"VNC" i ubuntu, hvordan? (LØST med SSH)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: "VNC" i ubuntu, hvordan?

Indlæg af Spotten »

thomasjohansen skrev:1. Portene 23-24 er alias porte til din routers eksterne ip.
Portnummerne kunne næsten være hvad som helst. Man er nød til at opsætte alias porte som peger på de rigtige porte internt i netværket, da du kun kan spørge på en ip adresse når du sidder udefra og spørger ind på din router. Derfor laver man port Forwarding.

2- Har du prøvet at skrive cd /Billeder/Billeder - Canon EOS 350D ?

Kode: Vælg alt

cd /Billeder/Billeder - Canon EOS 350D
bash: cd: /Billeder/Billeder: No such file or directory
spot@spot-desktop:/media/BACKUP2/Billeder$
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:en gang i orgen kommer der flere guldkorn der revolutionere det hele for dig

Det glæder jeg mig meget til, igen mange tak! :-)
Spotten

Indlæg af Spotten »

lath skrev:
Spotten skrev:...

Var der nogen af jer der kunne sige mig hvordan jeg tilgår mine ting fra terminalen, det virker UMULIGT når mine mapper har store som små bogstaver i sig, samt mellemrum og bindestreger.

F.eks jeg har en mappe der ligger i /home/spot/Billeder/Billeder - Canon EOS 350D

Når jeg er i terminalen, på mit skrivebord spot@spot-desktop:~$ og skriver cd Billeder/Billeder - Canon EOS 350D, så knækker filmen for den, den siger den ikke findes, og det gør den altså! :-)

På forhånd tak.

Hej Spotten

Terminalen kan ikke lide mellemrumstegn! (En windows unode - du vil blive vant til at lave _ istedet for mellemrumstegn, når terminalen begynder at blive din gode ven.)
Terminal vil oversætte "\ " til " " (uden anførselstegn), endelig kan du sætte hele stien i anførselstegn:

cd "Billeder/Billeder - Canon EOS 350D"

/Lars

spot@spot-desktop:/media/BACKUP2/Billeder$ cd "Billeder/Billeder - Canon EOS 350D"
bash: cd: Billeder/Billeder - Canon EOS 350D: No such file or directory

:-(
Spotten

Indlæg af Spotten »

Et projekt mere som jeg vil mene nok er det nemmeste.

Jeg vil gerne have en bruger oprettet, som kan tilgå min maskine gennem SSH, men jeg har problemer med når jeg opretter en bruger, så får de adgang steder hvor de ikke skal have adgang, uanset om jeg vælger administrator eller upriviligeret, eller desktopuser, de kan stadig komme steder hen de ikke skal hen.

Istedet for jeg skal sætte rettigheder på ALLE mine mapper og ting, kan jeg så ikke låse denne bruger i een bestemt mappe som personen så både kan læse fra og skrive til?

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan jeg får min SSH Server til at starte på sammen med maskinen?

Jeg har i opstartsprogrammer lavet denne:

http://peecee.dk/upload/view/196252/full

Men det virker ikke rigtigt, dog kommer den med en "OpenSSH" popup når jeg kommer ind, og spørger om pass, men den starter det ikke når jeg indtaster pass, og det ville jo også være at foretrække den bare startede op UDEN man skal trykke det pass igen.

På forhånd tak.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Et projekt mere som jeg vil mene nok er det nemmeste.

Jeg vil gerne have en bruger oprettet, som kan tilgå min maskine gennem SSH, men jeg har problemer med når jeg opretter en bruger, så får de adgang steder hvor de ikke skal have adgang, uanset om jeg vælger administrator eller upriviligeret, eller desktopuser, de kan stadig komme steder hen de ikke skal hen.

Istedet for jeg skal sætte rettigheder på ALLE mine mapper og ting, kan jeg så ikke låse denne bruger i een bestemt mappe som personen så både kan læse fra og skrive til?

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan jeg får min SSH Server til at starte på sammen med maskinen?

Jeg har i opstartsprogrammer lavet denne:

http://peecee.dk/upload/view/196252/full

Men det virker ikke rigtigt, dog kommer den med en "OpenSSH" popup når jeg kommer ind, og spørger om pass, men den starter det ikke når jeg indtaster pass, og det ville jo også være at foretrække den bare startede op UDEN man skal trykke det pass igen.

På forhånd tak
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jeg har et problem.

Hvis jeg laver en bruger, f.eks ubuntudanmark, så har den jo sit eget home, men når den logger ind, kan man gå tilbage, og dermed havne i /, og der så jeg gerne INGEN andre end mig selv og root har adgang.

Hvordan fikser jeg så den låser folk i deres egen hjemmemappe? Opretter bruger for hver enkelt person jeg vil have skal have adgang.

På forhånd tak.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:Jeg har et problem.

Hvis jeg laver en bruger, f.eks ubuntudanmark, så har den jo sit eget home, men når den logger ind, kan man gå tilbage, og dermed havne i /, og der så jeg gerne INGEN andre end mig selv og root har adgang.

Hvordan fikser jeg så den låser folk i deres egen hjemmemappe? Opretter bruger for hver enkelt person jeg vil have skal have adgang.

På forhånd tak.

det kan du som sådan ikke... programmer osv ligger jo uden for /home og dertil skal brugeren have adgang. men hvis brugeren ikke har sudo privilegier kan brugeren ikke skrive noget som helst uden for sin egen /home

hvis du vil "lukke andre brugere" ude fra /home mapper der ikke er deres så kan du køre med krypterede /home mapper
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Nå som lovet lidt flere guldkorn...

når du arbejder i terminalen kan du starte programmer osv det tror jeg du har styr på.
du kan navigere i mapper med

cd
komandoen og vise mappens indhold med

ls
. når du navigere kan du både bruge absolutte stier så

cd /home/bruger
den tager dig direkte til brugers hjemmemappe. du kan også med

cd ..
gå en mappe op, og så med

cd bruger
gå ind i samme mappe.

så langt så godt... har du lange mappenavne (gud forbyde det) så er det ret meget at skrive og til dette findes der en super funktion nemlig tab complete.
har du en mappe "med langt filnavn" så fandt du selv ud af at mellemrum kan laves med "\ " (backslash space) men det kan gøres meget nemmere... skriv de første 2-3 tegn og tryk en gang på [tab] dette vil færdiggøre det hvis der kun er en mulighed. er der flere muligheder så vil der ikke ske noget, men hvis du dobbelt tabber [tab][tab] så viser den dig en liste over muligheder. du kan ikke bare kligge på listen, men du kan se hvilke mappenavne (og filnavne) der er der starter med.
jeg har 2 mapper "med langt filnavn" og "med langt filnavn2" så skriver jeg

cd med[tab]
(forklaring forresten når noget står i [] så er det en tast og ikke noget der skal skrives) så vil maskinen selv skrive så længe der ikke er andre muligheder så i terminalen vil der nu stå

cd med\ langt\filnavn
dette er jo min første mappe. vil jeg ind i denne så er det jo super, men vil jeg ind i den anden, så skal der jo skrives mere.
trykker jeg på [tab] så sker der ikke noget for der er nu 2 muligheder. "med langt filnavn" som der jo står, men også "med langt filnavn2" når jeg dobbelt tabber så vil der komme en liste frem med disse 2 valgmuligheder, og jeg kan så vælge manuelt at fortsætte med at skrive 2 hvis det er denne mappe jeg skal ind i.
rent praktisk betyder det at skal du ind i mappen "med langt filnavn2" så kan du i stedet for at skrive

cd med\ langt\ filnavn2
faktisk nøjes med at skrive f,eks

cd med[tab]2
idet du bruger tabcomplete til det resterende.

af andre komandoer der er nyttige er

cp fil1 fil2
der kopiere fil1 til fil2. her kan du også havve mapper med f.eks

cp /home/sound/dokument.txt /home/bruger/dokument.txt
eller hvis du vil kopiere til/fra den mappe du nu er i:

cd dokument.txt /home/bruger/dokument.txt
der kopiere et dokument fra din nuværende mappe til mappen /home/bruger eller den anden vej

cp /home/bruger/dokument.txt
Du behøver ikke en gang at give filen samme navn du kan omdøbe filen samtidig

cp /home/bruger/stil.txt brugers_stil.txt

på samme måde kan du bruge

mv
til at flytte filer,

rm
til at slette filer og

mkdir
og

rmdir
til at lave og slette mapper.
også i alt det ovenstående kan du bruge tab-complete som beskrevet ovenfor

rmdir med[tab]
returnerer

rmdir med\ langt\ filnavn
på samme måde som ovenfor.

