Ændring af PATH..?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Ændring af PATH..?

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:Det er ikke meningen at developers skal voldtage path, fordi de gerne vil spare én enkelt linie i deres kode. Og ja, det er voldtægt at vil gøre det du vil der. Det er super unødvendigt, og skaber kun problemer.

Nej ChrisBuchholz, jeg kan følge dig et langt stykke, men den udtryksmåde er langt over stregen i min verden.

Lars kalder det rigtig god stil at lægge en mappe til sine scripts sidst i PATH'en, og du ser også, at spil gør det. Den sidste mappe i min path er ikke en original grundindstilling af Ubuntu, vel..?

PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games

Det kan være en uskik, men er det ellers fornuftige spil, så kan jeg ikke se, at det er odiøst.
Det er lidt noget andet i den fase, hvor man skyder sig ind på den korrekte kode, det kan godt blive lidt for uartigt, hvis man rammer forkert. Kunsten i det stykke må ganske enkelt være ikke at tage for mange chancer, når man udvikler sine scripts. Og er man øm over sin computer, så bør man nok vente lidt med at kopiere nye scripts og programmer og i stedet lade andre opdage fejl og tage de første klø.

Men har du en idé til noget med variabler evt. kombineret med alias, som kan få Ubuntu til at reagere på alle ".sh"-filer i en bestemt mappe, selvom de kaldes uden ekstension, så vil du igen få mine øjne på stilke. :)

Efter lidt mere testkørsel, så vil jeg godt spørge, om ikke dette testscript er tættere på at gennemføre en midlertidig PATH-ændring på korrekt vis..?

Jeg har udeladt "export"

test.sh

Kode: Vælg alt

#!/bin/bash
#OBS:indtil videre er dette som så mange andre scripts stadig til testning, hvorfor kørsel af filen er helt på eget ansvar og kun bør foretages, hvis man kan overskue scriptet.
#Grundstammen i dette script er skaffet til veje via Ubuntu-Danmark.dk https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=40194#p40194
#Filens formål er at ændre path midlertidigt, mens et program køres.
#
#nedenstående linje er en form for "debug" til testkørsel, så terminalen kommenterer linje for linje med "+" for ok.
set -x
#
#path_orig = $PATH
path_orig = $PATH
#
#
#export PATH=$HOME/Dokumenter/kommandofiler:$PATH
#
PATH=$PATH:$HOME/Dokumenter/kommandofiler
#
#
#nedenstående linje sender output fra "set" til "more", så man kan studere resultatet af PATH-ændringen på skærmen. q - quitter more. 
set | more
#
# Nedenstående linje sætter PATH tilbage til originalindstillingen.
PATH=$path_orig
#
#Efter dette bør variablen "$path_orig" måske nulstilles, så man rydder pænt op efter sig.
#Nedenstående linje er et oplæg til debat om hvordan dette gøres.
#$path_orig =
#
#nedenstående linje sender output fra "set" til "more", så man kan studere resultatet på skærmen. q - quitter more. 
set | more
#tjek evt. igen med ovenstående kommando manuelt i terminalen efter scriptet er kørt færdigt.

Soundpartner

soundpartner skrev:Nu har jeg længe holdt mig tilbage fra denne og script tråden men nu kan jeg sgu ikke mere.
Jeg forstår virkelig ikke hvad det er du vil.
du vil lave en bunke scriptfiler således at nemmere kan tilgå forskellige ting fint fint den er jeg ed på, men at "omdøbe" f,eks firefox til ff det ser jeg ingen ide i. hvorfor såikke bare klikke på firefox iconet. nemmere bliver det sgu da ikke. hvorfor skal man ud i terminalen og køre ting?

med blandtandet tab-complete så er det super nemt at skrive længere komandoer f.eks giver fir[tab] firefox og sådan kan man jo blive ved. Fint fint det er så 4 tast og ikke 2 men stadig hvorfor?

faren ved dete her er at
1: andre fatter ikke hvad fanden du har gang i hvis de låner din maskine
2: når du nu har vænnet dig til at bruge kommandoer som ff, sn ffu eller hvad du nu kalder dine scripts så "glemmer" du hurtigt hvad de "rigtige" komandoer er og bliver derfor pludselig ude af sand til at bruge en andens maskine for DU har jo vedtaget at tingene ikke skal hede det de hedder men skal hede noget andet

i de gode gamle dos-dage der lavede jeg mange "bat-menuer" som var snedige på mange måder da det sparede mange tastetryk og man slap fpr at huske stier og komandoer til at starte sine programmer med de options man nu havde osv, men i dag der kan det jo fint klares grafisk med ikoner på skrivebordet, en dock eller lignende, og det er alt andet lignende en del nemmere end at rode i terminalen med små scriptfiler.

