Ubuntu i staten

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
niels

Ubuntu i staten

Indlæg af niels »

Et spørgsmål, som måske ikke passer her, men hvor så?

Jeg vil gerne vide, om der er nogen der har erfaringer med, at bruge Ubuntu (eller andre former for Linux) i centraladministrationen (staten)? Jeg er blevet ansat i Økonomi- og Erhvervsministeriets departement. Her bruger man, som så mange andre steder, Windows XP. Efter at have brugt Ubuntu gennem 5 år, kunne jeg dog godt tænke mig at have denne mulighed i mit job også.

Ministeriets IT er normalt meget large i forhold til at installere egne programmer = man kan stort set installere alt. Der er selvfølgelig nogle problemer, når det drejer sig om et helt andet styresystem. Eksempelvis kunne følgende skabe problemer:
    Netværksprofiler (skrivebordet ligger på en server sammen med fælles dokumentmapper, mv.)
    VPN når computeren skal bruges hjemme
    Brugen af fx Evolution i stedet for Outlook (særligt adressebog, kalender, etc.)
    OpenOffice i stedet for Microsoft Office (skabeloner, etc.)
    Dokumenthåndtering/Journalisering
    Printere (printjob sendes til en server)

Jeg bruger eksempelvis ikke journaliseringssystemet så meget, så det behøver måske ikke køre under Ubuntu, men kan klares med en dualboot.

Jeg ved at man i eksempelvis IT- og Telestyrelsen kan vælge at bruge Linux, men er der kendskab til Linux i andre ministerier og særligt Økonomi- og Erhvervsministeriet?
oz3tl
IRC nickname: OZ3TL

Re: Ubuntu i staten

Indlæg af oz3tl »

Der kan da aldrig ske noget ved og tage dialogen op med IT afdelingen samt at du mig bekendt ikke skulle få problemmer med og bruge OpenOffice.org for den kan godt åbne skabeloner fra Microsoft eneste problem der kan være må være kompabiliteten men ser det ikke som noget direkte problem der kan jo gemmes i MSO fil typer bagefter.
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk