Keybord layout fejl under installationen (løst)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Keybord layout fejl under installationen

Indlæg af Warhawk »

Jerzy skrev:Er det så simpelt? :roll:

Først ind med XP som formaterer hele disken NTFS, så Ubuntu installations CD som ompartitionerer en del til exe3?

Jeg har spurgt tidligere om jeg skal afsætte en del plads til ext3 datafiler på min FAT32 datadisk (F:/G:/H:) eller SATA I: og har fået at vide at en 5 GB partition vil være nice to have. Gælder det stadigvæk?. Jeg har Gpartet. Skal jeg bruge den?

Med hensyn til ATA diske vil jeg takke pænt nej. Jeg venter på, at der kommer flash hdiske på markedet af brugbare størrelser og til priser til at betale.

Hejsa,

Der er sket meget siden november 2008, hvor du sidst skrev i tråden. Først og fremmest er der kommet EXT4, som jeg vil anbefale dig at bruge. Desværre er dette ikke standard i Ubuntu 9.04 - der skal du manuelt partitionere og vælge filsystem, hvis du ønsker EXT4. Hvis ikke du er en ørn til partitionering og ikke har mod på at springe ud i det, så synes jeg at du lige skal vente til 9.10 bliver frigivet i næste uge - her er EXT4 standard.

FAT32 er noget skrammel og bør kun bruges såfremt andet ikke er muligt. Skal du dele filer mellem Windows og Linux?

SSD er stadig dyrt og kommer ikke lige sådan ned i nærheden af harddiskpriser. Der er også stor forskel på hvor godt de forskellige mærker performer.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Ormen
Geografisk sted: Trekantsområdet

Indlæg af Ormen »

Warhawk skrev:
Jerzy skrev:Jeg har spurgt tidligere om jeg skal afsætte en del plads til ext3 datafiler på min FAT32 datadisk (F:/G:/H:) eller SATA I: og har fået at vide at en 5 GB partition vil være nice to have. Gælder det stadigvæk?. Jeg har Gpartet. Skal jeg bruge den?

FAT32 er noget skrammel og bør kun bruges såfremt andet ikke er muligt. Skal du dele filer mellem Windows og Linux?

SSD er stadig dyrt og kommer ikke lige sådan ned i nærheden af harddiskpriser. Der er også stor forskel på hvor godt de forskellige mærker performer.

Det kan godt ske at FAT32 ikke er det bedste og nyeste filsystem, men som fildelingspartition mellem windows og Ubuntu, der er det nok den der ligger bedst til højrebenet.

Man kan også vælge at oprette et EXT3 drev, men dette kræver en driver til Windows.

Hvis du stadig er ny i dualboot og deling herimellem, så vælg FAT32, værre er det heller ikke :)

Man kan få en 30 gb OCZ SSD, som performer ganske udemærket. Ja den er ikke kæmpestor, men som system disk er det det en ok størrelse. Prisen er ca. 1200 kr, og igen ja, det er da meget ift. alm. SATA diske, men de render lissom heller ikke så hurtigt :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!
Jerzy
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af Jerzy »

Nu tror jeg, at jeg er klar til at installere både XP og Ubuntu. Jeg har bestilt en 9.10 CD som kommer om 6-10 uger (så jeg undgår bøvl med at brænde osv.) imens vener jeg mig og fruen til XP ( jeg har brugt det på arbejde en del år) og efter ca. 10 år med win2k.
Det eneste jeg er i tvivl om er hvordan kan jeg partitionere mit I:/drev til ex4, men der kommer vel en opdatering af Gpartet til den tid med ext4 formatering/partitionering.

Jeg takker for den fine vejledning og tålmodighed og ser frem til en windozfree verden på længere sigt.

Jeg afslutter hermed tråden....

/Jerzy
NewB på Linux
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Keybord layout fejl under installationen (løst)

Indlæg af zob »

Ext4 er default i 9.10, så det kommer nok helt automatisk.
Og her er et link til Arvai's eventyrlige guide til installation af ubuntu (hvis ikke du har fået det):
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=99
Der er i øvrigt masser af andet godt på den side.
Jerzy
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af Jerzy »

Takker :D
NewB på Linux
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

zob skrev:Ext4 er default i 9.10, så det kommer nok helt automatisk.
Og her er et link til Arvai's eventyrlige guide til installation af ubuntu (hvis ikke du har fået det):
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=99
Der er i øvrigt masser af andet godt på den side.

Lad være med at gemme filer større end 512 MB, hvis 9.10 er en ny-installation!
(Kilde: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/910#Possible%20corruption%20of%20large%20files%20with%20ext4%20filesystem)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags