Jerzy skrev:OK
Her er min konfig (der står sysinfo i starten af denne tråd):
Jeg har 3 HDDer
En IBM/Hitachi 15 GB som er 8 år gammel, kører som Master på IDE0 er NTFS og afvikler min daglig win2K som primær disk.Der er kun den ene partition på den c:\.
Så har jeg en 150 GB Hitachi HDD som Slave på IDE0. Den er partitioneret som 3 logiske drev F:\, G:\ og H: som jeg har formateret FAT32 og bruger som datadisk(e)
Så kommer 2 CD drev D:\ en DVD/cd spille og en PlexWriter på IDE1 som hhv. Master & Slave.
Så er det den 3. HDD , logisk drev I:\, som er koblet via et indstik PCI kort (koblet på bussen) med 2 kanaler. Den ene er SATA HDD på 34 GB som jeg har udset mig til at være min nye, primære HDD til afvikling af dobbeltboot winXP og Linux (ubuntu 8.10)
Den er både formateret som NTFS og der ligger en Linux Mint som jeg vil af med.
Nu er jeg forvirret når du skriver at SCSI interface og Linux er ikke de bedste venner, men jeg kan kun se under bootup at det er en SCSI, mens du skriver at PATA - som jeg gætter er Parallel HDD interface, altså ol' good IDE og SATA er OK at bruge.
I:\ drevet er SATA og den har jeg planer om at bruge som min dobbeltboot primær drev med winXP (for fruens skyld) og en ubuntu 8.10.
Den er 3-4 år gammel og kører 10k rpm og er næsten lydløs.
Min nuværende c:\ vil jeg bare bruge som datadisk indtil den dør.
Jeg har også en xtern 500 GB backup disk (USB 2) med kopi af alt + Ghost af win2k.
så min største tvivl er om det er ok at bruge I:\ drev til winXP og Ubuntu når disken er SATA men interface siger SCSI.
Jo, jeg kunne ikke brande Ubuntu for jeg har kun 650 MB cder og det er lørdag/søndag, så jeg må vente til på mandag.
Er SATA ikke hurtigere end PATA (IDE)?
Jeg kan selvfølgelig købe en ny HD som erstatning for min C:\ men er det ikke lidt gammel teknologi med IDE(PATA)?
Mht killdisk prog så har jeg læst på spywarefri.dk at man burde slette (wipe) sin HDD inden man partitioner og installerer ny(e) operativ(e) system(er). Det er måske unødvendigt.
Jeg har startet killdisk for 5-6 timer siden for at rense I:\ men programet kan ikke lide min NTFS c:\ frev og spytter Get FATblock failed og hex adresse, så det vil jeg ikke bruge mere.
Håber på at der er mere klarhed over hvad jeg har og hvad jeg vil så du kan hjælpe mig med at vælge den bedste løsning.
Jeg har bygget min maskine helt fra bunden af og vil fortsætte med at køre med den nogler år endnu, indtil der kommer flash HDDer og bærbare bliver mere ergonomiske.
Jerzy skrev:Nu er jeg forvirret når du skriver at SCSI interface og Linux er ikke de bedste venner, men jeg kan kun se under bootup at det er en SCSI
Jeg skriver om
hardware SCSI controllere, ikke software SCSI controllere, så harddisk(e) på den ene hardware SCSI controller er ikke så god at bruge ved opstart af Linux.
Jerzy skrev:... mens du skriver at PATA - som jeg gætter er Parallel HDD interface ...
Helt rigtigt!
Jerzy skrev:Så er det den 3. HDD , logisk drev I:\, som er koblet via et indstik PCI kort (koblet på bussen) med 2 kanaler ...
Det er din
hardware SCSI controller, som ikke er god at bruge til at installere Linux (og Win XP og ældre) på.
En SCSI controller kan sagtens have SATA fysiske interfaces, i stedet for fysiske SCSI interfaces. Jeg har f.eks en Promise SCSI PCI-bus controller-kort til 2x(master+slave PATA enheder).
Både Linux og Windows (og alle andre operativsystemer) vil se din 34GB harddisk, som var det en SCSI harddisk på grund af hardware SCSI controlleren. Hardware SCSI controlleren snakker
kun SCSIsk ud over f.eks. en PCI bus. Operativsystemer ser derfor slet ikke at der er en SATA harddisk bag en SCSI controller - elektrisk og SATA protokol snak er helt skjult.
Jerzy skrev:så min største tvivl er om det er ok at bruge I:\ drev til winXP og Ubuntu når disken er SATA men interface siger SCSI.
Din 34GB harddisk der sidder på hardware SCSI controlleren skal du ikke installere Linux på.
Til Windows XP skal du iøvrigt bruge en SCSI driver for at XP kan snakke med 34GB harddisken på din SCSI controller.
Jerzy skrev:Jeg har startet killdisk for 5-6 timer siden for at rense I:\ men programet kan ikke lide min NTFS c:\ frev og spytter Get FATblock failed og hex adresse, så det vil jeg ikke bruge mere.
killdisk læser ikke i partitiontabellen! Her vil den kunne læse at den NTFS formatteret.
Fejlen indikerer at programmet antager at den er FAT formatteret, men i virkeligheden er den NTFS formatteret.
Det kan kun gå galt.
Jerzy skrev:Mht killdisk prog så har jeg læst på spywarefri.dk at man burde slette (wipe) sin HDD inden man partitioner og installerer ny(e) operativ(e) system(er). Det er måske unødvendigt.
Ja, det er unødvendigt! Når du opretter nye Linux partitions, (incl. den ene XP parttion) overskrives den harddisks partitiontabel, hvilket forårsager at intet operativsystem (nemt) kan finde alle data (programmer, dokumenter med mere) igen på den harddisk