jeg kan forstå det hvis du sad på en server uden et gui og skulle starte tng og sager ofte
(bac= lav en komplet backup af hele maskinen. baw=lav en backup af webserveren osv) det er der scripts kommer til sin ret, men at lave et script til at starte firefox, så skal du først starte terminalen (hey det er lige så hurtigt at bare starte firefox med det samme) så skal du køre dit script som så skal tilbage i det grafiske og loade firefox med den rigtige startside for dig. men hvorfor ikke bare lave et tab-link til de 3 sider du ofte bruger?

endnu nemmere ville det være at lave nogle hotkeys (f,eks [alt][f] til firefox, [alt][w] til openoffice word osv)

at begynde at lave variabler til paths for at spare tastetryk i scripts osv det er sgu lidt at gå efter åen efter vand.
skal du lave dine egne scripts og have dem gemt et andet sted end standart path så lav en mappe, smid et link til mappen i slutningen af dine path's og så slipper du for at skrive stien til scriptet. hele diskussionen med at det "går for langsomt" hvis path'et er i slutningen ser jeg heller ikke som et problem. der er ikke tale om mange millisekunder (med mindre du selvfølgelig omber dine paths med alt muligt andet crap)

Det var lidt af en smørre fra min side og hvis du kan diske op med en god og gennemtænkt grund til dit lille projekt så tager jeg al min negativitet i mig igen. Det kunne jo være uvidenhed fra min side, men jeg syntes virkelig du går over åen,sætter dig ind i bilen for at køre til nabobyen for så at fylde din hullede spand med vand fra den samme å som du idligere passerede for at komme til bilen

Allerførst for at slå det helt fast. Dette er ikke et forsøg på at vippe Ubuntus fantastiske grafiske brugerflade af pinden.
Det er fra min side udelukkende et supplement, og til forbedring af komforten i terminalen.
Jeg laver det for mig selv, og jeg håber selvfølgelig at det bliver så godt, at Ubuntu kan bruge noget af det.

Fordelene ved at samle det i scripts under PATH er talrige, og det gør mig helt paf, at du ikke kan se det.
Det behøver ikke, at være mine filer, som imponerer dig, prøv at se hvor mange options, der er til f.eks. Midnight Commander
Hvis du skulle lave et icon for hver, så blev du nærmest aldrig færdig, og du ville bagefter sidde med en meget uoverskuelig mappe.

Det samme gælder firefox, hvor du sparer 5 taster hvergang den kaldes, hvis den er navngivet "ff"
Men ikke nok med det, så kan du med et enkelt argument ( F.eks. "ff u") få firefox til at åbne en hel kavalkade af foretrukne vinduer i ubuntuforum mv.
Skal man igang med et andet projekt, så kan det være kommandoen "ff s" som åbner en anden kavalkade osv.
Sådanne scripts kan spare brugeren for rigtig meget, når først, de er kørt ind.
Det sidste er imidlertid et reelt stykke arbejde som tager tid.

Om 1: Mine scripts skal netop ikke skygge for andre kommandoer, så en fremmed bruger vil vel kun få problemer med mine scripts, hvis han taster forkert eller selv vil lave noget af det samme.

Om 2: Arbejdet med scripts om vigtige ting som PATH-ændringer er også en god hjælpe til at huske kommandoer, så man kan komme videre med at tilegne sig nye Linux-kundskaber.
Kommer jeg til en ny maskine, så er jeg selvfølgelig nok mere værd med mine scripts end uden, men det er faktisk også pointen med dem.
Du vil jo nok heller ikke anbefale folk aldrig at lave genvejstaster, fordi det gør dem for dumme på en fremmed computer.

Angående genvejstaster, så synes jeg, at det lyder så interessant, at jeg måtte starte en ny tråd om det:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=6486
Og i den håber jeg, at du vil rulle dig ud om det emne. :)
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

@Jakob77:

jep - man har helt og aldeles ret til og tilføje en mappe til sin path. Det må du også meget gerne, selvfølgelig! Men at tilføje den for at fjerne den et par sekunder efter, er slammeri og jeg synes overhovedet ikke at du skal gøre det. Dette er der 2 grunde til:

1) du risikere at du smider andres path' væk, som jeg har forklaret tidligere
2) der er overhovedet ingen grund til det what so ever, men hvis du kan komme med et argument for hvorfor du skal ændre path i et par sekunder, så giver jeg mig.

