Fjernskrivebord Thailand

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Re: Fjernskrivebord Thailand

Indlæg af Toddvarg »

soundpartner skrev:ok... sidste bud fra min side:

på thai

Kode: Vælg alt

nmap mig -p 22

hvad siger den?

gundersen@gundersen-desktop:~$ nmap mig -p 22

Starting Nmap 4.62 ( http://nmap.org ) at 2009-04-13 15:40 CEST
Note: Host seems down. If it is really up, but blocking our ping probes, try -PN
Nmap done: 1 IP address (0 hosts up) scanned in 2.098 seconds
gundersen@gundersen-desktop:~$

Her kommer outputtet
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:
soundpartner skrev:ok... sidste bud fra min side:

på thai

nmap mig -p 22

hvad siger den?

gundersen@gundersen-desktop:~$ nmap mig -p 22

Starting Nmap 4.62 ( http://nmap.org ) at 2009-04-13 15:40 CEST
Note: Host seems down. If it is really up, but blocking our ping probes, try -PN
Nmap done: 1 IP address (0 hosts up) scanned in 2.098 seconds
gundersen@gundersen-desktop:~$

Her kommer outputtet

hvad har du installeret af firewall?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

firestarter
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:firestarter

du skal selvfølgelig åbne port 22 i firestarter på begge maskiner...

det tænkte jeg slet ikke på fordi jeg anbefaler folk ikke at bruge firestarter og lignende i ubuntu af den simple grund at det ofte skader mere end det gavner da de fleste ikke kan finde ud af at sætte det rigtigt op. du er i forvejen bag en firewall i din router
de få folk der kan sætte en firewall rigtigt op ville også huske at slå det fra når maskiner skal snakke sammen.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

det du mener at på stationære kan man med fordel afinstallere firewall og kun bruge den i routeren, men på laptob, hvor jeg bruger f.eks telefonen for at gå på nettet, skal jeg bruge firewall som.eks firestarter
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:det du mener at på stationære kan man med fordel afinstallere firewall og kun bruge den i routeren, men på laptob, hvor jeg bruger f.eks telefonen for at gå på nettet, skal jeg bruge firewall som.eks firestarter

det jeg mener er at ubuntu er ikke windows...

i windows har du en lang gang med en masse porte. de fører alle sammen ind til det samme rum (et fælles kontor så at sige) sidder der ikke nogen bag ved porten og lytter så kommer der straks en anden springende for at hjælpe dig. derfor er det vigtigt at låse porten så der ikke kommer fremmede ind

i ubuntu har den den samme lange gang med de samme porte, men de fører ind til hvert sit lille lukkede kontor. sidder der ikke nogen og kan hjælpe dig så kan du skrige lige så højt du ønsker for murene er tykke og ingen vil høre dig.

når du er på via mobilt bredbånd er du bag en nat-router (i hvert fald hos tdc, og sonofon samt alle der bruger deres net) når du er på på kontoret, hjemme, eller andre steder er du bag en router.
der hvor jeg anbefaler folk en firewall er hvis de logger på ubeskyttede net med mange ukendte brugere (f.eks skoler, hos mac donalds osv) hvor man kunne risikere at der sad skidte folk på lur.

men stadig vil de ikke have meget adgang til maskinen uden et brugernavn og et password.
de kan ikke installere programmer, de kan ikke ændre i systemfiler, og sidst men ikke mindst så vil de fleste af deres værktøjer være beregnet på at tilfuske sig adgang på en windowsmaskine så deres forsøg vil ikke lykkedes.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

endelig lykkedes det, jeg skulle lave tilladelser i policy i firestarter, så kom tunnelen på plads. Tak så meget for formidabel hjælp og stor udholdenhed. Da det her endelig lykkedes, så antager jeg at hvis jeg følger samme opskrift på Thai pc'erne i Thailand, så vil vi på samme måde lave en ssh tunnel fra danmark til Thailand.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

soundpartner skrev:i windows har du en lang gang med en masse porte. de fører alle sammen ind til det samme rum (et fælles kontor så at sige) sidder der ikke nogen bag ved porten og lytter så kommer der straks en anden springende for at hjælpe dig. derfor er det vigtigt at låse porten så der ikke kommer fremmede ind

i ubuntu har den den samme lange gang med de samme porte, men de fører ind til hvert sit lille lukkede kontor. sidder der ikke nogen og kan hjælpe dig så kan du skrige lige så højt du ønsker for murene er tykke og ingen vil høre dig.

