Sårbarhedstesten på It- borger.dk

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Sårbarhedstesten på It- borger.dk

Indlæg af OldFart »

He he sådan ser resultatet af sårbarhedstesten ud med ubuntu:

Dit resultat er grønt



Din computer er sandsynligvis ikke åben for indgreb fra internettet. Testresultatet tyder på, at du har en firewall, som blokerer for uønsket trafik til din computer.

Dette er et godt tegn, da en firewall styrer hvilke programmer på din computer, der skal have adgang til internettet.

Du skal være opmærksom på, at hvis du kobler din computer til et andet netværk, kan du risikere ikke længere at være beskyttet af firewall'en.


Og nej ingen firewall eller antivirus :mrgreen: Gad vide hvordan det ser ud med andre OSer :?:
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Sårbarhedstesten på It- borger.dk

Indlæg af Warhawk »

Ja, det er jo en dejlig til ved Linux, UNIX, BSD og lignende. Men du har en firewall, og den er indbygget i kernen. Den sørger for at køre stealth mode og blokerer samtidig for alle porte som ikke skal bruges.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: Sårbarhedstesten på It- borger.dk

Indlæg af OldFart »

Warhawk skrev:Ja, det er jo en dejlig til ved Linux, UNIX, BSD og lignende. Men du har en firewall, og den er indbygget i kernen. Den sørger for at køre stealth mode og blokerer samtidig for alle porte som ikke skal bruges.


OK :idea: :idea: :idea: :idea: Det var da nice 2 know man blir da også bare mere vidende dag for dag - og strengt talt så har jeg i grunden også firewall på routeren!

Meeennn.............. alligevel
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Sårbarhedstesten på It- borger.dk

Indlæg af Warhawk »

Jamen, så er du jo dobbelt sikret. Din router er en hardware firewall og er mere robust.

Når vi nu snakker om sikkerhed på et operativsystem, så kan det faktisk godt lade sig gøre at gøre Windows nogenlunde sikker. Da jeg før i tiden kørte Windows deaktiverede jeg bl.a. DCOM og installerede Sygate Firewall. Sammen med min routers firewall have jeg dermed en ganske god sikkerhed. Jeg kunne suverænt styre hvilke processer og services som fik adgang til internettet.

Firefox blev sikret med bl.a. NoScript og SpywareBlaster. Jo, det var tider dengang :lol:
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: Sårbarhedstesten på It- borger.dk

Indlæg af OldFart »

Ja, man kan næsten huske opkaldende via TokenRing :lol:

Men min pointe kommer nu.............Jeg har jo intet gjort omkring sikkerhed efter installation af Ubuntu! Derfor er det - set med mine øjne - meget mere brugervenligt til hr. og fru danmark end andre store softwareudbydere kan diske op med :wink: Du er meget sikker allerede efter første genstart
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"
knxville
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. jan 2010, 16:22
IRC nickname: knxville

Re: Sårbarhedstesten på It- borger.dk

Indlæg af knxville »

Den firewall som er indbygget i Linux Kernel er iptables, du kan få et GUI styreprogram til den, kaldet Firestarter, jeg anbefaler at have Firestarter.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sårbarhedstesten på It- borger.dk

Indlæg af Jimmyfj »

Warhawk skrev:Jamen, så er du jo dobbelt sikret. Din router er en hardware firewall og er mere robust.

Når vi nu snakker om sikkerhed på et operativsystem, så kan det faktisk godt lade sig gøre at gøre Windows nogenlunde sikker. Da jeg før i tiden kørte Windows deaktiverede jeg bl.a. DCOM og installerede Sygate Firewall. Sammen med min routers firewall have jeg dermed en ganske god sikkerhed. Jeg kunne suverænt styre hvilke processer og services som fik adgang til internettet.

Firefox blev sikret med bl.a. NoScript og SpywareBlaster. Jo, det var tider dengang :lol:


Helt enig her, warhawk.

I min tid som bruger af MS Windows, og her taler vi helt tilbage fra "the good ol' Win 95" og frem til Windows XP Pro har jeg ikke haft en firewall installeret på de forskellige systemer en eneste gang. Jeg deaktiverede tilmed den firewall Win XP "skaber" som default fra Win XP SP1 - Jeg har alle dage stolet mest på min hardware-firewall, og denne har da heller aldrig svigtet.

Mit skifte fra Windows til GNU/Linux skyldes i langt højere grad DRM og "Trusted Computing" end noget andet.

Sandt at sige, så er det først når man begynder at lære mere om GNU/Linux at det langsomt går op for én hvor håbløs en teknologi MS har bygget Windows op over. Men hvad er den viden værd? Andet end at konstatere, at ALT hvad advokater dikterer omkring et OS ender med at skabe et system så forkrøblet, at kun advokater kan synes det er godt.

I dag bestemmer jeg hvad der skal ske på mit system. Ikke et kobbel dollar sultne advokater i US of Anderledes.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500