Keybord layout fejl under installationen (løst)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Keybord layout fejl under installationen

Indlæg af lath »

lath skrev:/boot 120MB ext2 #her bor bootloader + Linux kernen (kan godt være mere end 1 version af kernen)
C: ?GB NTFS #Windows
linux swap (ledig RAM x 2) swapfs #Linux swap partition
/home ?GB ext3 #her bor dine linux hjemme data - smart at have dem på sin egen patition, når man
opgraderer / laver fuld backup
/ (resten GB) ext3 #root partition, som er det første filsystem som bliver mounted af kernen (init egentligt)

Jerzy skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener/jeg skal gøre.

prøv at forklare hvad er det jeg skal gøre step by step pls.

Det jeg skrevet til dig er et partition layout, som plejer at virke (på PATA, og SATA harddiske - ikke SCSI harddiske).
En partition er logisk harddisk. En logisk harddisk er en del af en fysisk harddisk.

Jerzy skrev:Jeg har d/l 8.10 men har kun 650 MB cd :cry: og kan ikke få det på tanken :lol:

Et blank 700MB CD-R medie + tilhørende CD-R(W)brænder kan brænde Intrepid Ibex ned på mediet. Husk at brænde med lav hastighed for at undgå fejl.

Jerzy skrev:... men foreløbigt prøver jeg at rense I: drevet med killdisk. Det tager timer....

:?: rense? Hvad er I: for en enhed rent fysisk?

Jerzy skrev:Skal jeg også kille mit c: drev ? før installation af XP og ubuntu.

Ved installation af et fremmed operativsystem (Linux partitions) vil hele din harddisk blive repartitioneret, og alle data på harddisken være tabt!

Slet gamle partitions, og opret de nye partions.
Formater linux partitions , men installer ikke Linux før du har installeret Windows, hvis du altså stadig vil have Windows.

Gparted er i den forbindelse et godt værktøj.
GParted Live-CD: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Billede
GParted i aktion, Sakset fra http://gparted.sourceforge.net/screens/gparted_7_big.jpg

Jerzy skrev:Den disk er 8 år gammel :!:

Sådan en gammel fætter kan hurtigt dø! Overvej at skifte den ud, hvis du bruger computeren seriøst!

Husk at tage backup af alle data du ikke vil miste før du starter!
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jerzy
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af Jerzy »

OK
Her er min konfig (der står sysinfo i starten af denne tråd):

Jeg har 3 HDDer

En IBM/Hitachi 15 GB som er 8 år gammel, kører som Master på IDE0 er NTFS og afvikler min daglig win2K som primær disk.Der er kun den ene partition på den c:\.

Så har jeg en 150 GB Hitachi HDD som Slave på IDE0. Den er partitioneret som 3 logiske drev F:\, G:\ og H: som jeg har formateret FAT32 og bruger som datadisk(e)

Så kommer 2 CD drev D:\ en DVD/cd spille og en PlexWriter på IDE1 som hhv. Master & Slave.

Så er det den 3. HDD , logisk drev I:\, som er koblet via et indstik PCI kort (koblet på bussen) med 2 kanaler. Den ene er SATA HDD på 34 GB som jeg har udset mig til at være min nye, primære HDD til afvikling af dobbeltboot winXP og Linux (ubuntu 8.10)
Den er både formateret som NTFS og der ligger en Linux Mint som jeg vil af med.

Nu er jeg forvirret når du skriver at SCSI interface og Linux er ikke de bedste venner, men jeg kan kun se under bootup at det er en SCSI, mens du skriver at PATA - som jeg gætter er Parallel HDD interface, altså ol' good IDE og SATA er OK at bruge.
I:\ drevet er SATA og den har jeg planer om at bruge som min dobbeltboot primær drev med winXP (for fruens skyld) og en ubuntu 8.10.
Den er 3-4 år gammel og kører 10k rpm og er næsten lydløs.

Min nuværende c:\ vil jeg bare bruge som datadisk indtil den dør.

