Jeg har lidt problemer med lyden i min nye pc.
På mit Asus P5QL bundkort sidder der et Intel 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller lydkort. Efter lidt research fandt jeg frem til at folk havde fået det til at virke med OSS, så det var den vej jeg gik. Jeg brugte denne guide igår, og der fik jeg dog også lyd igennem, og det spillede så resten af aftenen. Men idag ville det intet, så jeg har siddet og rodet frem og tilbage med indstillinger osv. Efter noget tid valgte jeg at smide mine hovedtelefoner i stikket i siden af kabinettet, så jeg var sikker på at mit anlæg ikke lige pludselig ville spytte ekstremt høj lyd ud. Og der var så lyd med det samme, yes tænkte jeg, og i med stikket til anlægget i kabinetsiden.
Nu til det meget mærkelige, efter ca. 3 minutter fadede lyden ud, øv øv. Nå men så ville jeg igen sætte mine hovedtelefoner til igen for at rode videre med det. Så var lyden der med det samme, hvad? den var jo lige fadet ud. Nå i med anlægget igen, endnu engang 3 minutter og ingen lyd. Derefter prøvede jeg med mine hovedtelefoner i 5-6 minutter, og det spillede bare uden problemer. Så nu har jeg forsøgt lidt frem og tilbage, og min pc kan tilsyneladende ikke li' stikket til mit anlæg, hver gang lyden har fadet ud skal jeg trække stikket ud og sætte igen, så har man lige 3 minutters musik igen. Stikket sidder ikke løst eller noget, og jeg er ret sikker på at det ikke er anlægget der fejler noget, omend man sku næsten tro det. Jeg har siden jeg begyndte at bruge stikket i kabinetsiden ikke brugt det direkte på motherboardet, gider altså ik ned på alle fire og kravle rundt hele tiden. Er der nogen der oplevet lignende?
Men jeg har virkelig haft mange problemer med at få det til at virke med OSS, og jeg er millimeter fra at gå ned og hente et AC97-kort.
Derudover er det noget andet der irriterer mig ved OSS. Volumekontrol sucks, ingen af mine programmers volumen kan styres, den eneste måde jeg kan styre lyden på er via ossxmix som er ufatteligt indviklet. Og jeg har stadig nogen programmer, såsom lastfm der ikke virker nu idet de ikke kan få forbindelse til ALSA.
Info:
Kode: Vælg alt
id:
multimedia
description: Audio device
product: 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller
vendor: Intel Corporation
physical id:
1b
bus info:
pci@0000:00:1b.0
version: 00
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list
configuration:
driver = oss_hdaudio
latency = 0
module = oss_hdaudio
Netbanksproblemerne er beskrevet i indlægget længere nede: viewtopic.php?f=4&t=5457&p=32965#p32965