Ubuntu 9.10 går i sort.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu 9.10 går i sort.

Indlæg af Christian.Arvai »

kreto skrev:hej

ja der er nok ikke anden udvej lige pt. men tak for info
mvh kreto

Det var så lidt, hvis du vælger at installere 9.04, kan jeg da hjælpe dig med at optimere den.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
kreto

Indlæg af kreto »

hej
tak for tilbudet men har lagt mint ind det kan være jeg høre dig ad noget sener jeg prøvet lige 9.10 std live på en med intel cpu/sis chipset også sort skærm men på 2 maskine med intel cpu/intel chipset virker den fint det er til at blive grå håret af :lol:
mvh kresten
SALSN
IRC nickname: SALSN

Indlæg af SALSN »

Hey, Jeg har en Zepto Znote 6625WD og har samme problem med installationen der ikke kommer videre når man har valgt sprog.

Jeg snakkede med en af mine lærer om det (som ved sådan noget ;-) ), han mener det er på grund af grafikkortet (jeg har samme grafikkort som ham der startede denne tråd (nVidia GeForce 8600m GT))

Jeg "løste" selv problemet ved at installere 9.04 igen og opdatere det. Det er dog ikke optimalt, da jeg nu hverken kan bruge min touchpad eller få noget lyd ud af min maskine.

Er ikke selv kommet videre med problemet, og er også selv ret ny inden for ubuntu og linux generelt, men nu er der måske nogle der ved mere om det end mig der kan regne noget mere ud?!
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

SALSN skrev:Hey, Jeg har en Zepto Znote 6625WD og har samme problem med installationen der ikke kommer videre når man har valgt sprog.

Jeg snakkede med en af mine lærer om det (som ved sådan noget ;-) ), han mener det er på grund af grafikkortet (jeg har samme grafikkort som ham der startede denne tråd (nVidia GeForce 8600m GT))

Jeg "løste" selv problemet ved at installere 9.04 igen og opdatere det. Det er dog ikke optimalt, da jeg nu hverken kan bruge min touchpad eller få noget lyd ud af min maskine.

Er ikke selv kommet videre med problemet, og er også selv ret ny inden for ubuntu og linux generelt, men nu er der måske nogle der ved mere om det end mig der kan regne noget mere ud?!

Hej og velkommen til forum :)

Virkede lyden og touchpad på 9.04 (hvis ja, så installer 9.04 igen og bliv på den udgave).

PS: Jeg vil lige snakke med nogle af de andre "kloge hoveder" jeg kender og se om der skal laves en bugrapport på det grafikkort, eller om der er en løsning på problemet.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

@ kreto

Hvilket grafikkort har du i din pc ?

kreto

Indlæg af kreto »

hej christian
jeg har integeret gfx i chipset ati Xpress200m den har nogle år på bagen mit Atheros trådløst er det der plejer at være problemet
hvis du har et på link hvordan jeg få 9.04 optimeret så tæt på 9.10 ville det være dejligt
mvh kreto
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Der er såment mange fif til at optimere 9.04, for det første bør man vælge ext4 (som er standard i 9.10), fjerne unødvendige opstartsprogrammer (metoden er beskrevet her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... id=102#28d ), installere startup-manager og fjerne de 10 sekunder der er til at vælge hvad man vil boote op på.
Man kan også installere programmet "bum", men det er lidt avanceret at opsætte.

Desuden har thj01 skrevet denne guide om emnet http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=69

Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Efter en del forskning i problemet omkring nVidia GeForce 8600m, både i GS og GT udgaverne af chippen har jeg fundet frem til, at der er problemer med netop dette kort på indtil flere distributioner, og altså ikke kun på Ubuntu. Problemet er, hvad man kan kalde "persistent", forstået sådan, at der har været problemer med lige præcia det kort lige siden kernel 2.6.27-11, og der ér rapporteret en bug omkring problemet, Bug #317232, på Lauchpad. Den Bug har status "new" og hvor lang tid der går inden der kommer en fix er svær at sige, da det afhænger af hvordan udviklerne prioriterer den.