det var lidt om terminalen

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

forøvrigt (det glemte jeg at svare på) din sshserver den starter op sammen med systemet, så denne skal du ikke starte op manuelt. dog skal du ofte være logget ind før du får en ip-adresse (kommer an på hvordan dit system er sat op)

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

hvis du skal kopiere filer fra og til din maskine der hjemme kan dette også gøres i terminalen, men lad os blive enige om at det er noget rod for en nybegynder.
der findes råd for dette.
undder menupunktet steder er der mulighed for tilslut til server. vælger du dette får du et lille vindue frem

Tjenestetype her vælger du SSH (står øverst i listen)
Server: der skriver du din servers ip-adresse, eller hvis du har lavet en linie i hosts-filen som ovenfor så maskinens navn
her efter er der et par valgfri felter.
port: hvis du bruger en anden port end port 22 skal dette skrives her.
mappe: er den mappe du vil starte op i f.eks /home/bruger
brugernavn: er brugernavnet for den person der har ssh-adgang til maskinen
tilføj bogmærke: hvis du sætter et hak her får du mulighed for at lave et bogmærke med navnet du skriver i bogmærkenavn. gør du det vil du næste gang du skal logge ind samme sted have et bogmærke i steder menuen og vil derfor ikke behøve at indtaste disse oplysninger igen.

når dette er gjort så kan du navigere hen til din fjerncomputer og dennes filsystem som var den en del af dit eget. vupti så er det nemt at lige overføre filer frem og tilbage eller at lede efter dokumenter osv grafisk fra en ubuntu til en anden

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

spot@spot-desktop:/media/BACKUP2/Billeder$ cd "Billeder/Billeder - Canon EOS 350D"

Så er der ikke en sti der hedder
Billeder/Billeder - Canon EOS 350D

Bemærk at der er forskel på store og små bogstaver.

Da du skal 2 mapper ned, så tag dem 1 ad gangen, hvis der opstår en fejl:

cd Billeder

og så

cd Billeder\ -\ Canon\ EOS\ 350D

Iøvrigt, hvis der er fejl igen, så prøv:

ls -l

og

ls -l ./Billeder

Kan du stadig ikke komme ned til mappen, så post lige resultatet af de 2 ls kommandoer herover i form af:
kommando1
resultat1

kommando2
resultat2

Edit: Hov!
Du forsøger at få fat i mappen:
/media/BACKUP2/Billeder/Billeder/Billeder\ -\ Canon\ EOS\ 350D

Altså 3x Billeder!
Prøv lige:

, eller

cd "Billeder - Canon EOS 350D"

,når terminalen skriver

Lykkedes det?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:Jeg har et problem.

På forhånd tak.

det kan du som sådan ikke... programmer osv ligger jo uden for /home og dertil skal brugeren have adgang. men hvis brugeren ikke har sudo privilegier kan brugeren ikke skrive noget som helst uden for sin egen /home

hvis du vil "lukke andre brugere" ude fra /home mapper der ikke er deres så kan du køre med krypterede /home mapper

Ok, kan de så ikke slette filer i systemet også og dermed lave HELT ged i alt? :-(

Jeg har gjort det at jeg har flere brugere, og så har jeg været inde og lave om i rettighederne på deres home, så der ikke kan tilgå andres home, men stadig kan gå i /.

Det må være det nemmeste, udover at kryptere mapperne?

På forhånd tak.
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:Nå som lovet lidt flere guldkorn...

når du arbejder i terminalen kan du starte programmer osv det tror jeg du har styr på.
du kan navigere i mapper med

cd
komandoen og vise mappens indhold med

ls
. når du navigere kan du både bruge absolutte stier så

cd /home/bruger
den tager dig direkte til brugers hjemmemappe. du kan også med

cd ..
gå en mappe op, og så med

cd bruger
gå ind i samme mappe.

så langt så godt... har du lange mappenavne (gud forbyde det) så er det ret meget at skrive og til dette findes der en super funktion nemlig tab complete.
har du en mappe "med langt filnavn" så fandt du selv ud af at mellemrum kan laves med "\ " (backslash space) men det kan gøres meget nemmere... skriv de første 2-3 tegn og tryk en gang på [tab] dette vil færdiggøre det hvis der kun er en mulighed. er der flere muligheder så vil der ikke ske noget, men hvis du dobbelt tabber [tab][tab] så viser den dig en liste over muligheder. du kan ikke bare kligge på listen, men du kan se hvilke mappenavne (og filnavne) der er der starter med.
jeg har 2 mapper "med langt filnavn" og "med langt filnavn2" så skriver jeg

cd med[tab]
(forklaring forresten når noget står i [] så er det en tast og ikke noget der skal skrives) så vil maskinen selv skrive så længe der ikke er andre muligheder så i terminalen vil der nu stå

cd med\ langt\filnavn
dette er jo min første mappe. vil jeg ind i denne så er det jo super, men vil jeg ind i den anden, så skal der jo skrives mere.
trykker jeg på [tab] så sker der ikke noget for der er nu 2 muligheder. "med langt filnavn" som der jo står, men også "med langt filnavn2" når jeg dobbelt tabber så vil der komme en liste frem med disse 2 valgmuligheder, og jeg kan så vælge manuelt at fortsætte med at skrive 2 hvis det er denne mappe jeg skal ind i.
rent praktisk betyder det at skal du ind i mappen "med langt filnavn2" så kan du i stedet for at skrive

cd med\ langt\ filnavn2
faktisk nøjes med at skrive f,eks

cd med[tab]2
idet du bruger tabcomplete til det resterende.

af andre komandoer der er nyttige er

cp fil1 fil2
der kopiere fil1 til fil2. her kan du også havve mapper med f.eks

cp /home/sound/dokument.txt /home/bruger/dokument.txt
eller hvis du vil kopiere til/fra den mappe du nu er i:

cd dokument.txt /home/bruger/dokument.txt
der kopiere et dokument fra din nuværende mappe til mappen /home/bruger eller den anden vej

cp /home/bruger/dokument.txt
Du behøver ikke en gang at give filen samme navn du kan omdøbe filen samtidig

cp /home/bruger/stil.txt brugers_stil.txt

på samme måde kan du bruge

mv
til at flytte filer,

rm
til at slette filer og

mkdir
og

rmdir
til at lave og slette mapper.
også i alt det ovenstående kan du bruge tab-complete som beskrevet ovenfor

rmdir med[tab]
returnerer

rmdir med\ langt\ filnavn
på samme måde som ovenfor.

det var lidt om terminalen

Det var lidt at tage fat på! Mange tak! :-)
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:forøvrigt (det glemte jeg at svare på) din sshserver den starter op sammen med systemet, så denne skal du ikke starte op manuelt. dog skal du ofte være logget ind før du får en ip-adresse (kommer an på hvordan dit system er sat op)

Hehe, så blev jeg det klogere! :-)

Jeg kunne tilgå den uden at være logget ind, så det kan man åbenbart godt! Tak for at afklare den! :-)
Spotten

Indlæg af Spotten »

lath skrev:

Så er der ikke en sti der hedder
Billeder/Billeder - Canon EOS 350D

Bemærk at der er forskel på store og små bogstaver.

Da du skal 2 mapper ned, så tag dem 1 ad gangen, hvis der opstår en fejl:

cd Billeder

og så

Iøvrigt, hvis der er fejl igen, så prøv:

ls -l

og

ls -l ./Billeder

Kan du stadig ikke komme ned til mappen, så post lige resultatet af de 2 ls kommandoer herover i form af:
kommando1
resultat1

kommando2
resultat2

Edit: Hov!
Du forsøger at få fat i mappen:
/media/BACKUP2/Billeder/Billeder/Billeder\ -\ Canon\ EOS\ 350D

Altså 3x Billeder!
Prøv lige:

, eller