ubuntu på 512 mb ram (og jaunty)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
stooormien
Geografisk sted: Løgumkloster

ubuntu på 512 mb ram (og jaunty)

Indlæg af stooormien »

Jeg skrev:Du kan godt køre ubuntu på 512 MB ram..

Jae.. den kan godt køre det, men det er som jeg læser mig frem til, noget af en opgave for den. For samtidig med få ram, er den ssd der sidder i sådan en fætter ikke af særlig hurtigt kvalitet. Og så for vi ikke en forbedring ud af den i forhold til linpussen..

Men men men nu må vi jo se, der er jo som bekendt finanskrise, så smider man jo ikke bare en ny maskine ud og køber noget andet vel? :-)
想在你说话
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor skiftede du fra Windows?

Indlæg af soundpartner »

stooormien skrev:

Jae.. den kan godt køre det, men det er som jeg læser mig frem til, noget af en opgave for den. For samtidig med få ram, er den ssd der sidder i sådan en fætter ikke af særlig hurtigt kvalitet. Og så for vi ikke en forbedring ud af den i forhold til linpussen..

Men men men nu må vi jo se, der er jo som bekendt finanskrise, så smider man jo ikke bare en ny maskine ud og køber noget andet vel? :-)

jeg kører ubuntu på en maskine med 800 mhz celeron processor 256 mb ram og en 5400 rpm 20 gb harddisk. næsten ligemeget hvilken netbook det er han har så må den have bedre stats end det
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

stooormien skrev:

Jeg vil kraftigt råde dig til at overveje Ubuntu 9.04 (evt. alpha 6 som blev udgivet for nogle dage siden, men du kan selvfølgelig også vente til d. 23 april hvor den færdige udgave kommer).
Dette er udelukkende fordi at den er meget, meget hurtigere at køre på små maskiner (jeg kører det på min Eee, og jeg har prøvet diverse Eee-minded distroer, men 9.04 alphaerne er bare så meget hurtigere) pga. at den kører med EXT4 filsystemet. Samtidig så er det noget du er vant til, da det jo er Ubuntu, blot meget hurtigere:)

Det skal så siges at jeg tidligere kørte alpha 5 her på min Eee, og der kunne jeg ikke få EXT4 til at virke, omend at alpha 5 stadigvæk var meget hurtigere end alt andet jeg havde prøvet, trods det kørte EXT3.
stooormien

Indlæg af stooormien »

ChrisBuchholz skrev:
stooormien skrev:

Jeg vil kraftigt råde dig til at overveje Ubuntu 9.04 (evt. alpha 6 som blev udgivet for nogle dage siden, men du kan selvfølgelig også vente til d. 23 april hvor den færdige udgave kommer).
Dette er udelukkende fordi at den er meget, meget hurtigere at køre på små maskiner (jeg kører det på min Eee, og jeg har prøvet diverse Eee-minded distroer, men 9.04 alphaerne er bare så meget hurtigere) pga. at den kører med EXT4 filsystemet. Samtidig så er det noget du er vant til, da det jo er Ubuntu, blot meget hurtigere:)

Det skal så siges at jeg tidligere kørte alpha 5 her på min Eee, og der kunne jeg ikke få EXT4 til at virke, omend at alpha 5 stadigvæk var meget hurtigere end alt andet jeg havde prøvet, trods det kørte EXT3.

Tak for en god begrundelse, men du tabte mig omkring alpha, ext4 osv. Vil du uddybe dette så en ikke indviet kan forstå det?

Yderligt 9.04 er det en "beta" eller hvordan ska jeg forstå det med den færdige udgave?
想在你说话
stooormien

Indlæg af stooormien »

Når jeg søger på 9.04 alpha, kommer jeg ind på ubuntu.com hvor denne advarsel fremkommer

"This is still an alpha release. Do not install it on production machines. The final stable version will be released on April 23rd, 2009."

Jeg vil da mene at aspire one er en production maskine eller er det bare en generel advarsel der står der fordi det er en "beta" udgave af noget der endnu ikke er 100% færdigt?

Og når nu vi er ved den advasel, hvad er forskellen på en produktions maskine og en hmm "hjemme bygget" ?
想在你说话
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

Så vidt jeg forstår det, er menes der med produktionsmaskine en maskine, der indgår som en vigtig del af en virksomhed, ikke en hjemmecomputer..
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
ChrisBuchholz

stooormien skrev:Når jeg søger på 9.04 alpha, kommer jeg ind på ubuntu.com hvor denne advarsel fremkommer

"This is still an alpha release. Do not install it on production machines. The final stable version will be released on April 23rd, 2009."

Jeg vil da mene at aspire one er en production maskine eller er det bare en generel advarsel der står der fordi det er en "beta" udgave af noget der endnu ikke er 100% færdigt?

Og når nu vi er ved den advasel, hvad er forskellen på en produktions maskine og en hmm "hjemme bygget" ?

Nu skal du bare høre...

Ubuntu 9.04 er den næste version af Ubuntu der udkommer den 23 april. Dvs. at folkene der arbejder på 9.04 sidder og er igang med at flette det hele sammen. I mellem tiden udgiver de nogen "test versioner" - alpha, som ikke er den fuldkomne udgave, men nogen der udkommer løbende i udviklings processen for at interesserede kan prøve køre det og tilbage melde fejl og lign ... det skal dog siges at både 9.04 alpha 5 og alpha 6(nyeste alpha) er bundsolide - og efter hvad jeg har oplevet, er de mere solide og stabile end den færdige udgave af Ubuntu 8.10.
Vær dog opmærksom på at det er en alpha udgave (ikke færdig version), så der kan være fejl og mangler, og ting kan gå galt. Jeg har bare ikke oplevet noget, og jeg bruger min Eee med alpha 6 på til hverdag.

Forresten, så hedder Ubuntu 8.10 også Intrepid Ibex og 9.04 hedder Jaunty Jackalope, hvis du kender dem bedre ved disse navne:)
stooormien

Indlæg af stooormien »

ChrisBuchholz skrev:
stooormien skrev:Når jeg søger på 9.04 alpha, kommer jeg ind på ubuntu.com hvor denne advarsel fremkommer

Nu skal du bare høre...

Ubuntu 9.04 er den næste version af Ubuntu der udkommer den 23 april. Dvs. at folkene der arbejder på 9.04 sidder og er igang med at flette det hele sammen. I mellem tiden udgiver de nogen "test versioner" - alpha, som ikke er den fuldkomne udgave, men nogen der udkommer løbende i udviklings processen for at interesserede kan prøve køre det og tilbage melde fejl og lign ... det skal dog siges at både 9.04 alpha 5 og alpha 6(nyeste alpha) er bundsolide - og efter hvad jeg har oplevet, er de mere solide og stabile end den færdige udgave af Ubuntu 8.10.
Vær dog opmærksom på at det er en alpha udgave (ikke færdig version), så der kan være fejl og mangler, og ting kan gå galt. Jeg har bare ikke oplevet noget, og jeg bruger min Eee med alpha 6 på til hverdag.

Forresten, så hedder Ubuntu 8.10 også Intrepid Ibex og 9.04 hedder Jaunty Jackalope, hvis du kender dem bedre ved disse navne:)

Hmm ok, det lyder tillokkende. Tror jeg giver det en go.

Oplevede du noget der ikke virkede efter install?
想在你说话
ChrisBuchholz

stooormien skrev:Hmm ok, det lyder tillokkende. Tror jeg giver det en go.

Oplevede du noget der ikke virkede efter install?

Overraskende nok, nej. Det er tidligere kendt, at f.eks. 8.10 og forhenværende skulle bruge dertil flettede kernels for at virke ordenligt med Eee's, men med 9.04 alpha 5 virkede alt bortset fra specialknapper out-of-box, og disse blev fixet til at virke i alpha 6.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

en produktionsmaskine har intet med firmaer eller noget lignende at gøre.
en produktionsmaskine er en maskine som du forventer virker, og som du skal bruge til noget.
sidder du og skriver dansk stil på din maskine for tiden så er det en produktionsmaskine.

der skelnes mellem en produktionsmaskine (en maskine du skal bruge) og en testmaskine (en maskine du bruger til at teste ting på)

jeg har MANGE problemer med 9.04 på alle de maskiner jeg har det kørende på og det ER kun alfa
(mener det bliver beta om ca 10 dage)

hvis det er en maskine som du regner med at kunne bruge så vil jeg IKKE anbefale at installere 9.04!

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
ChrisBuchholz

soundpartner skrev:jeg har MANGE problemer med 9.04 på alle de maskiner jeg har det kørende på og det ER kun alfa

hvis det er en maskine som du regner med at kunne bruge så vil jeg IKKE anbefale at installere 9.04!

Jeg har godt hørt at du har nogen problemer med alphaerne, ja... Kunne du tænke dig at indlede os andre i disse problemer, for som sagt har jeg personligt ikke oplevet nogen _overhovedet_.
stooormien

Indlæg af stooormien »

soundpartner skrev:en produktionsmaskine har intet med firmaer eller noget lignende at gøre.
en produktionsmaskine er en maskine som du forventer virker, og som du skal bruge til noget.
sidder du og skriver dansk stil på din maskine for tiden så er det en produktionsmaskine.

der skelnes mellem en produktionsmaskine (en maskine du skal bruge) og en testmaskine (en maskine du bruger til at teste ting på)

jeg har MANGE problemer med 9.04 på alle de maskiner jeg har det kørende på og det ER kun alfa

Godt så, det var da lige en anden side af sagen der kom der... Og ganske relevant.

Jeg skal ikke ud i noget der giver problemer..
想在你说话
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Der er åbenbart stor forskel på hvilke oplevelser folk har med Jaunty. Jeg har installeret Ubuntu 9.04 Alpha 6 med ext4 på min HP Pavilion, og der har ikke været nogen problemer overhovedet. I betragtning af at det stadig er en Alpha version, så er jeg yderst tilfreds. Systemet er utroligt stabilt og tilmed hurtigt. Maskinen er dog kun en reserve som jeg bruger til test osv.

Kubuntu 9.04 Alpha 6 derimod er stadig smækfyldt med fejl, så den skal ikke på min Toshiba foreløbig, da den maskine bare skal fungere, hvilket den gør med 8.10.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvilke problemer soundpartner har, da jeg ikke har oplevet noget tilsvarende. Måske er det en kombination af flere ting.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Warhawk skrev:Der er åbenbart stor forskel på hvilke oplevelser folk har med Jaunty. Jeg har installeret Ubuntu 9.04 Alpha 6 med ext4 på min HP Pavilion, og der har ikke været nogen problemer overhovedet. I betragtning af at det stadig er en Alpha version, så er jeg yderst tilfreds. Systemet er utroligt stabilt og tilmed hurtigt. Maskinen er dog kun en reserve som jeg bruger til test osv.

Kubuntu 9.04 Alpha 6 derimod er stadig smækfyldt med fejl, så den skal ikke på min Toshiba foreløbig, da den maskine bare skal fungere, hvilket den gør med 8.10.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvilke problemer soundpartner har, da jeg ikke har oplevet noget tilsvarende. Måske er det en kombination af flere ting.

ja der er stor forskel.
på min eeebox kører det fint bortset fra at der ikke findes support for min skærm.

på min eeetop der findes der endnu ikke en virkende driver til intel grafikkortet. efter et lille stykke tid fik jeg det op at køre men kun i 800x600 med vesa driveren. der er ikke nogen evtouch driver der understytter hall (eller er det hald det hedder ) endnu så mus og touchskærm konflikter.

på min toshiba med core2 duo og 64bit arkitektur der genererer det ca 10 gb logfiler i døgnet da blandt andet glx, compiz og et par andre ting går ned hele tiden. og Firewire virker ikke

min lg E500 der flimrer skærmen ustanseligt på grund af noget strømstyring der ikke er understyttet.

Det er alt sammen fejl som er veldokumenterede og som der arbejdes på. nogle af fejlene er der lavet midlertidige fixes som kan installeres, og man regner med at det meste burde fungere inden beta 2 (jeg kender ikke status for evtouch driveren dog)

på min testserver der kan jeg slet ikke installere det (men der kan jeg heller ikke installere 8.10)

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
ChrisBuchholz

Det lyder ihvertfald trals, Soundpartner, og er overhovedet ikke den oplevelse jeg har haft, men man må håbe disse problemer løses og er klar til releasen.