andre systemer end ubuntu /linux

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

hej.
er der nogen her der bruger andre systemer end lige ubuntu.
eller linux for den sags skyld. og hvad er jeres erfaring med disse.

jeg har selv brugt open-solaris i et halvt års tid. jeg har brugt desktop bsd i cirka tre månder eller sårn. pcbsd i to dage og freebsd i en uges tid. jeg har udover ubuntu altid min debian lenny og bruger til media center lige nu crunch bang linux.

jeg har haft puppy og damn small linux og belenix på usb sticks som permant installs og ellers bruger jeg i perioder en del live cd/dvd med diverse linux/UNIX jeg kan finde og prøve af.

jeg har også lige geninstalleret minix 3 (fra bogen) og planlægger at lege med det i et stykke tid. før hen havde jeg Freedos til at ligge i en dual boot med debian etch på den gamle computer som så nu skal bruges til at studere i minix. (minix3 følger med som cd indlæg i en tung bog der vejer knap 1052 sider på engelsk til en brugt pris af femhundred kr)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Jeg har lige skiftet Kubuntu 8.10 ud med Ubuntu 9.04 på min Toshiba. På min HP har jeg i længere tid kørt Ubuntu 9.04. På min Acer kører jeg Linux Mint 6.

Som dig har jeg også leget med forskellige andre distroer, bl.a. openSUSE 11, Mandriva 2008, Fedora 11, Debian Lenny, ArchLinux, Damn Small Linux og Puppy Linux. Jeg er dybt fascineret af Debian Lenny, der er så stilren og elegant. Regner med at smide den på min stationære på et tidspunkt.

Det er spændende at prøve alt muligt. Må hellere få prøvet OpenSolaris og freeBSD.

Nå ja, så har jeg jo også prøvet noget Windozeeeee :lol: som man desværre er tvangsindlagt til at købe med en ny bærbar.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

lenny er meget god. jeg har haft den siden den var under testing mens jeg havde etch ved siden af. jeg er godt nok gået over til lenny nu fordi etch har ikke så mange pakker som lenny men jeg bruger en distribution til lydstudie som bygger på debian etch som hedder 64studio.
etch var mere stabil efter min mening. tog også lidt mindre ressurcer mens lenny har bedre hardware support og er mere updated med pakke og for eksembel openbox windows manager er der flere gode ekstra pakker til som ikke er i etch.

jeg bruger lxde og openbox på mine gamle computer med knap så meget ram og lenny køre stadig fint på dem. jeg har også kørt jaunty jackalope i et par uger da den kom ud men jeg er træt af at ubuntu tager så meget ressurcer som den gør. jeg har derfor begyndt at køre de små minimale distroer på mine gamle computer også ubuntu 8.10 på min bærbare. jeg har fudnet et par andre end puppy og damn small der godt nok også kræver lidt mere af installationen som tiny core linux og en enkelt jeg måtte give op på fordi der ikke er et dansk keyboard layout der hedder tty linux.

jeg kan også godt anbefale at man snuser til open-solaris og bsd men faktisk for at være helt ærligt så er linux tre gange så godt hardware understøttet og der er mange flere programmer og selv så dan noget som flash kan være et problem på bsd har jeg fået at vide. i pc bsd er der de ting installeret fra starten af men jeg bruger ikke flash som regel så jeg ved ikke om der er problemer på desktop bsd.

man skal vist selv kunne compilere fra kilde tekster hvis man vil have gstreamer plugins og restrictive codecs på open-solaris. jeg har ikke haft video til at virke mens jeg brugte det fordi jeg brugte kun til at skrive og printe og gå på internet med. men der er ikke nogen pakker med open-solaris restricted extras lige som der er i ubuntu .

minix som jeg studere lidt i nu er et lille unix lignede system fra holland som er meget primitivt. der er kun en terminal og der er ikke engang installeret x fra starten af.

man kan godt få twm windowsmanageren og x installeret fra cd godt nok men jeg har ikke tænkt mig at gøre det. jeg vil heller undersøge systemet i sin simplehed først.

minimums specs jeg har installeret minix på var en gammel computer med dos på som jeg fandt på genbrug. den havde ingen ps2 museindgang og havde 16 mb ram og hundred mzh samt en harddisk på 852 mb. og det virked fint indtil computeren strømforsyning simplethen brændte sammen.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Casper Hansen »

Har kørt Ubuntu i snart et år, men er nu skiftet helt til Arch Linux. Derudover har jeg prøvet Fedora 10. Af DE'er har jeg prøvet GNOME, KDE, LXDE og Xfce. Lige nu kører jeg Arch Linux med GNOME.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af sprocket »

+ 1 til Arch Linux
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

hmm........arch ?

jeg har godt nok hørt meget godt om den men ikke prøvet selv. jeg har stadig et par cd fra linuxpusher jeg skal igang med når jeg kan slippe for min øjenbetændelse.

det er gentoo og linux from scratch som jeg mangler for at have prøvet et par compile from source distributioner. ellers har jeg prøvet stort set alt der er at finde på distrowatch. selv en gammel svend som redhat 5 og corel linux har jeg afprøvet. det er godt sket meget siden men jeg synes helt ærligt den smukkeste installation jeg har set til dags dato var corel linux som jeg fik fra et af de idg edb/linux hæfter jeg fandt i boghandlen.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af thj01 »

Kommer lige med et lidt andet indspark i dene tråd.

