[LØST] Lyd problemer HP dv6-1250eo

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Lyd problemer HP dv6-1250eo

Indlæg af zob »

Vi fik vist aldrig prøvet ALT+F2 og skrive gstreamer-properties.
Hvad har du der? Sker der noget når du trykker test? Og hvis du ændrer default output?

Prøv også at give mig output på:

Kode: Vælg alt

cat /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

EDIT: Hov for resten. En ting til. Åbn System-Administration-Hardwaredrivere. Står der noget om et modem derinde? Der var på et tidspunkt en der fik lyd ved at slette det modem. Det skulle der heller ikke ske noget ved, med mindre du bruger et gammel dial-up.

Endnu en fejlfindingsmulighed. Prøv at installere vlc og se om du kan afspille højt nok i den:

sudo aptitude intstall vlc
Den dukker op i Programmer-Lyd&Video

Til sidst, hvis intet andet virker, skal vi til at se på den konfigurationsfil, som jeg går rundt om, som katten om den varme grød.
Hvis du har gjort alt det ovenstående har du også fået et print (cat /etc/modpr......) af den fil jeg taler om. Det det handler om er at der skal indsættes en linje der skal hedde "options snd-hda-intel model=HvadDerNuEndPasserMedDinLaptop"
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto
Der er en liste over de mange muligheder her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1043568

Du kunne som trial and error prøve at sætte dv-6 ind. Som jo er din laptop model. Jeg har godt nok ikke set den mange steder på forum (har set dv-5 ret meget).
Det ville de gøre ved at sige

gksu /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Skrive password.
Scrolle helt ned og indsætte følgende linje nederst.

options snd-hda-intel model=hp-dv6

Hvis du har en anden linje der ligner denne, kunne du prøve at sætte et # som det første tegn på den linje. Så bliver den ikke læst af systemet.
Reboot.

Hvis ikke det virker så prøv hp-dv5... (og slet den anden igen)

options snd-hda-intel model=hp-dv5

Reboot.
mts

Indlæg af mts »

zob skrev:Vi fik vist aldrig prøvet ALT+F2 og skrive gstreamer-properties.
Hvad har du der? Sker der noget når du trykker test? Og hvis du ændrer default output?

Prøv også at give mig output på:

cat /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

EDIT: Hov for resten. En ting til. Åbn System-Administration-Hardwaredrivere. Står der noget om et modem derinde? Der var på et tidspunkt en der fik lyd ved at slette det modem. Det skulle der heller ikke ske noget ved, med mindre du bruger et gammel dial-up.

Endnu en fejlfindingsmulighed. Prøv at installere vlc og se om du kan afspille højt nok i den:

sudo aptitude intstall vlc
Den dukker op i Programmer-Lyd&Video

Til sidst, hvis intet andet virker, skal vi til at se på den konfigurationsfil, som jeg går rundt om, som katten om den varme grød.
Hvis du har gjort alt det ovenstående har du også fået et print (cat /etc/modpr......) af den fil jeg taler om. Det det handler om er at der skal indsættes en linje der skal hedde "options snd-hda-intel model=HvadDerNuEndPasserMedDinLaptop"
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto
Der er en liste over de mange muligheder her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1043568

Du kunne som trial and error prøve at sætte dv-6 ind. Som jo er din laptop model. Jeg har godt nok ikke set den mange steder på forum (har set dv-5 ret meget).
Det ville de gøre ved at sige

gksu /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Skrive password.
Scrolle helt ned og indsætte følgende linje nederst.

Hvis du har en anden linje der ligner denne, kunne du prøve at sætte et # som det første tegn på den linje. Så bliver den ikke læst af systemet.
Reboot.

Hvis ikke det virker så prøv hp-dv5... (og slet den anden igen)

options snd-hda-intel model=hp-dv5

Reboot.

Info:
martin@martin-laptop:~$ cat /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-ioctl32 ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }
#
# Workaround at bug #499695 (reverted in Ubuntu see LP #319505)
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-oss ; : ; }
#
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist saa7134-alsa ; : ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-us122l index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
# Power down HDA controllers after 10 idle seconds
options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N

Ja jeg har prøvet det der alt+f noget, der står den på autodetect ved output.

når jeg tester kan jeg høre en hyle tone, men igen det er MEGET lavt i høre telefonerne....

jeg har været ved at se lidt på det her:
viewtopic.php?f=11&t=3713
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/269027

men jeg kan stadig ikke få det til at virke, jeg er også noget i tvivl om det er rigtigt det jeg gør...

jeg åbner: sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

og så prøvet jeg at smide det her ind og gemme filen:
options snd-hda-intel model=base

og efter det her: options snd-hda-intel model=hp

men det virker stadig ikke efter en genstart, jeg har også tjekket alsamixer efter hver genstart.

cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec
Codec: IDT 92HD75B3X5

cat /proc/asound/cards
0 [SB ]: HDA-Intel - HDA ATI SB
HDA ATI SB at 0xd2400000 irq 16
1 [HDMI ]: HDA-Intel - HDA ATI HDMI
HDA ATI HDMI at 0xd2310000 irq 19

men ved ikke helt hvad jeg skal lede efter.

lige meget hvad jeg gør er der bare meget lav lyd i høretelefonerne.

der står forøvrigt ikke noget modem ved hardware drivers, det er kun mit grafikkort der står der.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Havde du prøvet at sætte følgende linje ind:

Husk at slette (eller markere med #) de linjer du tidligere har sat ind.

Også den du har der hedder options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N . Bare sæt # foran. Og sæt i stedet nævnte linje ind.
Reboot.

Indtil videre virker det meget rigtigt det du gør. Vi ved bare ikke helt endnu, hvad der er det rigtige at gøre.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Og en sidste linje du gerne må prøve inden vi går videre til næste (mere drastiske skridt - Måske var det lettere at mødes på IRC #ubuntu-dk, kender du det?)

options snd-hda-intel model=hp-m4

Og igen. Sørg for at der ikke er andre linjer der hedder noget med options snd-hda-intel.... Kun en af gangen.

Prøv det.

Næste skridt er opdatering af alsa-driverne (her bedes du for dit indre øre lade lyden af Beethoven V. passere).
mts

Indlæg af mts »

zob skrev:Havde du prøvet at sætte følgende linje ind:

Husk at slette (eller markere med #) de linjer du tidligere har sat ind.

Også den du har der hedder options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N . Bare sæt # foran. Og sæt i stedet nævnte linje ind.
Reboot.

Indtil videre virker det meget rigtigt det du gør. Vi ved bare ikke helt endnu, hvad der er det rigtige at gøre.

Nu har jeg prøvet med dv-6 og dv-5 med og uden #

desværre uden held...

jeg fandt dog ud af at når jeg brugte dv-5 kom der slet ingen lyd af hovedtelefonerne, men det gør der med dv-6, hp, base med og uden #

EDIT:

Men så er spørgsmålet vel også om min fejl er den samme som det vi nu tror, fordi det jeg kan læse mig frem til kan andre fint høre lyd i høretelefoner, jeg kan jo kun semi, det er så lavt så jeg ikke kan høre rigtigt hvad det er.

så måske virker det fint nok, men der er bare et sted hvor man skal skruge op for lyden hvor jeg ikke har? er der andre steder end aslamixer? og de normale lyd indstillinger?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Den der # er det samme som at slette linjen. Den forhindrer systemet i at læse linjen. Bare lige så du forstår hvad det er du gør.
Det vigtige er som sagt at der ikke står to linjer som hedder noget med options snd-hda........ på samme tid.

Næste skridt, hvis du mener at dette er gennemsteste, er alsa-opgradering. Til dette formål er der heldigvis en fyr der har lavet en script som kan udføre det store arbejde for en.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=6589810
1. post bare.

Nederst i første post har han vedhæftet nogle filer. Hent den der hedder AlsaUpgrade........
Følg instruktionerne i posten
Short Alsa-Upgrade script install instructions:

1. download the script and save it somewhere
2. cd <your-download-dir>
3. tar xvf AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.tar
4. sudo ./AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.sh -d
5. sudo ./AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.sh -c
6. sudo ./AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.sh -i
7. sudo shutdown -r 0

Spørg igen hvis du ikke forstår.
Bemærk at både trin 4, 5 og 6 tager LANG tid. Sammenlagt kommer det nok til at tage en halv time. Kommer også an på din netforbindelse (trin 4 er bare download - trin 5 er compile - og trin 6 er installation).

