Et analyse-script

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
cmay

Re: Et analyse-script

Indlæg af cmay »

Jakob77 skrev:Da der ikke har været nævneværdig kritik af koden, har jeg nu opdateret trådens første indlæg med det sidste udkast.

Men jeg håber da stadig, at der kommer flere gode analysekommandoer på banen. :)

helst ærligt så tror jeg din fortid for mange af dem der ville kunne lære dig meget gør til at du ikke kan forvente dig det store selv om du så har opdateret dit oprindelige indlæg.
Vil du ikke tage en backup af dine ædlere dele og prøve, om dette script kan få din PC til at eksplodere..? 8)

din attitude overfor dem som faktisk har stået på pinde for at hjælpe dig er som du nok kan se ikke helt så inspirenede for at blive ved at hjælpe dig.

jeg kan ikke tale for de andre men i forhold til mit tilbud om at du kan spørge rent undtagelsvist om hjælp over personlige beskeder synes jeg ikke jeg mener skal stå ved.

du har flere gange bevidst at du er fast besluttet på at lære ting på den absolut hårdeste og mest langtrukne måde og hvis det er på den måde du lære bedst så fred være med det. jeg vil så ikke spilde min tid på det.
held og lykke med dine små projekter og jeg håber da du får glæde ud af det.

jeg gider iøvrigt heller ikke mere at blande mig i den her tråd da jeg ved nu at moderator har haft et kig på den.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Alexander Færøy
IRC nickname: ahf
Geografisk sted: København

Indlæg af Alexander Færøy »

Ugh.

Nu har jeg læst tråden igennem, og det eneste jeg kan sige er, at hverken cmay eller jakob77 bør udgive noget som helst kode før de sætter sig meget mere grundig ind i tingene eller i hvert fald dropper den rimelig bedrevidende attitude.

Cmay, at du foreslår Perl som mere portabelt end POSIX sh er et tegn på, at du ikke forstår noget som helst af Unix, og jeg vil anbefale dig, at du holder op med at give "gode råd" til folk, når det du siger er ren gætværk -- dine svar virker meget overbevisende og er ofte faktuelt forkerte, hvilket kan være svært at se for nye folk.

Jakob77, din kode er simpel, ligegyldig og ikke særlig brugbar for de folk, der rent faktisk skal kigge på dit output fra din såkaldte "analyse". Jeg vil anbefale dig, at du bruger meget mere tid på, at læse om scripting i et Unix miljø, før du giver dig i kast med, at udgive din såkaldte "kode".
Alexander Færøy
FrostEyes
Geografisk sted: Odense

Indlæg af FrostEyes »

Må nok give Alexander ret her. Der er helt klart noget attitude der skal styr på.

Jakob77. Du laver rigtig mange antagelser i din kode, som absolut ikke er sikkert. Bl.a. hvilken kommandoer der er på systemet, samt biblioteker. Husk altid at lave test på hvad du benytter, og hvis din antagelse ikke er korrekt, så exit dit script, og meld ud hvilken antagelse der er forkert.
If it moves, compile it.
Larry the Cow (Gentoo)
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Alexander Færøy skrev:Jakob77, din kode er simpel, ligegyldig og ikke særlig brugbar for de folk, der rent faktisk skal kigge på dit output fra din såkaldte "analyse".

Det nytter jo ikke noget, at du siger, at en kommando ikke er brugbar, når dens output faktisk jævnligt efterspørges i forum.
Men har du forslag til bedre koder og syntakser til analyse, så synes jeg, at det vil være meget interessant. :)

ChrisBuchholz

Jeg har tilfældigt set, at du har fødselsdag. Tillykke med det. :)
Og så vil jeg i dagens anledning forsøge at undlade at skælde dig ud før i morgen. :wink:
Alexander Færøy

Jakob77 skrev:Det nytter jo ikke noget, at du siger, at en kommando ikke er brugbar, når dens output faktisk jævnligt efterspørges i forum.
Men har du forslag til bedre koder og syntakser til analyse, så synes jeg, at det vil være meget interessant. :)

De enkelte kommandoer er bedre alene end sat sammen i din bunke spaghettikode, som i bund og grund bare kører dem for folk, med en masse ekstraoutput, der er forkert.

Jakob77 skrev:ChrisBuchholz
[ ... ]
Og så vil jeg i dagens anledning forsøge at undlade at skælde dig ud før i morgen. :wink:

Du kan roligt spare ChrisBucholz og os andre for det; Chris' er en gut, der virker til at lære utrolig hurtigt og let ud fra hvad folk fortæller ham, og hvad han læser; det kunne du lære noget af.
Alexander Færøy
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

FrostEyes skrev:Jakob77. Du laver rigtig mange antagelser i din kode, som absolut ikke er sikkert. Bl.a. hvilken kommandoer der er på systemet, samt biblioteker. Husk altid at lave test på hvad du benytter, og hvis din antagelse ikke er korrekt, så exit dit script, og meld ud hvilken antagelse der er forkert.

Den kritik forstår jeg faktisk godt. Jeg har også tænkt i den retning, men fik ikke gjort nok ud af det.

En simpel sikring kan måske være at indføje, at dette beta-script kun er konstrueret og testet til Ubuntu 9.04 .

Jeg overvejer også at indføre absolut sti på alle kommandoer, så vi er mere sikre på, at få fat i den korrekte fil, hvis den eksisterer.
Eksisterer den ikke, så vil jeg nok mene, at skaden må være til at overskue i et analysescript, hvor de enkelte kommandoer er meget uafhængige og ikke laver alvorlige indgreb.
Men ret mig, hvis jeg tager fejl.

Og i øvrigt positivt, synes jeg, at der også kommer faglig og saglig kritik i tråden, så tak for den. :)
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Alexander Færøy skrev:De enkelte kommandoer er bedre alene end sat sammen i din bunke spaghettikode, som i bund og grund bare kører dem for folk, med en masse ekstraoutput, der er forkert.

Det forstår jeg ikke. Kan du give et konkret eksempel på "en masse ekstraoutput, der er forkert"..?
Alexander Færøy

Jakob77 skrev:En simpel sikring kan måske være at indføje, at dette beta-script kun er konstrueret og testet til Ubuntu 9.04.

Eller du kunne bruge tid på at gøre det rigtigt, så det rent faktisk virker. At sætte en label om at det kun er testet et sted er ikke godt nok.

Jakob77 skrev:Jeg overvejer også at indføre absolut sti på alle kommandoer, så vi er mere sikre på, at få fat i den korrekte fil, hvis den eksisterer.
Eksisterer den ikke, så vil jeg nok mene, at skaden må være til at overskue i et analysescript, hvor de enkelte kommandoer er meget uafhængige og ikke laver alvorlige indgreb.
Men ret mig, hvis jeg tager fejl.

Du tager fejl. Du kan sagtens tjekke om programmer findes i PATH, men det er korrekt, at det kan være klogt at give absolutte paths i scripts, der køres med root-rettigheder. Du kan dog også sætte PATH i starten af scriptet, så du har en garanti for hvad PATH er når koden køres.
Alexander Færøy
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

Jakob77 skrev:
Alexander Færøy skrev:De enkelte kommandoer er bedre alene end sat sammen i din bunke spaghettikode, som i bund og grund bare kører dem for folk, med en masse ekstraoutput, der er forkert.

Det forstår jeg ikke. Kan du give et konkret eksempel på "en masse ekstraoutput, der er forkert"..?

