jeg har såmænd en forventning om at så længe der er moderatore der læser dine indlæg så vil de nok sortere evt skadelige koder fra som du har fundet et tilfældigt sted fra nettet uden at vide det.
men pointen er at du gør det altså ikke nemmer at få folk til at have tillid til indholdet i dine indlæg hverken i den her sammenhæng eller i andre taget et lille sammendrag af bare denne tråd i betragtning. det burde du overveje hvordan dine andre indlæg begynder at kunne blive tolket som selv om du måske faktisk ved noget om de andre emner.
jeg er så alligevel lidt nervøs for at du en dag alligevel får fat i noget kode et et eller andet sted fra som kan gøre skade på enten dit eller andres system. min begrundelse ligger herfra i udpluk af disse indlæg. og jeg vil håbe du selv kan se hvornår det du skal holde disse ting for dig selv indtil du ved nok om det og så er jeg såmænd glad hvis du bare kan det.
indlæg 1
du erkender du ikke ved hvad du laver og hvorfor du vil bruge de her ret almindelige brugte shell kommandoer.
Som det ses kører scriptet foreløbig kun to analyserende kommandoer, nemlig lsusb og lspci
hvad de gør, og om de skal med, det må trådens debat afgøre.
Jeg kender ikke systemet godt nok til at vide, hvad der er relevant, men jeg håber, at andre vil komme med lødige bidrag, så vi alle kan blive klogere,
og der bliver et stærkt analyse-script ud af det.
Jeg har brug for en forklaring til hver kommando, så man kan se, hvad den kigger efter.
du overhører denne advarsel jeg giver dig.
jacob77
hvis du ikke selv ved hvad de kommandoer gør så bør du ikke skrive dem ind i et script.
og du må aldrig give andre et script der indeholder kode du ikke ved hvad gør og hvad formål det tjener.
fordi du vil heller have andre der ved hvad de betyder til at forklare dig det.
Jo, men hvis du vil hjælpe på nuværende stadie, kunne du så ikke passende begynde med at forklare på jævnt danske, hvad de to kommandoer i din signatur egentlig bruges til..?
Fra din signatur:
For bedste hjælp så husk at give så detaljeret info som muligt.
handler det om hardware så inkluder outputtet af kommandoerne lsusb og lspci
Som du kan se er det netop de to kommandoer, som jeg er begyndt med i scriptet, fordi jeg mente, at de nok var temmelig almindelige.
Jeg har nu opdateret scriptet og indlagt lidt forklaring til kommandoerne og et link.
Kan du verificere min korte forklaring og linket, så jeg får en bekræftelse på, at jeg har fat i en OK kilde..?
Og så er det jo ellers bare at komme med flere kommandoer.
Hvis herren ønsker bestemte argumenter på kommandoerne, så må han huske at skrive det.
Der kan være en begrænsning, hvis der medkommer personlige oplysninger, derfor er det også godt, at vi har flere øjne på dette her.
Men vi kan altid sortere senere så lad os nu bare få noget mere konkret på bordet..!
du får så et svar af mig som du egentigt selv burde have kendt inden du involvere andre .
vi må regne med at det er rigtigt det der står deri det link er det det samme som står i man lspci og man lsusb som du kan altid kan finde ved at bruge terminalen også selv om du ikke har en aktiv internet forbindelse.
ls er shorthand for list
ls giver dig en oversigt over hvad der er i dit current directory.
ls -la viser samtlige informationer om de filer der er i current directoy.
disse er standard programmer som regel skrevet i c som findes i alle linux unix systemer stort set uden undtagelse.
du lægger så dog lidt mærke til noget af det jeg har skrevet i mit indlæg omkring kode og spørger så om jeg vil uddybe det da jeg måske har fat i noget meget fundamentalt.
hvortil at svaret er faktisk at det er noget som står på side 1 i de langt de fleste shellscript tutorials man kan finde der henvender sig til begynder.
Men ellers må jeg sige mange tak, fordi du endelig kaster lidt kode ud, så der er noget reelt at diskutere:
Måske har du fat i noget fundamentalt her, så det må du gerne uddybe.
Mener du, at alle scripts burde starte sådan..?
Er det bevidst, at du har et mellemrum imellem "!" og "/" ..?
Og hvorfor står der "sh" i stedet for "bash"..?
Din "if, then, else"-linje er meget interessant.
Hvis du har flere eksempler, så kom bare med dem.
Måske kan der blive brug for noget i retning af: "hvis filen ANALYSE_TMP.txt eksisterer så afbryd scriptet ellers kør resten af scriptet."
Jeg er så vidt muligt kun interesseret i bash, fordi den er så almindelig på alle Linuxmaskiner, og jeg foretrækker et kompatibelt værktøj.
hvis der ikke er interesse for dette analyse script så er der nåske nok en grund til det.
derudover helt ærligt så hvis du vil have et kompatibelt værktøj så skal du nok bruge perl istedet for.
bash findes ikke på alle UNIX systemer og har nogen særpræg som ikke er kompatible med andre shells.
der flere shells som ikke garanteres at være på alle systemer som tcsh ksh csh sh og så videre.
det ville du også have vidst hvis du havde læst side et i en tutorial om bash for det står som indledning under overskriften "hvad er bash."
for at svare på dit spørgsmål .
Og hvorfor står der "sh" i stedet for "bash"..?
der flere shells som ikke garanteres at være på alle systemer som tcsh ksh csh sh og så videre. som eksembel på kommericelle unix bruges ofte kornshell og der er ikke nødvendigvis installeret bash. nogen bruger i deres linux system heller ikke bash men fortrækker andre shells end lige bash.
det ville du også have vidst hvis du havde læst side et i en tutorial om bash for det står som regel i en indledning under overskriften "hvad er bash" i de fleste velfundere bøger eller online tutorials om emnet.
jeg har selv på mit skrivebord en terminal baseret debian lenny og har i lang tid kun brugt CLI installationer da jeg har gamle computer. jeg kender udemærket godt til de forskellige kommandoer og defor kan jeg godt undre mig lidt over hvorfor du ikke kender dem godt nok til at som udgangpunkt at kunne klare dig uden en windows manager.
jeg vil give dig det råd at du burde lære dig selv at finde rundt i systemt via terminal alene og så lær bash bagefter inden du begynder at skrive noget som helst script til brug i et offentligt forum.
i øvrigt så er jeg ved at lære c ved at skrive min egen version af de mest almindelige shell kommandoer og jeg skal til at skrive min egen shell inspireret af denne bog :
http://www.minix3.org/doc/ der omhandler minix 3 som er et lille sjovt textbaseret UNIX system der iøvrigt var det som linus torvaldsen brugte da han skrev linux kernen.
jeg vil egentligt som et godt velment råd forslå dig at kaste dig over minix i en par uger så vil du ihvertfald få lært de mest almindelige brugte kommandoer ret hurtigt. jeg fik ihverfald lært en del af de par månder jeg har brugt det lille unix lignede system.
indtil da så har jeg i en anden tråd givet dig lov til at spørge om de mest basale linux spørgsmål over personlige beskeder og det tilbud står så stadig ved.