Jeg har også en xtern 500 GB backup disk (USB 2) med kopi af alt + Ghost af win2k.

så min største tvivl er om det er ok at bruge I:\ drev til winXP og Ubuntu når disken er SATA men interface siger SCSI.

Jo, jeg kunne ikke brande Ubuntu for jeg har kun 650 MB cder og det er lørdag/søndag, så jeg må vente til på mandag.

Er SATA ikke hurtigere end PATA (IDE)?

Jeg kan selvfølgelig købe en ny HD som erstatning for min C:\ men er det ikke lidt gammel teknologi med IDE(PATA)?

Mht killdisk prog så har jeg læst på spywarefri.dk at man burde slette (wipe) sin HDD inden man partitioner og installerer ny(e) operativ(e) system(er). Det er måske unødvendigt.
Jeg har startet killdisk for 5-6 timer siden for at rense I:\ men programet kan ikke lide min NTFS c:\ frev og spytter Get FATblock failed og hex adresse, så det vil jeg ikke bruge mere.

Håber på at der er mere klarhed over hvad jeg har og hvad jeg vil så du kan hjælpe mig med at vælge den bedste løsning.
Jeg har bygget min maskine helt fra bunden af og vil fortsætte med at køre med den nogler år endnu, indtil der kommer flash HDDer og bærbare bliver mere ergonomiske.
NewB på Linux
lath

Indlæg af lath »

Jerzy skrev:OK
Her er min konfig (der står sysinfo i starten af denne tråd):

Jeg har 3 HDDer

En IBM/Hitachi 15 GB som er 8 år gammel, kører som Master på IDE0 er NTFS og afvikler min daglig win2K som primær disk.Der er kun den ene partition på den c:\.

Så har jeg en 150 GB Hitachi HDD som Slave på IDE0. Den er partitioneret som 3 logiske drev F:\, G:\ og H: som jeg har formateret FAT32 og bruger som datadisk(e)

Så kommer 2 CD drev D:\ en DVD/cd spille og en PlexWriter på IDE1 som hhv. Master & Slave.

Så er det den 3. HDD , logisk drev I:\, som er koblet via et indstik PCI kort (koblet på bussen) med 2 kanaler. Den ene er SATA HDD på 34 GB som jeg har udset mig til at være min nye, primære HDD til afvikling af dobbeltboot winXP og Linux (ubuntu 8.10)
Den er både formateret som NTFS og der ligger en Linux Mint som jeg vil af med.

Nu er jeg forvirret når du skriver at SCSI interface og Linux er ikke de bedste venner, men jeg kan kun se under bootup at det er en SCSI, mens du skriver at PATA - som jeg gætter er Parallel HDD interface, altså ol' good IDE og SATA er OK at bruge.
I:\ drevet er SATA og den har jeg planer om at bruge som min dobbeltboot primær drev med winXP (for fruens skyld) og en ubuntu 8.10.
Den er 3-4 år gammel og kører 10k rpm og er næsten lydløs.

Min nuværende c:\ vil jeg bare bruge som datadisk indtil den dør.

Jeg har også en xtern 500 GB backup disk (USB 2) med kopi af alt + Ghost af win2k.

så min største tvivl er om det er ok at bruge I:\ drev til winXP og Ubuntu når disken er SATA men interface siger SCSI.

Jo, jeg kunne ikke brande Ubuntu for jeg har kun 650 MB cder og det er lørdag/søndag, så jeg må vente til på mandag.

Er SATA ikke hurtigere end PATA (IDE)?

Jeg kan selvfølgelig købe en ny HD som erstatning for min C:\ men er det ikke lidt gammel teknologi med IDE(PATA)?

Mht killdisk prog så har jeg læst på spywarefri.dk at man burde slette (wipe) sin HDD inden man partitioner og installerer ny(e) operativ(e) system(er). Det er måske unødvendigt.
Jeg har startet killdisk for 5-6 timer siden for at rense I:\ men programet kan ikke lide min NTFS c:\ frev og spytter Get FATblock failed og hex adresse, så det vil jeg ikke bruge mere.

