TRÅDLØS ER DEAKTIVERET

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: TRÅDLØS ER DEAKTIVERET

Indlæg af soundpartner »

vovsen skrev:@stra Undskyld - jeg fik læst et "du" for meget!

soundpartner skrev:det lyder meget som en eller anden opsætning hos dig, der laver ged i det... netkort med tux på pakken skal fungere ud af æsken i nyere ubuntu-versioner. det har umidelbart intet med bios osv at gøre.

Ja, dét er der ikke nogen tvivl om :lol: - problemet er så "bare" at finde geden i dette Zoo. :lol:

På W7 maskinen ville tux-kortet egentlig heller ikke virke "ud af æsken", før jeg begyndte at "pille" i opsætningen. Så dit "SKAL" skal nok tages sådan lidt øhh! :roll: :)

Det er godt nok heldigt, man aldrig glemmer noget (videnskabeligt bevist!), men kun kan have voldsomme problemer med at huske det (hele).
Nå men jeg klikkede i netkortmenuen på W7-maskinen, hvorved der pludselig blev aktivitet omkring noget USB-BUS, hvorefter der gik et lille stykke tid (masser af CPU-aktivitet) og så gik kortet "i luften". Og dér er det heldigvis blevet hængende. :D

Det er vel noget med at hardwaren selv kalder på den relevante software, så når dét ikke lykkes, hvad mon der sker hvis man hjælper til og installerer softwaren. Dét ville jeg gerne prøve - først med det indbyggede RTL2500 kort og derefter med D-Link Tux-kortet.
Hér har jeg bare et stort hængeparti, da jeg ikke har en dyt styr på hvordan dét gøres. - Har du en god "Lyd" til dét "Partner" :wink:
Hvis ellers du er enig med mig i, at det er et forsøg værd.

jeg har svært ved at vide hvor jeg skulle begynde. grunden her til er at jeg ikke sidder med maskinen forand mig.
hhavde jeg maskinen så siger erfaringerne mig at efter et lille stykke tid så skal jeg nok finde ud af hvor fejlen den er.

som udgangspunkt så er usb aktivt, og tux på kortet betyder at en driver til dit kort allerede ligger i kærnen, så med mindre du har andet hardware der har deaktiveret denne kerne driver så skal kortet som sådan virke ud af æsken. Det værende sagt så kan wifi eller networking generelt jo stadig være deaktiveret. det via en hardware switch eller via settings i softwaren
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
vovsen
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Indlæg af vovsen »

soundpartner skrev:jeg har svært ved at vide hvor jeg skulle begynde. grunden her til er at jeg ikke sidder med maskinen forand mig.
Klart Klart som DSB-Harry siger ;-D

havde jeg maskinen så siger erfaringerne mig at efter et lille stykke tid så skal jeg nok finde ud af hvor fejlen den er.
(INFO: Jeg ser du holder til i Kbh. - Jeg lidt Nord for :idea: til senere måske)

som udgangspunkt så er usb aktivt, og tux på kortet betyder at en driver til dit kort allerede ligger i kærnen, så med mindre du har andet hardware der har deaktiveret denne kerne driver så skal kortet som sådan virke ud af æsken. Det værende sagt så kan wifi eller networking generelt jo stadig være deaktiveret. det via en hardware switch eller via settings i softwaren

OK! Der er tilsluttet trådløst Medion tastatur (USB) externt plus en USB-minimus. Alt andet er fjernet. Internt i maskinen sidder der en komplex samling kortlæsere, som muligvis er dem, der driller.

De præsenterer sig som tre drevenheder under "Steder"-Maskine-[1:Generic CF Card CF; 2:Generic MS/SD Combo MS; 3:Generic SM/xD Combo SM]
Der er indikeret et USB-Ikon-symbol ved hver enhed, så jeg kan forestille mig de muligvis kan stikke en kæp i hjulet. Jeg har aldrig brugt dem på UBUNTU.

