Problem med low-graphics

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Problem med low-graphics

Indlæg af Warhawk »

Hej igen :)

Trængslerne er åbenbart ikke forbi :roll:

Jeg har fået en PM med et par tips. PKO mener at chipsettet ikke kan håndtere +3GB RAM. Dette harmonerer sådan set fint med løsningen i det ene link, jeg gav dig. Jeg tror at du derfor skal prøve at tage det ene RAM-modul ud - bare for at vi kan se om systemet så fungerer.

Dernæst skal vi have GUI'en tilbage. Start op i recovery mode (GRUB = <Esc> - GRUB2 = <Shift>). Når du får en prompt skriver du

Kode: Vælg alt

xfix
<Enter>
Genstart. Så burde du få normal login. Hvis du kommer så vidt, så gå i hardwaredrivere og aktiver den proprietære driver, og genstart.

Er der problemer må du skrive igen - så tager vi dem derfra.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
PeterBN
IRC nickname: PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Warhawk skrev:Jeg har fået en PM med et par tips. PKO mener at chipsettet ikke kan håndtere +3GB RAM. Dette harmonerer sådan set fint med løsningen i det ene link, jeg gav dig. Jeg tror at du derfor skal prøve at tage det ene RAM-modul ud - bare for at vi kan se om systemet så fungerer.

Hmm, jeg har to anker ved det forslag. Jeg er ikke meget for at nedsætte computerens ydelse med en 1/3 og jeg ved intet om, hvordan jeg skal tage ram-modulerne ud af maskinen. Så skal jeg jo til at skille den ad :-/
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

PeterBN skrev:
Warhawk skrev:Jeg har fået en PM med et par tips. PKO mener at chipsettet ikke kan håndtere +3GB RAM. Dette harmonerer sådan set fint med løsningen i det ene link, jeg gav dig. Jeg tror at du derfor skal prøve at tage det ene RAM-modul ud - bare for at vi kan se om systemet så fungerer.

Hmm, jeg har to anker ved det forslag. Jeg er ikke meget for at nedsætte computerens ydelse med en 1/3 og jeg ved intet om, hvordan jeg skal tage ram-modulerne ud af maskinen. Så skal jeg jo til at skille den ad :-/

for det første så nedsætter du ikke ydelsen med 1/3. og selv hvis du gjorde så er det rimelig nemt at sætte blokken i igen bagefter når man har fundet ud af om dette rent faktisk virker.

at fjerne et modul er meget nemt. under maskinen er der nogle "låger" der sidder fast med en enkelt eller to skruer. efter du har fjernet skrien kan denne låge løftes af, og under sidder ramklodsen/klodserne.
der er ofte 3 af disse "låger" den mindste er til udvidelseskort (wifikort osv) den lader vi være. den største er oftest til harddisken så den lader vi også være. den midt i mellem er så der hvor der er ram. ramklodsen løsnes ved hjælp at to dimser en i hver side. hvordan det lige virker variere men det plejer at være nemt at gennemskue. enden skal de trykkes på, eller de skal skuppes til siden. når ramklodsen er løs kan den forsiktigt løftes ud.

jeg har arbejdet på mange maskiner efterhånden med linux, og jeg mærker ved normal brug ikke den vilde forskel om der er 1, 2 eller 3 gb ram i disse. når jeg leger med virtualbox og med store tunge opgaver så gør det en lille forskel, men det er nu ikke det vilde...
husk på at sammenligner du med windows vista så skal man som absolut minimum have 1 gb ram for at vista kan køre, mens det er nok med 350 mb ram for at ubuntu kører. der er som du kan se en del forskel på hvad de forskellige systemer bruger af ram
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Godt så!

Nu fik jeg åbnet og fandt ram-klodserne. Der var 2. Ét stk 2 gb og ét stk 1 gb. Jeg pillede den lille ud, så der var en klods tilbage med 2 gb.

Fik startet op og lavet recovery og valgte root, og skrev xfix. Den kender den ikke, men spørger om jeg mener xfig, xmix, gfix, eller efix? :-)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Godt så!

Nu fik jeg åbnet og fandt ram-klodserne. Der var 2. Ét stk 2 gb og ét stk 1 gb. Jeg pillede den lille ud, så der var en klods tilbage med 2 gb.

