ChrisBuchholz skrev:Det er ikke meningen at developers skal voldtage path, fordi de gerne vil spare én enkelt linie i deres kode. Og ja, det er voldtægt at vil gøre det du vil der. Det er super unødvendigt, og skaber kun problemer.
Nej ChrisBuchholz, jeg kan følge dig et langt stykke, men den udtryksmåde er langt over stregen i min verden.
Lars kalder det rigtig god stil at lægge en mappe til sine scripts sidst i PATH'en, og du ser også, at spil gør det. Den sidste mappe i min path er ikke en original grundindstilling af Ubuntu, vel..?
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
Det kan være en uskik, men er det ellers fornuftige spil, så kan jeg ikke se, at det er odiøst.
Det er lidt noget andet i den fase, hvor man skyder sig ind på den korrekte kode, det kan godt blive lidt for uartigt, hvis man rammer forkert. Kunsten i det stykke må ganske enkelt være ikke at tage for mange chancer, når man udvikler sine scripts. Og er man øm over sin computer, så bør man nok vente lidt med at kopiere nye scripts og programmer og i stedet lade andre opdage fejl og tage de første klø.
Men har du en idé til noget med variabler evt. kombineret med alias, som kan få Ubuntu til at reagere på alle ".sh"-filer i en bestemt mappe, selvom de kaldes uden ekstension, så vil du igen få mine øjne på stilke.
Efter lidt mere testkørsel, så vil jeg godt spørge, om ikke dette testscript er tættere på at gennemføre en midlertidig PATH-ændring på korrekt vis..?
Jeg har udeladt "export"
test.sh
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
#OBS:indtil videre er dette som så mange andre scripts stadig til testning, hvorfor kørsel af filen er helt på eget ansvar og kun bør foretages, hvis man kan overskue scriptet.
#Grundstammen i dette script er skaffet til veje via Ubuntu-Danmark.dk https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=40194#p40194
#Filens formål er at ændre path midlertidigt, mens et program køres.
#
#nedenstående linje er en form for "debug" til testkørsel, så terminalen kommenterer linje for linje med "+" for ok.
set -x
#
#path_orig = $PATH
path_orig = $PATH
#
#
#export PATH=$HOME/Dokumenter/kommandofiler:$PATH
#
PATH=$PATH:$HOME/Dokumenter/kommandofiler
#
#
#nedenstående linje sender output fra "set" til "more", så man kan studere resultatet af PATH-ændringen på skærmen. q - quitter more.
set | more
#
# Nedenstående linje sætter PATH tilbage til originalindstillingen.
PATH=$path_orig
#
#Efter dette bør variablen "$path_orig" måske nulstilles, så man rydder pænt op efter sig.
#Nedenstående linje er et oplæg til debat om hvordan dette gøres.
#$path_orig =
#
#nedenstående linje sender output fra "set" til "more", så man kan studere resultatet på skærmen. q - quitter more.
set | more
#tjek evt. igen med ovenstående kommando manuelt i terminalen efter scriptet er kørt færdigt.
Soundpartner
soundpartner skrev:Nu har jeg længe holdt mig tilbage fra denne og script tråden men nu kan jeg sgu ikke mere.
Jeg forstår virkelig ikke hvad det er du vil.
du vil lave en bunke scriptfiler således at nemmere kan tilgå forskellige ting fint fint den er jeg ed på, men at "omdøbe" f,eks firefox til ff det ser jeg ingen ide i. hvorfor såikke bare klikke på firefox iconet. nemmere bliver det sgu da ikke. hvorfor skal man ud i terminalen og køre ting?
med blandtandet tab-complete så er det super nemt at skrive længere komandoer f.eks giver fir[tab] firefox og sådan kan man jo blive ved. Fint fint det er så 4 tast og ikke 2 men stadig hvorfor?
faren ved dete her er at
1: andre fatter ikke hvad fanden du har gang i hvis de låner din maskine
2: når du nu har vænnet dig til at bruge kommandoer som ff, sn ffu eller hvad du nu kalder dine scripts så "glemmer" du hurtigt hvad de "rigtige" komandoer er og bliver derfor pludselig ude af sand til at bruge en andens maskine for DU har jo vedtaget at tingene ikke skal hede det de hedder men skal hede noget andet
i de gode gamle dos-dage der lavede jeg mange "bat-menuer" som var snedige på mange måder da det sparede mange tastetryk og man slap fpr at huske stier og komandoer til at starte sine programmer med de options man nu havde osv, men i dag der kan det jo fint klares grafisk med ikoner på skrivebordet, en dock eller lignende, og det er alt andet lignende en del nemmere end at rode i terminalen med små scriptfiler.
