Nu fik jeg lidt mere hjælp i denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=42642#p42642Og jeg eksperimenteret med dette script:
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
#Nedenstående linje indstiller "<super>L" til at åbne terminalen. Se "gconf-editor" + https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=42433#p42433
gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.mandatory --type string --set /apps/metacity/global_keybindings/run_command_terminal '<super> L'
Men jeg får denne besked fra terminalen:
(gconftool-2:5169): GConf-WARNING **: Ingen af de fundne adresser er skrivbare; gemning af konfigurationsindstillinger vil ikke være muligt
Fejl under sætning af værdi: Kunne ikke gemme en værdi ved nøglen "/apps/metacity/global_keybindings/run_command_terminal" fordi konfigurationsserveren ikke har nogen skrivbare databaser. Der er nogle almindelige årsager til dette problem: 1) din konfigurationsstifil /etc/gconf/2/path indeholder ikke nogen databaser eller blev ikke fundet, 2) der er ved en fejltagelse blevet opstartet to gconfd-processer, 3) dit styresystem er forkert sat op så NFS-fillåsning ikke virker i din hjemmemappe eller 4) din NFS-klientmaskine gik ned og gjorde ved opstart igen ikke serveren korrekt opmærksom på at fillåsene skulle smides væk. Hvis du har to gconfd-processer (eller havde to da den anden blev startet), kan det måske hjælpe at logge ud, dræbe alle kopier af gconfd og logge ind igen. Måske er problemet at du forsøgte at bruge GConf fra to maskiner på samme tid, og ORBit stadig har sin forvalgte konfiguration som forhindrer eksterne CORBA-forbindelser - anbring "ORBIIOPIPv4=1" i /etc/orbitrc. Tjek som altid user.*-sysloggen for detaljer om problemer gconfd stødte på. Der kan kun eksistere én gconfd pr. hjemmemappe, og den skal eje en låsefil i ~/.gconfd og også låsefiler i de individuelle lagringssteder som ~/.gconf
Pyha... - den skal jeg vist tygge drøv på..
Men jeg ved heller ikke, om min syntaks er korrekt. Jeg ved ikke engang, om tasten er rigtig.
Der står:
For information on the other keyboard shortcut preferences, see the panel-global-config.schemas and metacity.schemas schema definition files.
Som jeg forstår det bør der være et par filer med flere oplysninger om definitioner på taster og måske syntakser.
Men hvor finder man mon disse filer..?