Ubuntu 9.04 og indbygget fingeraftrykslæser

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Pazau
IRC nickname: Nicolas
Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn

Ubuntu 9.04 og indbygget fingeraftrykslæser

Indlæg af Pazau »

Hej alle.

Jeg har en HP Pavilion laptop med en indbygget fingeraftrykslæser, som jeg gerne ville have til at virke i Ubuntu.

Jeg har fulgt denne guide til hvordan jeg få fingeraftrykslæseren til at fungere: http://www.aldeby.org/blog/howto-ubuntu ... ingerprint

Jeg har således også installeret aes2501-wy, fprint-demo, libfprint0 og libpam-fprint. Det er lykkedes mig at opsætte Fprint-demo med mine fingeraftryk, men der stopper fornøjelserne også.

Jeg kan ikke få Ubuntu til at forstå, at jeg vil have valgmuligheden for at bruge enten min adgangskode, eller fingeraftrykslæseren til sudo og diverse administrative bekræftelser.
Jeg skal indsætte "auth sufficient pam_fprint.so" uden anførselstegn i /etc/pam.d/common-auth, hvis jeg skal have valgmuligheden for at bruge en af delene ifølge guiden.

Problemet er bare, at Ubuntu ikke forstår det af en eller anden grund.
Ved login, skal jeg indtaste brugernavn (selvfølgelig), bagefter skal jeg køre fingeren over fingeraftrykslæseren. Jeg formoder ikke at Ubuntu verificerer mit aftryk, men bare reagerer, og derefter skal jeg indtaste adgangskode, før jeg er inde.

Jeg kan heller ikke starte programmer med administrative rettigheder (primært synaptic) via Menuen eller genvejene, for programmerne starter bare ikke. Hvis jeg skal starte programmer med administrative rettigheder, skal jeg gøre det gennem Terminalen, og jeg formoder heller der, at Ubuntu verificerer, men bare reagerer. Derefter skal jeg indtaste adgangskoden, før programmet får lov at starte.

Output fra Terminalen:
nicolas@nicolas-laptop:~$ sudo synaptic
Scan right middle finger on AuthenTec AES2501
[sudo] password for nicolas:

nicolas@nicolas-laptop:~$

Nogle bud på, hvordan jeg får Ubuntu til at gøre som jeg ønsker? :)
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 9.04 og indbygget fingeraftrykslæser

Indlæg af lath »

Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags