Fistorian skrev:Hvordan er det nu jeg får IP-adressen oplyst i ubuntu? Er det i Nautilus jeg skal intaste den?
Kan man læse mere om det der sftp et sted?
Det overrasker mig lidt at få at vide at samba er dårlig. Alle steder jeg har læst, får man at vide at det er sagen at bruge for at dele mellem windowsmaskiner og ubuntu.
hvis du går op og højreklikker på netikonet i øverste højre hjørne kan du vælge forbindelsesinformation og der kan du finde din ip.
smb er en halvfærdig (eller efterhånden 3/4 færdig) protokol som microsoft selv har opfundet. det startede så vidt jeg husker i windows 3,0 og siden har man med hver udgivelse af windows (og flere gange undervejs) bare tilføjet ting og sager for at få det til at virke med nye versioner af windows osv... med andre ord i stedet for at løse et problem så laver man bare om i definitionen af protokollen i stedet da det er nemmere. dette er blandt andet grunden til at det ofte er så hamrende svært at få forskellige versioner af windows til at snakke sammen. i stedet for at løse problemet og følge standarten laver man det bare lidt om... så længe alle bruger det samme så er det jo ikke et problem, men kommer forskellige versioner ind i det så går det galt.
sftp f.eks er en ekstern standart, så hvis man vil bruge denne så skal man gøre det rigtigt, gør man det ikke rigtigt er det ikke sftp, og derfor virker dett bare altid. har man mulighed for sftp så er det sftp og der er ikke nogen der bare lige kan ændre lidt hist og pist for at springe over hvor gærdet er lavest for så er det jo ikke sftp mere.
i ubuntu kan du installere sftp ved at installere
openssh-server når denne er installeret kører det.
for at forbinde til maskinen skal du have en konto på maskinen. men det har du jo
fra ubuntu til en ssh-server forbinder du via steder->tilslut til server
øverst vælger du ssh, og udfylder så med serverens adresse (ip) port (hvis du ikke bruger standartporten) mappe (hvis der ikke skrives noget ender du i brugerens hjemmemappe) og brugernavn. i bunden kan du så vælge at oprette et bogmærke til forbindelsen, således at du for fremtiden kan oprette forbindelse bare ved at klikke på bogmærket.
når du er færdig og trykker tilslut så vil du første gang få at vide at nøglen ikke er kendt. her trykker du ja til at gemme nøglen, du taster brugerens kode og du er nu inde.
i windows skal du som sagt bruge et program som f.eks filzilla, og forbinde på samme måde som var det en ftp server (men dog vælge den rette sftp protokol)
fordelene ved sftp er mange...
men vigtigst er at det er en krypteret forbindelse hvor det med samba er en ukrypteret forbindelse. med sftp gemmes serverens nøgle, og hvis denne ændres (ved ny installation, eller hvis en fremmed prøver at snylte sig ind i mellem og lave man in the mittle angreb) så advares du om dette