(LØST) Deaktivering af adgangskode .. .

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Wrisberg
Geografisk sted: Haslev, sjælland

(LØST) Deaktivering af adgangskode .. .

Indlæg af Wrisberg »

Hej herinde!!

Jeg har for noget tid siden installeret "thinkfinger" - (Jeg bruger en thinkpad laptop, med en fingerprint reader). Thinkfinger gør at når jeg logger på, skal installere noget osv, så skal jeg verificere med min finger. det jeg godt kunne tænke mig var at det kun var den pass jeg skulle bruge, altså således at jeg ikke både skal taste pass og bruge fingeren ..
Jeg kan ikke finde noget sted hvor jeg kan dissable password .. . det kan være en af jer kodehoveder herinde har en god linie til den slags?

Udover det så er dette fora bare Verdensklasse .. I er allesammen super engagerede og meeeget hurtige med hjælp, Tak for det!

Jonas
Senest rettet af Wrisberg 17. dec 2009, 19:44, rettet i alt 1 gang.
Jonas Wrisberg

W520
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Deaktivering af adgangskode .. .

Indlæg af lath »

Wrisberg skrev:Hej herinde!!

Jeg har for noget tid siden installeret "thinkfinger" - (Jeg bruger en thinkpad laptop, med en fingerprint reader). Thinkfinger gør at når jeg logger på, skal installere noget osv, så skal jeg verificere med min finger. det jeg godt kunne tænke mig var at det kun var den pass jeg skulle bruge, altså således at jeg ikke både skal taste pass og bruge fingeren ..
Jeg kan ikke finde noget sted hvor jeg kan dissable password .. . det kan være en af jer kodehoveder herinde har en god linie til den slags?

Udover det så er dette fora bare Verdensklasse .. I er allesammen super engagerede og meeeget hurtige med hjælp, Tak for det!

Jonas

Jeg har desværre ikke tid til at hjælpe, men her er der en Ubuntu side om Thinkfinger:
https://wiki.ubuntu.com/ThinkFinger

Da enableing af Thinkfinger jvf. siden herover gøres med

Kode: Vælg alt

sudo /usr/lib/pam-thinkfinger/pam-thinkfinger-enable

i Intrepid Ibex, så er disable kommandoen muligvis?:

sudo /usr/lib/pam-thinkfinger/pam-thinkfinger-disable

er mit gæt

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa, jeg ved ikke om det kan lade sig gøre kun at bruge ThinkFinger, men vi kan gøre et forsøg.

Gå i terminalen og skriv

sudo visudo

Så får du nano frem og er klar til at redigere i sudoers. Find linien med teksten
root ALL=(ALL) ALL

Ændr dette til
root ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Gem og luk. Nu skal der ikke længere tastes password. Såfremt alle operative handlinger fungere med ThinkFinger, så er det fint.

Hvis du ikke behøver at bruge ThinkFinger så genetabler sudoer, da du ellers er uden sikkerhed

Du må meget gerne give en tilbagemelding.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Wrisberg

Indlæg af Wrisberg »

hvordan gemmer og afslutter jeg nano? det tegn kan jeg ikke tyde ..
Jonas Wrisberg

W520
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Wrisberg skrev:hvordan gemmer og afslutter jeg nano? det tegn kan jeg ikke tyde ..

^O betyder <Ctrl> + O = Gem
^X betyder <Ctrl> + X = Afslut
Senest rettet af Warhawk 8. dec 2009, 23:52, rettet i alt 1 gang.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Wrisberg

Indlæg af Wrisberg »

mange tak.

Jeg skal nok komme med en tilbagemelding!
Jonas Wrisberg

W520
Wrisberg

Indlæg af Wrisberg »

skal stadigvæk taste adgangskode . .
Jonas Wrisberg

W520
lath

Indlæg af lath »

Wrisberg skrev:skal stadigvæk taste adgangskode . .

altså både fingeraftrykslæsning og indtastning af kodeord?

Er du sikker på at du har registreret dit fingeraftryk i dit Ubuntu system?

Indtastning af kodeord er sandsynligvis en mulighed systemet bruger hvis fingeraftrykslæser softwaren har meldt ukendt fingeraftryk flere gange i træk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Wrisberg

Indlæg af Wrisberg »

Jeg skalstadigvæk bruge password, og "swipe"

Om finger swipe er registreret i ubuntu? hmm, fulgte en guide jeg fandt, vil da mene den er registreret, den skal ihvertfald bruges til det hele ... . . ?
Jonas Wrisberg

W520
Wrisberg

Indlæg af Wrisberg »

Og ja, hvis jeg bruger fingerprint forkert 3 gange i træ skal jeg taste adgangskoden igen, og så får jeg 3 forsøg med fingeren igen.

Det er som det hele tiden har været med adgangskode og fingerprintreader. Ingen forskel efter jeg har ændret ovenstående.
Jonas Wrisberg

W520
lath

Indlæg af lath »

Wrisberg skrev:Jeg skalstadigvæk bruge password, og "swipe"

Om finger swipe er registreret i ubuntu? hmm, fulgte en guide jeg fandt, vil da mene den er registreret, den skal ihvertfald bruges til det hele ... . . ?

Det betyder nødvendigvis ikke at dit fingeraftryk er registreret og at det er brugbart - kun at fingeraftrykslæsning er aktiveret.

Testede du at dit fingeraftryk rent faktisk kunne bruges?
https://wiki.ubuntu.com/ThinkFinger#Test%20the%20fingerprint%20reader

Kig også lige på https://wiki.ubuntu.com/ThinkFinger#Use%20it%20everyday%20!
Når du roder med PAM er det nyttigt at oprette en ny bruger med Administratorrettigheder.

/Lars
Wrisberg

Indlæg af Wrisberg »

Jeg fulgte den guide, så godt eg nu kunne. det med og erstatte nogle linier gjorde mig lidt forvirret, det er muligt jeg har lavet en fejl dér. Men mht. de 3 swipe osv, det gjorde jeg. Og systemet reagerer kun på tommelfingeren. med de andre melder det fejl.
Jonas Wrisberg

W520
lath

Indlæg af lath »

Wrisberg skrev:Jeg fulgte den guide, så godt eg nu kunne. det med og erstatte nogle linier gjorde mig lidt forvirret, det er muligt jeg har lavet en fejl dér. Men mht. de 3 swipe osv, det gjorde jeg. Og systemet reagerer kun på tommelfingeren. med de andre melder det fejl.

Du bliver nødt til at fortælle hvad du lavede i detaljer. Kig lidt mere på hvordan du får den bedste support her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279, specielt punkt 4.

I dette tilfælde fortæller du hvad output af testen* i Terminal var, og hvad indholdet af /etc/pam.d/common-auth filen på din computer er.

/Lars

*: https://wiki.ubuntu.com/ThinkFinger#Test%20the%20fingerprint%20reader
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Andre grunde til at en fingerprint-login kan volde problemer:

Billede
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Wrisberg

Re: (LØST) Deaktivering af adgangskode .. .

Indlæg af Wrisberg »

Jeg har lige læst på wike fingerprint reader at deres version IKKE kan installeres så den fuldstænding overtager password koden. Det er derfor IKKE muligt med den version jeg har KUN at bruge swipe.

Jeg siger tak for hjælpen til alle der har hjulpet.

Jonas
Jonas Wrisberg

W520