Geninstallering af grub

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Geninstallering af grub

Indlæg af tjampman »

Hej
I forbindelse med at jeg måtte geninstallere windows, er min grub menu selvfølgelig blevet slettet, er det muligt og i så fald hvordan, at geninstallere grub menuen uden at jeg skal til at geninstallere hele Ubuntu?

min live cd som jeg bruger nu er en release candidate, hvis det gør nogen forskel.

På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Ole
Kantastisk
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Geninstallering af grub

Indlæg af Kantastisk »

boot fra live cd-en og åbn en terminal

skriv

Kode: Vælg alt

sudo grub
find /boot/grub/stage1

Grub vil svare med hd('X')

Erstat (hd'X') med dit resultat og skriv:

root (hd'X')
setup (hd'X')
quit

Genstart og hvis alt er gået godt, er der grub-menu til dig.
dixi
petsen
IRC nickname: Petsen

Indlæg af petsen »

Kantastisk skrev:boot fra live cd-en og åbn en terminal

skriv

sudo grub
find /boot/grub/stage1

Grub vil svare med hd('X')

Erstat (hd'X') med dit resultat og skriv:

root (hd'X')
setup (hd'X')
quit

Genstart og hvis alt er gået godt, er der grub-menu til dig.

Øv det virkede ikke ved mig.

Skal man boote fra cd'en og på en eller anden måde starte installationen op der ligger på harddisk?

Mogens
Kantastisk

Indlæg af Kantastisk »

Nej, det, der betyder noget, er om du har installeret grub det rigtige sted. Får du en fejlmeddelelse eller booter computeren bare til Windows som den plejer?
Hvis Ubuntu og Windows ligger på forskellige harddiske, kan det være, at du har ændret din boot-rækkefølge. Computeren skal være sat til at starte op fra den harddisk, Ubuntu ligger på.

Du kan evt. bruge programmet Super Grub Disk, der som regel selv kan finde ud af at installere Grub det rigtige sted. Det er en iso-fil, der skal brændes ligesom en Ubuntu-cd, og som du bruger ved at boote computeren op fra den. Hvis du igennem den går ind i menuen GNU/Linux, giver den dig muligheden Fix boot of GNU/Linux (GRUB) og gør derefter selv arbejdet.

Alternativt er der tilsyneladende også kommet en version af Super Grub Disk, der kan køre fra Windows. Det er muligvis endnu lettere at bruge, men det har jeg ingen erfaring med. Du finder det her
dixi
Kantastisk

Indlæg af Kantastisk »

Jeg ved ikke, om du fik løst dit problem, jeg har i al pinlighed opdaget, at jeg har lavet en fejl i mit første indlæg (fremgangsmåden i sidste indlæg burde dog stadig virke).

I stedet for setup (hdX) - hvor X er outputtet af find /boot/grub/stage1, skulle der have stået

setup (hd0)

Beklager fejlen.
dixi