Håber på at der er mere klarhed over hvad jeg har og hvad jeg vil så du kan hjælpe mig med at vælge den bedste løsning.
Jeg har bygget min maskine helt fra bunden af og vil fortsætte med at køre med den nogler år endnu, indtil der kommer flash HDDer og bærbare bliver mere ergonomiske.

Jerzy skrev:Nu er jeg forvirret når du skriver at SCSI interface og Linux er ikke de bedste venner, men jeg kan kun se under bootup at det er en SCSI

Jeg skriver om hardware SCSI controllere, ikke software SCSI controllere, så harddisk(e) på den ene hardware SCSI controller er ikke så god at bruge ved opstart af Linux.

Jerzy skrev:... mens du skriver at PATA - som jeg gætter er Parallel HDD interface ...

Helt rigtigt!

Jerzy skrev:Så er det den 3. HDD , logisk drev I:\, som er koblet via et indstik PCI kort (koblet på bussen) med 2 kanaler ...

Det er din hardware SCSI controller, som ikke er god at bruge til at installere Linux (og Win XP og ældre) på.
En SCSI controller kan sagtens have SATA fysiske interfaces, i stedet for fysiske SCSI interfaces. Jeg har f.eks en Promise SCSI PCI-bus controller-kort til 2x(master+slave PATA enheder).
Både Linux og Windows (og alle andre operativsystemer) vil se din 34GB harddisk, som var det en SCSI harddisk på grund af hardware SCSI controlleren. Hardware SCSI controlleren snakker kun SCSIsk ud over f.eks. en PCI bus. Operativsystemer ser derfor slet ikke at der er en SATA harddisk bag en SCSI controller - elektrisk og SATA protokol snak er helt skjult.

Jerzy skrev:så min største tvivl er om det er ok at bruge I:\ drev til winXP og Ubuntu når disken er SATA men interface siger SCSI.

Din 34GB harddisk der sidder på hardware SCSI controlleren skal du ikke installere Linux på.
Til Windows XP skal du iøvrigt bruge en SCSI driver for at XP kan snakke med 34GB harddisken på din SCSI controller.

Jerzy skrev:Jeg har startet killdisk for 5-6 timer siden for at rense I:\ men programet kan ikke lide min NTFS c:\ frev og spytter Get FATblock failed og hex adresse, så det vil jeg ikke bruge mere.

killdisk læser ikke i partitiontabellen! Her vil den kunne læse at den NTFS formatteret.
Fejlen indikerer at programmet antager at den er FAT formatteret, men i virkeligheden er den NTFS formatteret.
Det kan kun gå galt.

Jerzy skrev:Mht killdisk prog så har jeg læst på spywarefri.dk at man burde slette (wipe) sin HDD inden man partitioner og installerer ny(e) operativ(e) system(er). Det er måske unødvendigt.

Ja, det er unødvendigt! Når du opretter nye Linux partitions, (incl. den ene XP parttion) overskrives den harddisks partitiontabel, hvilket forårsager at intet operativsystem (nemt) kan finde alle data (programmer, dokumenter med mere) igen på den harddisk
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jerzy

Indlæg af Jerzy »

Det ser ud til at jeg kan tage beslutning om min konfiguration, men vil gerne have lidt mere hjælp.

Jeg forstår at min SATA disk (I:\) kan jeg ikke bruge til andet end data storage. :(

Jeg er ved at d/l Gparted + Clonezilla (bedre end Ghost 14?) og mine spørgsmål er:

Min 8 år gamle C:\ på 15 GB er måske værd at udskifte til noget nyere?
Det skal så være ATA133 hvis jeg ikke skal skifte MoBo. De mindste diske er i dag ca. 40 GB, men så får jeg plads til både winXP og Ubuntu. Det er bare sløvt 133 Mbit/sec.
Idags SATA kan vel køre 3-6 Gbit/sec.

Dit forslag til partitionering er jeg ikke helt med på. Skal jeg selv lave boot partion?
Det troede jeg winXP install vil gøre.

Skal jeg først formatere NTFS partition for winXP og så ext3 for Ubuntu?

Hvordan laver jeg swappartiion?
Skal jeg lave en for win og en for ubuntu?
Jeg har 2 GB DDR.

Hvordan skal jeg formatere (partitionere) SATA drevet (36 GB) til ?
Der ligger min gamle Mint, som skal væk. BTW, jeg ku' godt installere MintLinux på den. Godt nok ku' jeg ikke montere min datadisk og Turn off virkede heller ikke, men der var ingen knas med at installationen,.

Det kribler i mine fingre for at komme i gang.

/Jerzy
NewB på Linux
lath

Indlæg af lath »

Jerzy skrev:Det ser ud til at jeg kan tage beslutning om min konfiguration, men vil gerne have lidt mere hjælp.

Jeg forstår at min SATA disk (I:\) kan jeg ikke bruge til andet end data storage. :(

Jeg er ved at d/l Gparted + Clonezilla (bedre end Ghost 14?) og mine spørgsmål er:

Min 8 år gamle C:\ på 15 GB er måske værd at udskifte til noget nyere?

Ja, jeg synes den er for gammel.

Jerzy skrev:Det skal så være ATA133 hvis jeg ikke skal skifte MoBo. De mindste diske er i dag ca. 40 GB, men så får jeg plads til både winXP og Ubuntu. Det er bare sløvt 133 Mbit/sec.
Idags SATA kan vel køre 3-6 Gbit/sec.

Kun en SSD SATA harddisk kun udnytte den hastighed. Intet mekanisk drev (som er til at betale) kan levere data i den hastighed - konstant, med mindre du har et RAID array af adskillge harddiske.

Jerzy skrev:Dit forslag til partitionering er jeg ikke helt med på. Skal jeg selv lave boot partion?
Det troede jeg winXP install vil gøre.

Du skal kun bruge GParted, og boot partitionen jeg snakker om er en Linux boot partition.

Jerzy skrev:Skal jeg først formatere NTFS partition for winXP og så ext3 for Ubuntu?

Brug mit disklayout tidligere i tråden.

Jerzy skrev:Hvordan laver jeg swappartiion?

Filsystem skal være "Linux swap", nogle gange blot "swap" i Linux partitionsværktøjer (GParted er et sådan værktøj).

Jerzy skrev:Skal jeg lave en for win og en for ubuntu?
Jeg har 2 GB DDR.

Ja, og Ja. Brug mit disklayout, og husk mindst en NTFS partition til Windows (C:).
De 2 GB DDR har ikke noget med din harddisk at gøre (swap er en partition på en harddisk)!

Jerzy skrev:Hvordan skal jeg formatere (partitionere) SATA drevet (36 GB) til ?

/data (opret først den tomme mappe i '/' mappen) og filsystem=ext3 (kun fra Linux), filsystem=FAT32 (Windows og Linux), men det er i nogle tilfælde bedre at vente til du har Windows og Ubuntu installeret, og installere SCSI controller driver senere.

Jerzy skrev: (36 GB HDD) Der ligger min gamle Mint, som skal væk. BTW, jeg ku' godt installere MintLinux på den. Godt nok ku' jeg ikke montere min datadisk og Turn off virkede heller ikke, men der var ingen knas med at installationen,.

Det kribler i mine fingre for at komme i gang.

/Jerzy

Det er det der med SCSI controller driveren, som først skal installeres.
Jerzy

Indlæg af Jerzy »

Har prøvet at finde en HD til de 2 nye installationer og har valgt en 80 GB men det er efterhånden så "lille" en disk at der er 14 dg. leveringstid :roll:
Min idee er at bruge den HD udelukkende til XP og Ubuntu og så holde data adskilt på de 2 andre diske så hvis sys disken fejler så berører det ikke mine data.
Er det ikke fornuftigt valg? :)
I mellemtiden har jeg d/l og brændt GParted men den vil ikke starte. Der står Boot from CD: og så sker der ikke mere. Der læses ikke fra kyebordet. Hvad kan det være?
Skal jeg brænde en ny og køre checksum?

Skal data fra ubuntu på en ext3 formateret partition? Hvilke type dokumenter er så specifikke at de skal være ext3?

Jeg går ud fra at fx. OpenOffice , billeder (jpg mv), musik (mp3, wma mv) osv kan gemmes på FAT32 partition.

Tak for din tålmodighed. Jeg vender tilbage når jeg jeg får HD.

/Jerzy
NewB på Linux
lath

Indlæg af lath »

Jerzy skrev:Har prøvet at finde en HD til de 2 nye installationer og har valgt en 80 GB men det er efterhånden så "lille" en disk at der er 14 dg. leveringstid :roll:
Min idee er at bruge den HD udelukkende til XP og Ubuntu og så holde data adskilt på de 2 andre diske så hvis sys disken fejler så berører det ikke mine data.
Er det ikke fornuftigt valg? :)
I mellemtiden har jeg d/l og brændt GParted men den vil ikke starte. Der står Boot from CD: og så sker der ikke mere. Der læses ikke fra kyebordet. Hvad kan det være?
Skal jeg brænde en ny og køre checksum?

Skal data fra ubuntu på en ext3 formateret partition? Hvilke type dokumenter er så specifikke at de skal være ext3?

Jeg går ud fra at fx. OpenOffice , billeder (jpg mv), musik (mp3, wma mv) osv kan gemmes på FAT32 partition.

Tak for din tålmodighed. Jeg vender tilbage når jeg jeg får HD.

/Jerzy

Der er fornuftigt at holde system og data fra hinanden.

Jerzy skrev:I mellemtiden har jeg d/l og brændt GParted men den vil ikke starte. Der står Boot from CD: og så sker der ikke mere.

Du skal brænde ISO filen som et råt data aftryk! Du har sandsynligvis lavet ISO, hvor ISO filen ligger inde i, og så sker der ikke noget!

I Windows kan du bruge InfraRecorder (gratis) til pege på hvilken ISO fil der skal brændes.

HUSK at du ikke må lave en data disk (en ISO fil, med GParted ISO filen inde i data ISOen).
Jerzy

Indlæg af Jerzy »

Har prøvet at brænde med InfraRecorder og det blev til en tom disk, selv om jeg kan se at der er "skrevet" i den inderste omkreds, men på trods af at programmet sluttede succesfully så var der ikke en bit at læse.

så nu er jeg i tvivl hvordan jeg skal brænde GParted (har lige fået min nye HD).
Jeg har Nero. Skal jeg køre wizard: CD -> Compile a new CD -> Data CD eller Other CD formats?

Hvis jeg vælger Data CD er næste trin "Create new data CD?" og så kan jeg vælge min iso fil, men det var sådan jeg har brændt min cd som ikke virkede.

Hvis jeg vælger Other CD formats er næste trin "Create a CD from an image file". Er iso filen ikke en image file?
Jeg er :?
Jeg har da brændt iso filer før - fx. Mint og Ubuntu - uden problemer, så hvad gør jeg jeg forkert?
NewB på Linux
lath

Indlæg af lath »

Jerzy skrev:Har prøvet at brænde med InfraRecorder og det blev til en tom disk, selv om jeg kan se at der er "skrevet" i den inderste omkreds, men på trods af at programmet sluttede succesfully så var der ikke en bit at læse.

så nu er jeg i tvivl hvordan jeg skal brænde GParted (har lige fået min nye HD).
Jeg har Nero. Skal jeg køre wizard: CD -> Compile a new CD -> Data CD eller Other CD formats?

Hvis jeg vælger Data CD er næste trin "Create new data CD?" og så kan jeg vælge min iso fil, men det var sådan jeg har brændt min cd som ikke virkede.

Hvis jeg vælger Other CD formats er næste trin "Create a CD from an image file". Er iso filen ikke en image file?
Jeg er :?
Jeg har da brændt iso filer før - fx. Mint og Ubuntu - uden problemer, så hvad gør jeg jeg forkert?

Den iso fil du kan vælge når du vælger "Data CD" er højst sandsynlig de filer som du skal vælge for at lave en ISO fil. Har du gjort det har du muligvis lavet et tomt ISO (har ingen filer). Der skrives en lille smule - det er et filsystem med en mappe som ingen mapper og filer indeholder.

Tjek lige om du har overskrevet GParted ISOet (du kan have valgt at gemme den tomme ISo ved at overskrive GParted ISOet.

Du vælge noget i retning med brænd råt billede (ISO), her skal du kunne vælge en iso fil. Du må ikke kunne vælge at tilføje filer i CD-ROMmen rod-mappe.

Altså - absolut ingen data disk - laver du sådan en virker det ikke , som du selv har erfaret.
lath

Indlæg af lath »

Iføge forum (http://forums.infrarecorder.org/viewtopic.php?f=6&t=23) til InfraRecorder ser det ud til at InfraRecorder har en bug vedrørende brænding af ISOer i den nye version, version 0.45 skulle virke OK.
Jerzy

Indlæg af Jerzy »

Hi igen
Der er gået et rum tid siden sidst og pga. forskellige årsager har jeg ikke fortaget mig noget for at installere dobbelboot på min maskine.
Men nu skal det være.
Status og planen er:

Jeg har købt en 40B WDigital HD til erstatnig for min 8-9 år gamle IBM/Hitachi som er min systemdisk med win2k.
Den nye HD skal jeg bruge til dobbelt boot til win XP og Ubuntu 9.04, som jeg har fået som original installations CD fra organisationen.
Den anden HD på 160 GB vil jeg beholde som datadisk (FAT32) med 3 partitioner.

Den ene af 2 CD/DVD drev på IDE vil jeg pile af og evt. koble min gamle IBM HD til. Der er bare 14 GB men er måske synd at bare smide ud. Kan måske bruges til Ghost filerne?

Jeg har en DVD drev som kan køre på den anden kanal på PCI SATA interface.

Den lille SATA (17 GB) HD kan jeg også bruge til ekstra data. Der ligger min oldgamle Mint. Hvordan sletter jeg den. Killdisk?
Hvad skal den formateres til?

Jeg vil gerne vide - step by step - hvordan skal jeg installere dobbelt boot på c:\
Jeg har back up af det hele (I hope).

/Jerzy
NewB på Linux
Jerzy

Indlæg af Jerzy »

Hi,hi

Er der nogen der vil hjælpe mig?

Eller skal jeg skrive nyt indlæg?

/Jerzy
NewB på Linux
Ormen
Geografisk sted: Trekantsområdet

Indlæg af Ormen »

Ind med XP først, fuldfør installationen, og så i med Ubuntu bagefter. Så skulle du meget gerne ende med en dualboot uden det store bøvl.
Jeg sad lige og læste tråden igennem, og blev enig med mig selv om at donere en af mine ATA133 diske til dig, men du har fundet en?
Jeg har et par 160 gb liggende, hvis du ønsker en der er større :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!
Jerzy

Indlæg af Jerzy »

Er det så simpelt? :roll:

Først ind med XP som formaterer hele disken NTFS, så Ubuntu installations CD som ompartitionerer en del til exe3?

Jeg har spurgt tidligere om jeg skal afsætte en del plads til ext3 datafiler på min FAT32 datadisk (F:/G:/H:) eller SATA I: og har fået at vide at en 5 GB partition vil være nice to have. Gælder det stadigvæk?. Jeg har Gpartet. Skal jeg bruge den?

Med hensyn til ATA diske vil jeg takke pænt nej. Jeg venter på, at der kommer flash hdiske på markedet af brugbare størrelser og til priser til at betale.
NewB på Linux
Ormen
Geografisk sted: Trekantsområdet

Indlæg af Ormen »

Under installationen af XP kan du vælge partitionsstørrelse. På en 40 gb disk vil jeg nok sætte den til 25-30 gb. Resten af pladsen lader du bare være uformmateret, så skal Ubuntu nok selv finde og foreslå at bruge den overskydende plads :)

Og ja, det burde være forholdsvis simpelt. Det eneste jeg nok vil gøre er, at pille de diske fra under installation, som ikke skal bruges som system. Så slipper du for at sidde og kontrollere om det er de rigtige du installerer på.
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!