Strengt taget kunne de fjernes, da jeg har en ekstern kortlæser til mit digitale fotokort. Hvis jeg åbner kassen kan jeg sikkert (læs "garanteret") opsnuse et kabel, der kan hives ud af bundkortet et eller andet sted, men kan man (det er så en af "jer") affyre en elegant kommando i stedet, er det jo at foretrække :wink:

Egentlig passer det jo meget godt, at W7 maskinen havde nogle USB-BUS problemer, som den heldigvis fandt ud af at løse selv blot med en anelse hjælp.
Denne maskine "ser" jo netkortene, men de er bare deaktiveret. Jeg gætter på at kortlæsererne har overtaget et "interupt" så der står et stort NUL hvor der skulle have været et ETtal som frigav enhederne.
Et vildt gæt fra min side!
Når nu RJ45 kablet overtager netforbindelsen, kunne det så ikke ske, at de der GENERIC måske generer :lol: på samme måde, fordi der er gået GE i noget.

Min bærbare har også en indbygget kortlæser. At der så også er en software supporteret touch kontakt (der var gået i udu fordi pakken var havareret under Vista) er en yderligere udfordring - den gemmer jeg til meget senere ;-D

Jeg har en mistanke om at vi har fået indhegnet GEDEN, så den snart kan komme i stræktov :lol: Håber det holder stik.

/Erik
rmcarlsen
IRC nickname: rmcarlsen

Indlæg af rmcarlsen »

Hey, jeg er ny Ubuntu bruger, og har i den forbindelse svært ved at sætte mit trådløse netværk op til Ubuntu! Nogen med et godt råd?
Hilsen rmcarlsen :)
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

rmcarlsen skrev:Hey, jeg er ny Ubuntu bruger, og har i den forbindelse svært ved at sætte mit trådløse netværk op til Ubuntu! Nogen med et godt råd?
Hilsen rmcarlsen :)

bedste råd er at du starter din egen tråd og kommer med så meget data som muligt... hvilken maskine er der tale om, hvilket netkort, hvilken ubuntu og i hvilken version osv... jo mere data du kommer med jo nemmere kan vi hjælpe dig...

på baggrund af ovenstående kan jeg kun sige at det er helt normalt at du har svært ved det... ubuntu er ikke windows, så ting fungerer anderledes, og det skal du lige finde ud af eller tillære dig.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
vovsen

Indlæg af vovsen »

Hallo Hallo
Er der et forslag til noget jeg skal prøve at gøre?

/Erik
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

vovsen skrev:Hallo Hallo
Er der et forslag til noget jeg skal prøve at gøre?

/Erik

tjaaa du kunne stoppe med at råbe af folk (Store bogstaver betraktes som råben)og så eventuelt overveje at behandle folk med respekt, og ikke disektere deres navne og gøre grin med dem...

husk at alle suportere her inde er frivillige, så man kommer generelt længst ved at være flink og venlig.
er man provokerende, irriterende eller kæphøj så plejer det ikke ligefrem at opmundre folk til at give en hjælpende hånd

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
vovsen

Indlæg af vovsen »

soundpartner skrev:tjaaa du kunne stoppe med at råbe af folk (Store bogstaver betraktes som råben)og så eventuelt overveje at behandle folk med respekt, og ikke disektere deres navne og gøre grin med dem...

husk at alle suportere her inde er frivillige, så man kommer generelt længst ved at være flink og venlig.
er man provokerende, irriterende eller kæphøj så plejer det ikke ligefrem at opmundre folk til at give en hjælpende hånd

:oops: Jeg er bare overhovedet ikke klar over, hvem og hvordan jeg har provokeret nogen, der hjælper til her. Jeg har absolut ikke haft intentioner om at optræde på de antydede måder, men måske ligger der mere i smilies end det grafiske billede som jeg ser det. Jeg er skam meget flink og venlig, men min humor kan måske være lidt rigelig, hvis man ikke kender mig. For en sikkerheds skyld så siger jeg lige: undskyld ! (det er ca. 8 år siden jeg var IT-chef på skolen og hjalp eleverne med næsten alt)

Venlig hilsen
Erik