hans skrev:Mens vi er ved det: jeg har den rigtig godbærbar, en Acer Aspire 4520, som er født med Win Vista. Jeg er i tvivl om, jeg skal rense den og installere ubuntu på den, fordi:
1) konen skal kunne bruge den, og hun er mest vant til Windows-programmer, men er ikke bange for at bruge Linux
2) får jeg mere ud af den bærbare med ubuntu på end med den præinstallerede Vista?
Det er da en fin pc til 8.10, jeg fandt den her
http://gear.comon.dk/review/acer.aspire.4520_2267.html og det ser ud til at den er fuldt kompertibel med ubuntu.
Hvis din kone er vant til windows - men også gerne vil bruge ubuntu, er en god startløsning at lave en dualboot
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation , så kan hun stille og roligt få ubuntu stillet op efter eget ønske og når det hele virker, kan man lave en "ren" ubuntu install (eller bruge programmet Gparted til at fjerne windows og udvide ubuntu´s partition), men tag backup af at i windows inden du går igang med at leve en dualboot, det er altid nemmere at forebygge en at helbrede.
Jeg havde på et tidspunkt en acer aspire 5200,som også havde vista på den fra starten, da jeg slettede det helt og installerede ubuntu, fik jeg en meget positiv oplevelse - af en pc jeg ellers syntes var ret sløv og ubrugelig med vista.
Den havde 1.6 ghz og 2 gb ddr2 ram - hvilket er en lille smule mindre en din pc, til gengæld havde jeg på vista måtte opgradere den til 3gb ram - bare for at trække den ynkelige parodi af et styreprogram, denne ramudvidelse var fuldstændigt unødvendigt på ubuntu, da den kørte perfekt på 2 gb ram.
Det hører næsten med til historien, at jeg kørte med dualboot ubuntu/win xp i ca 1 mrd, jeg havde også lige nogle småting, bla. en del børnespil der skulle kører før jeg helt skiftede over, men et enkelt indlæg i dette forum var nok til at jeg fik løst det hele - og så slettede jeg alt windows.
Så sidder jeg gamle natravn klokken sent, som I kan se, og ALT ER LYKKEDES ved hjælp af vejledning her!
Jeg har en opdateret/opgraderet ubuntu 8.1 med en dertil hørende openoffice 3.0, så TAK FOR ASSIST!
Det var da så lidt, jeg er glad for at kunne hjælpe og skriv endeligt hvis der kommer flere spørgsmål