Problem med at dele mapper

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Fistorian
Geografisk sted: Nørrebro

Problem med at dele mapper

Indlæg af Fistorian »

Jeg vil gerne dele nogle filer mellem mine to computere. En laptop som forbinder trådløst til routeren og en stationær pc der har en kablet forbindelse til routeren. Laptoppen kører med ubuntu 10.04 64-bit samt windows 7 64-bit. Den stationære kører med ubuntu 10.04 32-bit samt Vista 32-bit.

Jeg har installeret samba på begge computere og brugt system-config-samba til at dele en mappe i ubuntu på begge maskiner. Fra laptoppen virker det fint jeg kan gå ind i min delte mappe på den stationære og bruge filerne. Fra den stationære kan jeg godt se mappen, men jeg kan ikke montere den. Der kommer et advarselsvindue med følgende tekst:

Kan ikke montere stedet. Kunne ikke montere Windows-deling

Jeg har heller ikke nogen problemer med at tilgå mine delte mapper i vista fra laptoppen. Men jeg kan ikke fra vista bruge min delte mappe i Ubuntu i laptoppen.
RETTELSE: Det viser sig at jeg godt kan komme ind i mappen fra vista. Mystisk! Jeg skal godt nok skrive brugernavn og password. Men det er jo ikke så mærkeligt, da jeg har sat samba op til det.

Kan problemet skyldes at laptoppen er forbundet trådløst til routeren? Ellers nogen idéer? Det er altså mærkeligt at problemet kun er fra ubuntu til ubuntu.

Måske jeg lige skulle tilføje at smb.conf-filen på begge maskiner er sat ens op (selvfølgelig med undtagelse at den delte mappes navn).

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Venlig hilsen
Jacob
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Problem med at dele mapper

Indlæg af swotie »

jeg har oplevet dette problem selv ... min bærbar windåse maskine kunne finde de delte filer på min stationære ubuntu maskine ... min ubuntu maskine fik samme melding som du.

Løsning i mit tilfælde: deaktiver firewallen i Bullguard security på den bærbar ... så kunne jeg se filerne på den oz
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Jeg kører bare ikke med nogen firewall i ubuntu på laptoppen (så vidt jeg ved). Så der er ikke nogen jeg kan deaktivere.
Venlig hilsen
Jacob
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Fistorian skrev:Jeg kører bare ikke med nogen firewall i ubuntu på laptoppen (så vidt jeg ved). Så der er ikke nogen jeg kan deaktivere.

har du prøvet at indtaste ipadressen til maskinen direkte?
samba er en kedelig protokold som bare ikke er særlig god. selv bruger jeg slet ikke samba mere men bruger sftp i stedet. i ubuntu er sftp fuldt integreret, i windows kræver det dog en klient som f.eks filezilla
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Hvordan er det nu jeg får IP-adressen oplyst i ubuntu? Er det i Nautilus jeg skal intaste den?

Kan man læse mere om det der sftp et sted?

Det overrasker mig lidt at få at vide at samba er dårlig. Alle steder jeg har læst, får man at vide at det er sagen at bruge for at dele mellem windowsmaskiner og ubuntu.
Venlig hilsen
Jacob
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Fistorian skrev:Hvordan er det nu jeg får IP-adressen oplyst i ubuntu? Er det i Nautilus jeg skal intaste den?

Kan man læse mere om det der sftp et sted?

Det overrasker mig lidt at få at vide at samba er dårlig. Alle steder jeg har læst, får man at vide at det er sagen at bruge for at dele mellem windowsmaskiner og ubuntu.

hvis du går op og højreklikker på netikonet i øverste højre hjørne kan du vælge forbindelsesinformation og der kan du finde din ip.

smb er en halvfærdig (eller efterhånden 3/4 færdig) protokol som microsoft selv har opfundet. det startede så vidt jeg husker i windows 3,0 og siden har man med hver udgivelse af windows (og flere gange undervejs) bare tilføjet ting og sager for at få det til at virke med nye versioner af windows osv... med andre ord i stedet for at løse et problem så laver man bare om i definitionen af protokollen i stedet da det er nemmere. dette er blandt andet grunden til at det ofte er så hamrende svært at få forskellige versioner af windows til at snakke sammen. i stedet for at løse problemet og følge standarten laver man det bare lidt om... så længe alle bruger det samme så er det jo ikke et problem, men kommer forskellige versioner ind i det så går det galt.

sftp f.eks er en ekstern standart, så hvis man vil bruge denne så skal man gøre det rigtigt, gør man det ikke rigtigt er det ikke sftp, og derfor virker dett bare altid. har man mulighed for sftp så er det sftp og der er ikke nogen der bare lige kan ændre lidt hist og pist for at springe over hvor gærdet er lavest for så er det jo ikke sftp mere.

i ubuntu kan du installere sftp ved at installere openssh-server
når denne er installeret kører det.
for at forbinde til maskinen skal du have en konto på maskinen. men det har du jo
fra ubuntu til en ssh-server forbinder du via steder->tilslut til server
øverst vælger du ssh, og udfylder så med serverens adresse (ip) port (hvis du ikke bruger standartporten) mappe (hvis der ikke skrives noget ender du i brugerens hjemmemappe) og brugernavn. i bunden kan du så vælge at oprette et bogmærke til forbindelsen, således at du for fremtiden kan oprette forbindelse bare ved at klikke på bogmærket.
når du er færdig og trykker tilslut så vil du første gang få at vide at nøglen ikke er kendt. her trykker du ja til at gemme nøglen, du taster brugerens kode og du er nu inde.

i windows skal du som sagt bruge et program som f.eks filzilla, og forbinde på samme måde som var det en ftp server (men dog vælge den rette sftp protokol)

fordelene ved sftp er mange...
men vigtigst er at det er en krypteret forbindelse hvor det med samba er en ukrypteret forbindelse. med sftp gemmes serverens nøgle, og hvis denne ændres (ved ny installation, eller hvis en fremmed prøver at snylte sig ind i mellem og lave man in the mittle angreb) så advares du om dette

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Tak for det. Det vil jeg prøve senere, når jeg har tid.

Det kan være jeg vender tilbage med flere spørgsmål, men det lyder interessant.

Kan man også dele printere på den måde? På nuværende tidspunkt kan jeg printe fra laptoppen på vores printer som er tilsluttet den stationære. Også selvom min bedre halvdel er logget på vista og jeg er på ubuntu på laptoppen. Det er en situation vi tit befinder os i, så det vil jeg helst ikke miste.

Men selvfølgelig kan jeg vel bare beholde printerdelingen i samba.
Venlig hilsen
Jacob
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Nu er jeg endelig forbundet fra ubuntu på den stationære til ubuntu på laptoppen. Jeg gjorde blot, som Soundpartner foreslog og brugte sftp. Det er jo meget nemmere at sætte op ind samba, og jeg kan tilgå alle mapperne på maskinen.

Det næste jeg skal prøve er at få det til at fungere med windows. Jeg venter derfor med at ændre tråden til løst.

Mange tak for hjælpen ind til videre.
Venlig hilsen
Jacob
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Fistorian skrev:Nu er jeg endelig forbundet fra ubuntu på den stationære til ubuntu på laptoppen. Jeg gjorde blot, som Soundpartner foreslog og brugte sftp. Det er jo meget nemmere at sætte op ind samba, og jeg kan tilgå alle mapperne på maskinen.

Det næste jeg skal prøve er at få det til at fungere med windows. Jeg venter derfor med at ændre tråden til løst.

Mange tak for hjælpen ind til videre.

til windåsen bruger jeg selv filezilla. den er gratis og ligger på nettet et sted. den er forøvrigt også i ubuntu hvor den selvfølgelig ligger klar og kan installeres via din foretrukne pakkemanager

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Det gik også fint med at indstallere Filezilla i windows og bruge den til at forbinde til ubuntu, på enten den ene eller den anden maskine. Men hvordan forbinder jeg til windows fra ubuntu via sftp?
Venlig hilsen
Jacob
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Fistorian skrev:Det gik også fint med at indstallere Filezilla i windows og bruge den til at forbinde til ubuntu, på enten den ene eller den anden maskine. Men hvordan forbinder jeg til windows fra ubuntu via sftp?

der må jeg være dig svar skyldig. for det aner jeg ikke.

første hit på google gav mig dette http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_SF ... r_software.
du må meget gerne melde tilbage med hvilken du valgte og hvor nemt det var at sætte op

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Jeg har rodet lidt rundt med at få sat en sftp-server op i windows. Det er tilsyneladende ikke helt nemt. Har fundet ud af at man kan installere Cygwin og igennem det openssh. Det er dog ikke lykkedes mig at logge mig ind på min windows fra ubuntu gennem sftp endnu.

Hvis der er nogen, der har nogen gode idéer er jeg lydhør.

Jeg arbejder videre på sagen, men det er jo ikke fordi, det er så vigtigt, da Samba virker fint nok den vej rundt. Synes dog stadig, det er nemmere med sftp hvis det ellers kunne komme til at fungere. Måske det har noget med nøglefiler at gøre?
Venlig hilsen
Jacob