Som jeg ser det, er hele idéen i scriptet forkert.
Det er ikke nødvendigt at fortælle hvilken bil du kører hvis du skal ned til cykelhandleren og have et nyt dæk på. Det er absolut heller ikke nødvendigt at bruge et helt script til at finde frem til dette, samt hvor du bor, hvad dit køleskab indeholde og jeg tror også at cykelhandleren ville kigge mærkeligt på dig hvis du spurgte om det ville hjælpe hvis du fortalte ham farven på dine sko.
Alexander Færøy

Jakob77 skrev:Det forstår jeg ikke. Kan du give et konkret eksempel på "en masse ekstraoutput, der er forkert"..?

grep 'echo' navnet_på_dit_script

En god del af dine kommentarer er også forkerte.
Alexander Færøy
Brugeravatar
MikeDK
IRC nickname: MikeDK
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af MikeDK »

Mon ikke det ville være på tide at en Admin fik låst denne tråd/ og eller slettet diverse ting der fylder op der ikke er nødvendigt fyldstof her på forummet??

Mvh mikedk
HP EliteBook 8560w | Intel Core i7-2670QM (2,23Ghz) | BogoMIPS: 4390.05 | 6MB L3 |
NVIDIA GF108GLM [Quadro 1000M] | 8GB Ram |
Kubuntu 14.04 æder hvad den får serveret, Kubuntu 20.04 OG Kubuntu 20.10 vil den slet ikke boote overhovedet.
cmay

Indlæg af cmay »

Cmay, at du foreslår Perl som mere portabelt end POSIX sh er et tegn på, at du ikke forstår noget som helst af Unix, og jeg vil anbefale dig, at du holder op med at give "gode råd" til folk, når det du siger er ren gætværk -- dine svar virker meget overbevisende og er ofte faktuelt forkerte, hvilket kan være svært at se for nye folk.

jeg skriver ikke nogen steder at jeg har mere end to dages praktisk erfarfing med bash som sådan. jeg skriver men refereat til nogen kilder som jeg bruger i min dagligdag som er i bogform og jeg må regne med. disse er bøger som the unix programming environment af kernghan. classic shellscripting. operative systems design and implemetation og dirverse "learn unix" agtige bøger som jeg dog har fået igennem bibioteks udsalg .

hvis du vil lige smide nogen links til at sætte den udtalese mere i perspektiv mener jeg heller ikke at jeg er andet end taknemmlig for at opdage hvis en del af mine kilder viser sig at være ukorrekte især de bøger som jeg har da jeg har immervæk givet penge i forventing om at deres indhold er korrekt.

jeg har brugt selv linux og unix i snart fem seks år så jeg har en del interesse i så også at finde ud så meget om disse forskelle der kan gøre sig gældene som muligt.

intil videre kender jeg kun open-solaris minix solaris 10 freebsd og diverse debian baserede distributioner og fælles for dem har været at der altid har været perl installeret på dem men den shell der bruges kan variere en hel del.

men deruover så skulle jeg måske have udtalt mere klart at til disse projecter som han forsøger på ville perl samt ncurses være mere andvendeligt samt at der også er en del der anvender perl istedet for shellscripting i dag.se evt hans andre tråde omkring dette.

ikke fordi det ville betyde alverden for mig på nuværende tidspunkt om hvem der så at sige har ret eller ej men jeg søger på nettet til dagligdag i lang tid og kan også godt lide de ting man finder er så korrekt så muligt.

eller sagt på en anden måde er jeg fuldkommen ligeglad med om jeg har ret eller ej men det er vigtiger for mig at vide når noget er ukorrekt end at når det ikke er uanset om jeg har taget fejl eller ej til at starte med..

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Alexander Færøy skrev:Du kan sagtens tjekke om programmer findes i PATH, men det er korrekt, at det kan være klogt at give absolutte paths i scripts, der køres med root-rettigheder. Du kan dog også sætte PATH i starten af scriptet, så du har en garanti for hvad PATH er når koden køres.

Det er vel også godt nok at lave en absolut sti til hver kommando, selvom der ikke køres med root-rettigheder.?

Og hurtigere response får man næppe.! :D
cmay

Indlæg af cmay »

Vil du ikke tage en backup af dine ædlere dele og prøve, om dette script kan få din PC til at eksplodere..? 8)

@jacob77
jeg vil egentligt helt ærligt ikke finde mig at blive behandlet på den her måde når jeg sidder og skriver ret lange indlæg i håb om jeg kan hjælpe uanset om jeg har fuldt ud ret i alt hvad jeg skriver eller ej når jeg sidder med betændelse i mine øjne så det plasker ud af dem .jeg lider af kronisk øjenbetændelse og det er ret anstrengede at skrive så lange indlæg. hvis andre vil finde sig i at du behandler dem sådan så pris dig lykkelig.

@the mods
i kan faktisk helt ærligt fra moderator side slette min konto da jeg har kun oprettet den for at fremføre den ide som findes i tråden om er der interesse for gamle pc.

jeg befinder mig bedre i det internationale forums hvor man faktisk overholder visse regler om at tale pænt til hindanden.
eg gider helt ærligt ikke overhovedet.mit liv er simplethen for kort som nyresyg til at bøvle med den slags ting. se begrundelse ovenfor.

men jeg vil gerne høre fra jer hvis i får lavet et projekt ud af den oldbuntu men jeg har såmænd ikke brug for det her forum da jeg er aktiv i flere andre sammenhænge og har heller aldrig planlagt at være medlem på fast basis lige som jeg er i det internationale ubuntu.org hvilket betyder dermed at jeg ikke har planlagt at bruge min konto her til andet end lige at få den ide fremført så jeg vil blive meget glad hvis i kan bruge den. jeg har så mædn heller ikke haft planer om at bruge langt tid her da jeg har simplethen ikke så meget overskud at jeg kan have gang i så mange forums på en gang.
men i får tak for at have vist deet interesse.

#include <stdio.h>
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

soundpartner skrev:
Nu skal du bare høre her.
Set følgende siger jeg som privatperson, da jeg på ingen måde kan udtale mig på vegne af hele forum, eller foreningen som sådan.
da du jo tidligere har udtalt at jeg på det nærmeste er inkompatent pg yder dårlig support så er dette inlæg i den modsatte ende af skalaen da det stort set uikke indeholder noget der har med computere at gøre.

Dette forum henvender sig blandt andet til nye brugere der har problemer med ubuntu. Dette forum drives blandta andet afdet danske loco team, og drives af frivilligt arbejde. Forum kan som sådan ikke tillade sig at sige at folk er gode nok til at hjælpe andre, for alle har ting de er bedre til end andre.
problemet er bare at der er flere nye brugere vi kan jo f.eks kalde dem hr og fru jensen som kunne tænkes at støde ind i din kode her på forum og så kører det hovedløst i håb om at det hjælper. Da det ikke hjælper (hvis det da ikke hjælper) så vil de i værste fald bleve mere frustrerede end de var i forvejen.

forum er for mange en løsning her og nu, men forum er meget mere end det for forum er for mange også et opslagsværk hvilket betyder at det der bliver skrevet nu også vil kunne dukke op om flere år når der kommer en person med en søgning på ting indeholdt i denne tråd.

Ud over forum der har jeg kontakt med flere af de andre brugere som yder meget support her inde. Jeg vil igen påpege at jeg her handler på egen hånd, og at du jo ikke har nogen andre at kritisere end mig selv over dette inlæg og dets indhold. men der er flere af de andre brugere der i de verse posts har kommet med hints til at det du laver ikke altid er det smarteste. der er enda folk der har prøvet at hjælpe dig som føler sig "overhørt" eller "tilsidesat" da du ikke hører hvad de prøver at fortælle.
Der er enda flere der i anden sammenhæng i en morsom tone omtaler nogle af dine tråde her på forum.

fra mig vil derfor også lyde en opfordring til at sætte dig mere ind i tingene inden du poster ting der kan opfattes som løsninger.
Du er velkommen til at stille spørgsmål lige som alle andre, men hold dine spørgsmål simple eller præcise.
"hej jeg har det og det problem med det her, og kan det løses og hvordan"
frem for "jeg har lavet denne kode som jeg ikke aner hvad gør og hvordan kommer jeg viddere"
hvis der er emner du ikke ved så meget om, så formuler dine posts som spørgsmål, og så kan det være du får svar. Hvis du formulerer dine tråde som diskutionsoplæg så resulterer det som oftest i diskutioner, og diskutioner har som oftest vindere og tabere, og i diskutionen resikerer en masse at blive stødt eller at støde andre, og dette er ikke meningen med dette forum

