arnem skrev:Hej og tak for modtagelsen

Jeg havde fået forståelsen af at ubuntu kan bruges istedet for windows uden de store forudsætninger. Eller tager jeg fejl.
Hilsen
arnem
Nej - Du tager ikke fejl her. Ubuntu er et endog meget potent system, som med lethed kan "afløse" MS Windows i det daglige brug. Men det er med Ubuntu Linux, som med
alt nyt i livet: Der er en indlæringskurve. Og denne kurve kan variere i sværhedsgrad afhængig af, hvor teknisk minded man er. Som
lath siger, så ér Ubuntu Linux
ikke Windows. Efter vores mening er det en hel del bedre end Windows. Men regn ikke med, at du kan afvikle de store, forkromede Windows-spil på din Linux-boks. Linux er
ikke bygget med Pc spil for øje, hvilket mange skuffet må erkende. Efter min mening hører spil ikke hjemme på en Pc, men på en dedikeret spil-konsol, som er bygget til formålet.
Når det er sagt, så husk, som også
lath siger, at du også lige skulle lære at bruge MS Windows, inden du følte dig sikker under det system. Ligesom under Windows vil du blive gradvis mere sikker, og mere tryg ved systemet, jo mere du bruger det. Så kommer alle de tekniske termer, du ofte møder på div. forums også som noget, der med ét er hverdag (de termer har det med at smitte). Du skal blot huske, at med Linux kommer en hel masse nye fil-navne, og, frem for alt, en helt ny, og meget anderledes logik, end du kender fra Windows.
Som bruger af MS DOS/Windows gennem 15 år kan jeg i dag se, at der absolut intet logisk er ved MS Windows. Men sådan er det bare.
Det, som efter min mening oftest forvirre nye brugere er de mange nye navne på den software, man er vant til at bruge under Windows. Dette skyldes primært, at disse programmer hedder noget andet under Linux, og så det faktum, at der er indtil flere forskellige udgaver af samme software, hver med deres eget navn.
Noget så simpelt som et program til konvertering af musik-filer er lidt vanskeligt at finde under Linux. Simpelthen fordi man ikke, som ny bruger, aner, hvad man skal kigge efter. Selv er jeg oversætter på en konverter ved navn "OGGConvert", men hvor mange kan, alene ud fra programmets navn se, at der er tale om et program, som konverterer mp3, wav, flac o.m.a. filformater om til .ogg (Ogg-Vorbis) fil-formatet? Det fremgår af navnet på programmet, men er man ikke vant til at konvertere musik under Windows er det ikke let at vide det.
At ICQ, MSN, Yahoo-talk/chat, Facebook-chat o.a. alle kan afvikles fra Ubuntus "Me-menu" er heller ikke noget man, som ny bruger lige gætter sig til. Her er forum her den bedste hjælp nye brugere kan få.
Logikken bag det er, at det under Linux er en vane, for os, der har brugt systemet gennem længere tid, lige at markere det program, man gerne vil installere, og så læse udviklerens beskrivelse af programmet. Kigger du under Programmer->Ubuntu Softwarecenter er denne opdelt i logiske grupper: Grafik, Kontor, Internet, Lyd & Video m.m. Går du ind i gruppen "Internet" og markerer et program kommer der en beskrivelse af programmet når du klikker på "Info"-knappen i samme linje som "Install" knappen ligger. Men hvor skal nye brugere vide det fra? Næsten al dokumentation om Ubuntu foreligger på engelsk, selv om vi er nogle, som arbejder hårdt på at få udgivet noget dansk dokumentation også. Her handler det om "Tordenskjolds soldater", så det job tager tid.