Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Wrapper » 31. jul 2007, 21:01

man
"man" står for manual, stortset alle kommandoer har en manual. i manualen finder man en dokumentation på hvad kommandoen gør og hvordan man anvender den. hvis man for eksempel slår manualen for "man" op (ja, manualen har en manual) så står der en kort beskrivelse af hvad "man" er (man - an interface to the on-line reference manuals). Desuden står der også hvilke options man har med den pågældende kommando, det kunne bl.a. være "-f", dette viser kun den korte beskrivelse af hvad kommandoen er til, skriver man for eksempel "man -f rm" så kommer følgende korte beskrivelse "rm (1) - remove files or directories".
Kommandoen til at vise en manual er følgende
man rm
- viser manualen for rm
eller
man man
- viser manualen for man
osv.

su
"su" for switch user, med denne kommando kan man skifte til en anden bruger, ofte bruges den hvis man gerne vil skifte over på root-brugeren (administratoren).
Man anvender "su" på følgende måde
su
- når man ikke angiver brugernavn efter su, skifter man over til root-brugeren
eller
su brugernavn
- her skifter man over til den bruger hvis brugernavn man har angivet
når man bruger "su" bliver man spurgt efter password for den bruger man ønsker at logge ind på.
Bemærk i ubuntu har man et alternativ til "su" (skifte til root) - kommandoen "sudo" som beskrives her efter.

sudo
med "sudo" kan en almindelig bruger udføre kommandoer som root uden at skulle skifte bruger - det kræver dog at brugeren er medlem af den gruppe der hedder "sudo".
Når man installerer ubuntu bliver man bedt om at lave en bruger som man vil bruge, denne bruger er en almindelig bruger - tilmeldt sudo-gruppen. Laver man flere bruger på systemet senere, er disse ikke med i sudo-gruppen, men disse kan selvfølgelig tilføjes dertil.
Man bruger sudo når man vil udføre en kommando der kræver root-rettigheder, dette kunne eksempelvis være "apt-get" eller "rm" hvis man skal slette filer man ikke har rettighed til at slette...
Man anvender "sudo" på følgende måde
sudo apt-get install pakkenavn
- i dette tilfælde installerer man et program/pakke
eller
sudo rm filnavn
- kan bruges hvis man ønsker at slette en fil man ik selv har rettighed til at slette.

"Sudo" fremtræder også ude i det grafiske miljø, eksempelvis hvis man vil installere programmer via synaptics pakkehåndtering.

apt
Apt er en kommando man bruger til installation af pakker (programmer osv.). Apt er en af de mest brugte kommandoer, og man støder derfor tit på den i tutorials og guides eller når man bare skal have hjælp til et eller andet, f.eks. at installere drivers osv.
Via apt kan man installere pakker som ligger tilgengængelige på diverse servere rundt omkring i verden, disse servere kalder man for reposatories - eller depoter hvis man oversætter til dansk.
For at anvende apt skal man skrive noget ekstra, jeg kommer her ind på "apt-get" og "apt-cache".

apt-get
for at anvende apt-get skal man skrive en værdi, så programmet apt-get ved hvad man vil. Jeg kommer ind på følgende: "update", "upgrade", "install" og "remove". Der findes flere værdier, men tjek manualen for apt-get for de øvrige.
Der findes også en grafisk måde at installere pakker på, programmet Synaptics er en GUI til apt. Programmet findes under "system > administration".

- apt-get update
update synkroniserer pakkelisterne med deres kilder - de såkalte reposatories. Så man dermed får de nyeste pakker.

- apt-get upgrade
upgrade installere alle de nyeste pakker af dem du har installeret på dit system.

- apt-get install
install installerer de pakker du vælger at installere. man anvender kommandoen på følgende måde:
apt-get install pakkenavn
hvor pakkenavn er navnet på den eller de pakker du ønsker at installere.

- apt-get remove
Remove fjerner de pakker som du ikke længere ønsker på dit system. man anvender kommandoen på følgende måde:
apt-get remove pakkenavn
hvor pakkenavn er navnet på den eller de pakker du ønsker at fjerne.

apt-cache
Med apt-cache kan du generere et output ud fra de oplysninger som apt har gemt (cachet). Man bruger bl.a. apt-cache til at søge efter pakker, som også er det kommandoen primært bruges til. Der findes mange værdier for kommandoen men jeg kommer kun ind på search.

- apt-cache search
Med denne værdi (search) efter apt-cache kan du søge efter pakker/programmer for at se om det du står og mangler ligger på nogle af pakkeserverne. man anvender kommandoen på følgende måde:
apt-cache search pakkenavn
Pakkenavnet er navnet på den pakke/program du ønsker.
Man kan opdatere apt's cache ved at bruge den førnævnte kommando "apt-get update".

rm
rm for remove (slet), til sletning af både filer og mapper. man anvender kommandoen på følgende måde:
rm filnavn
- bemærk man skal være ejer af filen for at kunne slette den...

wget
wget er en download manager til terminalen. Wget har ligesom mange andre kommandoer, et hav af værdier der kan tilføjes - wget kan eksempelvis sættes op til at hente hele hjemmesider ned ved at følge linksene på den side man henter. Er man interesseret i de forskellige muligheder der er med wget så kig i manualen. Jeg viser kun her hvordan man henter enkelt filer ned. Her er et eksempel hvor jeg henter UbuntuDanmarks logo ned:
wget https://ubuntudanmark.dk/forum/templates ... _phpBB.gif
- Så man sætter ganske enkelt bare adressen på den fil man vil hente, efter "wget".
Wget henter altid filer ned i til mappe man står i med terminalen (se cd).

mkdir
mkdir for "make directories" (opret mapper). man anvender kommandoen på følgende måde:
mkdir mappenavn
- mkdir har nogle få ekstra værdier, men det er sjældent man ser disse blive brugt.

cd
Her er en af de få kommandoer som ikke har nogen manual, men dette betyder dog ikke at kommandoen er svær at bruge. Cd står "change directory" (skift mappe). man anvender kommandoen på følgende måde:
cd /home/brugernavn/
- eksemplet viser hvordan med terminalen skifter over til en brugers hjemmemappe. Terminalen starter altid op i sin egen hjemmemappe. Sku det være at man står i en mappe, og man gerne vil hurtigt tilbage til sin hjemmemappe kan man nøjes med at skrive:
cd
- Man kan også navigere tilbage i mapper, man går en mappe op ved at sætte to punktummer efter cd:
cd ..

ls
ls viser indholdet af den mappe man bruger ls i. man anvender kommandoen på følgende måder:
ls
- ved blot at skrive "ls" som vist, viser man indholdet af den mappe man er i.
skriver man en adresse efter ls vises indholdet af mappen på den adresse:
ls /home/brugernavn
- Viser indholdet af /home/brugernavn/, ved en "ren" installation af ubuntu vil resultatet være "Desktop" og "Examples" hvor "Desktop" er mappen med indholdet på skrivebordet, og "Examples" er et link (genvej) til "/etc/skel/Examples/" som indeholder nogle eksempler på filer i ubuntu.
Når man bare skriver "ls" viser man kun de visuelle filer, for at vise skjulte filer kan man tilføje "-a" efter ls:
ls -a
- som så viser alle filer i mappen.
Billede

Billede

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Wrapper » 31. jul 2007, 21:06

Chmod (rettigheder) er ikke med, der vil komme en guide til rettigher (incl. chown og andre) når jeg kommer hjem fra tyskland.

