Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af thj01 »

H8-TraIn skrev:Hmm. Når jeg sidder og læser denne tråd virker det jo næsten som om alle klapper i hænderne over hoved og kan slet ik få dem ned over hvor godt linux er.
har nu prøvet og rode rundt med det af en uges tid for og se om jeg q får det til og køre bare en smule i nærheden af min gamle XP configuration, lykkedes mig næsten bortset fra mobil telefonen åbenbart ik er opfundet endnu. :-(
Men f... da af det virker da åndssvagt og sq bruge så meget tid på og sætte sig ind i ting der burde være såre simple for og finde ud af at det i virkeligheden slet ik er så feeedt som "folk" snakker om.
Som der er blevet nævnt før virker det sq som en religion for nogen her og kommer du og siger modsat, så uha kan i sikkert nævne 100 argumenter for hvorfor i syns det er godt. Jeg kan så et par stk for hvorfor jeg skiftede tilbage igen har knækket alle cderne med ubuntu suse og kubuntu jeg har prøvet og slettet alt med spor af linux fra dreve.
Xpen har hvis ik jeg sq prøve andet haft oppe tid uden crach på 16 måneder så hvad er der ik stabilt i det egentligt?


Hvis du nu skille lave en en reel sammenligning så skal du jo gøre det samme med windows som du lige har udsat Ubuntu for!

Start med en ren XP install cd. DVS uden drivere - og så få skidtet til at fungere.

find drivere, programmer (som jo selvfølgelig skal være lovlige)

sæt din computer op

Husk at tage tid


DET er et reelt sammenligningsgrundlag. Du skal huske at du har MANGE års erfaring med XP, som du lige glemmer at regne fra.

Min historie er at jeg hoppede af windows da XP kom. Og jeg hoppede kun af fordi Ubuntu endelig fik styr på trådløst netværk. Så jeg har gået den lange vej og har brugt år på at opbygge det kendskab jeg har til Ubuntu.

Men min RÅ vurdering er at jeg i dag har langt større overblik over ubunut end jeg nogensinde har haft over windows - (og jeg har været med fra Windows 3.10).

Jeg bruger LANGT mindre tid på at administrere min maskine (defrag, virus opdateringer, driveropdatering, software opdateringe) på min Ubuntu maskine end min dreng gør på hans XP maskine.

Og så er jeg tilhænger af frihed - og på det punkt hopper jeg op og ned, klapper i hænderne og griner ærlig talt lidt skadefro, når de stakkels windowsfanatikere sidder og piver op om at de har fået virus.

Gå du bare glad til din XP maskine, men lad os beholde glæden over friheden og et styresystem der faktisk gør NØJAGTIGT som brugeren vil - ikke som firmaet der har lavet det vil det!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Bjarke
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27. apr 2008, 10:40

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af Bjarke »

Jeg bruger LANGT mindre tid på at administrere min maskine (defrag, virus opdateringer, driveropdatering, software opdateringe) på min Ubuntu maskine end min dreng gør på hans XP maskine.


Det er faktisk noget af det jeg savner lidt, at bruge tiden på vedligeholdelse af pcen. Jeg kunne godt lide at vide at systemet kørte fordi jeg tog mig tid til at gøre noget ved det, ikke som med ubuntu der bare køre selv om jeg ikke laver andet end update & upgrade.

på den lidt ironiske side kunne jeg godt tænke mig at brokke mig over ubuntu, jeg sidder ofte tilbagelænet i sofaen og leger med pcen på bordet men da jeg ikke har tid til læne mig tilbage mellem hver komando er jeg begyndt at få lidt mave :cry:
vil du have hele historien?

det virker... det virker!!!... fuck - hvad har jeg nu pillet ved???
BrittaP

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af BrittaP »

Bjarke skrev:Det er faktisk noget af det jeg savner lidt, at bruge tiden på vedligeholdelse af pcen. Jeg kunne godt lide at vide at systemet kørte fordi jeg tog mig tid til at gøre noget ved det, ikke som med ubuntu der bare køre selv om jeg ikke laver andet end update & upgrade.


Ja, det er noget værre skidt ikke? Jeg er næsten helt glad nu hvor min scanner pludselig ikke vil virke. I forgårs var det min gamle parallelforbundne printer, men den begyndte at virke igen uden min mellemkomst (kan i øvrigt godt lide din signatur :) ). Jeg mener - når man nu godt kan lide at pille. Jeg havde ellers besluttet mig for at ominstallere p.g.a. det med printeren, og så ved samme lejlighed lige øge swapfilen, men så var det jeg ved et uheld glemte at tilvælge den USB forbundne blækprinter, som jo bare virkede, og kom til at klikke på default printeren - SOM PLUDSELIG OGSÅ VIRKEDE !!!!! :shock:
Nå, men nu hvor scanneren brokker sig har jeg nok alligevel en undskyldning, og det er jo kun 8.04 jeg bruger på min arbejdspc, og det kan jo virkelig ikke gå, vel?

Nå, men hvis jeg må give dig et lille råd, nu hvor du savner at vedligeholde... Kan du ikke sætte dig til at optimere din installation? Er der ikke altid noget man lige opdager kunne se flottere ud/virke en anelse hurtigere/findselvpå...?

Britta
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af Christian.Arvai »

@ Bjarke og BrittaP ............. I må kede jer ret meget i ubuntu :D


Jeg savner ikke ligefrem windows. jeg skulle installere en dual-boot på en af mine venners pc i sidste uge, jeg vil lige nævne at jeg selv har prøvet det mange gange, så det mente jeg ikke kunne tage mere en 1½ time, MEN JEG BLEV MEGET KLOGERE :? .
Først skulle jeg rydde op på pc´en ( det tog ½ time), så skulle jeg virusscanne pc´en (ok det var ikke for at installere ubuntu - men pc´en var fyldt med virus) hvilket der også gik ½ time med, så gik jeg i gang med at disk-defragmentere harddisken, jeg fik en overraskelse uden lige - den havde ikke været disk-defragmentere i flere mrd. så det tog over 2½ time, så på dette tidspunkt havde vi spildt mere en 3½ time, uden at være begyndt på en ubuntu install.

Vi stod nu begge og kiggede på de sørgelige rester af windows - som stadigvæk ikke kørte ordentligt, og vi blev derefter enige om at det bedste han kunne gøre, var at lave en helt ny XP install og derefter komme igen med pc´en, så jeg kan installere ubuntu som dual-boot............det må da siges at være totalt tidsspilde :roll:





PS: Jeg var meget glad da jeg kom tilbage på min egen pc med ubuntu igen :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
BrittaP

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af BrittaP »

christian.arvai skrev:@ Bjarke og BrittaP ............. I må kede jer ret meget i ubuntu :D

...... og vi blev derefter enige om at det bedste han kunne gøre, var at lave en helt ny XP install og derefter komme igen med pc´en, så jeg kan installere ubuntu som dual-boot............det må da siges at være totalt tidsspilde :roll:
PS: Jeg var meget glad da jeg kom tilbage på min egen pc med ubuntu igen :D


Godt du kom 'hjem' igen :D Nej, jeg keder mig ikke med ubuntu. Der er hele tiden noget nyt at lære, og selvom jeg snart har 1 års fødselsdag herinde føler jeg mig stadig som en grønskolling.

I mine windows dage følte jeg mig kun helt ren når jeg lige havde ominstalleret windows. Jeg stolede aldrig helt på virusscannere. Jeg havde altid en fornemmelse af at der gemte sig snavs i hjørnerne, om det var rigtigt eller ej ved jeg ikke, men sikkerhed var en videnskab for sig, så jeg ville nok have følt mig tryggere ved at spare defragmenteringen og scanningen og bare være hoppet ud i at gøre hele skidtet om igen.

Nå, a propos det... Jeg har vist lige en time til at lave samme nummer med den jeg 'sidder på' så vi ses lidt senere :) Forresten, windows på denne maskine fandt aldrig hverken netværkskort eller grafikkort, hvilket passer mig helt fint. Jeg er tørrere og sikrere på den måde - måske alene fordi jeg så vidt jeg husker aldrig har bootet op i windows på denne maskine, så jeg gider ikke gøre noget ved det :)
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af laoshi »

Måske skulle man overveje det i lyset af denne artikel:
http://politiken.dk/tjek/penge/article635695.ece
- den slags spændende breve får man jo ikke når man bruger Ubuntu
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af Christian.Arvai »

laoshi skrev:Måske skulle man overveje det i lyset af denne artikel:
http://politiken.dk/tjek/penge/article635695.ece
- den slags spændende breve får man jo ikke når man bruger Ubuntu

Ja det afgjorte jo sagen, man kan jo ikke leve uden den slags pæne beskeder fra banken :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af Stra »

christian.arvai skrev:- den slags spændende breve får man jo ikke når man bruger Ubuntu
Ja det afgjorte jo sagen, man kan jo ikke leve uden den slags pæne beskeder fra banken :)
Er du I sikker. :lol: :mrgreen: Ellers prøv at læse denne tråd http://www.linuxin.dk/node/13222
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af Christian.Arvai »

hehe ok det er ikke alle der er tilfredse, så må vi jo hellere blive på ubuntu og fortsætte uden problemer :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af Stra »

Bjarke skrev:
Jeg bruger LANGT mindre tid på at administrere min maskine (defrag, virus opdateringer, driveropdatering, software opdateringe) på min Ubuntu maskine end min dreng gør på hans XP maskine.


Det er faktisk noget af det jeg savner lidt, at bruge tiden på vedligeholdelse af pcen. Jeg kunne godt lide at vide at systemet kørte fordi jeg tog mig tid til at gøre noget ved det, ikke som med ubuntu der bare køre selv om jeg ikke laver andet end update & upgrade.
:cry:
Nu har jeg også haft den fornøjelse at skulle hjælpe med at optimere en vista for en elev.

For hulan da, hvor det tog dejlig lang tid :D med oprydning det ene og det andet sted, med diskdefragmentering og så var vi slet ikke omkring at tjekke om drivere m.m var Update.

På min ubuntu kører jeg denne komando

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade && sudo aptitude remove && sudo aptitude clean
og alt overflødigt er renset ud og maskinen er opdateret og opgraderet.

Bestemt kedeligt :lol:

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
julehund
Indlæg: 13
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:12
Geografisk sted: Staby 6990

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af julehund »

jubbiii... nu fik jeg endelig nordeas netbank til at funke!! 8) aldrig mere windows!! roder lidt med wine og nogle programmer som jeg bruger dagligt, og det ser også lovende ud.. (måske)

opdatere til windows 7??? not!!

tak for et godt forum (og styresystem!) :)
Mvh Jesper
Hvis alt syntes under kontrol, så går det bare ikke hurtigt nok
Ubuntu 9.10 Linux 2.6.31-16-generic GNOME 2.28.1
neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af neglesaks »

Jeg vil bedrive lidt nekromanti og svare på painkiller's indlæg. :)

Jeg bruger ikke personligt Vista, men assisterer familiemedlemmer med det på nyindkøbt hardware i år. For almindelige brugere, og set på overfalden, kan da ganske vist være at det er et udemærket styresystem. Brugerflade glasuren er pæn når man lige er skiftet over fra Windows.

Nu er det dog sådan at jeg graver dybere, og jeg kan se på systembelastningen hvor tung Vista egentligt er at danse med; jeg har altid Task Manager åben når jeg er ved en Windows PC (eller enhver computer med et OS der har funktionalitet tilsvarende dette) - og blot ved opstart sætter Vista sig på 1 Gigabyte ram af computerens hukommelse. Ressourcemæssigt og. ift. hvilke opgaver man har startet for at det kan ske (dvs. ingen opgaver andet end at boote Windows) mener jeg at dette er komplet uacceptabelt; det er en horribel spild-attitude der ligger bag ved at lade et styresystem æde så mange systemressourcer. (Jeg vil afholde mig fra explicitte sammenligninger til hvad Amiga-programmørerne kunne udrette med 512 KB RAM for 20 år siden ;)

EN anden tign er hvor meget harddisken bliver spanket for at Vista kan åbne sin "Sidebar" med gadgets såsom ur, vejudsigt, billedgaller osv; harddisken er aktiv i flere minutter efter at Windows er tonet frem på skærmen. Samme indsigelse som ovenfor.

Så er det det tilbagevendende faktum at filsystem og -indholds mæssigt er Windows det samme morads som siden W95, men gang på gang blevet værre med hvor nyudgivelse af Windows. Jeg vil ikke gå i detaljer med dette; blot sige Linux udviklerne har været langt bedre tilat holde linierne rene siden midten af 90'erne. /home/ ved man hvad er :)

Windows Stifinder og Kontrolpanelet i Vista er en saga i lidelse i sig selv; brugeren bombarderes med valgmuligheder i form af alskens farvestrålende knapper ovenfor og til venstre. Første gang jeg arbejdede med Vista var jeg ved at få et anfald... det var komplet uoverskueligt. Modsat er GNOME bruger nautilus simple og overskuelig (jfr. deres hensigt om "few functions and sane defaults"). Kontrolpanel er der intet som sådan af - du har hvad der er i System >... menuerne, og det er hvad du kan se. Det kan vist ikek blive simplere.


beklager hvis denne kommentar virker noget knotten, det er jeg ikke. Jeg mener blot at udover spillene som fluepapir til Windows PC'er kan jeg ikke se hvad der er attraktivt ved Windows systemet. Jeg vil ikke sige at Vista eller andre former for Windows er 'gode' - nærmere at de bedre udgaver af Windows er 'acceptable' når de ikek står i vejen for hvad brugeren vil gøre på computeren, spil eller andet.

Siden Painkiller skrev sit indlæg er WIndows 7 kommet ud, og det er, sandt nok, i forhold til Vista, lettere og renere i linierne end Vista, men bemærk jer ironien i at gængse Windowsbrugere skal rende grændende i armene på Farmand Gates for at blive reddet fra noget bras han selv prakkede dem på i første omgang...
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af cmay »

Jeg har da lige geninstalleret XP for at bruge mit emu1212m lydkort sammen med sonar cakewalk og cubase 4 LE.
det er meget godt og hvis jeg får råd til det vil jeg overveje den nye cubase version. http://www.steinberg.net/en/products/mu ... oduct.html

Cubase er macOS X compatibel så dermed hvis jeg bruger et par månder på at lære cubase istedet for sonar som jeg har brugt en hel del kan jeg måse finde en laptop eller en brugt minimac som kan køre macOSX versionen af cubase fem.

ardour samt hydrogen og så de forskellige extra småting som for eksembelvis de her dsp plugins http://www.linuxdsp.co.uk/download/lv2/index.html er meget fint og nemt at bruge synes jeg. bare ikke med det emu1212m kort har jeg en erfaring med.

dermed vil det optimale være at min stærkeste computer med fire gigabyte ram fik et ordentlugt multichannel lydkort og så debian lenny 64 bit med rt-kernel og så en mac ved siden af med cubase. min XP computer går i stykker på et eller andet tidspunkt så indtil da kan jeg ligeså godt bruge de vinduer jeg har købt og betalt for netop for at få udnyttet min computer til audio production.

både linux og OSX kan udnytte fire gigabyte ram og der er både ardour til linux og macOSX samt man kan købe noget rimeligt proff udstyr og software til mac men det er bare for dyrt i forhold til hvad man kan få med en dedikeret windows PC som IKKE får lov til at stå tilkoblet internet eller bruges til andre ting en audio production.

windows kan ikke tåle at gå på internet har jeg dog fundet ud af lang tid før jeg installered linux første gang. jeg har stadig lenny på min lappy og det vil jeg blive ved med. men cubase er dog en meget fin undskylnding for at bruge andet end linux. selv om jeg aldrig har brudt mig om windowsw XP.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af zob »

Du har helt ret cmay. Audio-recording er også absolut eneste (jeg mener ENESTE) grund til at jeg stadig har en windows partition. Og det på trods af at jeg har et lydkort der virker under linux (RME HDSP pci), hvis man ellers holder pulseaudio langt væk.

Men jeg skal da klart kikke på 64studio når den kommer i version 3 endelig udgave.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Hvorfor overvejer du at gå tilbage til windows?

Indlæg af cmay »

@zob
enig :)

Jeg tror at hvis man får et kort til som det du bruger at køre på linux så er der måske en stor gevinst i at bruge 64studio stable version 3. ardour er ikke begrænset af andet end hardware faktisk. mens der er flere begrænsinger og restrictioner på de OEM produkter som man kan lave noget rimeligt godt på til windows hvor de fulde produkter er begrænset af prisen.

protools er meget dyrt og det er cubase /nuendo faktisk også. sonar cakewalk er ikke så dyrt iforhold til de muligheder der er i det men hvis man kan finde de rigtige ting til ardour også måske noget af det som ikke er helt gratis kan man sagtent udnytte det som primær DAW til både indspilling og cd mastering.

Jeg har hørt noget kormusik som ham der står for 64studio har produceret. prøv at lytte til det her http://www.64studio.com/node/453

alt er lavet med linux og vist også det lydkort du bruger såvidt jeg husker.

jeg er godt klar over du har vilje og penge til at få de mere proff løsningner til linux hvis det endelig var fordi du netop bruger et så meget fint og desværre også dyrt kort. men der må vel også være en fordel i at både platform og mange af de primære programmer er helt gratis og virusfri.- og udnytter ramblokke lidt mere effektivt :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}