Helt ny bruger - grundlæggende spørgsmål
-
Helt ny bruger - grundlæggende spørgsmål
I familien overvejer vi at skifte til Ubuntu, i stedet for Vista som driller meget. Computeren fryser ofte og børnenes spil hakker. Dette har vi tilskrevet vores 2 gb ram, som formentlig ikke kan trække Vista. Men inden vi skifter, er der nogle grundlæggende spørgsmål, som vi gerne vil have besvaret. Jeg håber, at jeg har lagt dem i den rigtige del af dette forum:
1. behøver Ubuntu lige så mange ram som Vista (dvs. kører Ubuntu bedre på en ældre computer end Vista)?
2. kan vi stadig køre vores netværk mellem 2 computere og en printer, der er tilsluttet den ene computer?
3. kan officepakken stadig bruges, eller skal der skiftes til en opensource-kontorpakke?
4. den ene computer deles af 3, dvs. vi har hver vores brugerkonto, som vi logger ind på. Findes der noget tilsvarende i Ubuntu?
1. behøver Ubuntu lige så mange ram som Vista (dvs. kører Ubuntu bedre på en ældre computer end Vista)?
2. kan vi stadig køre vores netværk mellem 2 computere og en printer, der er tilsluttet den ene computer?
3. kan officepakken stadig bruges, eller skal der skiftes til en opensource-kontorpakke?
4. den ene computer deles af 3, dvs. vi har hver vores brugerkonto, som vi logger ind på. Findes der noget tilsvarende i Ubuntu?
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Helt ny bruger - grundlæggende spørgsmål
Velkommen til UbuntuDanmark forums!!!
Nej, Ubuntu bruger ikke så meget RAM som Vista.
Minimum Requirements er;
700 MHz x86 processor
384 MB of system memory (RAM)
8 GB of disk space
Graphics card capable of 1024x768 resolution
Sound card
A network or Internet connection
Men det kan anbefales at ens computer har mindst 512MB RAM.
Jep.
Det er muligt med ældre versioner af WindowsOffice med Crossover men det koster penge (pro version $69.95 for 2år)
Det kan varmt anbefales at bruge OpenOffice. Der er en guide på vores forum der viser hvordan man installere OpenOffice 3.0 (Ubuntu har OpenOffice 2.4 som standard).
Om den har? Ubuntu (linux) er bygget til multibrugere - langt bedre end Windows
Hvis du har flere spørgsmål, vil vi gerne svarer på dem. Spørg endelig en gang for meget end en gang for lidt
Du nævner at dine børn spiller computerspil - dette kan give komplikationer, da de fleste spil er lavet til Windows. Hvilket spil spiller de? Hvad vil i sige til nogen spil alternativer istedet?
Det kan lade sig gøre at kører nogen Windows-spil igennem Ubuntu, men det kræver at man sætter sig ind i et program der hedder wine.
Nej, Ubuntu bruger ikke så meget RAM som Vista.
Minimum Requirements er;
700 MHz x86 processor
384 MB of system memory (RAM)
8 GB of disk space
Graphics card capable of 1024x768 resolution
Sound card
A network or Internet connection
Men det kan anbefales at ens computer har mindst 512MB RAM.
Jep.
Det er muligt med ældre versioner af WindowsOffice med Crossover men det koster penge (pro version $69.95 for 2år)
Det kan varmt anbefales at bruge OpenOffice. Der er en guide på vores forum der viser hvordan man installere OpenOffice 3.0 (Ubuntu har OpenOffice 2.4 som standard).
Om den har? Ubuntu (linux) er bygget til multibrugere - langt bedre end Windows
Hvis du har flere spørgsmål, vil vi gerne svarer på dem. Spørg endelig en gang for meget end en gang for lidt
Du nævner at dine børn spiller computerspil - dette kan give komplikationer, da de fleste spil er lavet til Windows. Hvilket spil spiller de? Hvad vil i sige til nogen spil alternativer istedet?
Det kan lade sig gøre at kører nogen Windows-spil igennem Ubuntu, men det kræver at man sætter sig ind i et program der hedder wine.
-
OK, så skulle vores computer være god nok.
Børnene har en del hestespil mv. som SKAL virke. Det er muligt de OGSÅ vil prøve alternativerne, men dem de har skal også kunne bruges.
Børnene har en del hestespil mv. som SKAL virke. Det er muligt de OGSÅ vil prøve alternativerne, men dem de har skal også kunne bruges.
-
- Geografisk sted: Fredericia
Lad windows blive på børnenes computer, og lad ubuntu boote som dualboot der. Hvis Vista ikke har installeret MS office og alle mulige andre underlige ting, så bliver det heller ikke så tungt.
Spil er udfordringen på Ubuntuplatformen, da dem der programmerer spillene ikke forsøger på at gøre det let. Når man tænker på det, så er det faktisk ret imponerende at så mange spil faktisk kører på Linux.
Du kan se på http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... nding=true om spillet er understøttet af WINE
Spil er udfordringen på Ubuntuplatformen, da dem der programmerer spillene ikke forsøger på at gøre det let. Når man tænker på det, så er det faktisk ret imponerende at så mange spil faktisk kører på Linux.
Du kan se på http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... nding=true om spillet er understøttet af WINE
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Hej Bear,
Jeg skrottede win XP på min oldebærbare fra 2001. Det er den du kan se i min signatur nedenfor. 256 MB ram, og det holdt da en anelse hårdt, men ubuntu 7.10 blev installeret og kører, omend den er lidt tålmodighedskrævende. Jeg legede lidt med det. Det kostede jo ikke noget, det var enten det eller at skrotte den bærbare fuldstændigt. XP var stadig installeret på min stationære, men jeg blev mere og mere frustreret over den, og gladere og gladere for ubuntu og hele idéen bag Open Source.
Der var dog, ligesom i Jeres tilfælde, visse ting der gjorde mig windows afhængig. I mit tilfælde var det ikke spil, men især MS publisher og filer jeg har lavet i det program gennem mange år. Filer jeg bruger igen og igen, visitkort, prismærker m.m. Det kan være der findes en bedre løsning, men indtil videre virker det fint for mig at køre 'dual boot'. Altså at blive givet muligheden for at boote op i windows, hvis jeg lige har nogle publisher filer jeg skal printe ud.
Nå, da nu to ud af mine tre computere havde ubuntu kunne jeg efter et stykke tid lige så godt installere ubuntu på min arbejdspc også. Igen en dual boot med XP, men jeg har såmænd aldrig startet XP partitionen op. Den ligger der og sover, og hverken skærmdriver eller netværkskort er nogensinde blevet installeret. Helt fint med mig
Jeg savner ikke hverken word eller excell. OS kontorpakken er lækker, og jeg har ingen problemer med at åbne og redigere mine gamle windowsfiler eller dele dem med andre.
Der findes sandsynligvis andre løsninger end dual boot på Jeres 'hestespilproblem', men hvis du fortæller lidt mere om spillene er det nemmere at gennemskue. Selv aner jeg intet om spil, men mange herinde gør
Velkommen til.
Jeg skrottede win XP på min oldebærbare fra 2001. Det er den du kan se i min signatur nedenfor. 256 MB ram, og det holdt da en anelse hårdt, men ubuntu 7.10 blev installeret og kører, omend den er lidt tålmodighedskrævende. Jeg legede lidt med det. Det kostede jo ikke noget, det var enten det eller at skrotte den bærbare fuldstændigt. XP var stadig installeret på min stationære, men jeg blev mere og mere frustreret over den, og gladere og gladere for ubuntu og hele idéen bag Open Source.
Der var dog, ligesom i Jeres tilfælde, visse ting der gjorde mig windows afhængig. I mit tilfælde var det ikke spil, men især MS publisher og filer jeg har lavet i det program gennem mange år. Filer jeg bruger igen og igen, visitkort, prismærker m.m. Det kan være der findes en bedre løsning, men indtil videre virker det fint for mig at køre 'dual boot'. Altså at blive givet muligheden for at boote op i windows, hvis jeg lige har nogle publisher filer jeg skal printe ud.