Hvis det er administrationens holdning, at vi ikke må diskutere i forum, så vil jeg gerne se det på skrift.
Hvordan du selv svimler rundt, og den ene dag beder om total ytringsfrihed i din signatur, men den næste må vi ikke diskutere, eller vi skal undlade at svare, fordi der skal være plads til de kloge, eller vi skal gå hjem og læse i stedet for at spørge, og vi skal lade være med at spørge igen, hvis vi ikke får svar nok osv..... - Det har jeg, ikke for at være uhøflig, meget svært ved at se kommer mig ved, og det meste er direkte i modstrid med kodeks.

Du vil gerne selv stå, som en læremester i Linux, det er jeg sikker på.
Jeg tror såmænd også, at du ved en masse.
Mit bedste råd til dig må være, at du bare skal se at smide noget mere af det ud over rampen, og så ikke gå så meget op i formen, og om spørgeren nu er ydmyg og bedende nok osv.
Glem historien om, at en lærer skal vide et helt æg for at kunne fortælle om blommen. Tag i stedet lidt forbehold for din egen ufejlbarlighed og fortæl så frit, hvad du ved og tror. Det er sådan en holdning, der kan drive den samlede ubuntuvidenpool op på et højere niveau.
Laver du en fejl, som du skønner kan skade eftertiden, så ret den dog. Det er muligt at rette sine indlæg i forum, og man kan tilføje et dementi eller en bedre forklaring osv.
Brug forums muligheder til at gøre folk klogere i stedet for at eftertiden skal læse, at i Ubuntuforum i 2009 skulle man sandelig passe på med, hvad man spurgte om, hvis man ikke ville riskere at blive til grin og/eller meldt til politiet, fordi man ønskede en diskussion og måske havde lavet en tastefejl i et indlæg.
Eller i 2009 kunne man opleve, at dygtige Linuxfolk puttede med deres viden og forsøgte at tvære andre ud, fordi de troede, at det gjorde dem selv større, når andre tiggede dem om kode.

Enhver god diskussion kan kun gøre alle klogere, så for gruppen er alle altid vindere. Også ham, der måske til sidst må erkende, at hans argumenter ikke holdt i mål.
Men al den megen snak udenom de koder, som er denne tråds emne, det er en afsporing, som ikke gør diskussionen bedre. Især synes jeg ikke, når den kører så personligt på mig.
Hvis du vil være så meget personlig, så vil jeg foretrække, at du holder det ude af en faglig tråd.
I det hele taget mente jeg, at vi havde en aftale om gensidig ignore, og havde du overholdt din del, så havde vi haft denne diskussion mindre.

Jeg synes, at det er tåbeligt at se sig selv som en taber, bare fordi man tager fejl nogle gange. Så er alle jo tabere.
Taberen er nærmere ham, som har for ondt ved at indrømme fejl, og som derfor bliver hængende i de samme fejl i stedet for at få dem rettet.

Men forstemmende er det for mig at se på, når dygtige og flittige linuxfolk fedter med deres indsigt i stedet for at dele ud af den, eller når de ikke kan finde ud af at skrive andet, end at folk er dumme til at spørge, fordi de spørger upræcist eller ikke har læst nok om Linux.
Så vidt jeg ved ligger det også i Ubuntus formål, at alle skal kunne lære på deres eget sprog, og jeg tvivler stærkt på, at det kun betyder en henvisning til et bibliotek.

Mit valg af analyserende kommandoer til scriptet var på en måde en udstrakt hånd til dig, så du fik en chance for at rulle dig ud og reklamere for, hvorfor netop disse to kommandoer er så gode.
Men se så hvad du kommer med i stedet for.
Det er da ok, at du igen igen igen ikke vil forklare eller svare på de faglige spørgsmål, som jeg har stillet.
Men så bliv da helt ude af tråden i stedet for at chikanere den og mig.
Som jeg ser det, burde denne tråd have været en lækkerbisken for dig at rulle dig ud i og lære andre en masse.
Men selv når jeg triller en bold helt hen til din fod, så beslutter du alligevel, at det nok er bedre at lade bolden trille og i stedet gå hen og sparke lidt til mine ben.
Derfor vil jeg gerne henstille til, at du i fremtiden respektere den ignore, som du selv har indført, så vi undgår at skulle drible hinanden igen.

cmay

Jeg kan altså ikke hjælpe dig med, at du synes, at du selv har skrevet for lange indlæg til ingen nytte.
Men hvis du synes, at jeg reagerer for lidt på dem, så skal jeg da gerne forklare hvorfor.
For det første kommer du langt omkring i en tråd, der primært handler om analysekommandoer, og det er visse steder for bredt til, at jeg kan favne det.
Samtidig følger jeg dit eget råd med ikke bare at proppe den første den bedste kode ind i et offentligt script. Det gælder også, når du f.eks. fremfører en ny måde at starte scripts på. Det skal først undersøges grundigt, og jeg skal have det verificeret flere steder, før jeg laver en så grundlæggende ændring på noget, som jeg allerede tidligere har verificeret mange steder.
Det samme gælder valg af programmeringssprog. Scriptet er startet i bash, og så kan jeg ikke bare midt i tråden skifte over til tre andre sprog, som jeg ikke kender.
Du må have tålmodighed og være forberedt på, at alting skal verificeres, og hvis det ikke er gået op for dig, så kan jeg tilføje, at mine evner også er begrænsede.
Med hensyn til at være sur og ikke ville finde sig i osv., så er du ikke den eneste, der synes, at bægeret er ved at løbe over.
Jeg har i mine egne øjne tålt helt utilstedelige fornærmelser i denne tråd, fordi jeg søger hjælp til et script.
Du har ikke været den værste, men det er ikke holdbart i længden.

Angående skadelig kode til mig, så skal du ikke være bekymret for, om jeg skader min computer.
Jeg ved godt, at der er en risko, og redaktører laver også fejl.
Eller de gør det måske egentlig korrekt nok, men så misforstår spørgeren, eller han er ualmindelig tumpet.
Det sidste har jeg selv prøvet.
Min computer gik i sort, og hvad gjorde jeg så..?
Meldte jeg min hjælper til politiet, eller blev jeg barnligt fornærmet..??
Nej, jeg reinstallerede, og jeg tror dårligt, at du kan finde det sted i debatten, hvor det gik galt.
En hjælper gav mig guldkorn, og nogle brugte jeg forkert og fik et par blå mærker i min læringsproces.
Men der sker noget, når hjælpere leverer kode i stedet for formaninger. Sådan gør de dygtigste, fordi de ikke behøver at spare på de mange gode ting, de har i posen. Deres format overstiger langt at forfalde til smålighed eller fornærmende skrankepaveri.
Bærer jeg nag til en hjælper, som har lært mig en kode, der kan slette min disk..?
Nej, ved lejlighed vil jeg såmænd kysse hans fødder, for hans storsind og vilje til at hjælpe.
Det er min oplevelse, og derfor mener jeg ikke, at man skal være så bange for at udveksle kode i forum.
Hvis man ved lidt om computere, så ved man også, at en harddisk kan gå i stykker på et splitsekund.
Det kan ske NU, og det skal man altid være klar til.
Hvis man omvendt ikke ved en disse om computere, men bare kritikløst bruger enhver kode, som man kan finde, så er det aldeles ligegyldigt, hvad jeg skriver, for så vil det under alle omstændigheder før eller siden gå galt for vedkommende.
I 9.04 starter Firefox med Google, hvad kan det dog ikke føre til. :shock:

Hmm... jeg tror lige, at jeg snupper en backup. ;)