Et analyse-script

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
cmay

Re: Et analyse-script

Indlæg af cmay »

Jarlen skrev:
cmay skrev:
Jarlen skrev:virker lshw på din debian ?

server:/home/jarlen# lshw
bash: lshw: command not found

Desværre :-)

arrghh.
den virker så nu godt på min debian lenny livecd.
men ikke på min etch.
hmm. måske mine installations cd er ikke helt iorden eller ?

men tak for inputtet.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Jeg har tidligere set denne udmærkede kommando anvendt til analyse og diagnosticering:

lsb_release -a && uname -a && lsusb && lspci

Men til brug i et offentligt forum kan den måske optimeres lidt på denne måde..?:

lsb_release -a && uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name && lsusb && lspci
cmay

Indlæg af cmay »

Jakob77 skrev:Jeg har tidligere set denne udmærkede kommando anvendt til analyse og diagnosticering:

lsb_release -a && uname -a && lsusb && lspci

Men til brug i et offentligt forum kan den måske optimeres lidt på denne måde..?:

lsb_release -a && uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name && lsusb && lspci

det ved jeg ikke jakob77 men hvis det er tiltænkt brug i et offentligt forum kunne du så ikke ligeså så godt forklare forskellen mellem de to kommando sekvenser og argumentere for og imod hver af de to eksembler givet.

i øvrigt så måske for dem der læser denne tråd som ikke ved hvad de kommandoer betyde var det måske også en ide med en lille forklaring på det så man undgår at folk begynder på ud af ren nysgerrighed kopier og paster scripts i terminalen uden at være klar over om det er en af de kommandoer der faktisk kan ødelægge hele systemet ret alvorligt eller ej.

det er der desværre set eksembler på i det internationale ubuntu forums at folk har posted skadelig kode til nybegynder og også set eksembler på at folk har fulgt anvisninger fra websider der indeholdt skadelige koder som kunne ødelægge folks system i sådan grad at det ikke har kunnet gendannes igen.

derfor vil det måske være en ide for at skabe tryghed om disse indlæg der hovedsagligt omhandler scripts at samtidig forklare hvad de scripts egentligt gør og hvad formål de har.

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

cmay

Som udgangspunkt mener jeg, at det må være sikkert nok, at jeg fremlægger en kode, som er reduceret i forhold til en kode, som vi udleverer til nye brugere i forum.
Og selvom mit forslag er længere i koden, så er outputtet mindre, fordi jeg har erstattet argumentet "-a" (som giver hele outputtet) med de mest nødvendige (--operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name ), og derved afsløres computerens navn ikke, men nærmere kun de nødvendige tekniske oplysninger. Prøv evt. terminalkommandoen "man uname" for mere præcis info.

Ja, der skal gode forklaringer til et script med flere analyse options. Men der lader ikke til at være så stor interesse for det, så jeg prøver foreløbig bare at samle nogle kommandoer, og så må vi se, om det bliver til mere.
Angående sikkerhed, så er en god forklaring ikke en garanti for, at koden er korrekt. Men jeg har afprøvet den kode, som jeg har indsat, og min computer lever endda endnu. :D :wink:
cmay

Indlæg af cmay »

jeg har såmænd en forventning om at så længe der er moderatore der læser dine indlæg så vil de nok sortere evt skadelige koder fra som du har fundet et tilfældigt sted fra nettet uden at vide det.

men pointen er at du gør det altså ikke nemmer at få folk til at have tillid til indholdet i dine indlæg hverken i den her sammenhæng eller i andre taget et lille sammendrag af bare denne tråd i betragtning. det burde du overveje hvordan dine andre indlæg begynder at kunne blive tolket som selv om du måske faktisk ved noget om de andre emner.

jeg er så alligevel lidt nervøs for at du en dag alligevel får fat i noget kode et et eller andet sted fra som kan gøre skade på enten dit eller andres system. min begrundelse ligger herfra i udpluk af disse indlæg. og jeg vil håbe du selv kan se hvornår det du skal holde disse ting for dig selv indtil du ved nok om det og så er jeg såmænd glad hvis du bare kan det.

indlæg 1
du erkender du ikke ved hvad du laver og hvorfor du vil bruge de her ret almindelige brugte shell kommandoer.
Som det ses kører scriptet foreløbig kun to analyserende kommandoer, nemlig lsusb og lspci

hvad de gør, og om de skal med, det må trådens debat afgøre.

Jeg kender ikke systemet godt nok til at vide, hvad der er relevant, men jeg håber, at andre vil komme med lødige bidrag, så vi alle kan blive klogere,
og der bliver et stærkt analyse-script ud af det.
Jeg har brug for en forklaring til hver kommando, så man kan se, hvad den kigger efter.

du overhører denne advarsel jeg giver dig.

jacob77
hvis du ikke selv ved hvad de kommandoer gør så bør du ikke skrive dem ind i et script.
og du må aldrig give andre et script der indeholder kode du ikke ved hvad gør og hvad formål det tjener.

fordi du vil heller have andre der ved hvad de betyder til at forklare dig det.

Jo, men hvis du vil hjælpe på nuværende stadie, kunne du så ikke passende begynde med at forklare på jævnt danske, hvad de to kommandoer i din signatur egentlig bruges til..?

Fra din signatur:

For bedste hjælp så husk at give så detaljeret info som muligt.
handler det om hardware så inkluder outputtet af kommandoerne lsusb og lspci

Som du kan se er det netop de to kommandoer, som jeg er begyndt med i scriptet, fordi jeg mente, at de nok var temmelig almindelige.

Jeg har nu opdateret scriptet og indlagt lidt forklaring til kommandoerne og et link.
Kan du verificere min korte forklaring og linket, så jeg får en bekræftelse på, at jeg har fat i en OK kilde..?

Og så er det jo ellers bare at komme med flere kommandoer. :)
Hvis herren ønsker bestemte argumenter på kommandoerne, så må han huske at skrive det. :wink:
Der kan være en begrænsning, hvis der medkommer personlige oplysninger, derfor er det også godt, at vi har flere øjne på dette her.
Men vi kan altid sortere senere så lad os nu bare få noget mere konkret på bordet..! :)

du får så et svar af mig som du egentigt selv burde have kendt inden du involvere andre .

vi må regne med at det er rigtigt det der står deri det link er det det samme som står i man lspci og man lsusb som du kan altid kan finde ved at bruge terminalen også selv om du ikke har en aktiv internet forbindelse.

ls er shorthand for list

ls giver dig en oversigt over hvad der er i dit current directory.

ls -la viser samtlige informationer om de filer der er i current directoy.

disse er standard programmer som regel skrevet i c som findes i alle linux unix systemer stort set uden undtagelse.

du lægger så dog lidt mærke til noget af det jeg har skrevet i mit indlæg omkring kode og spørger så om jeg vil uddybe det da jeg måske har fat i noget meget fundamentalt.
hvortil at svaret er faktisk at det er noget som står på side 1 i de langt de fleste shellscript tutorials man kan finde der henvender sig til begynder.

Men ellers må jeg sige mange tak, fordi du endelig kaster lidt kode ud, så der er noget reelt at diskutere:

Måske har du fat i noget fundamentalt her, så det må du gerne uddybe.
Mener du, at alle scripts burde starte sådan..?
Er det bevidst, at du har et mellemrum imellem "!" og "/" ..?
Og hvorfor står der "sh" i stedet for "bash"..?

Din "if, then, else"-linje er meget interessant.
Hvis du har flere eksempler, så kom bare med dem.
Måske kan der blive brug for noget i retning af: "hvis filen ANALYSE_TMP.txt eksisterer så afbryd scriptet ellers kør resten af scriptet."

Jeg er så vidt muligt kun interesseret i bash, fordi den er så almindelig på alle Linuxmaskiner, og jeg foretrækker et kompatibelt værktøj. :)

hvis der ikke er interesse for dette analyse script så er der nåske nok en grund til det.

derudover helt ærligt så hvis du vil have et kompatibelt værktøj så skal du nok bruge perl istedet for.

bash findes ikke på alle UNIX systemer og har nogen særpræg som ikke er kompatible med andre shells.

der flere shells som ikke garanteres at være på alle systemer som tcsh ksh csh sh og så videre.

det ville du også have vidst hvis du havde læst side et i en tutorial om bash for det står som indledning under overskriften "hvad er bash."

for at svare på dit spørgsmål .
Og hvorfor står der "sh" i stedet for "bash"..?

der flere shells som ikke garanteres at være på alle systemer som tcsh ksh csh sh og så videre. som eksembel på kommericelle unix bruges ofte kornshell og der er ikke nødvendigvis installeret bash. nogen bruger i deres linux system heller ikke bash men fortrækker andre shells end lige bash.

det ville du også have vidst hvis du havde læst side et i en tutorial om bash for det står som regel i en indledning under overskriften "hvad er bash" i de fleste velfundere bøger eller online tutorials om emnet.

jeg har selv på mit skrivebord en terminal baseret debian lenny og har i lang tid kun brugt CLI installationer da jeg har gamle computer. jeg kender udemærket godt til de forskellige kommandoer og defor kan jeg godt undre mig lidt over hvorfor du ikke kender dem godt nok til at som udgangpunkt at kunne klare dig uden en windows manager.

jeg vil give dig det råd at du burde lære dig selv at finde rundt i systemt via terminal alene og så lær bash bagefter inden du begynder at skrive noget som helst script til brug i et offentligt forum.

i øvrigt så er jeg ved at lære c ved at skrive min egen version af de mest almindelige shell kommandoer og jeg skal til at skrive min egen shell inspireret af denne bog : http://www.minix3.org/doc/ der omhandler minix 3 som er et lille sjovt textbaseret UNIX system der iøvrigt var det som linus torvaldsen brugte da han skrev linux kernen.

jeg vil egentligt som et godt velment råd forslå dig at kaste dig over minix i en par uger så vil du ihvertfald få lært de mest almindelige brugte kommandoer ret hurtigt. jeg fik ihverfald lært en del af de par månder jeg har brugt det lille unix lignede system.

indtil da så har jeg i en anden tråd givet dig lov til at spørge om de mest basale linux spørgsmål over personlige beskeder og det tilbud står så stadig ved.

#include <stdio.h>
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

(edit: citat slettet)

cmay

Du må aldrig regne med, at redaktører giver dig sikkerhed for, at en kode indsat af mig er korrekt. Det ville være en helt umenneskelig forventning, at have til dem.

Når jeg indsætter en kode til diskussion, så går jeg heller ikke ud fra, at enhver begynder straks bruger den ukritisk. Hvis han gør, så er det i hvert fald hans egen skyld. Det her er jo ikke en guide, men en tråd til udvikling, og det ville da være mærkeligt, hvis der ikke opstod vildskud.
Jeg tror dog ikke, at der er noget farligt i koderne i denne tråd, da de kun er analyserende. Men en garanti giver jeg aldrig.

Så ja, jeg overhører bevidst din advarsel, for kommunikationen går jo helt i stå, hvis jeg kun må skrive en kode, som jeg er 1000 promille sikker på er korrekt.

Angående din måde at starte scripts på:

#! /bin/sh -

Så kan du nok i næsten i enhver guide på denne side se, at du bryder med normen:

#!/bin/bash

Så det er altså ikke kun mit script og ikke kun min dumhed og ikke kun min dovenskab, du kritiserer.
Men hvis du stadig er meget sikker omkring det, så er det måske så fundamentalt, at vi bør overveje at starte en helt ny tråd kun om det, så vi kan søge det rette optimum.

Det huer mig ikke, at du mener, at perl er mere kompatibel end bash, og jeg ved ikke, hvordan det kan afgøres. :?
Senest rettet af Jakob77 27. apr 2009, 21:37, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Kære jacob.

Nu skal du bare høre her.
Set følgende siger jeg som privatperson, da jeg på ingen måde kan udtale mig på vegne af hele forum, eller foreningen som sådan.
da du jo tidligere har udtalt at jeg på det nærmeste er inkompatent pg yder dårlig support så er dette inlæg i den modsatte ende af skalaen da det stort set uikke indeholder noget der har med computere at gøre.

Dette forum henvender sig blandt andet til nye brugere der har problemer med ubuntu. Dette forum drives blandta andet afdet danske loco team, og drives af frivilligt arbejde. Forum kan som sådan ikke tillade sig at sige at folk er gode nok til at hjælpe andre, for alle har ting de er bedre til end andre.
problemet er bare at der er flere nye brugere vi kan jo f.eks kalde dem hr og fru jensen som kunne tænkes at støde ind i din kode her på forum og så kører det hovedløst i håb om at det hjælper. Da det ikke hjælper (hvis det da ikke hjælper) så vil de i værste fald bleve mere frustrerede end de var i forvejen.

forum er for mange en løsning her og nu, men forum er meget mere end det for forum er for mange også et opslagsværk hvilket betyder at det der bliver skrevet nu også vil kunne dukke op om flere år når der kommer en person med en søgning på ting indeholdt i denne tråd.

Ud over forum der har jeg kontakt med flere af de andre brugere som yder meget support her inde. Jeg vil igen påpege at jeg her handler på egen hånd, og at du jo ikke har nogen andre at kritisere end mig selv over dette inlæg og dets indhold. men der er flere af de andre brugere der i de verse posts har kommet med hints til at det du laver ikke altid er det smarteste. der er enda folk der har prøvet at hjælpe dig som føler sig "overhørt" eller "tilsidesat" da du ikke hører hvad de prøver at fortælle.
Der er enda flere der i anden sammenhæng i en morsom tone omtaler nogle af dine tråde her på forum.

fra mig vil derfor også lyde en opfordring til at sætte dig mere ind i tingene inden du poster ting der kan opfattes som løsninger.
Du er velkommen til at stille spørgsmål lige som alle andre, men hold dine spørgsmål simple eller præcise.
"hej jeg har det og det problem med det her, og kan det løses og hvordan"
frem for "jeg har lavet denne kode som jeg ikke aner hvad gør og hvordan kommer jeg viddere"
hvis der er emner du ikke ved så meget om, så formuler dine posts som spørgsmål, og så kan det være du får svar. Hvis du formulerer dine tråde som diskutionsoplæg så resulterer det som oftest i diskutioner, og diskutioner har som oftest vindere og tabere, og i diskutionen resikerer en masse at blive stødt eller at støde andre, og dette er ikke meningen med dette forum
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay

Indlæg af cmay »

Angående din måde at starte scripts på:

Kode:
#! /bin/sh -

Så kan du nok i næsten i enhver guide på denne side se, at du bryder med normen:

Kode:
#!/bin/bash

faktisk så er sh den orginale shell. bourne shellen og bash er bourne again shellen. en omskrevet sh shell.

det er meget sjældent at man finder bash i gamle UNIX bøger og selv i dag når du læser en ny bog som classic shellscripting så bruges sh lang mere ofte.

når du starter sh er det så i ubuntu programmet /bin /bash der starter op.

jeg mener egentligt ikke at kritisere dig men du er simplethen bare for begejstert for de ting og indtil du selv kan dømme hvad hvad er så har du altså også et potentiale for at lade dig komme i den situation at du køre et script eller en stump kode du ikke ved hvad gør som en eller anden har lavet for bevidst at skade din computer.

og det er såmænd kun det jeg har prøvet flere gange at forklare dig.

noget andet er at indtil vider så kender du ikke så meget til hverken terminalen eller shellscripting at du kan indtil videre selv gøre skade på noget.

men fordi at andre læser de her ting og tager måske din holdning om at simplethen bare kopier og paste ting som du ikke ved hvad er og opretter tråde om det som et tegn på at man kan ikke komme galt afsted med den opførelsel så har jeg så valgt at skrive disse indlæg.

det har såmænd ikke så meget med din bruger konto at gøre som det har med selve princippet for mig.

jeg vil helt ærligt mene at hvis der kommer episoder i dansk ubuntu forums hvor drilagtige folk har lært lidt shellkommandoer nok til at slette en anden brugers harddisk eller anden skadelig kode for sjov burde de politianmeldes hvis muligt ellers bandlyses ligesom de gør i det internationale forums.

måske det var en god lejlighed til at drøfte den etik man bør have inden man laver indlæg som indeholder kode som andre kanj læse og kopier i sin egen terminal.

#include <stdio.h>
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

cmay

Når folk er så ivrige og glade for det man arbejder på, så opmuntrer det jo til at fortsætte. :wink:

Nu har jeg forsøgt at optimere på analysescriptet, og dette er nok mit bedste bud på den næste udgave:

#!/bin/bash
#Dette script analyse.sh har til formål at indhente tekniske oplysninger fra computeren og lægge dem i en fil, som åbnes med Gedit, så informationerne serveres på et sølvfad.
#Scriptet er udarbejdet i et samarbejde mellem skribenter i forum på ubuntudanmark.dk https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=6753
#
echo "Denne tekstfil ANALYSE_TMP.txt viser resultatet af at have kørt scriptet analyse.sh . Tekstfilen ligger på skrivebordet og må slettes, når den er set. Køres scriptet igen vil filen blive genoprettet eller erstattet." > ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Det er nemt at kopiere resultatet ind i et forum. Du markerer hele teksten med Ctrl. + A eller bare det område du skal bruge med musen. Du trykker Ctrl + C og inde i forum trykker du så Ctrl + V, når curseren er, hvor du vil have teksten." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Lægger du hele analyseresultatet ind på Ubuntudanmark.dk, så bedes du venligst korte det ned, når du har fået hjælp, så det ikke fylder alt for meget." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Du skønner SELV, hvor mange oplysninger, du vil lægge ud i et offentligt forum." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lshw -short" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#"lshw -short" viser nogle informationer om hardwaren. Tjek evt. selv med kommandoen "man lshw"
#OBS: Denne kommando fordrer sudo, hvilket endnu ikke er medtaget "sudo lshw -short"  måske med "-k" se evt. "man sudo"
lshw -short >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name viser nogle informationer angående USB . Tjek evt. selv med kommandoen "uname lsusb"
uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lsusb" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#lsusb viser nogle informationer angående USB . Tjek evt. selv med kommandoen "man lsusb"
lsusb >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lspci" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#lspci viser nogle informationer angående PCI . Tjek evt. selv med kommandoen "man lspci"
lspci >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
gedit ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt

Vil du ikke tage en backup af dine ædlere dele og prøve, om dette script kan få din PC til at eksplodere..? 8)

Jeg har sat dit kommandoforslag "lshw" til at køre uden sudo. Min logik siger mig, at det må være sikkert nok, men kun betyder, at der er oplysninger, som ikke kommer med.
Men det er måske lidt en uorden..?

Kommandoerne skal nok også have absolut sti i den endelige udgave.

Men hvad mere kan vi så finde på..? :)
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

Jakob77 skrev:cmay

Når folk er så ivrige og glade for det man arbejder på, så opmuntrer det jo til at fortsætte. :wink:

Nu har jeg forsøgt at optimere på analysescriptet, og dette er nok mit bedste bud på den næste udgave:

#!/bin/bash
#Dette script analyse.sh har til formål at indhente tekniske oplysninger fra computeren og lægge dem i en fil, som åbnes med Gedit, så informationerne serveres på et sølvfad.
#Scriptet er udarbejdet i et samarbejde mellem skribenter i forum på ubuntudanmark.dk https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=6753
#
echo "Denne tekstfil ANALYSE_TMP.txt viser resultatet af at have kørt scriptet analyse.sh . Tekstfilen ligger på skrivebordet og må slettes, når den er set. Køres scriptet igen vil filen blive genoprettet eller erstattet." > ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Det er nemt at kopiere resultatet ind i et forum. Du markerer hele teksten med Ctrl. + A eller bare det område du skal bruge med musen. Du trykker Ctrl + C og inde i forum trykker du så Ctrl + V, når curseren er, hvor du vil have teksten." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Lægger du hele analyseresultatet ind på Ubuntudanmark.dk, så bedes du venligst korte det ned, når du har fået hjælp, så det ikke fylder alt for meget." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
echo "Du skønner SELV, hvor mange oplysninger, du vil lægge ud i et offentligt forum." >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lshw -short" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#"lshw -short" viser nogle informationer om hardwaren. Tjek evt. selv med kommandoen "man lshw"
#OBS: Denne kommando fordrer sudo, hvilket endnu ikke er medtaget "sudo lshw -short"  måske med "-k" se evt. "man sudo"
lshw -short >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name viser nogle informationer angående USB . Tjek evt. selv med kommandoen "uname lsusb"
uname --operating-system --kernel-version --kernel-release --kernel-name >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lsusb" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#lsusb viser nogle informationer angående USB . Tjek evt. selv med kommandoen "man lsusb"
lsusb >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
echo "Nedenstående resultat er output fra kommandoen lspci" >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#lspci viser nogle informationer angående PCI . Tjek evt. selv med kommandoen "man lspci"
lspci >> ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt
#
gedit ~/Skrivebord/ANALYSE_TMP.txt

Vil du ikke tage en backup af dine ædlere dele og prøve, om dette script kan få din PC til at eksplodere..? 8)

Jeg har sat dit kommandoforslag "lshw" til at køre uden sudo. Min logik siger mig, at det må være sikkert nok, men kun betyder, at der er oplysninger, som ikke kommer med.
Men det er måske lidt en uorden..?

Kommandoerne skal nok også have absolut sti i den endelige udgave.

Men hvad mere kan vi så finde på..? :)

Dette er sagt fra mig som privatperson, og ikke på vegne af nogen andre... Jeg synes næsten at sådanne indlæg som det der burde forbydes, for det bringer intet godt med sig, det skaber useriøsitet fra kompetente folk der måske vil få et dårligt billede af ubuntudanmark, og det kan skabe store problemer for mindre kompetente der bare tror på at "du kan dine ting" og derfor fyre dit * af der så starter en nedsmeltning af deres kæreste eje.
For mig at se, er ubuntudanmark ikke en ønskeliste, men et sted hvor man spørge om hjælp. Det er ikke det du gør, Jakob77. (hvorfor dine indlæg er en ønskeliste og ikke spørgsmål om hjælp, har soundpartner forklaret i hans sidste indlæg i denne tråd)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

cmay skrev: jeg vil helt ærligt mene at hvis der kommer episoder i dansk ubuntu forums hvor drilagtige folk har lært lidt shellkommandoer nok til at slette en anden brugers harddisk eller anden skadelig kode for sjov burde de politianmeldes hvis muligt ellers bandlyses ligesom de gør i det internationale forums.

måske det var en god lejlighed til at drøfte den etik man bør have inden man laver indlæg som indeholder kode som andre kanj læse og kopier i sin egen terminal.

Vi har faktisk set et enkelt tilfælde med en kommando, der slettede hele harddisken for en bruger som er medlem at dette forum, men dette skete på en irc kanal, som ikke er en af dem vi normalt bruger i ubuntu-dk (#ubuntu-dk og #ubuntu-dk-snak).

Nu var personen som skrev den kommando ikke medlem af dette forum (vi sporede vedkommende), men jeg vil garantere for at hvis det sker herinde i forum, bliver kommandoen slettet og alt efter hvor skadelig kommandoen, samt hensigten med denne har været, vil vi i redaktørteam overveje om det skal medfører bandlysning fra forum.

Hvis vedkommende som skrev den kommando jeg fortalte om her, havde været medlem af dette forum, ved jeg at det temmelig sikkert havde medført en bandlysning.

Jeg vil lige tilføje, at jeg aldrig har set kommandoer her i forum, som var skrevet med den hensigt at ødelægge andres pc´er, så dette indlæg er mest skrevet for at bekræftige at vi fra redaktør-teams side, vil tage et evt tilfælde alvorligt og vil handle derefter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
cmay

Indlæg af cmay »

christian.arvai skrev:
cmay skrev: jeg vil helt ærligt mene at hvis der kommer episoder i dansk ubuntu forums hvor drilagtige folk har lært lidt shellkommandoer nok til at slette en anden brugers harddisk eller anden skadelig kode for sjov burde de politianmeldes hvis muligt ellers bandlyses ligesom de gør i det internationale forums.

Vi har faktisk set et enkelt tilfælde med en kommando, der slettede hele harddisken for en bruger som er medlem at dette forum, men dette skete på en irc kanal, som ikke er en af dem vi normalt bruger i ubuntu-dk (#ubuntu-dk og #ubuntu-dk-snak).

Nu var personen som skrev den kommando ikke medlem af dette forum (vi sporede vedkommende), men jeg vil garantere for at hvis det sker herinde i forum, bliver kommandoen slettet og alt efter hvor skadelig kommandoen, samt hensigten med denne har været, vil vi i redaktørteam overveje om det skal medfører bandlysning fra forum.

Hvis vedkommende som skrev den kommando jeg fortalte om her, havde været medlem af dette forum, ved jeg at det temmelig sikkert havde medført en bandlysning.

Jeg vil lige tilføje, at jeg aldrig har set kommandoer her i forum, som var skrevet med den hensigt at ødelægge andres pc´er, så dette indlæg er mest skrevet for at bekræftige at vi fra redaktør-teams side, vil tage et evt tilfælde alvorligt og vil handle derefter.

det lyder meget godt.

men jeg vil lige påpege i forhold til denne tråd her at jeg tror ikke jacob77 ikke mener noget ondt med de her indlæg som han laver men jeg har faktisk en svag mistanke om at han ikke forstår engelsk og det er derfor han ikke kan sætte sig ind i de her ting fra starten af.

hvad sker der mon hvis han så får fat i google og kommer bare så langt som den advarsel der ligge på det internationale forums der indeholde masser af kode som han vanen tro kopier og paster og da det jo er en OK kilde han får dem fra så drejer det sig om at få lavet en tråd så han kan få sin nysgerrighed styret. for jeg tror lidt det er den faktiske årsag til at han bliver ved med at lave den her slags indlæg.

det kan være jeg så tager fejl og han faktisk kan engelsk men uanset hvad så har det jo ikke ændret hans fremgangsmetode indtil videre på trods af ufattelig meget hjælp.

jeg har selv fået en ubuntu installation ødelagt af at hente en lille fil på nettet som slettede stort set alt på mijn harddisk. jeg har ingen sympati for den slags

jeg har heller ikke meget tiltro til en som kopier og paste og så sætte kode tags på og smide ind i forums så han kan få bekræftiget hvad de stumper af kode han har fundet gør.

af den grund så har jeg følt at jeg har været nødt til at lige fordi at i flere år frem kan folk se disse her ting at skrive nogen indlæg som jeg har ment som en klar advarsel til folk generelt men også som en hjælp til jacob77.

#include <stdio.h>
Alexander Færøy
IRC nickname: ahf
Geografisk sted: København

Indlæg af Alexander Færøy »

cmay skrev:jeg har heller ikke meget tiltro til en som kopier og paste og så sætte kode tags på og smide ind i forums så han kan få bekræftiget hvad de stumper af kode han har fundet gør.

af den grund så har jeg følt at jeg har været nødt til at lige fordi at i flere år frem kan folk se disse her ting at skrive nogen indlæg som jeg har ment som en klar advarsel til folk generelt men også som en hjælp til jacob77.

