellers virkede sådan rimeligt i den sidste beta lavede en del fejl i final release, så jeg sidder og knokler for at få det færdigt nu her.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Rattus Norvegicus

Jeg tror vidst det lykkedes at få det meste installeret, selv de pakker fra medibuntu :D

Jeg droppede handbrake-gtk og libavfilter-unstripped-0 (og tilføjede libdvdcss2 som jeg havde glemt at få med) fra den lange install kommando, og så blev alt andet installeret :P

libavfilter-unstripped-0 skulle ellers være nødvendigt for at få kdenlive til at lave .flv filer, men det ser ud til at det ikke er nødvendigt alligevel, for den kom med en masse afhængighedsfejl, og selv om jeg tilføjede de manglende afhængigheder ville de ikke installere pga. nogle alt for nye versioner, men uden libavfilter-unstripped-0 (og de manglende afhængigheder) fungerede det :lol:
Hilsen Kenny
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Re: Har installeret 10.10 og er ikke tilfreds (det er jeg nu)

Indlæg af Toddvarg »

zob skrev:Medibuntu er da vist ikke klar til 10.10 endnu, eller er jeg dårligt informeret?

Jeg lavet en clean install i går og fulgte freedomnotbeer's ubuntuguide, http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
og det hele faldt på plads. Alt fra medibuntu til java og flash. Super enkel at installere og alt fungerede. Det eneste jeg kunne mærke var at det gik lidt langsommere end ellers, men det er vel ikke så mærkeligt grundet press på servere,
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Rattus Norvegicus

Re: Har installeret 10.10 og er ikke tilfreds (det er jeg nu)

Og den med den dårlige hukommelse fik jeg lige endnu et bevis på idag :lol:

Siden installationen har jeg været ret irriteret over at det trådløse net var så forbandet langsomt, at selv en side som Google tog op til 30 sekunder om at loade... og jeg mistænkte straks den propietære (staves?) netværksdriver og begyndte at søge efter løsninger på Google, da jeg pludseligt kom i tanke om at jeg plejede at løse det ved at sætte DNS op til at køre via OpenDNS, og så kom der fart på det trådløse net :lol:

Så alt i alt er jeg indtil nu ret godt tilfreds med den nye 10.10 :P

Nu mangler jeg bare at teste grafikkortet på min nye Lenovo, men det bliver ikke lige med det samme :lol:
Hilsen Kenny