Hvis noget ikke sker som du havde regnet med, så copy-paste det svar du får i terminalen herind. God fornøjelse.

Trin 7 er en reboot, så bliv ikke bange.
Trin to involverer kommandoen "change directory" - "cd", hvis du ikke ved hvordan man bruger den så spørg.
Husk at du ikke behøver at skrive lange ord i terminalen. Tabalatur-tasten fuldfører automatisk for dig. Eks. sudo ./AlsaU+TAB giver AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.sh (hvis ikke der er andre filer der begynder med AlsaU.

Kom ind på IRC kanalen hvis du bliver bange https://ubuntudanmark.dk/chat
runeoester
IRC nickname: runeoester

Indlæg af runeoester »

skal man være logged ind, for at hente filerne?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ja. Det ser sådan ud.
mts

Indlæg af mts »

Jeg er ikek helt med på pkt. 2

når jeg skriver: cd /home/martin/Hentede filer/alsa-driver-1.0.22.1

så sker der ikke rigtigt noget:

martin@martin-laptop:~$ cd /home/martin/Hentede filer/alsa-driver-1.0.22.1
bash: cd: /home/martin/Hentede: No such file or directory
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det kunne du heller ikke vide, men mellemrum fortolkes som et mellemrum mellem to forskellige dele af kommandoen.
Derfor skrives mellemrum som følger "Hentede\ filer/"
Jeg kan aldrig selv huske det, derfor trykker jeg altid TAB når jeg har skrevet "He" på vej til at skrive hentede filer, så udfylder den selv resten. Og så forsætter du bare der hvor den er kommet til. Prøv det, det er et godt trick at kunne.
runeoester

Indlæg af runeoester »

Hvordan åbner man den der chat, jeg er lidt i tvivl halvvejs gennem installationen.. (:
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Kan man ikke bare klikke på dette link: https://ubuntudanmark.dk/chat
Ved ikke jeg bruger en IRC-klient.
Det er lidt mere omfattende. Men linket skulle være til web-chat. Kræver java.
Ellers er det måske lettere bare at stille spørgsmålet her.
runeoester

Indlæg af runeoester »

Jeg er inde på chatten nu, men jeg ved mildest talt ikke hvordan den virker. - Kan jeg skrive kun til dig derinde?

Jeg udførte pkt. 2 i anvisningen.

Short Alsa-Upgrade script install instructions:

1. download the script and save it somewhere
2. cd <your-download-dir>
3. tar xvf AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.tar
4. sudo ./AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.sh -d
5. sudo ./AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.sh -c
6. sudo ./AlsaUpgrade-1.0.22.1-2.sh -i
7. sudo shutdown -r 0

Den brugte meget tid - downloadede, og på et tidspunkt stod der unpacking. JEg er lidt i tvivl om hvilket punkt jeg nåede til (om jeg har skrevet 3, 4?) - og jeg kom til at lukke terminalen. Kan jeg gøre noget forkert/hvor skal jeg gå videre fra?
mts

Indlæg af mts »

Nå det bliver en hel nats forestillig for mig, jeg har sådan noget genialt internet som hedder clearwire, og det køre sq ikke lige skide godt :) så bare at udføre den første download (-d) tager 2 timer...

så vender stærkt tilbage i morgen med info om hvordan det går :)

og tusinde tak for hjælpen indtil videre :)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Som en lille opmuntring kan jeg sige at vi lige har fået runeoesters til at virke (ham der kom ind i tråden for et par poster siden).
Vi opdaterede alsa.
Men derefter måtte vi alligevel finde den rigtige linje at tilføje i den der /etc/modprobe.d/alsa-base.conf fil.
I hans tilfælde var det bare options snd-hda-intel model=zepto
Men han havde en zepto, så tja, det gælder helt sikkert ikke for dig.

Måske havde det virket uden at opdatere alsa først. Kun med den laptop specifikke linje.

Jeg fandt løsningen på hvad der skulle stå i hans linjen i en fil der bliver lagt på computeren af ALSA installationen.

/usr/share/doc/alsa-base/driver/HD-Audio-Models.txt.gz
Senest rettet af zob 25. jan 2010, 01:11, rettet i alt 1 gang.