Udover det, så ligger jeg selvfølgelig mærke til dit svar til soundpartner, og godt nok er spanden hullet så du har ikke haft en ret stor chance, men helt ærligt - al vandet er sku løbet ud, Jakob77;

Jeg bruger et Do plugin (GNOME Do, som jeg linkede til tidligere) som indeksere mine bogmærker ud fra det kaldernavn jeg har givet dem, så i teorien kan jeg åbne ubuntudanmark.dk/forum/ med: <Ctrl><Spacebar> -> uf, og sådan kan du blive ved. Der er ikke nogen af de ting du vil som Do ikke kan, og hvis der alligevel er nogen, så kan du jo altid gå igang med at lave et plugin der gør det. Jeg holder helt og holdent på, at det er meget sundere for dig at bruge et program som Do til din speed-gymnatik på GNOME desktoppen, end alt det andet du har gang i her!

Åh, ja, du spare forresten også en hel del tid ved at bruge gnome do i alle aspekter du har lagt ud, da den altid ligger klar og jo er designet til disse ting, hvilket andet som f.eks. gnome-terminal ikke er.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:@Jakob77:

jep - man har helt og aldeles ret til og tilføje en mappe til sin path. Det må du også meget gerne, selvfølgelig! Men at tilføje den for at fjerne den et par sekunder efter, er slammeri og jeg synes overhovedet ikke at du skal gøre det. Dette er der 2 grunde til:

1) du risikere at du smider andres path' væk, som jeg har forklaret tidligere

Ja, og sådan et argument skaber selvfølgelig bekymring hos mig.
Men nu har jeg eksperimenteret lidt med terminalen i to vinduer, og på min maskine ser det ikke ud til, at det sidste testscript ændrer PATH globalt, mens det kører, men kun i det terminalvindue, hvor scriptet kører.
Og holdes det så lokalt, så er den bekymring jo grundløs. Det resjer imidlertid et nyt spørgsmål... - hvordan gøres det globalt i et script..?
Eller er der kuk i min test..?

ChrisBuchholz skrev:2) der er overhovedet ingen grund til det what so ever, men hvis du kan komme med et argument for hvorfor du skal ændre path i et par sekunder, så giver jeg mig.

Jeg tror ikke, at du har læst det, jeg allerede har skrevet.
Men du kan da sagtens få et eksempel mere. Det gøres i test-filen for at teste kommandoerne for ænding af PATH. :wink:

Men jeg er altså mest optaget af, hvordan jeg skal ændre den PATH på en korrekt måde.

Du har været noget tavs om, at jeg har fjernet "export"

Der findes mange spændende tillægsprogrammer, som kan bruges til Ubuntu, og man kan bruge mange hyggelige timer med at sætte dem op, og når man kommer over på en ny computer, så kan man begynde forfra.
Ikke et ondt ord om det, men scripts kan man bare kopiere ind sammen med sine data, og så har man straks en masse personligt udvalgte funktioner til rådighed. Altså så snart man har kørt det script, som sætter PATH'en.
Jeg går også ud fra, at man har en mere vedligeholdelsesfri brugerflade, når den er tæt knyttet til Linuxkommandoer frem for f.eks. en grafisk brugerflade i et avanceret design.
Det skal også blive sjovt for mig at lege med alle disse ting, men meget af det kræver en hurtigere computer end denne, og jeg vil gerne først have styr på mine grundlæggende scripts.
ChrisBuchholz

@ Jakob77:

Du har ganske vidst ret i, at hvis du bare siger PATH = hej, så ændres det ikke globalt. Man er nød til at exporte path'n før den bliver sat globalt i den pågældende session. --det var vidst to fluer med et smæk., så allerede der scorer du faktisk nogen point, på noget jeg helt havde overset i dine eksempler på scripts.

Hvad angår at have disse scripts vs. et program som Do, så kræver begge jo opsætning.

Dine scripts:
Her skal du først kopiere dem over på et lager, hvor de kan være indtil de skal smides på den nye computer. Når den nye computer er klar så smider du derefter dine scripts over på den nye computer og sætter dem op.

Do

sudo aptitude install gnome-do

Bagefter vælger jeg hvilke plugins der skal aktiveres.