Det handler ikke om hvorvidt du har tiltro til om en person copy-paster eller ej. Hvis du kører kode på din computer som du ikke ved hvad gør, er du selv udenom konsekvenserne.

Men din pointe omkring at copy-paste kode og udgive det som et script på tilfælde fora, kan man generalisere til, at folk, der ikke ved hvad de laver, ikke bør udtale sig om ting de ikke forstår. Desværre vil den utrolig elitære tankegang også medføre at mængden af support ville falde markant.

At lege med scripts er en fantastisk måde, at lære at kode på, men man skal passe på med at være for ivrig med at udgive sin kode.

Måske skulle man overveje at lave et forum, hvor folk kan poste scripts de har leget med, hvor andre så kan lave review. Review er en ting mange kunne lære fra.
Alexander Færøy
cmay

Indlæg af cmay »

Måske skulle man overveje at lave et forum, hvor folk kan poste scripts de har leget med, hvor andre så kan lave review. Review er en ting mange kunne lære fra.

jeg har spurgt min bror om han ville lave en decideret forum lig den her henvendt til danske begyndere og vi har sammen faktisk haft en side oppe at køre men der var aldrig nogen der tilmeldte sig. jeg vil gerne have et sådan sted da jeg selv i et halvt års tid har rodet med c programming.

det er grunden til at jeg har valgt at bruge det internationale forum og har der i nærheden af 1000 indlæg nu istedet for at bruge det danske som ville være mere nærliggende på mange måde. men der mangler et sådan forum der ikke nødvendigvis er befolket kun med proffesionelle folk alene.

Det handler ikke om hvorvidt du har tiltro til om en person copy-paster eller ej. Hvis du kører kode på din computer som du ikke ved hvad gør, er du selv udenom konsekvenserne.

jeg kan godt se de ting du siger fra det synpunkt du fremføre men jeg kan slet ikke se nogen fornuft i de ting som jacob77 roder med og er faktisk ikke et sekund i tvivl om at en dag så vil han muligvis presse sine ting over hovedet på en der ikke kan se hvad det drejer sig om.

det siger han jo klart og tydeligt i sine indlæg at han vil og er dermed fuldkommen ligeglad med andre og kan ikke selv se at det er HANS ansvar at vide nogenlunde hvad han gør inden han lokker andre med på hans indfald.
og det vil han ikke være ved.

man er selv skyld i at man køre kode på sin computer men man er altså heller ikke uden ansvar når man ligger kode ud som man forventer at andre skal bruge under påskud af at lave et kraftfuld analyse script. (jeg ved godt han ikke kan skade noget endu men givet tid så kommer det måske)

men vi skal vel som udgangspunkt forvente af dette forum at de ting som ligger er reelt og det er det her ikke.

noget andet er måske også hvis der i løbet af tiden opstår et rygte som kunne lyde i retning at : i ubuntu forums danmark er der folk som poster kode de ikke ved hvad gør.og regner med at andre er modige nok til hovedløst og tankeløst at afprøve det . det er nok farligt at bruge det forum. det er også en enkelt der har fået sin harddisk ødelagt komplet ved at køre noget kode i den der terminal fidus......

spørgsmålet er så om det er rimeligt at man skal forvente af dem her på forums der ved lidt eller meget om de ting at lige holde styr på den slags da man ikke kan forvente at der altid er en moderator som holder øje med de indlæg der kommer ind.

eller om man skal lægge plads til her på forum at der er en programmings forum hvor man så i givet fald også vil forvente en del af de mere erfarne.

jeg ville gerne have et sådan subforum og havde tænkt at når min post count var lidt højre så ville jeg fremføre det forslag. jeg havde tænkt omkring 600 indlæg inden jeg begynder at nævne ønsker til nye forum features.

#include <stdio.h>
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Da der ikke har været nævneværdig kritik af koden, har jeg nu opdateret trådens første indlæg med det sidste udkast.

Men jeg håber da stadig, at der kommer flere gode analysekommandoer på banen. :)