Hej
I forbindelse med at jeg måtte geninstallere windows, er min grub menu selvfølgelig blevet slettet, er det muligt og i så fald hvordan, at geninstallere grub menuen uden at jeg skal til at geninstallere hele Ubuntu?
min live cd som jeg bruger nu er en release candidate, hvis det gør nogen forskel.
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Ole
Geninstallering af grub
-
- Geografisk sted: Svendborg
-
- Geografisk sted: Nørrebro, København
Re: Geninstallering af grub
boot fra live cd-en og åbn en terminal
skriv
Grub vil svare med hd('X')
Erstat (hd'X') med dit resultat og skriv:
Genstart og hvis alt er gået godt, er der grub-menu til dig.
skriv
Kode: Vælg alt
sudo grub
find /boot/grub/stage1
Grub vil svare med hd('X')
Erstat (hd'X') med dit resultat og skriv:
root (hd'X')
setup (hd'X')
quit
Genstart og hvis alt er gået godt, er der grub-menu til dig.
dixi
-
- IRC nickname: Petsen
Øv det virkede ikke ved mig.
Skal man boote fra cd'en og på en eller anden måde starte installationen op der ligger på harddisk?
Mogens
-
Nej, det, der betyder noget, er om du har installeret grub det rigtige sted. Får du en fejlmeddelelse eller booter computeren bare til Windows som den plejer?
Hvis Ubuntu og Windows ligger på forskellige harddiske, kan det være, at du har ændret din boot-rækkefølge. Computeren skal være sat til at starte op fra den harddisk, Ubuntu ligger på.
Du kan evt. bruge programmet Super Grub Disk, der som regel selv kan finde ud af at installere Grub det rigtige sted. Det er en iso-fil, der skal brændes ligesom en Ubuntu-cd, og som du bruger ved at boote computeren op fra den. Hvis du igennem den går ind i menuen GNU/Linux, giver den dig muligheden Fix boot of GNU/Linux (GRUB) og gør derefter selv arbejdet.
Alternativt er der tilsyneladende også kommet en version af Super Grub Disk, der kan køre fra Windows. Det er muligvis endnu lettere at bruge, men det har jeg ingen erfaring med. Du finder det her
Hvis Ubuntu og Windows ligger på forskellige harddiske, kan det være, at du har ændret din boot-rækkefølge. Computeren skal være sat til at starte op fra den harddisk, Ubuntu ligger på.
Du kan evt. bruge programmet Super Grub Disk, der som regel selv kan finde ud af at installere Grub det rigtige sted. Det er en iso-fil, der skal brændes ligesom en Ubuntu-cd, og som du bruger ved at boote computeren op fra den. Hvis du igennem den går ind i menuen GNU/Linux, giver den dig muligheden Fix boot of GNU/Linux (GRUB) og gør derefter selv arbejdet.
Alternativt er der tilsyneladende også kommet en version af Super Grub Disk, der kan køre fra Windows. Det er muligvis endnu lettere at bruge, men det har jeg ingen erfaring med. Du finder det her
dixi
-
Jeg ved ikke, om du fik løst dit problem, jeg har i al pinlighed opdaget, at jeg har lavet en fejl i mit første indlæg (fremgangsmåden i sidste indlæg burde dog stadig virke).
I stedet for setup (hdX) - hvor X er outputtet af find /boot/grub/stage1, skulle der have stået
Beklager fejlen.
I stedet for setup (hdX) - hvor X er outputtet af find /boot/grub/stage1, skulle der have stået
setup (hd0)
Beklager fejlen.
dixi