Som du kan se, kræver de nogenlunde den samme opsætning, så der er der ikke noget at komme efter. Hvor du virkeligt spare noget, er i brugen af de to, hvor dine scripts vil være langsomme at manøvre, så er Do lynende hurtig.
Valget er selvfølgelig dit.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:@ Jakob77:
Du har ganske vidst ret i, at hvis du bare siger PATH = hej, så ændres det ikke globalt. Man er nød til at exporte path'n før den bliver sat globalt i den pågældende session. --det var vidst to fluer med et smæk., så allerede der scorer du faktisk nogen point, på noget jeg helt havde overset i dine eksempler på scripts.

Jamen det er jo kun dobbelt godt, når vi begge kan lære noget af tråden. Og tak fordi du hænger på og hjælper, selvom det måske ikke lige er din bedste kop te. :)

Jeg har nu læst lidt om options på:

man gnome-terminal

Og jeg forsøger mig med denne syntaks til start af terminalen:

gnome-terminal -x setpath.sh

Meningen er altså, at terminalen automatisk ved start skal køre "setpath.sh", som ser således ud:

#!/bin/bash
PATH=$PATH:$HOME/Menu/system/bin

Det virker da også, men ikke særlig stabilt.

Har du et bud på, hvad der kan være galt med syntaksen..?
Og måske, hvordan den ser ud, hvis jeg vil have terminalen til at starte i en bestemt mappe..?

Jeg har forsøgt dette, men det gik ikke så godt:

gnome-terminal -x setpath.sh --working-directory=$HOME/Dokumenter
ChrisBuchholz

@ Jakob77

Hvad angår -x parametret, så skal du jo sørger for at setpath.sh ligger i din bin, ellers kan den ikke finde setpath.sh jo. Hvis ikke, bliver du nød til at give hele stien

gnome-terminal -x /home/jakob77/Dokumenter/kommandofiler/setpath.sh

Udover det så er jeg ret sikker på at det hedder --default-working-directory, hvilket også er det jeg plejer at bruge, og det virker, så prøv med det.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:@ Jakob77

Hvad angår -x parametret, så skal du jo sørger for at setpath.sh ligger i din bin, ellers kan den ikke finde setpath.sh jo. Hvis ikke, bliver du nød til at give hele stien

gnome-terminal -x /home/jakob77/Dokumenter/kommandofiler/setpath.sh

Udover det så er jeg ret sikker på at det hedder --default-working-directory, hvilket også er det jeg plejer at bruge, og det virker, så prøv med det.

Ja, og hvis man er sikker på, hvor en fil ligger, så er det nok altid en god idé at bruge en absolut sti, både hvis PATH ikke er sat rigtigt, og fordi det giver hurtigere svar.

Men jeg kan vel ikke lokke dig til at afprøve det, for det virker ikke ordentligt hos mig endnu, og jeg ved ikke, om det er min maskine, der gør krøller.
Jeg kan ikke engang ændre PATH via et script mere, og vil jeg gøre det ved at starte gnome-terminal med et script, så lukker terminalen igen straks efter den er startet.

Du må også meget gerne blande dig i tråden om små søde scriptfiler:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=40388#p40388

Jeg giver ikke op uden mange flere eksperimenter, men jeg har efterhånden fået så mange uforståellige afvisninger af pingvinen, at jeg trænger til en tænkepause.
Den vil jeg blandt andet bruge til at kigge nærmere på dit nymodne glimmerforslag.
Man må nok hellere tage en dobbelt-backup, før den kommando køres..... :wink:

sudo aptitude install gnome-do
ChrisBuchholz

Problemet med gnome-terminalens -e og -x/--command argumenter er, at det de gør, ikke er det du vil, og der findes så vidt jeg kan se ikke nogen der gør det du vil.
Gnome-terminal i sin normale tilstand tillader alle de kommandoer man kunne ønske, ved at have 2 stadier: det ventende (hvor der f.eks. står "cb@cb-laptop:~$") og det executive, hvor den faktisk laver noget. Men med -e og -x/--command argumenterne, åbnes en gnome-terminal med kun én mulighed, og denne er den executive, og lige så snart den ikke er executiv mere, så dør den, logisk nok. Så selvom at du nogen gange overhovedet ikke ser terminalen åbne, så udføres din kommando alligevel, så længe du ikke får en fejl dialog i hovedet.

Du kan derfor med success køre et script med følgende syntaks

gnome-terminal --command="bash /sti/til/scriptet.sh"
gnome-terminalen vil dog kun overleve så længe scriptet ikke er nået til ende.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:Problemet med gnome-terminalens -e og -x/--command argumenter er, at det de gør, ikke er det du vil, og der findes så vidt jeg kan se ikke nogen der gør det du vil.
Gnome-terminal i sin normale tilstand tillader alle de kommandoer man kunne ønske, ved at have 2 stadier: det ventende (hvor der f.eks. står "cb@cb-laptop:~$") og det executive, hvor den faktisk laver noget. Men med -e og -x/--command argumenterne, åbnes en gnome-terminal med kun én mulighed, og denne er den executive, og lige så snart den ikke er executiv mere, så dør den, logisk nok. Så selvom at du nogen gange overhovedet ikke ser terminalen åbne, så udføres din kommando alligevel, så længe du ikke får en fejl dialog i hovedet.

Du kan derfor med success køre et script med følgende syntaks

gnome-terminal --command="bash /sti/til/scriptet.sh"
gnome-terminalen vil dog kun overleve så længe scriptet ikke er nået til ende.

Tak for en god forklaring. :)

Så må jeg søge videre efter en anden løsning.

Men kan du godt ændre PATH ved at køre et script, efter du har åbnet terminalen..?
Jeg var så sikker på, at det kunne lade sig gøre efter det sidste testscript. Men det ser ud til, at ændringen kun holder så længe scriptet er åbnet.

Hvad så, hvis man ændrer PATH i et script, og i næste linje kalder gnome-terminal...? - Det har jeg prøvet, og det virker heller ikke... :wink:
ChrisBuchholz

@Jakob77:

Nu er jeg ikke sikker på om jeg forstår dig ret, men du kan sagtens ændre path i en terminal, der så vil have effekt i hele den session - altså, indtil du næste gang logger ud. Du skal bare huske at "export"e path'n, for ellers virker den jo kun i den terminal som der efter et par sekunder lukker igen.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:@Jakob77:

Nu er jeg ikke sikker på om jeg forstår dig ret, men du kan sagtens ændre path i en terminal, der så vil have effekt i hele den session - altså, indtil du næste gang logger ud. Du skal bare huske at "export"e path'n, for ellers virker den jo kun i den terminal som der efter et par sekunder lukker igen.

Det mener jeg, at jeg allerede har prøvet, se testscriptet i dette indlæg:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=40228#p40228
Og se også svaret et par indlæg længere nede.

Men måske er der bare en lille dum fejl i scriptet eller noget andet, som jeg har misforstået ..?
ChrisBuchholz

Jeg er stadigvæk ikke helt med på hvad det er du prøver, Jakob77?
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:Jeg er stadigvæk ikke helt med på hvad det er du prøver, Jakob77?

Jeg forsøgte jo dette:

#!/bin/bash
#Grundstammen i dette script er skaffet til veje via Ubuntu-Danmark.dk https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=40194#p40194
#Filens formål er at ændre path midlertidigt, mens et program køres.
#Sættes den sidste kommando ud af kraft, så stilles PATH ikke automatisk tilbage, før efter næste boot.
#
path_orig = $PATH
#
#nedenstående linje er en form for "debug", som jeg har lært af Laoshi til prøvekørsel.  :-)
set -x
#
export PATH=$HOME/Dokumenter/kommandofiler:$PATH
#
#nedenstående linje sender output fra "set" til filen testres.ult, hvor jeg så efterfølgende kan læse, hvad PATH er på dette sted
#set > $HOME/Menu/testres.ult
#
# do something something...
# nu er vi færdige og sætter path tilbage til originalen
export PATH=$path_orig

Jeg mente så, at en udeladelse af den sidste linje kunne medføre at PATH-ændringen ville blive konstant indtil næste boot.
Men det ser ud til, at den i stedet laver en cookie eller noget andet mærkeligt.
ChrisBuchholz

Ja på nuværende tidspunkt, ville jeg også tro at det ville ændre path indtil genstart af X, men hvad er det for et resultat du får i stedet?
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

ChrisBuchholz skrev:Ja på nuværende tidspunkt, ville jeg også tro at det ville ændre path indtil genstart af X, men hvad er det for et resultat du får i stedet?

Jeg tror nok, at det var Per Højholt, der engang sagde, at det er gentagelsen, som skaber fremskridt. :wink:

Vil du afprøve det på din maskine, for jeg får ingen nævneværdig ændring af PATH, når jeg kører kommandoerne via et script.
Tastet ind fra terminalen er en anden historie.

testscript:

#!/bin/bash
export PATH=$PATH:$HOME/Menu/system/bin