Lydproblemer og netbanksproblemer (8.10 - 64bit)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Lydproblemer og netbanksproblemer (8.10 - 64bit)

Indlæg af Wrapper »

Hi folks

Jeg har lidt problemer med lyden i min nye pc.
På mit Asus P5QL bundkort sidder der et Intel 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller lydkort. Efter lidt research fandt jeg frem til at folk havde fået det til at virke med OSS, så det var den vej jeg gik. Jeg brugte denne guide igår, og der fik jeg dog også lyd igennem, og det spillede så resten af aftenen. Men idag ville det intet, så jeg har siddet og rodet frem og tilbage med indstillinger osv. Efter noget tid valgte jeg at smide mine hovedtelefoner i stikket i siden af kabinettet, så jeg var sikker på at mit anlæg ikke lige pludselig ville spytte ekstremt høj lyd ud. Og der var så lyd med det samme, yes tænkte jeg, og i med stikket til anlægget i kabinetsiden.
Nu til det meget mærkelige, efter ca. 3 minutter fadede lyden ud, øv øv. Nå men så ville jeg igen sætte mine hovedtelefoner til igen for at rode videre med det. Så var lyden der med det samme, hvad? den var jo lige fadet ud. Nå i med anlægget igen, endnu engang 3 minutter og ingen lyd. Derefter prøvede jeg med mine hovedtelefoner i 5-6 minutter, og det spillede bare uden problemer. Så nu har jeg forsøgt lidt frem og tilbage, og min pc kan tilsyneladende ikke li' stikket til mit anlæg, hver gang lyden har fadet ud skal jeg trække stikket ud og sætte igen, så har man lige 3 minutters musik igen. Stikket sidder ikke løst eller noget, og jeg er ret sikker på at det ikke er anlægget der fejler noget, omend man sku næsten tro det. Jeg har siden jeg begyndte at bruge stikket i kabinetsiden ikke brugt det direkte på motherboardet, gider altså ik ned på alle fire og kravle rundt hele tiden. Er der nogen der oplevet lignende?
Men jeg har virkelig haft mange problemer med at få det til at virke med OSS, og jeg er millimeter fra at gå ned og hente et AC97-kort.

Derudover er det noget andet der irriterer mig ved OSS. Volumekontrol sucks, ingen af mine programmers volumen kan styres, den eneste måde jeg kan styre lyden på er via ossxmix som er ufatteligt indviklet. Og jeg har stadig nogen programmer, såsom lastfm der ikke virker nu idet de ikke kan få forbindelse til ALSA.

Info:

Kode: Vælg alt

id:   
multimedia
description:    Audio device
product:    82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller
vendor:    Intel Corporation
physical id:    
1b
bus info:    
pci@0000:00:1b.0
version:    00
width:    64 bits
clock:    33MHz
capabilities:    bus_master cap_list
configuration:   
driver   =   oss_hdaudio
latency   =   0
module   =   oss_hdaudio

Netbanksproblemerne er beskrevet i indlægget længere nede: viewtopic.php?f=4&t=5457&p=32965#p32965
Billede

Billede
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Lydproblemer - 82801JI

Indlæg af sprocket »

hvad giver output af;

aplay -l
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

sprocket skrev:hvad giver output af;

aplay -l

aplay: device_list:215: no soundcards found...

et underligt resultat hehe, for det virker jo med mine hovedtelefoner...

edit: ka se i man aplay at det jo er for ALSA, jeg kører jo med OSS nu (men vil da hellere end gerne tilbage til ALSA)
Billede

Billede
sprocket

Indlæg af sprocket »

jeg har fikset mit ved at fjerne pulseaudio, da det skabte problemer for mig. mit lydkort er et " Intel [HDA Intel], device 0: ALC883". du kan prøve denne guide;
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=5334

jeg har ingen anelse om den installere alsa, da jeg aldrig har prøvet at afinstallere det før.

men måske noget i denne stil;

sudo apt-get install alsa-base alsa-oss alsa-utils gstreamer0.10-alsa ladcca2 lib32asound2 libasound2 libesd-alsa0 linux-sound-base

PS: jeg kører 64 bit så jeg ved ikke om det kan have noget at sige, med hensyn til pakke navnene.
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

sprocket skrev:jeg har fikset mit ved at fjerne pulseaudio, da det skabte problemer for mig. mit lydkort er et " Intel [HDA Intel], device 0: ALC883". du kan prøve denne guide;
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=5334

jeg har ingen anelse om den installere alsa, da jeg aldrig har prøvet at afinstallere det før.

men måske noget i denne stil;

sudo apt-get install alsa-base alsa-oss alsa-utils gstreamer0.10-alsa ladcca2 lib32asound2 libasound2 libesd-alsa0 linux-sound-base

PS: jeg kører 64 bit så jeg ved ikke om det kan have noget at sige, med hensyn til pakke navnene.

Jeg kører selv 64bit ;) så det prøver jeg lige...
Billede

Billede
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

gaab...

Nå men har gjort et eller andet så jeg nu kan høre musik på anlægget igen. Men det kører tilsyneladende stadig på OSS. Alt i system -> pref -> sound er rettet til ALSA, men audacious kører stadig med OSS (kan ikke vælge andet, for så spiller det ikke). Og kan stadig kun bruge ossxmix. har fundet denne guide: https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto hvor der nævnes at det godt kan ske at man kun kan høre noget i hovedtelefoner, så rart at vide at det ikke er mig der er ved at blive mærklig ;)

Jeg har på en eller anden måde (mener det har været nævnt i en guide jeg brugte igår) fået slettet /proc/asound, skal i flere af de guides jeg vil bruge nu, bruge noget info derfra men asound eksisterer ikke. Har prøvet at installere libasound2 osv. men det får jeg ikke så meget ud af, heller ikke at bruge asoundconf og dets forskellige parametre...

har kigget på alsa-project.orgs wiki og kan ikke se at mit kort med chipset ICH10 er nævnt under Intel kortene. Lidt søgning kommer jeg dog frem til at en driver til ICH10 er kommet med i Alsa et ved version 1.0.15 og 1.0.16 (så burde den jo oss være med i 1.0.17 som jeg har nu - har prøvet at opgradere til 1.0.18, men failede idet jeg manglede førnævnte asound)
Billede

Billede
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

Nå la os starte from scratch :(

Jeg har nu geninstalleret Ubuntu 8.10 64bit - med andre ord er jeg tilbage på ALSA. Derudover har jeg et andet problem, som jeg troede jeg kunne løse; Netbank! jeg har brugt guides og jeg ved ik hva, men det virker bare ik. Men la os starte med lyden...

Har været igang med denne guide: https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto - hvorfra jeg skulle opdatere ALSA via scriptet i følgende tråd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=962695 - men der melder scriptet bare følgende ud til sidst: /usr/src/Alsa-1.0.18a not found :( så installationen mislykkedes sjovt nok. Jeg søgte på google for at se om andre havde samme problem med at den fil ikke kunne findes - nada...
Nå men jeg kiggede videre i HdaIntelSoundHowto for at se om det lykkedes alligevel.
cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec giver følgende resultat:

Codec: VIA ID 397

Hurra, lidt længere end før geninstall (havde jo slettet /proc/asound/).

Så kiggede jeg i dokumentationen for ALSA for at finde min model: http://www.mjmwired.net/kernel/Document ... ration.txt - men der kunne jeg ikke finde noget på VIA ID 397 heller ikke på fx. p5ql osv.
nå så den guide kan jeg så ik bruge til noget :(

Der blev tidligere her spurgt om hvilket resultat aplay -l gav, denne gang er der gevinst:

card 0: Intel [HDA Intel], device 0: HDA Generic [HDA Generic]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Arg hvor er jeg ved at blive tosset på det her system... Hvis ikke vi finder en løsning ASAP, så vil jeg ha fat i et PCI-lydkort (så hvis nogen kender en model der virker out of the box i Ubuntu så skriv (today please)).

Nå næste problem, netbank...

Jeg har prøvet med Stra's guide: viewtopic.php?f=11&t=4329 - men sun-java6-plugin (ligeledes med java5-plugin som jeg har prøvet i andre guides før) findes ikke til 64bit :( ... så udfra den guide kommer jeg ikke på netbank. Jeg prøvede så efterfølgende med denne guide: https://help.ubuntu.com/community/AMD64 ... ugins#Java - men nej.

Jeg har siddet med de her problemer siden kl 7 imorges (næsten 10 timer :( ) - min internetforbindelse har været i turtle-mode hele dagen, så alle de pakker der sku hentes har bare taget evigheder. Så hvis man fornemmer at jeg er lidt groggy, så ved i hvorfor (prøver ik at bide hovedet af nogen hehe)
Billede

Billede
sprocket

Re: Lydproblemer og netbanksproblemer (8.10 - 64bit)

Indlæg af sprocket »

prøv med

sudo killall pulseaudio

sudo alsa force-reload

klik System->Indstillinger->Lyd og skift alt til ALSA

og se om det virker nu da den finder dit lydkort i aplay -l.

hvis ikke det virker kan du altid købe et creative audigy 2 (eller SE) som virker out of the box.

med hensyn til dit jave, så vis lige din

about:plugins

fra din browser. jeg kører 64 bit og mit netbank virker fint. (icedtea plugin)
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

har købt dette: http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.ph ... 715&type=0 - ifølge forhandlerens hjemmeside står der at det er understøttet i linux. Jeg har sat det til, men intet tyder på at der er kommet nyt hardware i maskinen. Hvis jeg sætter hovedtelefoner til kan jeg dog høre en svag summen, så det har da forbindelse til computeren. Kortet er et PC0027B (står der så vidt jeg kan se ik på pc-lager.dk), men jeg kan intet finde hvor andre linux-brugere har haft sådan et kort. Nogen der har erfaring?
Billede

Billede
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

nå så fandt jeg kortet...

aplay -l:

**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: HDA Generic [HDA Generic]
  Subdevices: 0/1
card 1: CMI8738 [C-Media CMI8738], device 0: CMI8738-MC6 [C-Media PCI DAC/ADC]
card 1: CMI8738 [C-Media CMI8738], device 1: CMI8738-MC6 [C-Media PCI 2nd DAC]
card 1: CMI8738 [C-Media CMI8738], device 2: CMI8738-MC6 [C-Media PCI IEC958]

Kan få noget lyd frem nu hvis jeg tilpasser audacious til at spille på det kort. Men lyden har lidt knas i højre side - meget irriterende...

edit igen igen... : samme problem som med mit intel HDA, når anlægget kobles til går der lidt tid og lyden fader ud, her kan man dog høre den hvis man skruer meget op, men så er der virkelig meget støj...
Billede

Billede
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

sprocket skrev:med hensyn til dit jave, så vis lige din

about:plugins

fra din browser. jeg kører 64 bit og mit netbank virker fint. (icedtea plugin)

IcedTea Web Browser Plugin

File name: IcedTeaPlugin.so
    The IcedTea Web Browser Plugin executes Java applets.

MIME Type    Description    Suffixes    Enabled
application/x-java-vm    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.1.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.1.2    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.1.3    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.2    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.2.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.2.2    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.3    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.3.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.4    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.4.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.4.2    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.5    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;version=1.6    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-applet;jpi-version=1.6.0_00    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.1.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.1.2    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.1.3    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.2    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.2.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.2.2    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.3    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.3.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.4    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.4.1    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.4.2    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.5    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;version=1.6    IcedTea    class,jar    Yes
application/x-java-bean;jpi-version=1.6.0_00    IcedTea    class,jar    Yes
Billede

Billede
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

ok her kommer mine 10 cent så...

Dette er ikke en løsning men måske en forklaring.

Hvis dit anlæg er tilsluttet strøm fra en fase, og din computer er tilsluttet en anden fase så kan der ske det at der opstår en spændingsforskel mellem de 2 systemer. praktisk vil det betyde at du sætter ca 110 volt i lydudgangen, og dette kan den ikke lide.

prøv først at sikre dig at dit anlæg og computer kører på samme fase (samme stikkontakt i vægen) hvis dette afhjælper problemet med at lyden forsvinder så super. hvis ikke så prøv at vende stikket om i stikkontakten. Det lydder tåbeligt, men der er en fase og en nul (og evt jord) i stikket og inde i apparatet der bliver stel ofte tøjret til nul. hvis nu stikket vender forkert så kan stel være tøjret til en fase og så kan der ske det samme med strøm der smutter den forkerte vej.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

soundpartner skrev:ok her kommer mine 10 cent så...

Hvis dit anlæg er tilsluttet strøm fra en fase, og din computer er tilsluttet en anden fase så kan der ske det at der opstår en spændingsforskel mellem de 2 systemer. praktisk vil det betyde at du sætter ca 110 volt i lydudgangen, og dette kan den ikke lide.

prøv først at sikre dig at dit anlæg og computer kører på samme fase (samme stikkontakt i vægen) hvis dette afhjælper problemet med at lyden forsvinder så super. hvis ikke så prøv at vende stikket om i stikkontakten. Det lydder tåbeligt, men der er en fase og en nul (og evt jord) i stikket og inde i apparatet der bliver stel ofte tøjret til nul. hvis nu stikket vender forkert så kan stel være tøjret til en fase og så kan der ske det samme med strøm der smutter den forkerte vej.

At lyden fader ud er jo beskrevet som et problem i HdaIntelSoundHowTo som jeg linkede til længere oppe. Den knitrende lyd i højre side oplever jeg også i hovedtelefoner. Det kører på samme sikringsgruppe...
Billede

Billede
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Wrapper skrev:
soundpartner skrev:ok her kommer mine 10 cent så...

At lyden fader ud er jo beskrevet som et problem i HdaIntelSoundHowTo som jeg linkede til længere oppe. Den knitrende lyd i højre side oplever jeg også i hovedtelefoner. Det kører på samme sikringsgruppe...

ja ok... jeg skrev det så kun fordi jeg selv har brændt FLERE lydkort af på den bekostning (4 gang man bytter et helt nyt lydkort der tror de ikke længere på en nede i butikken. Jeg fik dem dog overbevist om at det nok var en hel produktion der nok var slået fejl)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

nå så ser det langt om længe ud til at min lyd virker ordentligt...

Fik byttet mit PCI-lydkort hos forhandleren til et af samme model. Det sætter jeg så i maskinen, men lige så snart PCen blev tændt, blev der sendt ekstremt høj high-pitched noise ud i hovedtelefonerne. Jeg fandt så et oldgammelt Soundblaster Live! frem fra en rodekasse. Dette kort gav samme resultat. Her i går valgte jeg så og installere Windows XP (for første gang i vel nok omkring 2 år) for at se om jeg kunne få HDA-kortet til at virke. Efter et par timers roden rundt der fik jeg det til at virke. Så jeg kunne bekræfte at det ikke var i stykker. Forsøgte da igen med mit nye PCI-kort, men som jeg nok havde forventet larmede det lige så meget igen. Satte så Ubuntu-disken i maskinen igen istedet for windows. For en sikkerheds skyld ville jeg lige teste begge kort igen, og til stor overraskelse virkede mit Soundblaster Live! out of the box :D
- Og det er så endda det kort jeg for mange år siden havde rigtig mange problemer med at få til at virke overhovedet (ikke bare i Linux, men også Windows).

Det nye PCI-kort prøvede jeg igår i min meget gamle stationære, og det virkede fint. Så det må være min nye computer der bare ikke kan li' det kort.

Så nu mangler jeg bare at få netbanken til at virke ;)
Billede

Billede