Nå, da nu to ud af mine tre computere havde ubuntu kunne jeg efter et stykke tid lige så godt installere ubuntu på min arbejdspc også. Igen en dual boot med XP, men jeg har såmænd aldrig startet XP partitionen op. Den ligger der og sover, og hverken skærmdriver eller netværkskort er nogensinde blevet installeret. Helt fint med mig
Jeg savner ikke hverken word eller excell. OS kontorpakken er lækker, og jeg har ingen problemer med at åbne og redigere mine gamle windowsfiler eller dele dem med andre.
Der findes sandsynligvis andre løsninger end dual boot på Jeres 'hestespilproblem', men hvis du fortæller lidt mere om spillene er det nemmere at gennemskue. Selv aner jeg intet om spil, men mange herinde gør
Velkommen til.
-
1. Der er tale om forskellige multimediespil fra Mindscape mv. Det er et ufravigeligt krav, at de kan køre under Ubuntu
2. Findes der også en gratisudgave af Paint (tegneprogrammet)?
3. Kan man arbejde med openoffice"word" og åbne dem i windows-word? I skolen bruger børnene officepakken og dokumenterne de laver hjemme og i skolen skal kunne åbnes og arbejdes med begge steder.
3. Kan man arbejde med openoffice"word" og åbne dem i windows-word? I skolen bruger børnene officepakken og dokumenterne de laver hjemme og i skolen skal kunne åbnes og arbejdes med begge steder.
-
Ved en dualboot ligger Vista også på computeren. Vil man så ikke bare belaste computeren endnu mere, end hvis der kun lå Vista? Et skifte til Ubuntu skulle gerne lette computeren og ikke belaste den yderligere
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Bear skrev:Ved en dualboot ligger Vista også på computeren. Vil man så ikke bare belaste computeren endnu mere, end hvis der kun lå Vista? Et skifte til Ubuntu skulle gerne lette computeren og ikke belaste den yderligere
du bruger jo kun en OS ad gangen, så det giver den samme belasning at kører med en dualboot som det gør at kører dem selvstændigt, og en dualboot er en god ide hvis man ikke helt har styr på om alle ens programmer kan køres i wine, eller om der er open source programmer der kan erstatte disse.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Bear skrev:1. Der er tale om forskellige multimediespil fra Mindscape mv. Det er et ufravigeligt krav, at de kan køre under Ubuntu
prøv engang at læse dette http://soundpartner.linux.dk/ub810
-
Jeg har læst henvisningen, uden dog at blive så meget klogere
Fandt et fantastisk alternativ til paint (tux paint) der begejstrer store og små ( ) og har læst, at forskellige PC-spil via dette forums entusiastiske brugere er kommet til at virke, så hvem ved, måske skal dagene i julen bruges til at installere Ubuntu.
Inden vil jeg dog lige høre, hvordan opdateringerne af Ubuntu skal behandles. Jeg har læst om version 7, nu er der version 8 og så alle dem i mellem. Hvis man skulle opdatere/opgradere styresystem i windows var det ensbetydende med en formatering og besværet med det. Men hvordan med Ubuntu? Hvis der jævnligt kommer en opdatering/opgradering, er det et stort arbejde at tage back up og installere igen?
Og hvordan med de foretrukne/favoritter fra IE og emailadresserne og emails fra Outlook? Kan man få dem med over i Ubuntu?
Jeg har hentet og prøvet kontorpakken fra opensource og den ser rigtig god ud.
Fandt et fantastisk alternativ til paint (tux paint) der begejstrer store og små ( ) og har læst, at forskellige PC-spil via dette forums entusiastiske brugere er kommet til at virke, så hvem ved, måske skal dagene i julen bruges til at installere Ubuntu.
Inden vil jeg dog lige høre, hvordan opdateringerne af Ubuntu skal behandles. Jeg har læst om version 7, nu er der version 8 og så alle dem i mellem. Hvis man skulle opdatere/opgradere styresystem i windows var det ensbetydende med en formatering og besværet med det. Men hvordan med Ubuntu? Hvis der jævnligt kommer en opdatering/opgradering, er det et stort arbejde at tage back up og installere igen?
Og hvordan med de foretrukne/favoritter fra IE og emailadresserne og emails fra Outlook? Kan man få dem med over i Ubuntu?
-
Bear skrev:Jeg har læst henvisningen, uden dog at blive så meget klogere
Den nuværende version er Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex, hvor den nuværende LTS (Long Term Support) er 8.04 Hardy Heron. Der udkommer en ny version af Ubuntu hvert halve år (april og oktober). Hvis du laver en seperat partition af /home behøves en formatering af denne ikke og du kan installere det nye. Men back up er altid en god ting.
- Ubuntu bruger Firefox og Evolution som standard og kan varmt anbefales. Firefox er meget mere sikkert end IE (specielt nu, hvor der er fundet kæmpe sikkerhedshuller). Evolution er rigtig godt til at organisere opgaver, noter, adresser osv. Du kan evt. installere Firefox på din Vista maskine og overføre dine fortrukne bogmærker osv. så kan du lave en sikkerhedsfil og importere i Ubuntu. Det samme med Evolution (søg på google).
Mht. opdateringer skal du ikke lave formatering, da det opdaterer eksisterende programmer.
Lav en dual boot og prøv at installer hestespillene igennem WINE.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
Tak for alle svarene.
Er der en fornuftig grund til at lave en dualboot? Jeg forestillede mig, at man enten havde det ene eller andet, så man bare starter sin computer og så er den klar. Og ikke noget med, at man skal vælge styresystem. Men er der en anden god grund til det?
Det lyder lidt svært/besværligt, at skulle flytte sine emailadresser/emails mv. Men det er vigtigt, at alle vores favoritter kommer med.
Findes der en grundlæggende vejledning om, hvordan man forholder sig til installation af ubuntu, en "kom godt fra start-vejledning"?
Er der en fornuftig grund til at lave en dualboot? Jeg forestillede mig, at man enten havde det ene eller andet, så man bare starter sin computer og så er den klar. Og ikke noget med, at man skal vælge styresystem. Men er der en anden god grund til det?
Det lyder lidt svært/besværligt, at skulle flytte sine emailadresser/emails mv. Men det er vigtigt, at alle vores favoritter kommer med.
Findes der en grundlæggende vejledning om, hvordan man forholder sig til installation af ubuntu, en "kom godt fra start-vejledning"?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Bear skrev:Tak for alle svarene.
hvis du vil have det som du har det nu med de programmer du bruger nu, og ikke er villig til at acceptere at du ikke kan bruge dine windowsprogrammer osv så skal du bare droppe tanken om ubuntu og forblive en glad og tilfreds windowsbruger
-
Misforstå mig ikke, jeg vil gerne skifte. Der er bare visse ting jeg gerne vil have med, helt grundlæggende ting, som favoritter, der er indsamlet gennem lang tid og som ikke bare kan findes igen. Men jeg vil da gerne høre om andres meninger og erfaringer med et skifte. Meget af det jeg kan finde i dette formum lyder stadig lidt "nørdet" og indforstået og man skal kende til fagudtrykkene på forhånd. Men jeg er åben overfor "input".
-
- Geografisk sted: Valby
Bear skrev:Tak for alle svarene.
Dualboot er mest for brugere, der spiller grafiske spil eller har specialprogrammer, som kun kan køre i Windows. Og så for nybegyndere, der lige vil se linux an, før de skifter. Til sidstnævnte formål er Wubi bedre. Wubi installerer Ubuntu som et program i Windows. Prøv at google Wubi og Ubuntu for mere info om Wubi.
Der findes et par guides til installation:
http://ubuntu.linuxin.dk/ (lettere forældet, men ok at blive klogere af)
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
Velkommen til forum
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50