Pain-Killer skrev:Jeg synes i dømmer windows for hårdt.
Jeg er meget glad for Vista. Jeg oplever ikke de tragiske ting i oplever. Nogle gange er der da noget der går galt, men Jeg synes at det ofte er pga. Jeg har lavet en fejl.
Jeg har ikke noget imod at lave en geninstallation. Det tager sin tid at instllere det hele, men der skal mere til for at slå mig ud af den.
Jeg vil lige blande mig i denne debat, men med en lidt anden vinkel.
Du har fuldstændig ret i at Vista faktisk er et godt styresystem, og som i dag virker ret godt. Men som du selv kommer ind på det skal man ud i reeinstallationer for at have det godt kørende.
Men det er egentlig ikke der hvor min anke mod VISTA/XP er - og jeg har den samme anke mod f.eks. Apples OS-X.
Closed Source er bare ikke fremtiden - eller en stærk udviklingsmodel. Det er faktisk dyrt at køre en "sund" Vista installation, både målt i tid, kroner og især frihed.
For at citere fra Free Software Foundation "Hvad er Free Software", er de frihedsrettigheder i fri software defineret som:
* Friheden til at køre programmet til ethvert formål (frihed 0).
* Friheden til at studere, hvordan programmet virker og forandre det til dine behov (frihed 1).
* Adgang til program-koden er en betingelse for dette.
* Friheden til at redistribuere kopier, så du kan hjælpe din nabo (frihed 2).
* Friheden til at forbedre et program og udgive dine forbedringer til offentligheden, så hele samfundet har gavn af det (frihed 3). Adgang til program-koden er en betingelse for dette.
Mit skifte væk fra windows har betydet at jeg har fået en frihed jeg ikke før havde og gør at jeg kan få min computer til at arbejde som lige netop JEG vil have den til at arbejde. Og jeg er endnu ikke stødt på et sted, hvor jeg har haft brug for andet end det jeg kan hente som OpenSource programmer.
Så er der nogen her der siger at man ikke kan bruge diverse kendte programmer - og det er da korrekt at der er nogle programmer til windows man ikke kan bruge, men der findes programmer til Linuxplatformen der kan det samme, men som naturligvis IKKE er ligesom disse programmer.
Og så selve spildelen - ak ja - der har du da ret. MS platformen er jo spilprogramørernes yndlingsplatform, så derfor vil jeg da også anbefale folk der vil spille denne type spil at købe Windows. Men kun til "gamere". Til "fornuftige" brugere ville jeg aldrig anbefale MS platformen - den er for bøvlet at administrere.
Jeg har lige måttet ominstallere min bærbare med Ubuntu fordi jeg havde rodet så meget med nogle strømbesparelsesindstillinger at jeg ikke kunne overskue hvad jeg havde gjort (og derved rette op på fejlene manuelt) og da jeg ved det ca tager 1 time og 10 minutter at lave backup, reinstallere, opdatere og klargøre min computer (bl.a. ved hjælp af min ubuntuguide - og en 10/10 internetforbindelse
) så ville jeg vinde tid på denne måde.
Men en sidste ting jeg også må erkende er. Jeg er 38 - jeg kan slet ikke følge med i de der spil mere - det gik indtil jeg var 33 - for der kunne jeg stadig nå at øve mig. Men tiden er bare en anden og mit tastetur er det der bliver mest slidt på min bærbare! (ikke kun W A S D knapperne)
Nå efter en lang smøre er det jeg gerne vil sige - jeg vil IKKE give køb på min frihed - eller tid - eller penge. Det vælger du - og den frihed har du jo heldigvis!