andre systemer end ubuntu /linux

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af soundpartner »

cmay skrev: det kan der så godt være noget om. jeg vil så bare helst ikke have dem. kan man ikke finde en anden måde at presse hardware producenter end ved at acceptere at deres drivers egentligt ikke er gpl kompatible end ved at downloade og bruge det alligevel. desværre er det måske nok lige nu umuligt at boykotte alt der ikke er udgivet under gpl men jeg ville da gerne hvis det kunne lade sig gøre. det er da også et signal at sende ud hvis mange nok gør det.

jo det er der da... man kan lade være med at købe deres hardware...

problemet er at med flere hundrede millioner computere på verdensplan hvor de fleste kører windows og dermed er ligeglade med gpl osv så vil ingen ligge mærke til at der er et par tusinde eller 10 der vælger deres hardware fra...
hvis i stedet folk som står bag f.eks ubuntu kan sige at der dagligt dovnloades 1.000 drivere og ubuntufolkene eller nogle andre siger at det kunne være interessant at lave en bedre driver med bedre support og xx og yy så kunne det være det havde lidt mere vægt bag sig

det er da i hvert fald min holdning
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Don S »

Mange bække små gør stor å.

Min computer fungerer fint uden proprietær software. Jeg vil hellere støtte dem, der laver fri software; frie drivere og moduler, så de kan gå hen til hardware producenten og sige: "Hej, vi har altså xxxx antal brugere, der hellere vil bruge vores frie driver, har I ikke lyst til, at hjælpe os med at gøre den bedre?" Hardware producenter tjener alligevel (næsten) ingen penge på deres drivere, og det er i deres favør, at de har et godt rygte, samt at folk bruger deres hardware. Hvis Nvidia kan sælge 50.000 flere kort, end ATi og Intel, samtidig med, at de ikke længere behøver stå for at vedligeholde en Linux-driver, så må det da klart være en fordel for dem.

cmay skrev:jeg har prøvet at installere gnewsence men det kunne jeg ikke få til at virke. vorn har du fået den installeret.

Sjovt du spørger, for jeg skrev faktisk en guide, efter at have brugt en hel dag på det (skrev den faktisk først et par dage efter, da jeg først blev færdig kl. lidt over tolv, og skulle i skole tidligt næste morgen).

Du kan finde den her:
http://wiki.gnewsense.org/UserExperiences/InstallinggNewSenseWithTheAsusP5QSERMotherboard
Billede

Billede Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

Don S skrev:Mange bække små gør stor å.

Min computer fungerer fint uden proprietær software. Jeg vil hellere støtte dem, der laver fri software; frie drivere og moduler, så de kan gå hen til hardware producenten og sige: "Hej, vi har altså xxxx antal brugere, der hellere vil bruge vores frie driver, har I ikke lyst til, at hjælpe os med at gøre den bedre?" Hardware producenter tjener alligevel (næsten) ingen penge på deres drivere, og det er i deres favør, at de har et godt rygte, samt at folk bruger deres hardware. Hvis Nvidia kan sælge 50.000 flere kort, end ATi og Intel, samtidig med, at de ikke længere behøver stå for at vedligeholde en Linux-driver, så må det da klart være en fordel for dem.

cmay skrev:jeg har prøvet at installere gnewsence men det kunne jeg ikke få til at virke. vorn har du fået den installeret.

Sjovt du spørger, for jeg skrev faktisk en guide, efter at have brugt en hel dag på det (skrev den faktisk først et par dage efter, da jeg først blev færdig kl. lidt over tolv, og skulle i skole tidligt næste morgen).

Du kan finde den her:
http://wiki.gnewsense.org/UserExperiences/InstallinggNewSenseWithTheAsusP5QSERMotherboard


ser lidt kringlet ud. men ikke så slemt som, at få netbsd på en asus eeepc tænker jeg. jeg fik den gang systemet installeret og ved opstart fik jeg et splashimage og så en sort skærm. jeg prøvede at installere det et par gange men samme resultat. enten ville det ikke installeres helt og kvittede midt i processen eller også når man starter op så gik den død øjeblikkeligt. men det ser ellers meget spændene ud som sådan.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af soundpartner »

cmay skrev:
Don S skrev:Mange bække små gør stor å.

Min computer fungerer fint uden proprietær software. Jeg vil hellere støtte dem, der laver fri software; frie drivere og moduler, så de kan gå hen til hardware producenten og sige: "Hej, vi har altså xxxx antal brugere, der hellere vil bruge vores frie driver, har I ikke lyst til, at hjælpe os med at gøre den bedre?" Hardware producenter tjener alligevel (næsten) ingen penge på deres drivere, og det er i deres favør, at de har et godt rygte, samt at folk bruger deres hardware. Hvis Nvidia kan sælge 50.000 flere kort, end ATi og Intel, samtidig med, at de ikke længere behøver stå for at vedligeholde en Linux-driver, så må det da klart være en fordel for dem.

cmay skrev:jeg har prøvet at installere gnewsence men det kunne jeg ikke få til at virke. vorn har du fået den installeret.

