speciel partition til Home? Løst
-
speciel partition til Home? Løst
Hi folks!
Jeg har lige reinstalleret Ubuntu 10.04 lts på min bærbare pga. mangelfuld installation af Grub i forrige omgang. Desværre hører jeg til den slags dumrianer, der ikke læser manualerne, før vi starter, så jeg har nok lavet en kikser.
Jeg ser nu, at jeg burde have lavet en partition til Home, så jeg kunne undgå at slette egne filer, hvis jeg skulle reinstallere igen.
Er det muligt at redde situationen, dvs. partitionere et af drevene, så jeg kan placere Home i sit eget område? Hvis ja, hvordan gør man så det? Jeg er absolut nybegynder, som det nok fremgår af mit spørgsmål, så vær endelig meget konkret.
På forhånd tak
heru
Jeg har lige reinstalleret Ubuntu 10.04 lts på min bærbare pga. mangelfuld installation af Grub i forrige omgang. Desværre hører jeg til den slags dumrianer, der ikke læser manualerne, før vi starter, så jeg har nok lavet en kikser.
Jeg ser nu, at jeg burde have lavet en partition til Home, så jeg kunne undgå at slette egne filer, hvis jeg skulle reinstallere igen.
Er det muligt at redde situationen, dvs. partitionere et af drevene, så jeg kan placere Home i sit eget område? Hvis ja, hvordan gør man så det? Jeg er absolut nybegynder, som det nok fremgår af mit spørgsmål, så vær endelig meget konkret.
På forhånd tak
heru
Senest rettet af heru 4. okt 2010, 10:05, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: speciel partition til Home?
heru skrev:Hi folks!
På forhånd tak
heru
Det er nok nemmest at starte ubuntu fra en CD skive. du kommer ind i en grafisk brugergrænseflade.
Her burde du kunne se din harddisk, og dens partitions (logiske harddiske). I rod mappen skal du kigge efter en mappe der hedder home. I home mappen kigger du efter det brugernavn du har brugt - det er hjemmemappen på den ubuntu installation der er installeret på din harddisk.