Jeg har været hele vejen rundt oprindeligt med mandrake (elskede det system lige indtil de lavede det om til et betaltingssystem), Suse, Redhat (det som jeg startede med), og diverse minidistroer (for at få noget gammelt l... til at virke).

Men men men

Siden jeg startede med Ubuntu (6.10) hvor det trådløse netværk bare virkede har jeg ikke set nogen grund til at beveæge mig videre. Jeg har ingen årsager til at skulle søge andre distroer, for det er som at jagte en ny kærreste, når der sidder en gudesmuk en af slagsen og venter på en.

Jeg respekterer da at man søger nye græsgange (man er vel lidt nørd stadigvæk), men forstår ikke den der "jagt". For jeg får løst mit med Ubuntu.

Så klø endelig på

En tilfreds ubuntubruger
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Jakob77 »

Jeg synes måske, at tråden giver så god reklame for især Arch Linux og Debian Lenny, at jeg får lyst til at se nærmere på dem.

Links til dansk support og download af installations-CD'er modtages gerne. :)
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Jimmyfj »

Ud over Ubuntu, som så langt er min foretrukne distro har jeg prøvet, OpenSuSE, Debian 4.0 + 5.0, DSL, Fedora 11, Knoppix, Kubuntu, samt PCLinuxOS 2007.

For tiden leger jeg meget med Virtualbox, hvor jeg afvikler Windows 7 og OpenSolaris 2008.11 - Men ingen af de nævnte overgår, efter min mening, Ubuntu 9.04 med EXT4 i 64 bit Edition. Jeg glæder mig rigtig meget til at opleve den næste Ubuntu, Karmic Koala, som bliver Ubuntu 9.10.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

Jakob77 skrev:Jeg synes måske, at tråden giver så god reklame for især Arch Linux og Debian Lenny, at jeg får lyst til at se nærmere på dem.

Links til dansk support og download af installations-CD'er modtages gerne. :)


her er links til hvor jeg plejer at hente min debian samt en debian guide på dansk.
http://mirror.ousli.org/debian-cd/5.0.0/i386/
http://debianguiden.dk/wiki/Forside
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af Don S »

Sidder pt. på gNewSense 2.1 (deltah). Jeg er begyndt at vægte frihed over funktionalitet, og derfor tillader min samvittighed mig ikke at køre Ubuntu. Det ligger dog stadig på computeren, og optager godt og vel 300GB af min harddisk, da jeg nogle gange kan have trang til at køre noget, der ikke er 100% fri software. Så hvor nogen dual-booter Ubuntu og Windows for kompatibilitet, har jeg gNewSense og Ubuntu.
Billede

Billede Billede
sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af sprocket »

Jakob77 skrev:Jeg synes måske, at tråden giver så god reklame for især Arch Linux og Debian Lenny, at jeg får lyst til at se nærmere på dem.

Links til dansk support og download af installations-CD'er modtages gerne. :)



Arch Linux: http://www.archlinux.org/
Arch Linux guide på dansk: http://wiki.archlinux.org/index.php/Dansk_Begynderguide
Senest rettet af sprocket 11. apr 2009, 20:08, rettet i alt 1 gang.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

Don S skrev:Sidder pt. på gNewSense 2.1 (deltah). Jeg er begyndt at vægte frihed over funktionalitet, og derfor tillader min samvittighed mig ikke at køre Ubuntu. Det ligger dog stadig på computeren, og optager godt og vel 300GB af min harddisk, da jeg nogle gange kan have trang til at køre noget, der ikke er 100% fri software. Så hvor nogen dual-booter Ubuntu og Windows for kompatibilitet, har jeg gNewSense og Ubuntu.


jeg har prøvet at installere gnewsence men det kunne jeg ikke få til at virke. vorn har du fået den installeret.

iøvrigt forstår jeg udemærket godt den indstilling du er begyndt og bruger såmænd heller ikke selv restricted drivers på nogen af mine maskiner andet end media center (elisa virker ikke ellers) og har kun flash og resctricted codecs på ubuntu så jeg kan bruge den til nettet og de der ting som kræver nogen gange at man har noget kommercielt eller i den stil installeret.

alle andre af mine fem ældgamle computere er helt rene for alting der ikke er hundred procent fri ifølge debians standarder skulle jeg mene. jeg har dog minix på en computer lige nu og den er under en bsd licens men den er så dermed også fri på nuværende tidspunkt selv om bogversionen nok ikke helt er/var det.

jeg har heller ikke compiz til at virke på min ubuntu for jeg vil simplethen ikke have de drivers installeret på den maskine jeg skal regne med virker til internet brug hvis ikke ubuntus udviklere kan netop udvikle på dem.

jeg har så dog stort set aldrig problemer med ubuntu efter jeg har adopteret den fremgangs metode. jeg tror lidt uden at vide det med sikkerhed at de restricted drivers man installere er skyld i lidt mere af det bøvl man får en gang imellem end man lige regner med.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af soundpartner »

cmay skrev:
Don S skrev:Sidder pt. på gNewSense 2.1 (deltah). Jeg er begyndt at vægte frihed over funktionalitet, og derfor tillader min samvittighed mig ikke at køre Ubuntu. Det ligger dog stadig på computeren, og optager godt og vel 300GB af min harddisk, da jeg nogle gange kan have trang til at køre noget, der ikke er 100% fri software. Så hvor nogen dual-booter Ubuntu og Windows for kompatibilitet, har jeg gNewSense og Ubuntu.


jeg har prøvet at installere gnewsence men det kunne jeg ikke få til at virke. vorn har du fået den installeret.

iøvrigt forstår jeg udemærket godt den indstilling du er begyndt og bruger såmænd heller ikke selv restricted drivers på nogen af mine maskiner andet end media center (elisa virker ikke ellers) og har kun flash og resctricted codecs på ubuntu så jeg kan bruge den til nettet og de der ting som kræver nogen gange at man har noget kommercielt eller i den stil installeret.

alle andre af mine fem ældgamle computere er helt rene for alting der ikke er hundred procent fri ifølge debians standarder skulle jeg mene. jeg har dog minix på en computer lige nu og den er under en bsd licens men den er så dermed også fri på nuværende tidspunkt selv om bogversionen nok ikke helt er/var det.

jeg har heller ikke compiz til at virke på min ubuntu for jeg vil simplethen ikke have de drivers installeret på den maskine jeg skal regne med virker til internet brug hvis ikke ubuntus udviklere kan netop udvikle på dem.

jeg har så dog stort set aldrig problemer med ubuntu efter jeg har adopteret den fremgangs metode. jeg tror lidt uden at vide det med sikkerhed at de restricted drivers man installere er skyld i lidt mere af det bøvl man får en gang imellem end man lige regner med.

det der er tåbeligt hvis du spørger mig...
jo flere der bruger og downloader en restriktet driver jo mere pres sætter det på hardware producenten, driver udviklere osv...
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre systemer end ubuntu /linux

Indlæg af cmay »

soundpartner skrev:
cmay skrev:
Don S skrev:Sidder pt. på gNewSense 2.1 (deltah). Jeg er begyndt at vægte frihed over funktionalitet, og derfor tillader min samvittighed mig ikke at køre Ubuntu. Det ligger dog stadig på computeren, og optager godt og vel 300GB af min harddisk, da jeg nogle gange kan have trang til at køre noget, der ikke er 100% fri software. Så hvor nogen dual-booter Ubuntu og Windows for kompatibilitet, har jeg gNewSense og Ubuntu.


jeg har prøvet at installere gnewsence men det kunne jeg ikke få til at virke. vorn har du fået den installeret.

iøvrigt forstår jeg udemærket godt den indstilling du er begyndt og bruger såmænd heller ikke selv restricted drivers på nogen af mine maskiner andet end media center (elisa virker ikke ellers) og har kun flash og resctricted codecs på ubuntu så jeg kan bruge den til nettet og de der ting som kræver nogen gange at man har noget kommercielt eller i den stil installeret.

alle andre af mine fem ældgamle computere er helt rene for alting der ikke er hundred procent fri ifølge debians standarder skulle jeg mene. jeg har dog minix på en computer lige nu og den er under en bsd licens men den er så dermed også fri på nuværende tidspunkt selv om bogversionen nok ikke helt er/var det.

jeg har heller ikke compiz til at virke på min ubuntu for jeg vil simplethen ikke have de drivers installeret på den maskine jeg skal regne med virker til internet brug hvis ikke ubuntus udviklere kan netop udvikle på dem.

jeg har så dog stort set aldrig problemer med ubuntu efter jeg har adopteret den fremgangs metode. jeg tror lidt uden at vide det med sikkerhed at de restricted drivers man installere er skyld i lidt mere af det bøvl man får en gang imellem end man lige regner med.

det der er tåbeligt hvis du spørger mig...
jo flere der bruger og downloader en restriktet driver jo mere pres sætter det på hardware producenten, driver udviklere osv...

det kan der så godt være noget om. jeg vil så bare helst ikke have dem. kan man ikke finde en anden måde at presse hardware producenter end ved at acceptere at deres drivers egentligt ikke er gpl kompatible end ved at downloade og bruge det alligevel. desværre er det måske nok lige nu umuligt at boykotte alt der ikke er udgivet under gpl men jeg ville da gerne hvis det kunne lade sig gøre. det er da også et signal at sende ud hvis mange nok gør det.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}