Fik startet op og lavet recovery og valgte root, og skrev xfix. Den kender den ikke, men spørger om jeg mener xfig, xmix, gfix, eller efix? :-)

Hej igen, super at du fik en god instruktion af soundpartner og havde mod til at foretage indgrebet.

Desværre er xfix kommandoen fjernet fra 9.10 (fuck, hvor er der bare fjernet flere super gode kommandoer), så vi må klare os på anden vis. Start op i recovery mode igen. Så installerer vi grafikdriver

aptitude xorg-driver-fglrx
<Enter> (hvis der opstår problemer, så skriv sudo foran - men da du er root så burde det ikke ske)
herefter skal du redigere i xorg.conf :roll:

nano /etc/X11/xorg.conf
<Enter>

Slet indholdet og skriv følgende:
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
DefaultDepth 24
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Default Device"
Driver "fglrx"
EndSection

Tryk <Ctrl> + X og svar y/j til at gemme. Skriv

reboot
<Enter>

Så skal lortet bare virke :)
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Jeg tror der mangler noget i koden

både med og uden sudo kommer der en masse hjælpetekst som fylder mere end hele skærmen og afsluttes med "this aptitude does not have Super Cow Powers" :-D

Det går så stærkt, at det umiddelbart ikke ser ud som om, at der installeres noget som helst.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

PeterBN skrev:Jeg tror der mangler noget i koden

både med og uden sudo kommer der en masse hjælpetekst som fylder mere end hele skærmen og afsluttes med "this aptitude does not have Super Cow Powers" :-D

Det går så stærkt, at det umiddelbart ikke ser ud som om, at der installeres noget som helst.

jep aptitude install... der mangler install
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Endnu engang tak til soundpartner.

Warhawk skrev:Tryk <Ctrl> + X og svar y/j til at gemme.

Nu nåede jeg til GNU nano 2.0.9, hvor jeg fik skrevet den lange smøre og trykker ctrl+x og svarer "y".
Så siger den "File Name to write: /etc/x11/xorg.conf", hvor jeg trykker "enter".
Så er den flabet og svarer "error writing /etc/x11/xorg.conf : No such file or directory".

Skal man oprette filen et sted først? Der var bare blank skærm da jeg kom ind i nano og så begyndte jeg bare at skrive løs. Der var ikke noget at slette først.
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Jeg tror der mangler noget i koden

Ups, det havde jeg ikke lige set, men som soundpartner siger så skal der selvfølgelig altid install med i sådan en kommando (det havde jeg også første gang jeg skrev den til dig... for mange indlæg siden :lol: )
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Det er helt ok. Der er også gået total spørge-jørgen i tråden, så man mister let overblikket :-)

Og så nåede jeg lige at snige endnu et spørgsmål ind før dit sidste indlæg som du kan hygge dig med ;-)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Det er helt ok. Der er også gået total spørge-jørgen i tråden, så man mister let overblikket :-)

Og så nåede jeg lige at snige endnu et spørgsmål ind før dit sidste indlæg som du kan hygge dig med ;-)

Hehe, ja der smutter lidt i ny og næ. Men lige præcis med kommandoer plejer jeg at være omhyggelig, da selv den mindste fejl betyder at det ikke virker.

Hvis xorg.conf ikke findes så bliver den oprettet med kommanoen. Derfor burde du også kunne gemme filen. Skal lige se om jeg kan finde en løsning.
/Michael
---

Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Hej igen,

Har lige testet det på min anden maskine og der var ingen problemer med at kunne gemme. Du står da som root@dit_brugernavn:~# ikke?
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

jo, jeg står i root@peter-laptop:~#

Findes der ikke en kommando, der kan oprette en (tom) fil, og så kan man overskrive den via nano?
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Jeg opdagede lige X11 skulle stå med stort, så nu kom jeg ind i filen og der stod alt muligt tekst. Så nu ændrer jeg det og håber at det virker :-)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Jeg opdagede lige X11 skulle stå med stort, så nu kom jeg ind i filen og der stod alt muligt tekst. Så nu ændrer jeg det og håber at det virker :-)

Hehe, igen et eksempel på at det skal skrives 100% korrekt. Nu er jeg overbevist om at det nok skal virke :)
/Michael
---