Undefined video mode

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
naucher
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Undefined video mode

Indlæg af naucher »

Hej

Nu har jeg (igen :? ) fået lavet nogle systemtilpasninger, som jeg nok skulle have holdt fingrene fra ... !

Efter at have leget lidt med at oprette min kone som en extra bruger på Ubuntu, og installeret og opsat "StartUp-manager" til at håndtere to brugere under login, er PC'en blevet temmelig langsom til opstart.
Bl.a. savner jeg den sorte skærm med Ubuntu-logoet og den orange bjælke, der fiser frem og tilbage for at indikere processen.

En del af (hvis ikke hele) problemet består givetvis i, at der under indlæsningen af Ubuntu (efter valg af kernel til indlæsning) kommer en fejlmelding, der lyder nogenlunde som:
Undefined video mode: 307
Press <ENTER> for list ...

(Citatet er skrevet efter hukommelsen, for man kan jo ikke copy/paste inden systemet er helt loaded.)

Ved at taste <ENTER> får man en liste på næsten en hel side, med forskellige "video modes" og her findes nr. 307 ganske rigtigt ikke.
Jeg vælger så en anden mode - f.ex. 305 eller 384 eller ...
Uanset hvad, så starter Ubuntu op korrekt (dog uden logo - eller måske med logo, der er lidt ude af fokus/forskudt ift. midten), men næste gang PC'en har været slukket og jeg tænder igen, så kommer samme fejlmelding igen.

Egentlig havde jeg håbet på en "reset to original/default" eller lign., men så enkelt er det jo ikke :(

PS: Det sker endog, at skærmen fyldes med "mærkelig skrift" under nedlukning/slukning. Desværre ikke længe nok, til at jeg kan genkende eller huske hvad der står.

What to do?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Undefined video mode

Indlæg af soundpartner »

naucher skrev:Hej

Nu har jeg (igen :? ) fået lavet nogle systemtilpasninger, som jeg nok skulle have holdt fingrene fra ... !

Efter at have leget lidt med at oprette min kone som en extra bruger på Ubuntu, og installeret og opsat "StartUp-manager" til at håndtere to brugere under login, er PC'en blevet temmelig langsom til opstart.
Bl.a. savner jeg den sorte skærm med Ubuntu-logoet og den orange bjælke, der fiser frem og tilbage for at indikere processen.

En del af (hvis ikke hele) problemet består givetvis i, at der under indlæsningen af Ubuntu (efter valg af kernel til indlæsning) kommer en fejlmelding, der lyder nogenlunde som:
Undefined video mode: 307
Press <ENTER> for list ...

(Citatet er skrevet efter hukommelsen, for man kan jo ikke copy/paste inden systemet er helt loaded.)

Ved at taste <ENTER> får man en liste på næsten en hel side, med forskellige "video modes" og her findes nr. 307 ganske rigtigt ikke.
Jeg vælger så en anden mode - f.ex. 305 eller 384 eller ...
Uanset hvad, så starter Ubuntu op korrekt (dog uden logo - eller måske med logo, der er lidt ude af fokus/forskudt ift. midten), men næste gang PC'en har været slukket og jeg tænder igen, så kommer samme fejlmelding igen.

Egentlig havde jeg håbet på en "reset to original/default" eller lign., men så enkelt er det jo ikke :(

PS: Det sker endog, at skærmen fyldes med "mærkelig skrift" under nedlukning/slukning. Desværre ikke længe nok, til at jeg kan genkende eller huske hvad der står.

What to do?

tjaa der er jo ingen grund til at bruge statupmanager til at administrere brugere. det klares ved login hvor man jo logger ind med hver sin bruger og så har man sin egen home med egne filer osv.
det er svært at vide hvad du har rodet med og hvordan det gøres tilbage, men jeg kan trøste dig med at om 10 dage der kommer ubuntu 9.04 og hvis du er bare lidt nørd som os andre så ender du med at ville have denne verson.
jeg har været med siden alfa3 på et par test maskiner og jeg glæder mig til final, og vil klart råde dig til at lave en clean install af 9.04 når den kommer om 10 dage.

hvis der så er ting du er i tvivl om hvordan det skal sættes op nemmest så er du velkommen til at stille alle de spørgsmål du ønsker
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
naucher

Indlæg af naucher »

soundpartner skrev: tjaa der er jo ingen grund til at bruge statupmanager til at administrere brugere. det klares ved login hvor man jo logger ind med hver sin bruger og så har man sin egen home med egne filer osv.

Jo, jo - men noge ting bliver man jo først klar over, når man har prøvet. :wink:

soundpartner skrev:det er svært at vide hvad du har rodet med og hvordan det gøres tilbage, men jeg kan trøste dig med at om 10 dage der kommer ubuntu 9.04 og hvis du er bare lidt nørd som os andre så ender du med at ville have denne verson.

Ja tak, det var måske en meget god ide.
... selvom jeg med skiftet fra Windows til Linux netop havde håbet at kunne undgå disse evindelige geninstalleringer af styresystemet - fordi det (=Windows) med ujævne mellemrum antager sære ideer, der gerne stammer fra noget :evil: :twisted: i Registry.
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
naucher

Indlæg af naucher »

Halløj til evt. interesserede

Nu jeg har næsten løst problemet.
Næsten - hvad skal det sige?

Jo, på http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-901752.html fandt jeg et tilsvarende spørgsmål med svar, som går ud på at ændre video-mode opsætningen i filen /boot/grub/menu.lst
Man bliver vejledt i at tilføje "vga=791" - som må være "koden" til en skærmopløsning på 1280x1024

Desværre er min 15" skærm er på 1280x800 og dermed ikke helt det samme som det i der nævnte.
Måske nogen af jer andre kloge hoveder kan oplyse mig om, hvad jeg skal angive som "vga=kode" for at opnå min rigtige skærmopløsning på 1280x800?

Jeg har også en ide til problemets opståen:
For nogen tid siden blev jeg forledt til at installere et program/tilføjelse, som kan "hjælpe" med at redigere i Ubuntus startsekvenser.
Jeg husker ikke hvad programmet hedder - blot at jeg kort efter fjernede det igen :oops:

Med dette program/tilføjelse fik jeg fjernet en hel del af de forskellige kernels, jeg kunne vælge imellem under opstart/indlæsning af Linux. Men jeg har altså også på en eller anden måde fået lavet noget uheldigt omkring splash-screen og video mode.

Måske nogen af jer andre kloge hoveder kan hjælpe mig med at huske hvad dette program hedder?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger