Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Joomla eller Wordpress eller begge dele til din hjemmeside

Afstemning sluttede 27. maj 2010, 14:20

Joomla
2
25%
Wordpress
4
50%
Begge dele
1
13%
Igen af dem
1
13%
 
Afgivne stemmer: 8

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Finn Bjerke »

Dreamweaver god til fancy hjemmesider, men programmet er dyrt og Windowsbaseret - det kan ikke køre med Ubuntu. Så hvis du vil undgå Window$ og dyre løsninger (eller piratkopiering) så er der alternativer efter CMS princippet (Content management system= indholdstyrings-system?)

1. Joomla
2. Wordpress
3. Måske er der andre

1. Joomla, jeg blev overvældet af teknikaliteterne på deres site og syns jeg skulle investere for meget tid på at fatte hvad de mener, så det har jeg ikke prøvet endnu.

2. Jeg er glad for Wordpress, som jeg har prøvet i demo, direkte online. Der er ikke så meget "detalje-fnidder" da man skriver direkte ind i en skabelon med æstetisk layout. At lave undersider med links er temmelig enkelt, avancerede ting såsom at lade folk kommentere dit site virker ret ligetil. Der er RSS feed, men jeg forstår ikke lige hvordan man bliver fri for den feature. Det arbejder jeg lidt på. Hvis du vil ændre på grundskabelonen bliver det vist lidt mere kompliceret så vidt jeg kan se. Der er mange skabeloner at vælge imellem lige fra "pink-dreamy-prinsesse-land-candyfloss" til "død og helvede-racing-sort-rød-hardcore" Imidlertid er det uklart for mig hvordan jeg får de sites jeg laver i demoen knyttet til det site jeg betaler for på det webhotel jeg bruger. Vi får se.

En del af de meget teknisk kyndige folk her på sitet anvender joomla eller wordpress eller begge dele, til deres utrolig flotte sites. Jeg griber mig selv i at tænke det handler vel ikke kun om at være fancy men at være opdateret ? Det kan man filosofere lidt over. Wordpress virker meget simpel at holde opdateret. Det er ikke det store arbejde.

alternativt kan man jo håndprogrammere selv i HTML, (med programmet bluefish f.eks) det har jeg ikke tålmodighed og viden til. Alternativt er der "seamonkey composer" programmet, som er en lidt primitiv "what you see is what you get" editor
Kardemommeloven er en god ting.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af laoshi »

Jeg flytter lige tråden til Off Topic, da det jo er en diskussions- og afstemningstråd.
Og hvisker til dig, Finn, at du da gerne må tage drupal og typo3 med - så er der vist dækket godt ind med de mest anvendte CMS-systemer...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Finn Bjerke »

oki. funker disse 2 andre CMS ting også på net ller skal de hentes hjem for at virke så at sige
Kardemommeloven er en god ting.
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Jarlen »

Drupal og Wordpress er anbefalelsesværdige herfra, men det kommer helt an på hvad det er du gerne vil lave.
At fjerne RSS fra et Wordpress site ville være lidt som at bruge Open Office Writer til at tegne tegninger, det kan nok lade sig gøre, men kun vanskeligt da du vælger at bruge programmet direkte modsat af hvad det er beregnet til.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Finn Bjerke »

Tak for input.
Jeg er egentlig bare ude efter at lave et site der er lidt æstetisk at se på, det gør Wordpress ganske udemærket. Jeg behøver ikke holde andre end mig selv opdateret med hvad der sker på det så at sige. Jeg har heller ikke brug for kommentarer fra folk. Jeg sælger bare nogle psykologydelser og dertil hører et telefonnummer og lidt pæn grafik
Kardemommeloven er en god ting.
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Jarlen »

Du kan vælge at bruge "pages" i stedet for "posts", det lyder som det du gerne vil. pages er også lettere at integrere i menuerne.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Finn Bjerke »

Dette her er fedt. tak får råd.
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg bruger både Joomla og Wordpress, Wordpress er efter min mening den der er nemmest at gå til for en "begynder" og til en alm. blog er der alt hvad man skal bruge, men hvis man lige bruger et par timer på Joomla, er dette mere avanceret, og man har mange flere muligheder (og så svært er Joomla altså heller ikke).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Finn Bjerke »

Mange tak i grunden er det jeg skal lave ret statisk. Det er ikke en blog, men bare oplysninger om hvad jeg sælger af ydelser (som psykolog)
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Christian.Arvai »

Så ville jeg tage Wordpress, det burde du kunne få en ret fin side ud af :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Dreamweaver eller Joomla / Wordpress til fancy hjemmesider?

Indlæg af Finn Bjerke »

"amen to that"
Wordpress er helt utrolig smidig og hurtig når der skal udgives undervisningsmateriale på nettet. Det er æstetisk, det er pænt og det går lyn-hurtigt. Det er gratis. Bedre bliver det ikke. tak for tippet. Der skal nok være mange der foretrækker at få papir og bøger i hånden, men der er meget kvalitetssikret litteratur på nettet i min branche. Jeg er lidt modstander af at tranportere noget så tungt og dyrt som bøger og fotokopier rundt på kloden. Men det er jo lidt en anden snak.
Kardemommeloven er en god ting.