Sjovt du spørger, for jeg skrev faktisk en guide, efter at have brugt en hel dag på det (skrev den faktisk først et par dage efter, da jeg først blev færdig kl. lidt over tolv, og skulle i skole tidligt næste morgen).

Du kan finde den her:
http://wiki.gnewsense.org/UserExperiences/InstallinggNewSenseWithTheAsusP5QSERMotherboard


ser lidt kringlet ud. men ikke så slemt som, at få netbsd på en asus eeepc tænker jeg. jeg fik den gang systemet installeret og ved opstart fik jeg et splashimage og så en sort skærm. jeg prøvede at installere det et par gange men samme resultat. enten ville det ikke installeres helt og kvittede midt i processen eller også når man starter op så gik den død øjeblikkeligt. men det ser ellers meget spændene ud som sådan.

det lyder så meget som manglende driver til grafikkortet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Don S »

cmay skrev:
Don S skrev:Mange bække små gør stor å.

Min computer fungerer fint uden proprietær software. Jeg vil hellere støtte dem, der laver fri software; frie drivere og moduler, så de kan gå hen til hardware producenten og sige: "Hej, vi har altså xxxx antal brugere, der hellere vil bruge vores frie driver, har I ikke lyst til, at hjælpe os med at gøre den bedre?" Hardware producenter tjener alligevel (næsten) ingen penge på deres drivere, og det er i deres favør, at de har et godt rygte, samt at folk bruger deres hardware. Hvis Nvidia kan sælge 50.000 flere kort, end ATi og Intel, samtidig med, at de ikke længere behøver stå for at vedligeholde en Linux-driver, så må det da klart være en fordel for dem.

cmay skrev:jeg har prøvet at installere gnewsence men det kunne jeg ikke få til at virke. vorn har du fået den installeret.

Sjovt du spørger, for jeg skrev faktisk en guide, efter at have brugt en hel dag på det (skrev den faktisk først et par dage efter, da jeg først blev færdig kl. lidt over tolv, og skulle i skole tidligt næste morgen).

Du kan finde den her:
http://wiki.gnewsense.org/UserExperiences/InstallinggNewSenseWithTheAsusP5QSERMotherboard


ser lidt kringlet ud. men ikke så slemt som, at få netbsd på en asus eeepc tænker jeg. jeg fik den gang systemet installeret og ved opstart fik jeg et splashimage og så en sort skærm. jeg prøvede at installere det et par gange men samme resultat. enten ville det ikke installeres helt og kvittede midt i processen eller også når man starter op så gik den død øjeblikkeligt. men det ser ellers meget spændene ud som sådan.

Det skal også lige siges, at det er en guide specifikt til mit motherboard, da der var en del problemer (som du kan se), med at få det ind. Det vil højst sandsynligt ikke hjælpe dig med dine problemer.

Men du er velkommen til at droppe forbi #gnewsense på irc.freenode.net. Den føles lidt tom, sammenlignet med #ubuntu-dk-snak og #ubuntu-dk, på trods af, at der er 31 personer på kanalen.
Billede

Billede Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

Det skal også lige siges, at det er en guide specifikt til mit motherboard, da der var en del problemer (som du kan se), med at få det ind. Det vil højst sandsynligt ikke hjælpe dig med dine problemer.

Men du er velkommen til at droppe forbi #gnewsense på irc.freenode.net. Den føles lidt tom, sammenlignet med #ubuntu-dk-snak og #ubuntu-dk, på trods af, at der er 31 personer på kanalen.

jeg har ikke så meget tid til at lege med gnewsence lige for tiden da jeg har kastet mig over minix.
men jeg tror egentligt godt det kan lade sig gøre at få den ordenligt installeret for den kørte skam fint på livecd.
jeg har prøvet at betateste lidt på reactOS med den omtalte pc hvor netkortet ikke bliver genkendt. reactOS er en meget lille download størrelse og systemet er en windows XP klon som bygger mere eller mindre på WINE og iøvrigt meget spændene lige at kigge på men ikke noget jeg vil bruge forfærdeligt meget tid på.
et andet system som jeg meget gerne vil kigge nærmer på som også i vid udstrækning driller mig med hardwaren er plan9 fra bell labs.

grunden til at jeg oprettede denne tråd og ellers følger med i de andre af slagsen på ubuntu-org
og andre forums jeg bruger er at jeg har en interesse i styresystemer og computers historie. og læser meget om det især på wikipedia og fra andre frie e-bøger.
derudover har jeg læst det meste af hvad biblioteket kan skaffe mig hjem som jeg synes er værd at læse mig igennem.

jeg bruger lige nu en del tid på det system som linus torvaldsen brugte til at udvikle linux kernen på. det er minix han brugte som inspiration.
http://www.minix3.org/index.html

jeg læser den bog der er udgivet omkring minix samtidig med jeg roder lidt rundt med det.
og bogen om minix 3 hvor der følger en cd med minix med kan findes her. min version er en brugt.
http://www.pearsonhighered.com/educator ... 01DBC.html

jeg mangler at afprøve nogen af de commercielle UNIX varianter samt nogen af de styresystemer som ikke er hverken UNIX eller windows/DOS cloner. haiku og menuetOS som eksembel.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Don S »

Jeg kan enormt godt lide denne figur, taget fra denne meget interessante bog/artikel (i virkeligheden stammer den fra Wikipedia):
Billede
Den viser de fleste Linux distributioner og deres "grundstammer". Det er interessant at se, hvad fri software gør muligt, og hvordan at nye projekter kan springe ud fra andre.
Billede

Billede Billede
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Jakob77 »

Don S

Ja, den figur kan jeg også godt lide. :)

Der kan man ligefrem se, at gNewSense er en udløber fra Ubuntu.

