Ebogslæser

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ebogslæser

Indlæg af lath »

Madmanden skrev:Amazon har et eller andet smart system med, at de estimerer told og gebyrer, og så betaler man det direkte til Amazon. Bliver det faktiske beløb mindre, får man differencen tilbage. Hvis det bliver mere, betaler Amazon selv.


Smart - det forhindrer PostDanmark i at tage deres ublu fortoldningsgebyr.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Madmanden
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. aug 2010, 14:01
IRC nickname: Madmanden

Re: Ebogslæser

Indlæg af Madmanden »

lath skrev:
Madmanden skrev:Amazon har et eller andet smart system med, at de estimerer told og gebyrer, og så betaler man det direkte til Amazon. Bliver det faktiske beløb mindre, får man differencen tilbage. Hvis det bliver mere, betaler Amazon selv.


Smart - det forhindrer PostDanmark i at tage deres ublu fortoldningsgebyr.

/Lars

Ja, det er det jeg håber på - ellers må jeg kontakte Amazon og høre, hvad de vil gøre ved det. :)
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

Ja det bliver spændende.

Amazon skriver sådan her om deres import fees deposit.
http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=596184&#import
Hvilket jeg mener dækker toldbehandling, moms og eventuelt toldafgift (mener jeg nu ikke der er på men måske den går ind under mp3 afspiller :-))
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1770365&vId=0

samlet lød min ordre på:
Order #:
Shipping Method: Priority International Courier
Shipping Preference: Group my items into as few shipments as possible
Subtotal of Items: $139.00
Shipping & Handling: $20.98
------
Import Fees Deposit $40.00
------
Total for this Order: $199.98


Delivery estimate: We'll notify you via e-mail when we have an estimated delivery date for this item. It will ship separately. You can cancel at any time.
1 "Kindle Wireless Reading Device, Wi-Fi, 6" Display, Graphite - Latest Generation"
Electronics; $139.00

Sold by: Amazon Export Sales, Inc.


så en forventet total pris på 1.172,18 kroner.

/Brandt
Madmanden
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. aug 2010, 14:01
IRC nickname: Madmanden

Re: Ebogslæser

Indlæg af Madmanden »

Yeah! Så har jeg modtaget 'dyret'! Den blev sendt i fredags fra USA, og jeg modtog den mandag morgen kl. 9.30 - det var hurtigt! Jeg har naturligvis ikke brugt den så meget endnu, men i de par timer jeg har leget med den, er jeg yderst tilfreds. Displayet er overraskende godt - det er vitterlig næsten fuldstændig som at læse i en rigtig bog. Bortset fra at her kan man selv bestemme tekststørrelsen, linjeafstand mv. Og så kan man selvfølgelig læse med én hånd. :)

Jeg har taget nogle billeder, men min mobiltelefon er ikke så god til den slags... Så derfor må I nøjes med et billede, som ikke slet yder Kindlen fuld retfærdighed.

Billede

Nu skal jeg til at have overført nogle ebøger, som jeg har liggende på harddisken. Kindlen indekserer bøgerne, så man kan søge i dem - dette skulle dog bruge noget processorkraft (og dermed batteritid), så det er jeg lidt spændt på. Det sker dog selvfølgelig kun én gang pr. bog. Og med mindre man smider hundrede bøger på ad gangen, skulle det vist være ganske smertefrit.

Spørg endelig løs, så skal jeg forsøge at svare efter bedste evne. :D
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ebogslæser

Indlæg af Jarlen »

Cool, jeg glæder mig til at høre om hvordan den er i reelt brug. Rent umiddelbart synes jeg skærmen virker lidt lille i forhold til den samlede box, og i forhold til de fleste bøger. Så jeg er lidt spændt på at høre hvordan den er at arbejde med i længden :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Madmanden
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. aug 2010, 14:01
IRC nickname: Madmanden

Re: Ebogslæser

Indlæg af Madmanden »

Jarlen skrev:Cool, jeg glæder mig til at høre om hvordan den er i reelt brug. Rent umiddelbart synes jeg skærmen virker lidt lille i forhold til den samlede box, og i forhold til de fleste bøger. Så jeg er lidt spændt på at høre hvordan den er at arbejde med i længden :-)

Altså umiddelbart synes jeg skærmen har en ok størrelse. Selvfølgelig kunne den sagtens være en tomme eller to større, men den virker ikke ligefrem for lille. Hvis man har lyst, kan man også vælge at læse på den anden led, sådan at læse-arealet bliver det større.
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

uhh spændende. Hvordan med prisen holdt den?
Min står med forventet afsendelse i dag og forventet levering den 9.
Kan ikke vente :P

/Brandt
Madmanden
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. aug 2010, 14:01
IRC nickname: Madmanden

Re: Ebogslæser

Indlæg af Madmanden »

Brandt skrev:uhh spændende. Hvordan med prisen holdt den?
Min står med forventet afsendelse i dag og forventet levering den 9.
Kan ikke vente :P
Glæd dig :D

Der er trukket præcis 1.177,71 kr fra min konto.
multilanguman
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. maj 2010, 20:49
IRC nickname: multilanguman
Geografisk sted: Hvalsø

Re: Ebogslæser

Indlæg af multilanguman »

Fik min kindle for et par dage siden også. Min er hvid og med 3G og Wifi. I starten drillede det en del med 5-way controller og back knappen, da jeg kom til at trykke på back istedet for arrow down hele tiden. Fandt ud af at man skal bruge spidsen af tommelfingeren for at undgå at trykke back.

Har brugt Calibre til at konvertere en del e-books fra epub til MOBI format som kindle kan læse. Calibre kan også konvertere html, rtf. pdf, lit, doc og almindelige txt filer.

At købe ebooks fra Amazon foregår ganske smertefrit, dog må vi i Danmark betale 2.97 dollars for en "gratis" ebook hvor det i USA er 0.00 dollar tilsyneladende. På Amazons hjemmeside henviser de ellers til et par sites hvor man kan hente samme ebooks gratis. Kan godt anbefale manybooks.com og project gutenberg. Jeg savner dog at kunne hente tyske klassikere såsom Goethes samlede værker på samme måde som the complete works of Shakespeare.

Er specielt glad for ordbogfunktionen i kindle, der gør det nemt at øge ens ordforåd på engelsk. Med i kindle har man både oxford English dictionary og American English dictionary.

Kommer der på et tidspunkt en ebook reader i større format med farve ville jeg også slå til, da jeg også læser en del comics og graphic novels.

mvh

Terence
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

Synes jeg har læst et sted at man skal sætte sin amazon konti til us, så får man adgang til de gratis bøger.

Dog ikke noget jeg har prøvet endnu af gode oversager.

Nu står der at min kindle er afsendt
/Brandt
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ebogslæser

Indlæg af zob »

http://www.feedbooks.com/
Er også god.
Og biblioteket selvfølgelig. Man kan låne ebøger på folkebiblioteket og det kgl. bibliotek. Det har jeg også benyttet mig af. Jeg ved ikke hvordan det fungerer på kindle, men på min sony prs-600 skal jeg bruge adobe digital editions -softwaren for at registrere dem. De udløber selv når lånetiden er overstået. http://elibrary.ebib.dk/Home/HTML/subjects.asp

Jeg skal også sige til de hackelystne at sony'en nok er en tand mere åben end kindle'n.
F.eks. kan du finde source code på sony's hjemmeside - som her: http://www.sony.net/Products/Linux/Audio/PRS-600.html
(Det afslører i øvrigt at min reader kører linux kernel 2.6.3)
Se her: http://www.mobileread.com/forums/showth ... -600+linux
Og her: http://code.google.com/p/prs-plus/

Desuden kan sony læse åbne formater som f.eks. EPUB uden at man behøver konvertere.

Dette er ikke en reklame for sony's læsere. Kindle er sikkert bedre. Den er da i hvert fald nyere. Men sony har faktisk også en ny serie ude. Et sted er kindle helt sikkert bedre end sony - deres boghandel. Og så har kindle vel wifi og 3G. Ikke noget der interesserer mig. Men det kan der være mange der synes er rart.

Calibre softwaren er formidabel. Har doneret af flere omgange.
Lottex
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. sep 2010, 10:07

Re: Ebogslæser

Indlæg af Lottex »

Hej :)

Jeg står og skal til NY inden længe, og kunne godt finde på at købe en e-reader derovre.. men er det ikke noget med, at man ikke kan bruge dansk netværk på de ebogslæsere fra USA? :o
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ebogslæser

Indlæg af Brandt »

Det virker fint med WIFI, hvis det var det du mente?
I går downloadede jeg et sample af en bog fra Amazon.com. Efterfølgende valgte jeg at købe bogen. Kindle gik selv på mit wifi, gennemførte køb og downloadede bogen.

Jeg vil lige bruge den lidt mere inden jeg skriver om mine erfaringer. Men p.t. er jeg meget tilfreds. Slutbeløb endte ned at blive 1.187,-

/Brandt
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ebogslæser

Indlæg af lath »

Lottex skrev:Hej :)

Jeg står og skal til NY inden længe, og kunne godt finde på at købe en e-reader derovre.. men er det ikke noget med, at man ikke kan bruge dansk netværk på de ebogslæsere fra USA? :o


Hvis du skal bruge den i Europa skal den have et CE mærke.

Skal du brug den i forbindelse med 3G i Europa skal apparatet understøtte det der i folkemunde kaldes UMTS, og som er W-CDMA (Wideband Code Division Multiple Access) standarden.
Et hurtigt download link understøttets i Europa af HDSPA (High-Speed Downlink Packet Access) standarden.

Bemærk at en sælger i US måske vil påstå at apparatet understøtter 3G, men det er i en amerikansk kontekst.
I amerikansk kontekst refererer 3G til en anden standard (CDMA eller CDMA2000).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Lottex
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. sep 2010, 10:07

Re: Ebogslæser

Indlæg af Lottex »

Mange tak for det hurtige svar Lars, det er bare super! :)