Den nye VLC 1.0.2: optage og editere streaming...

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Den nye VLC 1.0.2: optage og editere streaming...

Indlæg af Finn Bjerke »

1. Jeg ønsker at hente en youtube film om genetik som jeg skal bruge i min undervisning
2. Jeg ønsker at lægge Dansk tale på i stedet for den engelske.

Jeg har fulgt den fremragende VLC guide fra

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=83:vlc-media-player-guide&catid=44:ubuntu-guide-ca&Itemid=89#Stream%20og%20media%20info

Imidlertid er VLC jo ændret lidt siden guiden blev lavet.

her er to ting:
1. I guiden står
Åbn VLC og vælg Media->Convert/Save->Network, i feltet adresse indsættes den ønskede streamaddresse, og vælg derefter ”Convert/Save”.

Min kommentar : Hvis jeg i den nye VLC taster ctrl+R og ikke ctrl+n ser det ud til at virke bedre, jeg ved ikke hvorfor.

1b: I guiden står
Marker i ”Fil”, ”Stream all elememtary streams” og ”Mpeg-ps”, og i feltet ”Filnavn” skrives ”ønsket filnavn.mpeg”.
Jeg kan ikke finde funktionen "Stream all elememtary streams” i den nye VLC.

2. I guiden står der intet om en "rød optageknap" men det er den jeg anvender for at få det til at funke. Jeg gennemgår det som guiden skriver og taster på den røde knap så optager VLC ser det ud til.

3. Slutproduktet bliver en avi fil, jeg ville helere have et andet format, men det er ikke så vigtigt.

4. Jeg prøver at importere avi filen til AVIDEMUX (GTK) men det kan den ikke.

Egentlig tror jeg at der er en eller detalje i guiden jeg har overset. Det gør jeg ofte.. Uanset så er VLC 1.0.2 forskellig fra den tildigere derfor vlagte jeg at lave en ny tråd.
Nu vil jeg gerne editere en fil jeg har hente fra youtube (jeg skal sætte dansk tale på) men AVI filen kan ikke importeres i AVIDEMUX.

1.
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Den nye VLC 1.0.2: optage og editere streaming...

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej :)

Det er mig som har skrevet den guide og som løbende har skrevet guides om vlc siden 7.10, grunden til at guiden ikke passer til 1.0.2 er at denne ikke er standard i Ubuntu´s repo, på nuværende tidspunkt er det o.9.9 Grishenko og derfor er guiden skrevet til denne udgave.

Men jeg tror godt at jeg kan hjælpe dig med problemet, jeg har selv installeret vlc 1.0.1 Goldeneye og der kan jeg optage som mpeg-fil på denne måde :

Vælg: media->convert/save
Vælg: Network
I feltet "Adresse" skrives den ønskede streamadresse
Vælg: convert/save
I feltet "Destination file" skrives "filnavn.mpeg"
Vælg: Start
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for dit indlæg, jeg gør præcis som du skriver og får en fil på 4 kb. Vidoen afspilles af VLC, mens jeg indspiller den, men filen der dannes i min hjemmemappe er uanvendelig. Jeg har ikke pillet ved "profiler".

Hvis man slår "advanced controles" TIL (under menupunktet "view") i VLC får man mulighed for at optage i avi format med "den røde optageknap" Imidlertid ville jeg gerne editere filen også, det kan jeg ikke i det avi format som lagres når jeg anvender den røde knap. Det er lidt underligt da videoeditoren endtop hedder AVIdemux..
Svante

Indlæg af Svante »

Hvad med at prøve at hente YouTube-videoen via 'Video DownloadHelper' https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/3006, som er en extension til Firefox.
Det virker fremragende.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Foreløbig må jeg glæder mig over at VLC 1.0.2 Kan hente YOutube ned ved at anvende den røde optage knap. Kvaliteten er ikke noget at råde hurra for. HD er det ikke, det er 1.0.2 jeg har Goldeneye

Jeg forsøger mig med 2 PC, den ene afspiller video mens jeg indspiller lydsiden på den anden. Så kan jeg evt vise videon uden lyd og samtidig afspille lydfilen, arbejdsgangen er dog lidt bøvlet, hvis det skal være i sync.

Her er videoen

http://www.youtube.com/watch?v=AV8FM_d1Leo

Den fylder 11 mb i VLC avi format. Der er ikke andre end VLC der kan læse den fil.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Finn Bjerke skrev:Foreløbig må jeg glæder mig over at VLC 1.0.2 Kan hente YOutube ned ved at anvende den røde optage knap. Kvaliteten er ikke noget at råde hurra for. HD er det ikke, det er 1.0.2 jeg har Goldeneye

Jeg forsøger mig med 2 PC, den ene afspiller video mens jeg indspiller lydsiden på den anden. Så kan jeg evt vise videon uden lyd og samtidig afspille lydfilen, arbejdsgangen er dog lidt bøvlet, hvis det skal være i sync.

Her er videoen

http://www.youtube.com/watch?v=AV8FM_d1Leo

Den fylder 11 mb i VLC avi format. Der er ikke andre end VLC der kan læse den fil.

hmmm hvis du vil så kan du hente den fra min server i mp4 (18 mb)
http://soundpartner.linux.dk/twins.mp4
du kan lige sige når du har den
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

1000 tak for mp4.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:Du havde nu ret nemt selv kunne hente den fil som mp4 med Video DownloadHelper https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/3006 , man skal bare vælge "Download & Convert" og så den ønskede filtype.

hvilket også var hvad jeg gjore... tog ca 10 sek.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Svante

Indlæg af Svante »

Det var det jeg mente. Jeg kunne ikke se formålet med at komplicere det yderligere ved at blande VLC ind i det.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Mange tak nu skal jeg bare have ny lyd på.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for download rådet, nu kan jeg producere undervisningsmateriale ved at tage youtube ting med, det er for mig ret godt. Der er ting i mit fag som skal vises med levende billeder. Det endte med at jeg bevarer filmen som den er og skriver lidt hjælpetekst henover.

Nu har jeg sammensat en film om arv og miljø, der indbefatter lidt moderne genetik forskning, lidt fra 60 minutes og lidt Monty Python. Desværre endte jeg med at tekste i Windows Media player på min Vista maskine. Jeg har ikke fundet et program i Ubuntu universet der kan tekste de importerede filmstrimler. Jeg skriver bare "ovenpå" billederne når det er nødvendigt, så sætter jeg de studerende to og to, så de der er gode til engelsk hjælper de som er knap så gode til det.

Produktet er jeg imidlertid overordentlig tilfreds med, så igen en varm tak herfra.
Svante

Indlæg af Svante »

Måske kdenlive http://www.kdenlive.org/ kunne løse problemet. Jeg har gode erfaringer med det program, dog har jeg ikke rodet med tekstning.
Det kan hentes via 'Tilføj/fjern' på normal vis eller via kommandoen 'sudo aptitude install kdenlive'.