Men det er nok svært at finde en distro, der er ligeså nem at installere som Ubuntu..?



Hvad gør I så i gNewSense med hensyn til Java og Flash, skal I selv programmere en erstatning..?
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Don S »

Jakob77 skrev:Don S

Ja, den figur kan jeg også godt lide. :)

Der kan man ligefrem se, at gNewSense er en udløber fra Ubuntu.

Men det er nok svært at finde en distro, der er ligeså nem at installere som Ubuntu..?



Hvad gør I så i gNewSense med hensyn til Java og Flash, skal I selv programmere en erstatning..?

OpenJDK+IcedTea erstatter fint Sun's Java, og er også hvad jeg bruger/brugte i Ubuntu, da det efter min mening er både hurtigere og bedre.
Gnash eller swfdec kan erstatte Flash. Bruger selv Gnash og så et Greasemonkey script til IceCat (En 100% fri udgave af Firefox (før i tiden kaldt IceWeasel)), til at se YouTube videoer. Et meget handy script, faktisk, også hvis man bruger Adobe's Flash. Det bruger Totem til at afspille mp4 filen i browseren, og gør det også muligt nemt at downloade filen*.

Ubuntu, OpenSUSE, Fedora, Debian, osv. er stort set allesammen lige nemme at installere, med nogle få undtagelser. Ubuntu er langt fra det eneste system, der tilbyder en solid end-user experience. Men som man kan se på grafen, udspringer de af forskellige distributioner, og er "naturligt" forskellige, og har gennem tiden tiltrukket en forskellige brugerskare. Folk har forskellige behov, og det er umuligt at lave en distribution der tilfredsstiller alle disse. Og det er noget af det, jeg synes gør fri software så smukt - som et organisk væsen, der udvikler sig, formerer sig og nogle gange dør (som grafen tydeligt viser).

*Gør kun dette, hvis du er sikker på, at der ikke er ophavsret på det materiale du henter ned.
Billede

Billede Billede
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Jakob77 »

Don S skrev:OpenJDK+IcedTea erstatter fint Sun's Java, og er også hvad jeg bruger/brugte i Ubuntu, da det efter min mening er både hurtigere og bedre.
Gnash eller swfdec kan erstatte Flash.

Måske bør du lave en lille hurtig guide til Ubuntu, så nye brugere får nem adgang til at støtte og bruge den mest frie software, når de skal sætte deres PC op til Youtube og DR osv..?
Det vil jeg i hvert fald gerne opfordre dig til, og jeg vil læse den med meget stor interesse. :)
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

Don S skrev:Jeg kan enormt godt lide denne figur, taget fra denne meget interessante bog/artikel (i virkeligheden stammer den fra Wikipedia):
Billede
Den viser de fleste Linux distributioner og deres "grundstammer". Det er interessant at se, hvad fri software gør muligt, og hvordan at nye projekter kan springe ud fra andre.


bogmærket !!!
ser meget spændene ud og jeg vil læse den her i aften eller imorgen tidlig over morgen kaffen.:)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af sprocket »

Interessant. Tak for det, Don S.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Warhawk »

Slægtskabet mellem Ubuntu og gNewSense fornægter sig jo ikke. Jeg har aldrig været vild med den grimme brune farve i Ubuntu, og har konsekvent ændret den, så det er skønt at se hvor flot gNewSense er på dette punkt.

Hvordan ser det ud med 64-bit og ext4? nogen tidshorisont?
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Don S »

64-bit er under udvikling til gNewSense. Sidst jeg spurgte, fik jeg at vide, at det "næsten" er færdigt, men at de ikke ville give noget bud på, hvornår udgivelsen bliver.
Kan ikke sige noget om ext4, udover, at det ikke er på LiveCD'en endnu, men at det nok vil blive inkluderet i næste release.
Billede

Billede Billede
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Warhawk »

Don S skrev:64-bit er under udvikling til gNewSense. Sidst jeg spurgte, fik jeg at vide, at det "næsten" er færdigt, men at de ikke ville give noget bud på, hvornår udgivelsen bliver.
Kan ikke sige noget om ext4, udover, at det ikke er på LiveCD'en endnu, men at det nok vil blive inkluderet i næste release.

Så kunne det godt blive interessant. Foreløbig har jeg gNewSense installeret i VirtualBox for at se det an, men overvejer at smide det på min testmaskine og se om jeg kan leve uden Firefox og Thunderbird (ja, jeg ved godt at der er alternativer, men jeg er utrolig glad for disse programmer).
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD