PeterBN skrev:Warhawk skrev:Jeg har fået en PM med et par tips. PKO mener at chipsettet ikke kan håndtere +3GB RAM. Dette harmonerer sådan set fint med løsningen i det ene link, jeg gav dig. Jeg tror at du derfor skal prøve at tage det ene RAM-modul ud - bare for at vi kan se om systemet så fungerer.
Hmm, jeg har to anker ved det forslag. Jeg er ikke meget for at nedsætte computerens ydelse med en 1/3 og jeg ved intet om, hvordan jeg skal tage ram-modulerne ud af maskinen. Så skal jeg jo til at skille den ad :-/
for det første så nedsætter du ikke ydelsen med 1/3. og selv hvis du gjorde så er det rimelig nemt at sætte blokken i igen bagefter når man har fundet ud af om dette rent faktisk virker.
at fjerne et modul er meget nemt. under maskinen er der nogle "låger" der sidder fast med en enkelt eller to skruer. efter du har fjernet skrien kan denne låge løftes af, og under sidder ramklodsen/klodserne.
der er ofte 3 af disse "låger" den mindste er til udvidelseskort (wifikort osv) den lader vi være. den største er oftest til harddisken så den lader vi også være. den midt i mellem er så der hvor der er ram. ramklodsen løsnes ved hjælp at to dimser en i hver side. hvordan det lige virker variere men det plejer at være nemt at gennemskue. enden skal de trykkes på, eller de skal skuppes til siden. når ramklodsen er løs kan den forsiktigt løftes ud.
jeg har arbejdet på mange maskiner efterhånden med linux, og jeg mærker ved normal brug ikke den vilde forskel om der er 1, 2 eller 3 gb ram i disse. når jeg leger med virtualbox og med store tunge opgaver så gør det en lille forskel, men det er nu ikke det vilde...
husk på at sammenligner du med windows vista så skal man som absolut minimum have 1 gb ram for at vista kan køre, mens det er nok med 350 mb ram for at ubuntu kører. der er som du kan se en del forskel på hvad de forskellige systemer bruger af ram