5838 tegn uden mellemrum - overvejer at aflevere som stil i dansk ;) gad godt se min lærers ansigtsudtryk...
Billede



Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf thj01 » 6. nov 2007, 16:24

kommer du ikke snart hjem fra tyskland please - jeg slås konstant med mine og andres USB-diske
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Wrapper » 6. nov 2007, 16:30

øv troede lige der ik var nogen der ville opdage det...
Nå men jeg er faktisk i gang med at skrive guiden.
her er den http://blackcave.dk/tmp/rettigheder.txt , men der er ikke så meget "kød" på den endnu...
Billede



Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf thj01 » 7. nov 2007, 00:33

kunne det ikke være lige så kort som apt-get delen og lige så straight?

dvs hvordan og ikke hvorfor

det er jo ikke en programmør udredning
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Wrapper » 7. nov 2007, 06:56

thj01 skrev:kunne det ikke være lige så kort som apt-get delen og lige så straight?

dvs hvordan og ikke hvorfor

det er jo ikke en programmør udredning


Jo jo rolig nu ;) Skal nok lige få kigget lidt mere på den, men umiddelbart er jeg booket ind til midten af næste uge, så nok først derefter...
Billede



Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf thj01 » 7. nov 2007, 08:29

undskyld - jeg ved godt jeg står og hopper op og ned som en anden 5 årig dreng, :wink:

Din guide i denne tråd er genial - i denne sammenhæng pædagoisk og forståelig. (jeg er lærer i det daglige så der lidt valuta bag vurderingen)

skal nok ruste mig med tåmodighed - men det er lidt svært - julen står jo også for døren 8)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Wrapper » 6. dec 2007, 12:24

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=9365

Så kom den guide med rettigheder...
Billede



Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Don S » 8. dec 2007, 21:20

Jeg vil slette NetBeans 5.5, og tænkte at jeg bare skulle slette mappen der indeholdt det (/usr/share/netbeans), men når jeg kører "sudo rm netbeans", får jeg beskeden "rm: kan ikke fjerne 'netbeans': Is a directory".

Et råd? Bruger man ikke rm til at slette mapper?
Billede

Billede Billede

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Wrapper » 8. dec 2007, 21:27

Don S skrev:Jeg vil slette NetBeans 5.5, og tænkte at jeg bare skulle slette mappen der indeholdt det (/usr/share/netbeans), men når jeg kører "sudo rm netbeans", får jeg beskeden "rm: kan ikke fjerne 'netbeans': Is a directory".

Et råd? Bruger man ikke rm til at slette mapper?


Kommer netbeans ik med mulighed for afinstallering? Burde det da gøre når det kommer fra så stort et firma...
Men jeg plejer nu ik at ha problemer med at fjerne mapper med rm, prøv evt med "rm -rf netbeans/"
Billede



Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Don S » 8. dec 2007, 21:32

Jeg plejer ikke at være så vild med afinstallationer, da man ikke selv har kontrol over, hvad der bliver slettet, og hvad der ikke gør. Og hvis den slettede mine Projects, ville jeg blive ret bitter, da årsagen til at jeg sletter det, er fordi at jeg har skiftet til NetBeans 6.0.

Men, anyways, så virker det. Tak for hjælpen.
Billede

Billede Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf thj01 » 9. dec 2007, 09:22

hvorfor "-rf" og ikke bare -r ??

-r sletter directories

og

-f, --force

ignore nonexistent files, never prompt
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Kort gennemgang af de mest brugte kommandoer i ubuntu

Indlægaf Wrapper » 9. dec 2007, 09:29

thj01 skrev:hvorfor "-rf" og ikke bare -r ??

-r sletter directories

og

-f, --force

ignore nonexistent files, never prompt


Jeg skrev det bare fordi jeg vidste det virkede...
Billede



Billede

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Slet mappe

Indlægaf Gnomy » 12. jan 2008, 13:57

Jeg har en mappe i /opt som jeg skal have slettet, hvordan gør jeg det. rm sletter kun filer, der må være en kommando til at slette mapper m. indhold?

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Slet mappe

Indlægaf Wrapper » 12. jan 2008, 14:20

Gnomy skrev:Jeg har en mappe i /opt som jeg skal have slettet, hvordan gør jeg det. rm sletter kun filer, der må være en kommando til at slette mapper m. indhold?


rm -r
Billede



Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster