Jeg vil gerne vide, om der er nogen der har erfaringer med, at bruge Ubuntu (eller andre former for Linux) i centraladministrationen (staten)? Jeg er blevet ansat i Økonomi- og Erhvervsministeriets departement. Her bruger man, som så mange andre steder, Windows XP. Efter at have brugt Ubuntu gennem 5 år, kunne jeg dog godt tænke mig at have denne mulighed i mit job også.
Ministeriets IT er normalt meget large i forhold til at installere egne programmer = man kan stort set installere alt. Der er selvfølgelig nogle problemer, når det drejer sig om et helt andet styresystem. Eksempelvis kunne følgende skabe problemer:
- Netværksprofiler (skrivebordet ligger på en server sammen med fælles dokumentmapper, mv.)
VPN når computeren skal bruges hjemme
Brugen af fx Evolution i stedet for Outlook (særligt adressebog, kalender, etc.)
OpenOffice i stedet for Microsoft Office (skabeloner, etc.)
Dokumenthåndtering/Journalisering
Printere (printjob sendes til en server)
Jeg bruger eksempelvis ikke journaliseringssystemet så meget, så det behøver måske ikke køre under Ubuntu, men kan klares med en dualboot.
Jeg ved at man i eksempelvis IT- og Telestyrelsen kan vælge at bruge Linux, men er der kendskab til Linux i andre ministerier og særligt Økonomi- og Erhvervsministeriet?