Jeg har lavet en subscribe til lige netop denne bug, så jeg bliver orienteret, lige så snart den ændrer status. I mellemtiden vil jeg foreslå folk, som har en maskine med dette kort, at installere Ubuntu 9.04 og opgradere denne via nettet.

Her er det meget vigtigt, at 3D-driveren IKKE er installeret og aktiveret inden man opgraderer til 9.10, da dette vil crashe upgraden omgående, og resultere i samme problem efter genstart.

Installer 9.04 med den standard-driver, som følger med den. Opdater 9.04 til sidste opdate og upgradér via terminalen med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo update-manager -d

Lad upgraden køre færdig, og efter genstart maskinen, når den beder om det. Så skulle man kunne køre på den ordinære Vesa-driver til der bliver frigivet en fix til kortet. Det er, som jeg ser det, eneste mulighed lige nu, da problemerne med den grfikkort-chip ikke er lokal for Ubuntu, men rammer mange forskellige distros.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

@ Jimmyfj

Mange tak for dit arbejde med at finde fejlen og komme med en løsning på problemet med det grafikkort :)

SALSN
IRC nickname: SALSN

Indlæg af SALSN »

christian.arvai skrev:Hej og velkommen til forum :)

Virkede lyden og touchpad på 9.04 (hvis ja, så installer 9.04 igen og bliv på den udgave).

PS: Jeg vil lige snakke med nogle af de andre "kloge hoveder" jeg kender og se om der skal laves en bugrapport på det grafikkort, eller om der er en løsning på problemet.

Hej, og tak.
Ja lyd og touchpad virkede til 9.04 så min plan var også at skifte tilbage.
Jeg vil prøve at kigge lidt på nogle af de guides du har linket til og se om jeg kan optimere en 64 version af 9.04.
tagevm

Indlæg af tagevm »

Jeg havde også problemet med sort skærm på min Zepto laptop, men løste det ved at tilføje "i915.modeset=0" som kernel parameter, først ved at trykke ESC når Grub loader og tilføje det, og efter at have verificeret at det virker har jeg tilføjet det permanent i grub.cfg.

Må erkende jeg ikke ved præcis hvad parameteren medfører, blev inspireret af denne: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/431812

Forøvrigt havde jeg også problemet med at touchpad'en ikke virkede efter upgrade, men det viste sig at det var fordi jeg ikke havde ladet grub opdatere konfigurationen, så jeg kørte på den gamle kernel.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

tagevm skrev:Jeg havde også problemet med sort skærm på min Zepto laptop, men løste det ved at tilføje "i915.modeset=0" som kernel parameter, først ved at trykke ESC når Grub loader og tilføje det, og efter at have verificeret at det virker har jeg tilføjet det permanent i grub.cfg.

Må erkende jeg ikke ved præcis hvad parameteren medfører, blev inspireret af denne: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/431812

Forøvrigt havde jeg også problemet med at touchpad'en ikke virkede efter upgrade, men det viste sig at det var fordi jeg ikke havde ladet grub opdatere konfigurationen, så jeg kørte på den gamle kernel.

Hej og velkommen til forum :)

Det er rart at du kommer med en løsning, kan jeg lokke dig til at skrive præcis hvilken Zepto laptop du har brugt den løsning på ?

tagevm

Indlæg af tagevm »

christian.arvai skrev:Det er rart at du kommer med en løsning, kan jeg lokke dig til at skrive præcis hvilken Zepto laptop du har brugt den løsning på ?

Naturligvis, det er en ældre sag, den hedder 4050 og indeholder en Pentium M 1.6 Ghz og Intel 855GM grafik.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Mange tak for det, så kan andre søge efter den pc fremover og måske få gavn af din løsning.