Jerzy skrev:Er det så simpelt?
Først ind med XP som formaterer hele disken NTFS, så Ubuntu installations CD som ompartitionerer en del til exe3?
Jeg har spurgt tidligere om jeg skal afsætte en del plads til ext3 datafiler på min FAT32 datadisk (F:/G:/H:) eller SATA I: og har fået at vide at en 5 GB partition vil være nice to have. Gælder det stadigvæk?. Jeg har Gpartet. Skal jeg bruge den?
Med hensyn til ATA diske vil jeg takke pænt nej. Jeg venter på, at der kommer flash hdiske på markedet af brugbare størrelser og til priser til at betale.
Hejsa,
Der er sket meget siden november 2008, hvor du sidst skrev i tråden. Først og fremmest er der kommet EXT4, som jeg vil anbefale dig at bruge. Desværre er dette ikke standard i Ubuntu 9.04 - der skal du manuelt partitionere og vælge filsystem, hvis du ønsker EXT4. Hvis ikke du er en ørn til partitionering og ikke har mod på at springe ud i det, så synes jeg at du lige skal vente til 9.10 bliver frigivet i næste uge - her er EXT4 standard.
FAT32 er noget skrammel og bør kun bruges såfremt andet ikke er muligt. Skal du dele filer mellem Windows og Linux?
SSD er stadig dyrt og kommer ikke lige sådan ned i nærheden af harddiskpriser. Der er også stor forskel på hvor godt de forskellige mærker performer.