Toddvarg skrev:det du mener at på stationære kan man med fordel afinstallere firewall og kun bruge den i routeren, men på laptob, hvor jeg bruger f.eks telefonen for at gå på nettet, skal jeg bruge firewall som.eks firestarter
det jeg mener er at ubuntu er ikke windows...
i windows har du en lang gang med en masse porte. de fører alle sammen ind til det samme rum (et fælles kontor så at sige) sidder der ikke nogen bag ved porten og lytter så kommer der straks en anden springende for at hjælpe dig. derfor er det vigtigt at låse porten så der ikke kommer fremmede ind
i ubuntu har den den samme lange gang med de samme porte, men de fører ind til hvert sit lille lukkede kontor. sidder der ikke nogen og kan hjælpe dig så kan du skrige lige så højt du ønsker for murene er tykke og ingen vil høre dig.
når du er på via mobilt bredbånd er du bag en nat-router (i hvert fald hos tdc, og sonofon samt alle der bruger deres net) når du er på på kontoret, hjemme, eller andre steder er du bag en router.
der hvor jeg anbefaler folk en firewall er hvis de logger på ubeskyttede net med mange ukendte brugere (f.eks skoler, hos mac donalds osv) hvor man kunne risikere at der sad skidte folk på lur.
men stadig vil de ikke have meget adgang til maskinen uden et brugernavn og et password.
de kan ikke installere programmer, de kan ikke ændre i systemfiler, og sidst men ikke mindst så vil de fleste af deres værktøjer være beregnet på at tilfuske sig adgang på en windowsmaskine så deres forsøg vil ikke lykkedes.