Hjælp til download/opsætning af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
arnem
IRC nickname: arnem
Geografisk sted: Birkerød

Hjælp til download/opsætning af Ubuntu

Indlæg af arnem »

Hej

Jeg er ganske uvidende omkring ubuntu, men synes det er dejligt med et alternativ til Windows. Feks bruger jeg firefox i stedet for explore
Mit problem er at der er helt sort snak når jeg læser om hvordan jeg skal lægge ubuntu ned på min bærbar computer.
Så var det jeg tænkte om der nogen steder jeg kan henvende mig med computeren under armen og så få det lagt ind og få en hurtig indvielse :D

Med venlig hilsen
arnem

Glemte lige at jeg bor i Birkerød :lol:
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til download/opsætning af Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Hmm hvor i landet befinder du dig :)

I København kan du nogle gange være heldig hvis du kommer i https://labitat.dk, du kan eventuelt skrive hvornår du kunne tænke dig at komme så kan jeg selv sørge for at være der samtidig.
Eller http://www.sslug.dk/ som er i Roskilde, Næstved. København. Nordsjælland og Skåne.
Er du i Århus kan du smutte forbi http://osaa.dk/ en torsdag efter 17:00.
Til November skulle der også gerne blive et arrangement hvor flere af os mødes i København for introducere folk til Ubuntu.

Der er sikkert også noget andre steder i landet, det kan være nogen af de andre ved besked.

Mvh Anders
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum.

Har du være inde og kigge på de guides som jeg henviser til i https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945 -de er faktisk ikke så svære at følge, og de er velillustrerede - så hvis ikke du finder nogen som fysisk kan hjælpe dig, så er det en mulighed at følge en af dem.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Hej arnem & velkommen på forum

En ting jeg kunne tænke mig lige at få opklaret er, hvilket niveau du mener dine engelsk-kundskaber dækker. Ikke for at gøre nogen til grin, men det vil unægtelig gøre det lettere for andre end jeg selv at "grave" nogle links til "easy install" frem af gemmerne.

Der findes rigtig mange sider på nettet omkring installation af Linux, især Ubuntu Linux. Desværre findes de fleste af dem på engelsk, og kun ganske få på dansk, (i det mindste i et sprog selv farmor/farfar kan forstå, og arbejde ud fra).
Forum her har mange rigtig gode guides, som dog godt kan virke en smule skræmmende for begyndere at give sig i kast med, grundet den noget indgroede forståelse vi, der arbejder med Ubuntu Linux til daglig synes at falde i.

Forum er, og skal være for alle, der har lyst til at arbejde med Ubuntu Linux. Men det virker lidt, som har en del af os "glemt" det faktum (dette er ikke nogen kritik af bestemte medlemmer, blot en konstatering af, at andre end jeg selv har tendens til at glemme dette faktum!) Dette kan, og bør vi være mere opmærksomme på.

Under arbejdet med dette indlæg gik jeg på nettet og søgte efter sider på dansk omkring installation af Ubuntu Linux. Og en af de første var dette link: http://kimludvigsen.dk/linux/installation.php Kig på den guide. Den er rigtig godt skrevet og følger dig rundt i de forskellige trin på en pædagogisk flot måde.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

hvis du er på frederiksberg, så er jeg på cafe kellerdirk i morgen onsdag ca kl 15 og nogle timer frem.
men så skal jeg lige have dig til at lave en smule forarbejde
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
arnem

Indlæg af arnem »

Hej og tak for modtagelsen :-)

Som jeg havde skrevet så bor jeg i Birkerød og kommer ofte til Kbh. så det vil være fint hvis jeg evt kan komme forbi https://labitat.dk. Jeg går ud fra det er på HC Ørstedsvej (iflg. linket) Vi kan måske lige maile sammen omkring tidspunkt. Jeg før nok lidt svært ved at nå det i denne uge.

Mht. mine engelsk kundskaber, som kan jeg da både læse, skrive og tale sproget, men når det bliver for teknisk kan jeg godt blive usikker :-(
Jeg vil også føle mig mere sikker når jeg har en siddende ved siden af, som kan rette mig når jeg er ved at lave noget forkert. Min computer er vigtig for mig, og jeg vil helst ikke miste mine data.

Jeg har også haft kigget på installationsvejledningerne som der er linket til, men synes de virker meget uoverskuelige, især når der er mange af udtrykkene jeg ikke er 100% hvad betyder.
Jeg havde fået forståelsen af at ubuntu kan bruges istedet for windows uden de store forudsætninger. Eller tager jeg fejl.

Hilsen
arnem
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

arnem skrev:Hej og tak for modtagelsen :-)

Som jeg havde skrevet så bor jeg i Birkerød og kommer ofte til Kbh. så det vil være fint hvis jeg evt kan komme forbi https://labitat.dk. Jeg går ud fra det er på HC Ørstedsvej (iflg. linket) Vi kan måske lige maile sammen omkring tidspunkt. Jeg før nok lidt svært ved at nå det i denne uge.

Mht. mine engelsk kundskaber, som kan jeg da både læse, skrive og tale sproget, men når det bliver for teknisk kan jeg godt blive usikker :-(
Jeg vil også føle mig mere sikker når jeg har en siddende ved siden af, som kan rette mig når jeg er ved at lave noget forkert. Min computer er vigtig for mig, og jeg vil helst ikke miste mine data.

Jeg har også haft kigget på installationsvejledningerne som der er linket til, men synes de virker meget uoverskuelige, især når der er mange af udtrykkene jeg ikke er 100% hvad betyder.
Jeg havde fået forståelsen af at ubuntu kan bruges istedet for windows uden de store forudsætninger. Eller tager jeg fejl.

Hilsen
arnem

Du skal nok regne med at en hel masse ikke er som det er i Windows. Det betyder du skal lære en masse nyt - tænk lidt på hvor blank du var det første stykke tid med en windows computer.

@Jimmyfj, tirs 7. sep 2010 08:26:
Det kan du måske have ret i.
Det er sådan ca det samme som i hvert eneste fag - der opstår et fag-sprog.

Jeg er gået trinnet opad i support - og det er at jeg begyndt at lave software, hvis formål det er at gøre livet nemmere for brugere af Ubuntu.
Det gør at jeg med en meget teknisk indsats (programmering) kan hjælpe mange flere end jeg kan nu. Kun 1 bruger af gangen vs masser af brugere.

Det er den måde jeg har valgt at betale tilbage til Ubuntu/Linux communityet for at bruge al den gode software.
Jeg mener at det er en god ide at lave små programmer, som laver ting der er svært for brugere (især nybegyndere) nemt.

Jeg lader mig inspirere af forum. Mit næste større projekt tænker jeg vil være et program til at hjælpe med installation og konfiguration af Virtual Box på en nemmere måde end den der er der lige nu.
Der ikke rigtig nogle indlæg fra brugerne om virtual box, og jeg tror at brugerne er meget skræmt af al det langhårede konfiguration der skal til for at det virker flydende, i fuld-skærm og den slags.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Hilsen
arnem

Nej - Du tager ikke fejl her. Ubuntu er et endog meget potent system, som med lethed kan "afløse" MS Windows i det daglige brug. Men det er med Ubuntu Linux, som med alt nyt i livet: Der er en indlæringskurve. Og denne kurve kan variere i sværhedsgrad afhængig af, hvor teknisk minded man er. Som lath siger, så ér Ubuntu Linux ikke Windows. Efter vores mening er det en hel del bedre end Windows. Men regn ikke med, at du kan afvikle de store, forkromede Windows-spil på din Linux-boks. Linux er ikke bygget med Pc spil for øje, hvilket mange skuffet må erkende. Efter min mening hører spil ikke hjemme på en Pc, men på en dedikeret spil-konsol, som er bygget til formålet.

Når det er sagt, så husk, som også lath siger, at du også lige skulle lære at bruge MS Windows, inden du følte dig sikker under det system. Ligesom under Windows vil du blive gradvis mere sikker, og mere tryg ved systemet, jo mere du bruger det. Så kommer alle de tekniske termer, du ofte møder på div. forums også som noget, der med ét er hverdag (de termer har det med at smitte). Du skal blot huske, at med Linux kommer en hel masse nye fil-navne, og, frem for alt, en helt ny, og meget anderledes logik, end du kender fra Windows.

Som bruger af MS DOS/Windows gennem 15 år kan jeg i dag se, at der absolut intet logisk er ved MS Windows. Men sådan er det bare.

Det, som efter min mening oftest forvirre nye brugere er de mange nye navne på den software, man er vant til at bruge under Windows. Dette skyldes primært, at disse programmer hedder noget andet under Linux, og så det faktum, at der er indtil flere forskellige udgaver af samme software, hver med deres eget navn.

Noget så simpelt som et program til konvertering af musik-filer er lidt vanskeligt at finde under Linux. Simpelthen fordi man ikke, som ny bruger, aner, hvad man skal kigge efter. Selv er jeg oversætter på en konverter ved navn "OGGConvert", men hvor mange kan, alene ud fra programmets navn se, at der er tale om et program, som konverterer mp3, wav, flac o.m.a. filformater om til .ogg (Ogg-Vorbis) fil-formatet? Det fremgår af navnet på programmet, men er man ikke vant til at konvertere musik under Windows er det ikke let at vide det.

At ICQ, MSN, Yahoo-talk/chat, Facebook-chat o.a. alle kan afvikles fra Ubuntus "Me-menu" er heller ikke noget man, som ny bruger lige gætter sig til. Her er forum her den bedste hjælp nye brugere kan få.

Logikken bag det er, at det under Linux er en vane, for os, der har brugt systemet gennem længere tid, lige at markere det program, man gerne vil installere, og så læse udviklerens beskrivelse af programmet. Kigger du under Programmer->Ubuntu Softwarecenter er denne opdelt i logiske grupper: Grafik, Kontor, Internet, Lyd & Video m.m. Går du ind i gruppen "Internet" og markerer et program kommer der en beskrivelse af programmet når du klikker på "Info"-knappen i samme linje som "Install" knappen ligger. Men hvor skal nye brugere vide det fra? Næsten al dokumentation om Ubuntu foreligger på engelsk, selv om vi er nogle, som arbejder hårdt på at få udgivet noget dansk dokumentation også. Her handler det om "Tordenskjolds soldater", så det job tager tid.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Lyder fint, du kan event. Bare skrive en besked til mig når du har fundet ud af hvornår det passer dig at være der.

Mht spil så vil jeg sige at det mere er sipil der ikke er bygget til Linux ind omvendt, du kan godt få nogle af de samme spil som til Windows men udvalget er ikke så stort. Til gengæld er det rimelig udbred med at køre spilservere på Linux.
arnem

Indlæg af arnem »

Hej Anders

Jeg er i Kbh i morgen mandag.
Er det muligt at komme forbi HC Ørstedsvej og få noget hjælp til download og installering

Hilsen
arnem
snabel[at]gmailpunktumcom
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det kan du godt, hvilket tidspunkt vil passe dig?
arnem

Indlæg af arnem »

Er der et tidspunkt som passer dig bedst. Jeg har tid fra eftermiddag til aften.

Hilsen
arnem
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvad med kl.: 15?
arnem