BrianSPC skrev:Som familien´s nørd, er det min opgave at holde gang i alle pc´erne og som regel kan det meste jo løses via fjernsupport
De fleste køre Windows XP & 7, og på dem bruger jeg
http://www.logmein.com hvilket er et super godt program og ganske gratis
Umiddelbart kan det kun bruges på Windows og Mac, og jeg er så småt begyndt at installere Ubuntu på nogle pc´er og hvilket program kan i anbefale som erstatning for logmein ?
Jeg skal helst kunne logge på fra hvilken som helst pc, enten via en browser eller program på min USB stick.
Har forsøgt med VNC og den indbyggede VNC server i Ubuntu, men er der andre alternativer ?
du skal huske at bruger du vnc eller lignende så får du en UKRYPTERET forbindelse til maskinen, og derved så bliver maskinens sikkerhed gennemhullet som en sweizerost.
har du en åben vnc server kørende så er der 98% chance for at den er sniffet inden for 24 timer. og når først serveren er fundet så er det walk in the park at komme ind.
der findes værktøjer til at knække koderne til en vnc-server, og jeg har selv eksperimenteret lidt med det, og kunne knække et halvsvagt password på ca 30 sek.
alt efter hastigheden på forbindelsen så kan de fleste vnc-servere knækkes på maks 30-120 min.
mit bud er at du skal lære at bruge terminalen, og derved lære at bruge ssh.
ssh er en krypteret forbindelse og det kræver at du har en konto på maskinen derved er sikkerheden ret høj. desuden er den jo en terminal du får adgang til, så derfor er det super nemt at rette stort set alle problemer