speciel partition til Home? Løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
heru

Re: speciel partition til Home?

Indlæg af heru »

Kære venner!
Mange tak for jeres mange gode forslag. Jeg har i første omgang kopieret home til en anden maskine, reinstalleret Ubuntu 10.04 LST og flytter nu filerne tilbage. Men jeg vil nu også prøve at følge jeres råd på den anden maskine, hvor der ikke ligger så mange vigitige filer i home, så jeg kan få prøvet det af, uden at ødelægge for meget, hvis jeg nu klovner i det. Der er godt nok en del at lære, inden jeg føler mig så sikker, som i Windows, men det virker spændende.
Endnu en gang tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Henning
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: speciel partition til Home? Løst

Indlæg af Christian.Arvai »

Nu må i gerne lige holde omgangstonen til Coc ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
OldFart
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Indlæg af OldFart »

heru skrev:Kære venner!
Mange tak for jeres mange gode forslag. Jeg har i første omgang kopieret home til en anden maskine, reinstalleret Ubuntu 10.04 LST og flytter nu filerne tilbage. Men jeg vil nu også prøve at følge jeres råd på den anden maskine, hvor der ikke ligger så mange vigitige filer i home, så jeg kan få prøvet det af, uden at ødelægge for meget, hvis jeg nu klovner i det. Der er godt nok en del at lære, inden jeg føler mig så sikker, som i Windows, men det virker spændende.
Venlig hilsen
Henning

For det første - du kan ikke ødelægge noget, og for det andet så er her et godt råd fra en som også er rimeligt ny - Da jeg valgte at tae hele springet fra microblød, til den frie verden, gjorde jeg mig selv den tjeneste, at jeg havde en ekstern disk med "umistelige" data på, altså alt det du bare ikke må få slettet!

Efter ½ år ( og det er her for nylig) og ca 2409509764876409324387643 ominstallationer, gjorde jeg mig selv den tjeneste at lave mit "/home" på en selvstændig partition da jeg installerede igen - det gør alt andet lige en ominstallation en del hurtigere!

Jeg har sat min disk om på følgende måde, om det er godt eller skidt det må være op til den enkelte at drage sin mening om :D

Billede

Jeg kan kun sige det for lidt "Jo mindre du leger jo mindre lærer du - og jo mere du leger jo mere lærer du"
Det er med Ubuntu nøjagtigt det samme som ude i den virkelige verden, at vi så desværre ikke har en regering der har fattet den pointe endnu, er så naturligvis en anden snak, som slet ikke hører hjemme i dette fora :mrgreen:
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

OldFart skrev:
Venlig hilsen
Henning

For det første - du kan ikke ødelægge noget, og for det andet så er her et godt råd fra en som også er rimeligt ny - Da jeg valgte at tae hele springet fra microblød, til den frie verden, gjorde jeg mig selv den tjeneste, at jeg havde en ekstern disk med "umistelige" data på, altså alt det du bare ikke må få slettet!

Efter ½ år ( og det er her for nylig) og ca 2409509764876409324387643 ominstallationer, gjorde jeg mig selv den tjeneste at lave mit "/home" på en selvstændig partition da jeg installerede igen - det gør alt andet lige en ominstallation en del hurtigere!

Jeg har sat min disk om på følgende måde, om det er godt eller skidt det må være op til den enkelte at drage sin mening om :D

Billede

Jeg kan kun sige det for lidt "Jo mindre du leger jo mindre lærer du - og jo mere du leger jo mere lærer du"
Det er med Ubuntu nøjagtigt det samme som ude i den virkelige verden, at vi så desværre ikke har en regering der har fattet den pointe endnu, er så naturligvis en anden snak, som slet ikke hører hjemme i dette fora :mrgreen:

hold da op... 18 gb swap... hvad skal du dog med 18 gb swap??? har du 16 gb ram?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
OldFart

Indlæg af OldFart »

soundpartner skrev:
OldFart skrev:
Venlig hilsen
Henning

Billede

hold da op... 18 gb swap... hvad skal du dog med 18 gb swap??? har du 16 gb ram?

Lol - næææ jeg vidste/ved bare ikke stadigvæk hvad jeg foretager mig :mrgreen:
VH

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

swap på ca det dobbelte af din ram plejer at være rigeligt... dog bruger man mere swap jo mindre ram man har.
Selv går jeg efter følgende:

1 gb ram=3 gb swap
2 gb ram=5 gb swap
3 gb ram=6 gb swap
4 gb ram=6 gb swap
6 gb ram=7 gb swap

selvfølgelig kan der være maskiner hvor der er mangel på diskplads (f.eks netbooks) men jeg går aldrig under rammen i maskinen + en smule, rent praktisk er det aldrig under 750 mb swap ved 512 ram, 1,5 gb ved en gb ram osv
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
OldFart

Indlæg af OldFart »

soundpartner skrev:swap på ca det dobbelte af din ram plejer at være rigeligt... dog bruger man mere swap jo mindre ram man har.
Selv går jeg efter følgende:

1 gb ram=3 gb swap
2 gb ram=5 gb swap
3 gb ram=6 gb swap
4 gb ram=6 gb swap
6 gb ram=7 gb swap

selvfølgelig kan der være maskiner hvor der er mangel på diskplads (f.eks netbooks) men jeg går aldrig under rammen i maskinen + en smule, rent praktisk er det aldrig under 750 mb swap ved 512 ram, 1,5 gb ved en gb ram osv

Men der er vel ingen mulighed for at ændre dette nu? medmindre at jeg skal starte "forfra" - Nå men jeg skal jo ikke stjæle tråden fra en anden, men thanks a million, for dit råd
VH

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

OldFart skrev:Men der er vel ingen mulighed for at ændre dette nu? medmindre at jeg skal starte "forfra"

Boot fra live CD, start gparted, højer klik på swappen og vælg swap off, juster størelsen på swap m.m., udfør ændringerne, højer klik på swap og vælg swap on.