Ud fra hvad du siger her, kan jeg med fordel skippe firewall, det virker som om det er mere bøvl end nytte
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:endelig lykkedes det, jeg skulle lave tilladelser i policy i firestarter, så kom tunnelen på plads. Tak så meget for formidabel hjælp og stor udholdenhed. Da det her endelig lykkedes, så antager jeg at hvis jeg følger samme opskrift på Thai pc'erne i Thailand, så vil vi på samme måde lave en ssh tunnel fra danmark til Thailand.

nu går tunellerne fra thailand til danmark, men ja...
nu har du tunellen og du kan lege med det. næste skridt er så at lave ssh agents og bruge keys således at du ikke behøver at skulle taste password når du opretter tunellen.
når det så er sat op skal forbindelsen automatiseres ved boot. og så skal du have lavet unikke scripts til hver maskine således at hver maskine popper op på hver deres port på serveren

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Kan man ikke bruge muligheden til at taste ind en kode hver gang, eller et script som aktivere det efter behov, da det kan være uger eller mdr mellem hver gang jeg skal hjælpe de.
Eller måske kan der laves et script der opretter tunnelen over til mig, hver gang de starter op pc, og så kan jeg åbne forbindelsen når de beder om hjælp.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:Kan man ikke bruge muligheden til at taste ind en kode hver gang, eller et script som aktivere det efter behov, da det kan være uger eller mdr mellem hver gang jeg skal hjælpe de.
Eller måske kan der laves et script der opretter tunnelen over til mig, hver gang de starter op pc, og så kan jeg åbne forbindelsen når de beder om hjælp.

det kan du da fint... men på den måde så serverer du en forbindelse direkte ind til din maskine til hvem som helst der får fat i scriptet...

desuden så bad du om noget der er så fejlsikkert som muligt samtidig med sikkerhed i top...

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

du har helt ret, sikkerhed fremfor alt.

vil det sige at det bedste er at lave en direkte forbindelse mellem pc'erne når de starter op.
På den måde vil det laves det måske 5 permanente forbindelser til min pc.
Det betyder at det er kun jeg der kan kigge ind på deres pc.
Og jeg kan kun lave noget ravage hvis jeg selvsagt kender deres kode, ligesom normal terminalarbejde.
Så vidt jeg forstår, kan jeg lave en gammel pc til at have den forbindelse til Thailand.
Måske evt. lave en server, hvor forbindelserne til Thailand ligger.
kan jeg da lave en forbindelse til serveren fra min egen og videre fra serveren og til Thailand?
Måske er det for komplicered?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:du har helt ret, sikkerhed fremfor alt.

vil det sige at det bedste er at lave en direkte forbindelse mellem pc'erne når de starter op.
På den måde vil det laves det måske 5 permanente forbindelser til min pc.
Det betyder at det er kun jeg der kan kigge ind på deres pc.
Og jeg kan kun lave noget ravage hvis jeg selvsagt kender deres kode, ligesom normal terminalarbejde.
Så vidt jeg forstår, kan jeg lave en gammel pc til at have den forbindelse til Thailand.
Måske evt. lave en server, hvor forbindelserne til Thailand ligger.
kan jeg da lave en forbindelse til serveren fra min egen og videre fra serveren og til Thailand?
Måske er det for komplicered?

nej det kan du sagtens. det er skam ikke så vildt avanceret... lige nu har du en tunnel fra thailand til danmark. for at gå viddere skal du bygge en tunnel fra din labtop til din maskine. tunellen skal forbinde til den rette port for at få adgang til den rette maskine i thailand. men lad os tage en ting ad gangen... leg lidt med det du har nu.
jeg bruger selv tuneller som du beskriver det, og jeg har et sæt private noter liggende der måske nok kan konverteres til en guide på et tidspunkt

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

det lyder supert. Jeg leger lidt med forbindelsen her hjemme og når jeg syns at det er på plads og efter at jeg har installeret 9.04, fortsætter jeg på denne tråd eller evt. laver en ny, når jeg er klar til at gå videre.

Og igen tak for all hjælp
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Toddvarg skrev:det lyder supert. Jeg leger lidt med forbindelsen her hjemme og når jeg syns at det er på plads og efter at jeg har installeret 9.04, fortsætter jeg på denne tråd eller evt. laver en ny, når jeg er klar til at gå videre.

Og igen tak for all hjælp

lad os holde det i denne tråd

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede