Med andre ord: Se at få gjort Linux lidt mere ”folkeligt” med grafiske brugerflader til alt samt nemme programmer med navne, som er til at huske og til at udtale.
Nu har jeg kun selv et halvt års erfaring med linux distributioner, men vil påstå, at giver man sig selv chancen til at lære terminalen at kende og de kommandoer, der kan være nyttige, så er terminalen bestemt ikke en hindring, tværtimod. Flere steder på nettet er der udførlige guider, som man kan komme meget langt med, fx på tuxfiles.org. Skal linux nødvendigvis være folkelig? Det er vel ikke et grundprincip, som de forskellige linux distribtioner kan stå inde for - slet ikke hvis det skal være på bekostning af de mange muligheder, der i dag er til stede, fx det at konfiguere ens system til lige dét, der passer en.
Dog mener jeg at det er i den gale retning. Linux skal væk fra terminalfræseri og kommandoer. Linux skal være rent grafisk og bliver det ikke det, vil det fortsætte sit stille liv som et operativsystem for nørderne.
Det basale spørgsmål hertil er, hvorfor?, hvortil svaret vel er, at vi fra Windows er vant til, at alt kan gøres via gui. Terminalen kan være en kæmpe fordel, hvis man først lærer at håndtere den, hvilket ikke er svært, se ovenfor. Ubuntu forsøger at 'gui-ficere' så meget som muligt (min mening), og det har en meget enkelt konsekvens, at man ikke lærer systemet ordentligt at kende.
Summa summarum er min pointe at terminalen gøres til en besværlig størrelse med få positive sider, men den har så mange forcer, som blot skal udforskes - og så vil man automatisk starte på at foretage flere handlinger via terminalen, fordi det er meget lettere. Jeg har selv haft det utroligt svært med denne terminal, men det er bare at komme i gang med at lære.