jeg kan forstå det hvis du sad på en server uden et gui og skulle starte tng og sager ofte
(bac= lav en komplet backup af hele maskinen. baw=lav en backup af webserveren osv) det er der scripts kommer til sin ret, men at lave et script til at starte firefox, så skal du først starte terminalen (hey det er lige så hurtigt at bare starte firefox med det samme) så skal du køre dit script som så skal tilbage i det grafiske og loade firefox med den rigtige startside for dig. men hvorfor ikke bare lave et tab-link til de 3 sider du ofte bruger?
endnu nemmere ville det være at lave nogle hotkeys (f,eks [alt][f] til firefox, [alt][w] til openoffice word osv)
at begynde at lave variabler til paths for at spare tastetryk i scripts osv det er sgu lidt at gå efter åen efter vand.
skal du lave dine egne scripts og have dem gemt et andet sted end standart path så lav en mappe, smid et link til mappen i slutningen af dine path's og så slipper du for at skrive stien til scriptet. hele diskussionen med at det "går for langsomt" hvis path'et er i slutningen ser jeg heller ikke som et problem. der er ikke tale om mange millisekunder (med mindre du selvfølgelig omber dine paths med alt muligt andet crap)
Det var lidt af en smørre fra min side og hvis du kan diske op med en god og gennemtænkt grund til dit lille projekt så tager jeg al min negativitet i mig igen. Det kunne jo være uvidenhed fra min side, men jeg syntes virkelig du går over åen,sætter dig ind i bilen for at køre til nabobyen for så at fylde din hullede spand med vand fra den samme å som du idligere passerede for at komme til bilen
Allerførst for at slå det helt fast. Dette er ikke et forsøg på at vippe Ubuntus fantastiske grafiske brugerflade af pinden.
Det er fra min side udelukkende et supplement, og til forbedring af komforten i terminalen.
Jeg laver det for mig selv, og jeg håber selvfølgelig at det bliver så godt, at Ubuntu kan bruge noget af det.
Fordelene ved at samle det i scripts under PATH er talrige, og det gør mig helt paf, at du ikke kan se det.
Det behøver ikke, at være mine filer, som imponerer dig, prøv at se hvor mange options, der er til f.eks. Midnight Commander
Hvis du skulle lave et icon for hver, så blev du nærmest aldrig færdig, og du ville bagefter sidde med en meget uoverskuelig mappe.
Det samme gælder firefox, hvor du sparer 5 taster hvergang den kaldes, hvis den er navngivet "ff"
Men ikke nok med det, så kan du med et enkelt argument ( F.eks. "ff u") få firefox til at åbne en hel kavalkade af foretrukne vinduer i ubuntuforum mv.
Skal man igang med et andet projekt, så kan det være kommandoen "ff s" som åbner en anden kavalkade osv.
Sådanne scripts kan spare brugeren for rigtig meget, når først, de er kørt ind.
Det sidste er imidlertid et reelt stykke arbejde som tager tid.
Om 1: Mine scripts skal netop ikke skygge for andre kommandoer, så en fremmed bruger vil vel kun få problemer med mine scripts, hvis han taster forkert eller selv vil lave noget af det samme.
Om 2: Arbejdet med scripts om vigtige ting som PATH-ændringer er også en god hjælpe til at huske kommandoer, så man kan komme videre med at tilegne sig nye Linux-kundskaber.
Kommer jeg til en ny maskine, så er jeg selvfølgelig nok mere værd med mine scripts end uden, men det er faktisk også pointen med dem.
Du vil jo nok heller ikke anbefale folk aldrig at lave genvejstaster, fordi det gør dem for dumme på en fremmed computer.
Angående genvejstaster, så synes jeg, at det lyder så interessant, at jeg måtte starte en ny tråd om det:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=6486
Og i den håber jeg, at du vil rulle dig ud om det emne.