speciel partition til Home? Løst
-
speciel partition til Home? Løst
Hi folks!
Jeg har lige reinstalleret Ubuntu 10.04 lts på min bærbare pga. mangelfuld installation af Grub i forrige omgang. Desværre hører jeg til den slags dumrianer, der ikke læser manualerne, før vi starter, så jeg har nok lavet en kikser.
Jeg ser nu, at jeg burde have lavet en partition til Home, så jeg kunne undgå at slette egne filer, hvis jeg skulle reinstallere igen.
Er det muligt at redde situationen, dvs. partitionere et af drevene, så jeg kan placere Home i sit eget område? Hvis ja, hvordan gør man så det? Jeg er absolut nybegynder, som det nok fremgår af mit spørgsmål, så vær endelig meget konkret.
På forhånd tak
heru
Jeg har lige reinstalleret Ubuntu 10.04 lts på min bærbare pga. mangelfuld installation af Grub i forrige omgang. Desværre hører jeg til den slags dumrianer, der ikke læser manualerne, før vi starter, så jeg har nok lavet en kikser.
Jeg ser nu, at jeg burde have lavet en partition til Home, så jeg kunne undgå at slette egne filer, hvis jeg skulle reinstallere igen.
Er det muligt at redde situationen, dvs. partitionere et af drevene, så jeg kan placere Home i sit eget område? Hvis ja, hvordan gør man så det? Jeg er absolut nybegynder, som det nok fremgår af mit spørgsmål, så vær endelig meget konkret.
På forhånd tak
heru
Senest rettet af heru 4. okt 2010, 10:05, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: speciel partition til Home?
heru skrev:Hi folks!
På forhånd tak
heru
Det er nok nemmest at starte ubuntu fra en CD skive. du kommer ind i en grafisk brugergrænseflade.
Her burde du kunne se din harddisk, og dens partitions (logiske harddiske). I rod mappen skal du kigge efter en mappe der hedder home. I home mappen kigger du efter det brugernavn du har brugt - det er hjemmemappen på den ubuntu installation der er installeret på din harddisk.
Når du har fundet din hjemmemappe kan du vælge at kopiere til en USB flash pen, eller en ekstern harddisk via USB/Firewire/eSATA. Du kan også kopiere til en NAS (netværks-harddisk), hvis du har sådan en.
Vigtigt: afslut således for at undgå datatab.
- Åbn terminal i Programmer > tilbehør og kør:
Kode: Vælg alt
sync;sync
- Vent med at lukke Terminal til du får en Terminalprompt, som ser ca således ud lars@heidi:~$, hvor der nok står noget andet i stedet for lars (brugernavnet) og heidi (computerens navn).
- Højreklik derefter på drevikonet der dukkede op på desktoppen op vælg "fjern drev sikkert".
- Du kan evt. tjekke at filerne stadig er der ved at tilslutte drevet igen - husk stadig at vælge "fjern drev sikkert".
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars!
Jeg startede, som du har skrevet, men rendte ind i et problem. Når jeg skulle ind i Root, havde jeg ikke adgang hertil! Er det fordi, jeg starter med installations CD'en og kan jeg gøre noget her?
Kan jeg godt oprette en partition til home indenfor den partition, som Ubuntu bruger til selve programmet uden at skulle re-installere? F.eks. på /dev/sda6 ext4 på 40 GiB med ubrugt plads på 29 GiB?
Venlig hilsen
Henning
Jeg startede, som du har skrevet, men rendte ind i et problem. Når jeg skulle ind i Root, havde jeg ikke adgang hertil! Er det fordi, jeg starter med installations CD'en og kan jeg gøre noget her?
Kan jeg godt oprette en partition til home indenfor den partition, som Ubuntu bruger til selve programmet uden at skulle re-installere? F.eks. på /dev/sda6 ext4 på 40 GiB med ubrugt plads på 29 GiB?
Venlig hilsen
Henning
-
heru skrev:Hej Lars!
Venlig hilsen
Henning
Reinstallation er det nemmeste!
1 Lav en backup af /home
Abn en terminal (CTRL+ALT+t) og eksekver
tar zcvf /tmp/home.tgz /home
2 Find din usb-hd eller hvad du nu bruger. (ls /media) og kopier backuppen over:
cp /tmp/home.tgz /media/xxx
3 Reinstaller og repartioner din HD og vælg samme bruger ID
4 boot op og sæt din usb-dims i.
5 Udpak din backup
cd /
tar zxvf (media/xxx/home.tgz
And you are done!
mvh
jhp
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
@heden
Der skal "bare" lige laves backup - før reinstallation - og det ikke så nemt som du gør det til - for der er rettighedsproblemer.
Derudover kan FAT32 filsystemet ikke håndtere filer større end 2 GB - og eksterne medier er netop ofte formatteret med FAT32 filsystemet.
Hej heru
Du kan starte det program der hedder Nautilus (det er det program der på dansk hedder filhåndtering) med gksudo, og du starter det sådan her:
Browse hen til det sted, hvor dit backup medie er.
Nu skal du gøre det samme igen, for ellers virker copy>paste ikke imellem de 2 filhåndtering, så
kør i en ny terminal (uden at lukke den forrige terminal, hvor du åbnede den første filhåndtering):
Du kan nu browse rundt til de steder hvor dine filer og mapper du skal tage backup af ligger med den 2. filhåndtering og så kopiere (CTRL+C) dem. I den 1. filhåndtering kan du så vælge sæt ind (paste=CTRL+V), evt kan du også oprette nogle mapper for at få noget struktur på dine data.
Huske det med sync;sync - vente på prompt og så unmounting af backup mediet for at undgå tab af data, som jeg skriver om i mit forrige indlæg.
/Lars
Der skal "bare" lige laves backup - før reinstallation - og det ikke så nemt som du gør det til - for der er rettighedsproblemer.
Derudover kan FAT32 filsystemet ikke håndtere filer større end 2 GB - og eksterne medier er netop ofte formatteret med FAT32 filsystemet.
heru skrev:Hej Lars!
Venlig hilsen
Henning
Hej heru
Du kan starte det program der hedder Nautilus (det er det program der på dansk hedder filhåndtering) med gksudo, og du starter det sådan her:
gksudo nautilius /
Browse hen til det sted, hvor dit backup medie er.
Nu skal du gøre det samme igen, for ellers virker copy>paste ikke imellem de 2 filhåndtering, så
kør i en ny terminal (uden at lukke den forrige terminal, hvor du åbnede den første filhåndtering):
gksudo nautilius /
Du kan nu browse rundt til de steder hvor dine filer og mapper du skal tage backup af ligger med den 2. filhåndtering og så kopiere (CTRL+C) dem. I den 1. filhåndtering kan du så vælge sæt ind (paste=CTRL+V), evt kan du også oprette nogle mapper for at få noget struktur på dine data.
Huske det med sync;sync - vente på prompt og så unmounting af backup mediet for at undgå tab af data, som jeg skriver om i mit forrige indlæg.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:@heden
/Lars
Der er så absolut ingen rettighedsproblemer.
og om der er, så sæt sudo foran tar kommandoen!
Forklar venligst, hvor, du mener, rettighedsproblerne er.
mvhj
hp
-
lath skrev:
Henning
HAR DU SPIST SØM?
2 GB er, om du læser hele tråden, mere end rigeligt
Og derudover, så kan man formatere sin usb-dims, som man lyster
mvh
jhp
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du kan også kopiere din Home direkte så ender du ikke med en kæmpe tgz fil.
Det keder forresten gksu og ikke gksudo
-
AJenbo skrev:Du kan også kopiere din Home direkte så ender du ikke med en kæmpe tgz fil.
En kæmpe tgz fil?
Fortæl, om du ved, hvordan hjemme mappen kan arkiveres mindre?
Den direkte kopiering, som du foreslår, fylder meget meget mere end end et tgz-arkiv
mvh
jhp
-
- Admin
Koldt vand i blodet.
Har kan filer for over 2gb og vil kopiere til en fat32 (som kan sikker af mange gode grunde ikke har lyst eller mod på at formater), men ingen filer der i sig selv er over 2gb, så vil det være en løsning. Det kan eventuelt også deles op i flere filer. Og han er nok også mere fortrolig med at kopiere filer end han er med at bruge tar kommandoer fra en terminal.
Har kan filer for over 2gb og vil kopiere til en fat32 (som kan sikker af mange gode grunde ikke har lyst eller mod på at formater), men ingen filer der i sig selv er over 2gb, så vil det være en løsning. Det kan eventuelt også deles op i flere filer. Og han er nok også mere fortrolig med at kopiere filer end han er med at bruge tar kommandoer fra en terminal.
-
AJenbo skrev:Koldt vand i blodet.
Der er et eller andet du, og andre, ikke forstår.
Køber du en usb-HD, så er den ikke født med en begrænsning på 2 GB!
Din påstand er simpel vrøvl.
Forørigt så prøv lige regnestykket 2^32,
Og m.h.t til tgz-arkiver, ja så er ejerforhold af arkivfilerne, uberørt af om det lagres på en fat32 eller whatsoever!
mvh
jhp
-
AJenbo skrev:Koldt vand i blodet.
Og han er nok også mere fortrolig med at kopiere filer end han er med at bruge tar kommandoer fra en terminal.
Hvor i alverden ved du det fra?
Lad manden udtale sig.
Og jeg står parat til hjælp.
mvh
jhp
-
- Admin
heden skrev:Hvor i alverden ved du det fra?
Det ved jeg heller ikke, det var en brutal generalisering som jeg dog stadig står ved.
Største delen af de diske jeg har køb gennem tiden har været fat/fat32, jeg skal ikke kunne sige om det har ændret sig siden og jeg har da også set enkelte eksempler på diske der har brugt andre systemer eller været helt blanke.
Jeg går ud fra at du med 2^32 vil på pege at det kan lade sig gøre at lave filer på 4GB, men det ikke understøttet af alle systemer.
Hvis du med tgz er ude på at komprimere data mængden hvor for så ikke 7zip?
heden, jeg vil minde dig om det her ikke er en konkurrence i hvem der har mest ret, men et forum hvor vi prøver at hjælpe hin anden. Din tone er meget agressiv både over for gamle og nye brugere, det vil ikke blive tålleret i længden.
-
Dette er mi sidste kommenter, i denne tråd, mine bemærkninger er ikke for at sige "Ih hvor havde jeg ret" Men alene for uddybning.
Fordi tar er native unix.
Jeg har erfaret at kommentatorene har ret m.h.t max-filstørrelse i fat32.
Jeg undskylder min bedreviden.
mke2fs er din ven!
Kendte ikke denne grænse, har ikke brugt MS de sidste 10 år!
mvh
jhp
AJenbo skrev:heden skrev:Hvor i alverden ved du det fra?
Det ved jeg heller ikke, det var en brutal generalisering som jeg dog stadig står ved.
Største delen af de diske jeg har køb gennem tiden har været fat/fat32, jeg skal ikke kunne sige om det har ændret sig siden og jeg har da også set enkelte eksempler på diske der har brugt andre systemer eller været helt blanke.
Jeg går ud fra at du med 2^32 vil på pege at det kan lade sig gøre at lave filer på 4GB, men det ikke understøttet af alle systemer.
mke2fs er din ven!
mvh
jhp
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
heden skrev:Dette er mi sidste kommenter, i denne tråd, mine bemærkninger er ikke for at sige "Ih hvor havde jeg ret" Men alene for uddybning.AJenbo skrev:heden skrev:Hvor i alverden ved du det fra?
mke2fs er din ven!
mvh
jhp
jeg syntes lige du skal tage en slapper... lad forum være forum i 24 timer, og når så du kommer retur så slap en smule af, og snak pænt. du er på kanten af at være rigtig ubehagelig!!!