Nå som lovet lidt flere guldkorn...
når du arbejder i terminalen kan du starte programmer osv det tror jeg du har styr på.
du kan navigere i mapper med
komandoen og vise mappens indhold med
. når du navigere kan du både bruge absolutte stier så
den tager dig direkte til brugers hjemmemappe. du kan også med
gå en mappe op, og så med
gå ind i samme mappe.
så langt så godt... har du lange mappenavne (gud forbyde det) så er det ret meget at skrive og til dette findes der en super funktion nemlig tab complete.
har du en mappe "med langt filnavn" så fandt du selv ud af at mellemrum kan laves med "\ " (backslash space) men det kan gøres meget nemmere... skriv de første 2-3 tegn og tryk en gang på [tab] dette vil færdiggøre det hvis der kun er en mulighed. er der flere muligheder så vil der ikke ske noget, men hvis du dobbelt tabber [tab][tab] så viser den dig en liste over muligheder. du kan ikke bare kligge på listen, men du kan se hvilke mappenavne (og filnavne) der er der starter med.
jeg har 2 mapper "med langt filnavn" og "med langt filnavn2" så skriver jeg
(forklaring forresten når noget står i [] så er det en tast og ikke noget der skal skrives) så vil maskinen selv skrive så længe der ikke er andre muligheder så i terminalen vil der nu stå
dette er jo min første mappe. vil jeg ind i denne så er det jo super, men vil jeg ind i den anden, så skal der jo skrives mere.
trykker jeg på [tab] så sker der ikke noget for der er nu 2 muligheder. "med langt filnavn" som der jo står, men også "med langt filnavn2" når jeg dobbelt tabber så vil der komme en liste frem med disse 2 valgmuligheder, og jeg kan så vælge manuelt at fortsætte med at skrive 2 hvis det er denne mappe jeg skal ind i.
rent praktisk betyder det at skal du ind i mappen "med langt filnavn2" så kan du i stedet for at skrive
faktisk nøjes med at skrive f,eks
idet du bruger tabcomplete til det resterende.
af andre komandoer der er nyttige er
der kopiere fil1 til fil2. her kan du også havve mapper med f.eks
Kode: Vælg alt
cp /home/sound/dokument.txt /home/bruger/dokument.txt
eller hvis du vil kopiere til/fra den mappe du nu er i:
cd dokument.txt /home/bruger/dokument.txt
der kopiere et dokument fra din nuværende mappe til mappen /home/bruger eller den anden vej
cp /home/bruger/dokument.txt
Du behøver ikke en gang at give filen samme navn du kan omdøbe filen samtidig
cp /home/bruger/stil.txt brugers_stil.txt
på samme måde kan du bruge
til at flytte filer,
til at slette filer og
og
til at lave og slette mapper.
også i alt det ovenstående kan du bruge tab-complete som beskrevet ovenfor
returnerer